Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Kvalitetsvirke fura

172 inlägg 29871 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kvalitetsvirke fura

Älgfoderodlare  
#774071 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
Mellberg skrev:Finns ju ingen som vill betala för verklig kvalité. Fick en tallrotstock vrakad då den var grövre än 70 cm trots att jag täljt på alla sidor. Snacka om stöld.

Tror inte den ligger kvar någonstans- .

Slutvärdet ligger på 18.000 kronor. Rimligen borde jag fått 6.000 kubiken för min vrakade stock- .

Inte ens "Lönn" vill egentligen betala något extra.

låter som en skogsägarförening?

Torleif  
#774090 Det finns många som vill betala för verklig kvalitet. För att det snabbar upp upp produktionen och förbättrar kvaliteten och minskar spillet och rentav gör det möjligt att tillverka och leverera varor som är fysiskt omöjliga att tillverka av vanligt bulkvirke.

Problemen finns på vägen mellan träd och snickare. Skogsägare sitter och räknar nuvärden eller så stirrar di sig blinda på en skogsbruksplan som är upplagd för att maximera mängden massaved. Mellanhänderna vill inte betala för kvalitetsvirke och vill egentligen inte ha det överhuvudtaget eftersom det inte passar in i logistiken och processerna.
Ofta blir det ingen annan råd än att snickaren själv måste gå till skogs med motorsågen och själv måste få virket sågat någonstans..... men allt färre skogsägare går med på sådant och det finns allt mindre skog med sådant virke i.

Just nu letar jag desperat efter 4 st granbräder av god kvalitet minst 7/8 gånger 10 tum och 3,2 meter långa. Och två gran plankor en 2x6 och en 3x4 cirka 5,6 meter långa av extremt god kvalitet. Behövs till ett kundarbete och jag har ingenting lämpligt färdigtorkat ur egen skog.

Användarvisningsbild

machonisti  
#774102 Ditt virke finns i österbotten men inte sågat och torkat. Dimensionerna är speciella men jag har personligen fällt träd som klarat kraven utan problem. 2 x 6 har jag längst ned i högen men tror att de är 5,4 m.
Breda bräder har jag också i en annan hög men skäms så infernaliskt då jag inte observerat att presenningen läckt.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#774108 Är obefintlig efterfrågan på grovt kvalitetstimmer av tall. Bekräftas tydligt av prislistorna hos skogsbolagen. Se bara på Sveaskogs prislista tex. Talltimmer klass 1 grövre än 42 cm i topp 630 kr m3 to ub. Det är samma nivå som Södra betalar för björkmassaveden 505 kr fub. Det säger allt!

Måste ju vara världens enklaste sak om man vill ha tag på grovt talltimmer av bra kvalitet. Bara att betala mer! Men som det är nu gör man hellre ved av det också!

Men inte ett dugg konstigt att skogsägaren struntar fullständigt i att försöka få fram mer. Varför skulle man liksom?
https://www.sveaskog.se/globalassets/sk ... 220801.pdf

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#774112 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Vedproducent skrev:Är obefintlig efterfrågan på grovt kvalitetstimmer av tall. Bekräftas tydligt av prislistorna hos skogsbolagen. Se bara på Sveaskogs prislista tex. Talltimmer klass 1 grövre än 42 cm i topp 630 kr m3 to ub. Det är samma nivå som Södra betalar för björkmassaveden 505 kr fub. Det säger allt!

Måste ju vara världens enklaste sak om man vill ha tag på grovt talltimmer av bra kvalitet. Bara att betala mer! Men som det är nu gör man hellre ved av det också!

Men inte ett dugg konstigt att skogsägaren struntar fullständigt i att försöka få fram mer. Varför skulle man liksom?

Beror ju på att sågverken inte längre är byggda för grövre virke.

Användarvisningsbild

Elis76  
#774142 I våras plöjde jag säkert 10 st olika examensarbeten som initierats av olika sågverkskoncerner.

I dessa rapporter framgår det faktiskt det Du skriver @ bengt.a, att sågverken inte är byggda för att klara hur grovt virke som helst.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
bengt.a skrev:
Vedproducent skrev:Är obefintlig efterfrågan på grovt kvalitetstimmer av tall. Bekräftas tydligt av prislistorna hos skogsbolagen. Se bara på Sveaskogs prislista tex. Talltimmer klass 1 grövre än 42 cm i topp 630 kr m3 to ub. Det är samma nivå som Södra betalar för björkmassaveden 505 kr fub. Det säger allt!

Jag skriver ju det att efterfrågan är obefintlig. Men om dom stockarna skulle vara så värdefulla så skulle dom ju kunna sälja dom vidare med extrem lönsamhet. Enkelt för köparna också och få det samlat på ett ställe. Men så verkar det inte vara så efterfrågan kan ju helt enkelt inte finnas av någon mer än några enstaka småsågare. Så förstår inte problemet. Är ju bara att sälja in sig hos storsågverken och åka dit och betala ordentligt så får dom allt sina stockar till det lilla behovet som finns.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Vedproducent skrev:
bengt.a skrev:

Jag skriver ju det att efterfrågan är obefintlig. Men om dom stockarna skulle vara så värdefulla så skulle dom ju kunna sälja dom vidare med extrem lönsamhet. Enkelt för köparna också och få det samlat på ett ställe. Men så verkar det inte vara så efterfrågan kan ju helt enkelt inte finnas av någon mer än några enstaka småsågare. Så förstår inte problemet. Är ju bara att sälja in sig hos storsågverken och åka dit och betala ordentligt så får dom allt sina stockar till det lilla behovet som finns.

Kan garantera att sågverken säljer det övergrova med god förtjänst, tror inte de skickar det i tuggen.

Användarvisningsbild

machonisti  
#774175 Det låter för rimligt för att inte vara sant!

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#774176 Men problemet är att det kommer ytterst få klass 1 stockar av tall till sågverken i den grovleken som tex Sveaskogs prislista ger. 630 kr m3 to ub. Det är ju ett skämt och jag kan då säga att jag för egen del hellre sågar dom till ved än skickar dom till sågverket med ett sånt pris. Om lönsamheten är som enstaka personer påstår så skulle ju sågverken betala 1500 kr kubiken och så kan byggnadssnickarna handla stockarna där för 2500 kr kubiken. Alla tjänar ju grymma pengar ändå och då lär det även komma fram stockar.

Användarvisningsbild

Elis76  
#774179 Enklast är att diskutera med sin inspektor hur övergrovt virke skall hanteras och betalas och sedan skriva in det i sitt avverkningskontrakt.

Själv låter jag särsortera övergrovt virke redan vid avlägget i separat trave som jag fotograferar. Sedan kontrollklavar jag och mäter stocklängderna för att kunna stämma av mot mätbeskedet från Biometria.

Dock tror jag att Ni i mellan-/södra Sverige har mera övergrovt sågtimmer än vi i norra Sverige.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#774188 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Älgfoderodlare skrev:
Vedproducent skrev:Jag skriver ju det att efterfrågan är obefintlig.

- Nja, det är nog snarare så att produktionen är obefintlig, eftersom prisbilden ger sken av att det inte finns någon efterfrågan. De flesta agerar efter BAU modellen, för så har man lärt sig. Den brist som då uppstår o skulle kunna vändas även till industrins fördel, bortser man i från. Om det är ett riktat agerande för att minimera konkurrens från kontinenten, lär vi inte få svar på. Men att det i dagens läge inte finns fler utomnordiska köpare, talar väl sitt tydliga språk. De TROR inte att det finns av dom önskad råvara på vår marknad !

När inte ens sågverken vill såga stockarna och betalar typ 630 kr m3 to ub så är efterfrågan obefintlig. Att produktionen då också blir liten är ju självklart. Det enda rimliga är att sågverken betalar mycket högre pris för dom stockarna så kommer dom fram och kan handlas där av dom här små nischade byggnadssnickarna. Skogsägarna känner inte ens till dom så att stockarna kommer till dom direkt är osannolikt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).