Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Kvalitetsvirke fura

172 inlägg 29869 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kvalitetsvirke fura

Vedproducent  
Sjögården skrev:Här är sådana tallar noterade i Artportalen och får inte huggas så lämna dem och tänk på fåglar och insekter..🙃

Ska inte hugga dom. Innan jag ens skulle fundera på det så skulle nog priset behöva vara minst 5000 kr fub. Prisnivån är löjligt låg om man ska ha tag på sånna här stockar. Då blir dom kvar i skogen.

Användarvisningsbild

Sjögården  
#775199 Tog ner mina 1999-2000 och sålde rotstockarna för ett rejält pris per m3 to.
Blev några hundra stycken med längder uppemot 61 dm.
Saknar dem inte i skogen när ungskogen står inför förstagallring.
Nu kan vi inte hugga slutavverkningsskog över 80- 90 år pga artfynd så frid över deras minne.. 😉

Användarvisningsbild

Knagge  
#775332 Artfyndsletarna i skogen är idioti på hög nivå.
De tror att de skyddar arter och är otroligt duktiga och viktiga för samhället.
Det är deras insats som gör att det inte finns så mycket gammal skog då de skrämmer skogsägare att avverka.

r93  
Knagge skrev:Artfyndsletarna i skogen är idioti på hög nivå.
De tror att de skyddar arter och är otroligt duktiga och viktiga för samhället.
Det är deras insats som gör att det inte finns så mycket gammal skog då de skrämmer skogsägare att avverka.

Amen på detta!!

Om dom förstod hur mycket dom förstör!

Jag hade gärna sparat några hektar riktig gammal skog bara för att det är roligt, men detta gör att man inte vågar, bli ett utflyktsmål för gammal skog, sedan är resten stoppad med.

Användarvisningsbild

Sjögården  
#775338 Tyvärr får vi i denna del av Sverige gå in och förbereda slutavverkning och föryngring genom en sistagallring i syfte att klara en framtida hyggesanmälan utan rödlistade arter.
Orörda bondskogar över 80- 90 år blir garanterat inventerade av naturvården.
Och den som söker,han finner.. 😉

Användarvisningsbild

Hansolov Lönn  
Sjögården skrev:Tyvärr får vi i denna del av Sverige gå in och förbereda slutavverkning och föryngring genom en sistagallring i syfte att klara en framtida hyggesanmälan utan rödlistade arter.

Vart håller du till.

TS
Användarvisningsbild

Sjögården  
Hansolov Lönn skrev:
Sjögården skrev:Tyvärr får vi i denna del av Sverige gå in och förbereda slutavverkning och föryngring genom en sistagallring i syfte att klara en framtida hyggesanmälan utan rödlistade arter.

Vart håller du till.

Smålands ostkust..

Användarvisningsbild

Hansolov Lönn  
#776456 Nu börgar det hända saker kring överhållningen av bestånd äntligen.

TS
Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#776497 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
Hansolov Lönn skrev:
hfab skrev:
Camaro1969 skrev:Hans olov

jag kan hugga grov 200 årig fura till dig i vinter om du vill,
säg en bil och släp så går transporten enkel att ordna

jag begär 3000:- fub och du får välja längder

norra hälsingland.

är det intressant?

Detta kräver en uppföljning till våren! 😀

Vi borde ha några skogsdagar ivår intresset är ju stort känns det som. Kunde ta med någon från kyrkan kanche.

jag missade detta inlägg,

jag va ner på temadagen med fetved för 2-3 år sedan, du och den numer bortgångne micke höll låda, sen va vi till en kvinna som hyrde ut en stuga mitt i skogen. trevlig dag trots vädret!

jag har ju skickat lite bilder till dig på nå tallar, och du är välkommen närsomhelst.

de riktigt grova + 50 i brösthöjd har jag inte obegränsat av utan det är nog bara max en bil och släp

Användarvisningsbild

Hansolov Lönn  
Älgfoderodlare skrev:
Hansolov Lönn skrev:Nu börgar det hända saker kring överhållningen av bestånd äntligen.

Försöker hålla mig uppdaterad, men är det något jag missat ! Info. eller länk till det du menar / syftar på.

Det händer saker men inget jag kan gå in på än.

TS

hfab  
#776551 @Camaro1969

Vill förtydliga att det var leveransen av dina tallar som borde ges en uppföljning till våren.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
hfab skrev:@Camaro1969

Vill förtydliga att det var leveransen av dina tallar som borde ges en uppföljning till våren.

Absolut! Om det blir av :)

Ungefär så här ser mycket ut..

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#776590 Ska bli intressant att se prisnivån nu när det påstås vara enorm brist av vissa och då stiger ju priserna ordentligt. Så är det med björkved också och lägger du den i säck och säljer på macken så är priset en bra bit över 3000 kr fub inkl moms.
Menar förstås stjälpt ved över 3000 kr kubiken. I fub blir det runt 7000 kr inkl moms. Lite arbete naturligtvis men en liten anvisning om vad dom där tallarna borde kosta vid extrem brist.

Användarvisningsbild

Hansolov Lönn  
#776742 Nu kör vi igång gallringen med terri 34 o BS skogsgallring. Dom har stått trångt ca 40år o 10cm i diameter

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).