Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Kvalitetsvirke fura

172 inlägg 29873 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kvalitetsvirke fura

Torbjörn Johnsen  
Elis76 skrev:Att transportera kärnvirke från Norr- och Västerbotten till mellansverige är inte lönsamt. Eftersom vårat kärnvirke är så tungt, kan man inte lasta lika fullt mellan stakarna på virkesbilarna som när man kör massa. Detta innebär att transportkostnaden blir orimligt hög.

Det är väl mer av en prisfråga? 1500-2000 kr/m3fub är väl inget orimligt pris för prima och grov furustock när den hamnar hos rätt typ av förädlare? Då borde det väl vara lönt att frakta en bit också?

Användarvisningsbild

Hansolov Lönn  
#773499 Det är vanligt att vi får höra att det inte finns någon efterfrågan på kvalite. När övergår det från att vara en efterfrågan till att inte bli det finns det någon gräns.
Senast redigerad av Hansolov Lönn tis 04 okt 2022, 14:07, redigerad totalt 1 gång.

TS
Användarvisningsbild

Hansolov Lönn  
Camaro1969 skrev:
Hansolov Lönn skrev:
alias skrev:Grov tall har jag, men ålder och årsringsbredd är ju svårt att ha koll på innan träden ligger ner om man inte har använt tillväxtborren.

14 årsringar per tum blir ca 1,8 mm årsringsbredd i snitt och det känns inte extremt (inte "årsringar som psalmboksblad"), men det lär ju även variera beroende på var i stammen man räknar dem.

Rent teoretiskt så borde råvaran gå att hitta i träd som är klart yngre än 200-300 år.

1,8 mm/år × 2 × 100 år = 360 mm => 36 cm

Är det bara rotstockar som är av intresse?

MVH
Alias

Det är sant att snittet är 1.8mm o det viktigaste är att årsringarna sitter gämnt fördelade. Vi pratar gärna kring 1mm årsringsbredd desto tätare desto bättre för våran del o här i våra trakter når inte stamblocken 1000kr o i Jämtland ligger dom lägre än så bra mycket lägre tuvärr. Det är ju lokala variationer över landet o kan vi matcha leveransen mot ett visst projekt så kan vi betala bra mycket högre än 1300 o då vill vi anpassa varje stock efter våran beställning.

1000:- är väl bara enligt prislista, skulle tro att verkligheten är rätt långt därifrån, ungefär som ahlsells prislista fast tvärtom :D

Helt rätt kan vi ta hem ett lass som vi matchar mot ett visst projekt så går priset upp.

TS

surjämten  
#773964 Från Järbo upp till Medelpad, Ångermanland o Jämtland är det ju 30-50 mil!

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#774018 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Elis76  
#774027 Visst visst, men var håller slutkunderna hus?

Slutkunden är ju syvende och sist en människa oavsett om hon representerande sig själv eller någon annan.

Hur många människor eftersträvar produkter baserat på det virke vi diskuterar i den här tråden? Inte många skulle jag gissa.

Den egna plånboken styr och då kommer möblerna från IKEA, golvet från Bauhaus, trallvirket från Byggmax osv.

Jag är tveksam om de stora flertalet som renoverar sina villor, hus och bostadsrätter vet vad tätvuxen fura/gran är för något.

Tråkigt skulle jag säga men en sann realitet.

alias  
#774041 Jag funderade lite på vad timmer från ett träd som är ca 200 år borde vara värt.

Södra talar gärna i termer av beståndsvärde, vilket nog är ett bra tänk, då önskemål om aptering för olika sortiment påverkar utfallet även för andra sortiment.

Lokala sågverket erbjöd nyligen 1 100 kr/m3toub för normaltimmer 18+ cm av tall, vilket borde motsvara 915-920 kr/m3fub.

Om man då förutsätter att detta sortiment huvudsakligen faller ut vid slutavverkningar av bestånd redan i åldern 80-120 år så bör priset för långsamvuxet timmer/kvalitetsfura som stått på tillväxt i ytterligare ca 100 år vara avsevärt högre för att ge en rimlig avkastning på bundet kapital, samtidigt som t.ex. massavedsandelen inte ökar i värde för att skogen den kommer ifrån är äldre.
Den procentuella årliga volymtillväxten avtar ju med trädens ålder och bör väl inte överstiga 1 % i snitt mellan 100 och 200 års beståndsålder. Frågan är hur detta står sig i förhållande till sannolika avgångar under motsvarande period.

En vanlig kalkylränta i skogliga sammanhang är 3 % realränta. Med dessa förutsättningar så tänker jag mig att priset för kvalitetsfura som tagit ca 100 år längre än normaltimmer att producera borde ha ett pris motsvarande minst 1,03^(100)=19,22 ggr högre pris än normaltimret. Med lokala sågverkets normaltimmerpris på tall så blir det ca 17 600 kr/m3fub för kvalitetsfura på runt 200 års ålder. Förmodligen borde priset vara bra mycket högre än så, om man bara är intresserad av den del av stammen som är grövre än t.ex. 30 eller 40 cm.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Elis76  
#774045 200-årigt timmer är inte värt ett öre mer än vad en slutkund är beredd att betala.

Allt annat är önsketänkande.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#774050 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

joran  
#774053 Slutkunden betalar säkert 17600kr/fub för grov 200 årig tallfura redan idag.
Å skogsägaren står där med 450kr och en keps från virkesköparen😁

Torleif  
#774056 Jag som snickare och skogsägare hoppas ju på en framtid där skogsägaren skulle få betalt på ett vis som är i proportion till virkets användbarhet. Bra virkeskvalitet ger snabbare produktion och bättre slutprodukt och mindre spill. Sätter man råvarupriset i samma proportion som användbarheten borde den som har odlat fram det bättre virket få i storleksordningen 2-4 gånger mer betalt per fastkubikmeter för bra 150-200-årig fur än för 70-årig snabbvuxen grovkvistig turbotall.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
joran skrev:Slutkunden betalar säkert 17600kr/fub för grov 200 årig tallfura redan idag.
Å skogsägaren står där med 450kr och en keps från virkesköparen😁

Jag betalade 17000:-/m3 som kund till ett snickeri för råvaran. Men då är den ju transporterad, sågad, hyvlad, torkad, transporterad igen, lagrad i snickeriet och sedan lite avans på det.

Varför säljer ni inte direkt till snickerierna?

Användarvisningsbild

joran  
#774065 Eller varför köper vi inte alla var sin kossa när vi tycker mjölken är för dyr? 😉

Användarvisningsbild

Mellberg  
#774066 Finns ju ingen som vill betala för verklig kvalité. Fick en tallrotstock vrakad då den var grövre än 70 cm trots att jag täljt på alla sidor. Snacka om stöld.

Tror inte den ligger kvar någonstans- .

Slutvärdet ligger på 18.000 kronor. Rimligen borde jag fått 6.000 kubiken för min vrakade stock- .

Inte ens "Lönn" vill egentligen betala något extra.

alias  
Elis76 skrev:200-årigt timmer är inte värt ett öre mer än vad en slutkund är beredd att betala.

Allt annat är önsketänkande.

Som vanligt när man har skog som har uppnått LSÅ enl. SVL så har man de två valen; att avverka eller att avvakta med att avverka.

Om man förutsätter att skogsägaren vill ta ett företagsekonomiskt rationellt beslut så är det rimligt att förutsätta att man vill ha en skälig avkastning på bundet kapital för att avvakta med avverkningen ännu ett tag.

Om det i t.ex. byggnadsvårdsprojekt, av byggnadsantikvariska orsaker, är ett skarpt skallkrav med virke med beskrivna egenskaper i trådstarten och en klar bristsituation i råvaruflödet så ska det synas på virkespriset hos de få som kan tillhandahålla råvara med önskade egenskaper, då det uppenbarligen är säljarens marknad.

På kort sikt kanske 200+ årig kvalitetsfura kommer att avverkas ändå, även till sämre priser av likviditetsskäl, men det skapar inte något större incitament för en skogsägare med 120-/150-/180-årig skog att låta den få bli 200+ år gammal innan avverkning.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).