Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Kvalitetsvirke fura

172 inlägg 28852 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kvalitetsvirke fura

Vedproducent  
#776745 Är detta kraven på kvalitetstall så måste det finnas i ett gigantiskt överflöd.

Avatar Fallback

Re: Kvalitetsvirke fura

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776749
1666820344_img_20210226_135634213.jpg


Hur mycket behöver ni, och vad betalar ni?

Användarvisningsbild

Re: Kvalitetsvirke fura

Hansolov Lönn  
#776785 Vart finns du. Det ser tuvärr lite för ogämnt ut o lite för snabbvuxet.
Senast redigerad av Hansolov Lönn tor 27 okt 2022, 13:57, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kvalitetsvirke fura

Hansolov Lönn  
#776786
Mangan skrev:
1666820344_img_20210226_135634213.jpg


Hur mycket behöver ni, och vad betalar ni?

Gallrat några gånger vart i landet finns du

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kvalitetsvirke fura

Hansolov Lönn  
#776787
Vedproducent skrev:Är detta kraven på kvalitetstall så måste det finnas i ett gigantiskt överflöd.

Vart finns det virket isf

   TS
Avatar Fallback

Re: Kvalitetsvirke fura

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776788
Hansolov Lönn skrev:
Mangan skrev:
1666820344_img_20210226_135634213.jpg


Hur mycket behöver ni, och vad betalar ni?

Gallrat några gånger vart i landet finns du


Örby, Marks kommun.

Användarvisningsbild

Re: Kvalitetsvirke fura

Hansolov Lönn  
#777125 En del från en klockstapel en kollegas för er som är uppmärksamma så är det bara splinten som är dålig. Troligen är den byggd på mitten av 1700talet

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kvalitetsvirke fura

Hansolov Lönn  
#777169 Här kommer lite bilder på våra kvalitetsgallring.
Sista bilden är på en vanlig gallring som vi gjorde samtidigt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kvalitetsvirke fura

Vedproducent  
#777187 Björken ser fin ut!

Användarvisningsbild

Re: Kvalitetsvirke fura

Hansolov Lönn  
#777238
Vedproducent skrev:Björken ser fin ut!
Det är tänkt o bli fint björktimmer i framtiden

   TS
Avatar Fallback

Re: Kvalitetsvirke fura

alias  
#777245
Hansolov Lönn skrev:Här kommer lite bilder på våra kvalitetsgallring.
Sista bilden är på en vanlig gallring som vi gjorde samtidigt.


Om jag ser rätt på den andra bilden så är det ett ca 35-årigt träd som håller ca 9,5 cm under bark i stubbskäret.
Hur många löpmeter gagnvirke gav detta?

Om det inte är extremt formdryg skog så måste det där vara ett enbitsträd.

Nu vill jag inte ha grovt röjningsavfall liggande i skogen utan dylika träd hamnar i massaveden, men rent krasst så borde det nog röjts ner.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Kvalitetsvirke fura

Hansolov Lönn  
#777262 2 bitar ca per stam ska mäta övre höjden

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kvalitetsvirke fura

Wilhelm Dyrssen  
#777583
isteskog skrev:Med självföryngring, försiktiga röjningar och gallringar och avverkning när skogen är äldre än i dag. 😎

+ om jag får lägga till. När virkesbörsen eller en ny börs för kvalitets furuvirke startas med öppen budgivning. Under lång tid har jag satsat på att bruka fram den kvaliteten och beräknar avkastningen till ca 10%/år när avverkningen av de bästa tallstamarna får stå kvar 10-20 år. Trots en del skada på plantorna som kommer under tiden. Endast när skogsägarna öppet ser förtjänstmöjligheterna i framtagandet av kvalitetstimret blir det fart på rulljansen. Samma sak gäller även masurbjörken. Det saknas en öppen virkesmarknad. WD

Användarvisningsbild

Re: Kvalitetsvirke fura

Bond.J  
#777708 Jag har sålt vanlig kvistig obarkad björk klyvd på längden i fyra "kvartar" till inklädning av stolpar på ett arkitektritat äldreboende för 20 000 kr/m3f, men det var så mycket extra arbete, så det var ändå inte någon större lönsamhet. Småsnickerierna vill ofta ha några enstaka m3 i taget av en viss dimension, färdigtorkat, och med leverans nästa vecka till ett hopplöst lågt pris.
Menar du att vi borde gå ut och vinterhugga våra finaste timmertallar och särsortera rotstocken som stämmer överens med dessa hårda krav för bara 1300 kr/m3 fub?
Glöm det!

Användarvisningsbild

Re: Kvalitetsvirke fura. Det internationella - Tyskland, Bal

Wilhelm Dyrssen  
#777711 Priset på kvistren tätvuxna rotstock tall i Tyskland och Baltikum lär ligga långt över 1.300 m3fub. Det krävs att en mellanhand samlar ihop virke från flera leverantörer och exporterar. Eftersom skogsindustrin i Sverige lyckats få ner priserna så långt så krävs en mellanhand - exportör och det finns det idag utrymme ekonomiskt för.
WD

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).