Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Kvalitetsvirke fura

172 inlägg 28824 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kvalitetsvirke fura. Det internationella - Tyskland, Bal

Hansolov Lönn  
#778195
Wilhelm Dyrssen skrev:Priset på kvistren tätvuxna rotstock tall i Tyskland och Baltikum lär ligga långt över 1.300 m3fub. Det krävs att en mellanhand samlar ihop virke från flera leverantörer och exporterar. Eftersom skogsindustrin i Sverige lyckats få ner priserna så långt så krävs en mellanhand - exportör och det finns det idag utrymme ekonomiskt för.
WD

Då får du troligen stå för frakten o den blir rätt så dyr till Tyskland så priset blir ingen höjdare det finns dom som provat tidigare o backat ur o för o få ihop en båt krävs det enorma volymer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kvalitetsvirke fura

Hansolov Lönn  
#783985 Nu börgar det o röra sej kyrkan tar tag i frågan regält o lika så skogsstyrelsen ligger på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kvalitetsvirke fura

Wilhelm Dyrssen  
#783986 Had du namn på någon som samlar ihop virke från flera skogar för att få ihop de volymer som krävs för frakten till importmarknader?
Wilhelm

Användarvisningsbild

Re: Kvalitetsvirke fura

Hansolov Lönn  
#784186 Importmarknader

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kvalitetsvirke fura

Hansolov Lönn  
#787740
1673210267_20221121_121021.jpg
Nu har utbildningsmateialet börgat spridas

   TS
Avatar Fallback

Re: Kvalitetsvirke fura

hfab  
#787741
Hansolov Lönn skrev:
1673210267_20221121_121021.jpg
Nu har utbildningsmateialet börgat spridas

Hur får jag tag i ett exemplar?

Användarvisningsbild

Re: Kvalitetsvirke fura

Hansolov Lönn  
#790992 Kontakta martin karlsson på kelo timmer eller meila biosfärområde voxnadalen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kvalitetsvirke fura

newcence  
#791147 Här på Gotland finns det gott om tätvuxen fura, dom finaste går till flisning för att det övergrova inte kan sågas.

Användarvisningsbild

Re: Kvalitetsvirke fura

Hansolov Lönn  
#791156 Vilken årsringsbredd räknar du som tätvuxet

   TS
Avatar Fallback

Re: Kvalitetsvirke fura

Robur Clivus  
#791158
Hansolov Lönn skrev:Kontakta martin karlsson på kelo timmer eller meila biosfärområde voxnadalen


Var inte jätte lätt att hitta kontaktuppgifter där, tips kan vara att lägga upp dokumentet på en webbsida och hänvisa till länken om man genuint eftersöker speciellt virke och vill nå ut!

Användarvisningsbild

Re: Kvalitetsvirke fura

Hansolov Lönn  
#791159 Vi vill inte släppa materialet fritt eftersom det har med upphovsrättigheter o göra. Ring mej på måndag på 0706172902 så får du Martins nummer

   TS
Avatar Fallback

Re: Kvalitetsvirke fura

Robur Clivus  
#791162
Hansolov Lönn skrev:Vi vill inte släppa materialet fritt eftersom det har med upphovsrättigheter o göra. Ring mej på måndag på 0706172902 så får du Martins nummer


Alternativt tänk hade ju ändå varit: Hej, vi söker kvalitativt virke från Sverige nu när vår virkesimport från Ryssland är stängd, vi söker tallråvara som uppnår kvalietskrav enligt vår kravspec som kan läsas på följande länk: (www. Upphovskyddat material med extremt känslig kravspecifikation och är så unik att upphovsrättigheter kan röjas.se ) Men kanske ändå bäst att kontakta Martin, behöver man något kod-ord när man ringer, med tanke på känsligheten i detta ämne?

Avatar Fallback

Re: Kvalitetsvirke fura

alias  
#791166
Robur Clivus skrev:
Hansolov Lönn skrev:Kontakta martin karlsson på kelo timmer eller meila biosfärområde voxnadalen


Var inte jätte lätt att hitta kontaktuppgifter där, tips kan vara att lägga upp dokumentet på en webbsida och hänvisa till länken om man genuint eftersöker speciellt virke och vill nå ut!


Kontaktuppgifterna syns om du förstorar bilden i Hansolovs inlägg från 8 januari om att utbildningsmaterialet har börjat spridas.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Kvalitetsvirke fura

Hansolov Lönn  
#791168 Konstigt när jag googlade på kelotimmer så får jag upp honom direkt

   TS
Avatar Fallback

Re: Kvalitetsvirke fura

Robur Clivus  
#791176
Hansolov Lönn skrev:Konstigt när jag googlade på kelotimmer så får jag upp honom direkt


Japp skrev man kelotimmer i ett ord hittade man, tack!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).