Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Kvalitetsvirke fura

172 inlägg 29861 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kvalitetsvirke fura

Hansolov Lönn  
Otik skrev:Vad är minsta volym ni köper om det finns skogsägare som har grov tall ?

Det är ju inte i första hand grova tallar utan dom ska vara tätvuxna men i vissa fall så köper vi grova i speciella längder men får vi ihop en trave på en bil så är vi nöjda.

TS
Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Hansolov Lönn skrev:Vi ligger bra mycket över stamblockspriset o på långa tätvuxna grova block betalar vi över stolppriset men då är det en bedömning från fall till fall.

Så vad får jag som skogsägare med alla rätt i Småland?
Jag vet jag har 1600kr för dess ämnen från Landsbro och Vimmerby

Ni har ju höga krav. Men betalar ni vad ni får ut?🤔
1300kr har ju en del mer att önska?

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#773179 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Hansolov Lönn  
Per Malmsten skrev:
Bibliofilus skrev:Såna träd får vi ju inte avverka längre då de klassas som gammelskog och låter man det stå så länge så får man nog inte avverka dom när det är dags.

Det gäller bara dom som har brist på gamla grova furor.
Om du har produktionsbestånd med gammal grov fura är det inget problem att avverka. Tror det är en vanlig missuppfattning

Det finns många myter omkring det här ämnet det borde göras en regäl igenomlysning av hur läget är rent juridiskt.

TS

alias  
#773238 Grov tall har jag, men ålder och årsringsbredd är ju svårt att ha koll på innan träden ligger ner om man inte har använt tillväxtborren.

14 årsringar per tum blir ca 1,8 mm årsringsbredd i snitt och det känns inte extremt (inte "årsringar som psalmboksblad"), men det lär ju även variera beroende på var i stammen man räknar dem.

Rent teoretiskt så borde råvaran gå att hitta i träd som är klart yngre än 200-300 år.

1,8 mm/år × 2 × 100 år = 360 mm => 36 cm

Är det bara rotstockar som är av intresse?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Hansolov Lönn  
alias skrev:Grov tall har jag, men ålder och årsringsbredd är ju svårt att ha koll på innan träden ligger ner om man inte har använt tillväxtborren.

14 årsringar per tum blir ca 1,8 mm årsringsbredd i snitt och det känns inte extremt (inte "årsringar som psalmboksblad"), men det lär ju även variera beroende på var i stammen man räknar dem.

Rent teoretiskt så borde råvaran gå att hitta i träd som är klart yngre än 200-300 år.

MVH
Alias

Det är sant att snittet är 1.8mm o det viktigaste är att årsringarna sitter gämnt fördelade. Vi pratar gärna kring 1mm årsringsbredd desto tätare desto bättre för våran del o här i våra trakter når inte stamblocken 1000kr o i Jämtland ligger dom lägre än så bra mycket lägre tuvärr. Det är ju lokala variationer över landet o kan vi matcha leveransen mot ett visst projekt så kan vi betala bra mycket högre än 1300 o då vill vi anpassa varje stock efter våran beställning.

TS

surjämten  
#773327 intressant tråd!

Användarvisningsbild

Hansolov Lönn  
#773385 Får vi tag på virke som vi kan matcha mot en beställning så kan vi betala bra mycket mer.

TS

hfab  
#773404 Vart hittar man era beställningar?
Vilka är ni? Har ni någon organisation?

Användarvisningsbild

Hansolov Lönn  
hfab skrev:
Hansolov Lönn skrev:Har kollat runt med inte hittat någon tråd om kvalitetsvirke så då startar jag en.
Jag jobbar med tätvuxen fura i mitt företag o byggnadsvårdsprojekt. Tidigare har det varit svårt o få tag på tätvuxet virke med hög andel kärnved o iom Ukrainakriget så blev det näst intill omöjligt. IFredags ringde jag runt lite bland några kollegor på olika håll o sen tidigare så vet vi att marknaden för kvalitetsvirke uppgår till ca 4 miljoner m3fub men det förnekar bla skogsägarföreningarna enligt dom finns ingen efterfrågan. Vad är då tätvuxet hur ser definitionen ut. Enligt den gröna boken som togs fram på 30talet så ska t defention för tätvuxen fura kyrkspån vara 14 årsringar per tum stamblockskvalite o 30cm i topp o 80%kärnvedsandel o den följer vi här i mellansverige sen finns det andra som inte hör det vilket är tragiskt tycker jag. Vi vet att 80% av det tätvuxna virket som konsumeras i Sverige importeras från Ryssland o där är det stopp. Dom svenska snickerierna som jobbar med tätvuxet lade upp lager men dom börgar o ta slut vilket får till följd att man tvingas lägga ner eller köra med standardvirke viket många inte har möjlighet till. Vi i byggnadsvårdsbranchen har det inte heller. Många för fram att det finns virke I Norrbotten o dom stämplingslängder jag sett hos tex allmäningsskogarna har visat att diametern är väldigt klen i brösthöjd på 1500stam var det knappt 1.5% som höll 30cm o 0.5% som höll 40cm vilket gör att det blir inga kyrkspån. Hur får vi fram mer tätvuxen fura till byggnadsvård o Sveriges snickerier.

Finns det tillförlitliga uppgifter någonstans som styrker efterfrågan på 4miljoner fub?
Är den efterfrågan per år eller vad?
Vad är betalningsviljan för kvalitets virke?
Hur stor volym köper varje köpare?

Vi håller på o ta fram siffror ett arbete som Dakapo i Matiestad gör åt branchen. Svenskt trä har tagit fram siffror hos deras medlemmar o där var det 1.2 miljoner fub o dom är den minsta organisationen i Sverige så troligen är behovet hos dom 2 andra bra mycket högre så 4 miljoner är nog lågt räknat enligt min bedömning.

TS
Användarvisningsbild

Hansolov Lönn  
Elis76 skrev:Hör av er till Norra Skog så löser de erat problem. De verkar i den delen av Sverige där träden växer långsamt.

Vi gjorde det men fick bara beskedet att det var ingen idé o ta fram ett kubikpris som dom ville ha vi skulle inte ha råd endå. Så idag vänder vi oss firekt till skälvverksmma skogsägare.

TS
Användarvisningsbild

Hansolov Lönn  
hfab skrev:Vart hittar man era beställningar?
Vilka är ni? Har ni någon organisation?

Finns lite olika nätverk mitt företag heter sefres trävaruhandel o vi finns i järbo/sandviken. Skälv är jag medlem i voxkedjan o byggnadsvård mitt ed Mats Almlöf som kontaktperson tror iofs att han bytt jobb men fortsätter med dom här frågorna. I voxkedjan är det Martin Karlsson på kelotimmer som är köpare vi köper lite skälva o.

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#773455 Att transportera kärnvirke från Norr- och Västerbotten till mellansverige är inte lönsamt. Eftersom vårat kärnvirke är så tungt, kan man inte lasta lika fullt mellan stakarna på virkesbilarna som när man kör massa. Detta innebär att transportkostnaden blir orimligt hög.

Norra levererar tätvuxet kärnvirke till möbelindustrin från fyra Norrbottenskommuner [Pajala, Övertorneå, Haparanda och Kalix]. Föreningen har gått ut specifikt till utvalda skogsägare i dessa kommuner, men då handlar det om större volymer än enstaka stockar till byggnadsvård.

Det bästa är att Du letar virke i närområdet där Ni är verksamma.

Användarvisningsbild

Hansolov Lönn  
Elis76 skrev:Att transportera kärnvirke från Norr- och Västerbotten till mellansverige är inte lönsamt. Eftersom vårat kärnvirke är så tungt, kan man inte lasta lika fullt mellan stakarna på virkesbilarna som när man kör massa. Detta innebär att transportkostnaden blir orimligt hög.

Norra levererar tätvuxet kärnvirke till möbelindustrin från fyra Norrbottenskommuner [Pajala, Övertorneå, Haparanda och Kalix]. Föreningen har gått ut specifikt till utvalda skogsägare i dessa kommuner, men då handlar det om större volymer än enstaka stockar till byggnadsvård.

Det bästa är att Du letar virke i närområdet där Ni är verksamma.

Synd att dom var så avvisande mot oss annars kanche svenska snickerier skulle slippa lägga ner.
Viköper mer än enstaka stockar.

TS
Användarvisningsbild

Camaro1969  
Hansolov Lönn skrev:
alias skrev:Grov tall har jag, men ålder och årsringsbredd är ju svårt att ha koll på innan träden ligger ner om man inte har använt tillväxtborren.

MVH
Alias

Det är sant att snittet är 1.8mm o det viktigaste är att årsringarna sitter gämnt fördelade. Vi pratar gärna kring 1mm årsringsbredd desto tätare desto bättre för våran del o här i våra trakter når inte stamblocken 1000kr o i Jämtland ligger dom lägre än så bra mycket lägre tuvärr. Det är ju lokala variationer över landet o kan vi matcha leveransen mot ett visst projekt så kan vi betala bra mycket högre än 1300 o då vill vi anpassa varje stock efter våran beställning.

1000:- är väl bara enligt prislista, skulle tro att verkligheten är rätt långt därifrån, ungefär som ahlsells prislista fast tvärtom :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).