Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Kvalitetsvirke fura

172 inlägg 30504 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kvalitetsvirke fura

Hansolov Lönn  
#774427 Absolut men då vill vi nog se det först

TS
Användarvisningsbild

Hansolov Lönn  
#774428 Skicka ett pm

TS
Användarvisningsbild

Hansolov Lönn  
Camaro1969 skrev:Hans olov

jag kan hugga grov 200 årig fura till dig i vinter om du vill,
säg en bil och släp så går transporten enkel att ordna

jag begär 3000:- fub och du får välja längder

norra hälsingland.

är det intressant?

Skicka pm

TS

hfab  

norra hälsingland.

är det intressant?

Detta kräver en uppföljning till våren! 😀

Användarvisningsbild

Hansolov Lönn  
hfab skrev:

norra hälsingland.

är det intressant?

Detta kräver en uppföljning till våren! 😀

Vi borde ha några skogsdagar ivår intresset är ju stort känns det som. Kunde ta med någon från kyrkan kanche.

TS
Användarvisningsbild

Hansolov Lönn  

norra hälsingland.

är det intressant?

Kan vi kika på det under senhösten

TS
Användarvisningsbild

Camaro1969  
#774667 Japp det går bra.
Finns lite blandat, men eftersom ja har så magra marker räknar jag med att furan håller skaplig årsringsbredd

surjämten  
#774966 Vi är nog många med skog norr om Ljusnan som tycker att våra raka senvuxna furor
är värda mer än 600 kr fuben.
Denna tråd föder förhoppningsvis lite tankar.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#775008 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Hansolov Lönn  
#775148 Något som är lite knöligt med kvalite är att det finns inga offentliga råd om hur man gör. Gallringmallarna utgår från Max tillväxt men om man har andra mål då blir det knöligare

TS
Användarvisningsbild

Sjögården  
#775153 Skogsindustrin har nog inget annat val än att skicka signalerna från köparna av skogsprodukterna till oss som skogsägare.
Tyvärr har vi med finkvistig tall och tätt mellan årsringarna ingen slutkund av storlek som vill betala vad det kostar att producera den kvaliteten vi talar om här.Gran finns alltid köpare på till rätt höga priser så länge det är rakt och friskt.
Att låta stå och vänta på att marknaden förändras är ett alternativ.
Men det mesta talar för en byggmarknad som fortsätter utveckla byggnadstekniker där kvalitet är ett betydligt vidare begrepp än det vi skogsägare tänker.
Och till slut är det ändå pengarna som betalar räkningarna… 😉

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#775182 Låter dom fina tallarna stå då ingen verkar vilja ha dom eller betala för värdet. När vanlig björkmassaved betingar ett värde på runt 3000 kr fub om man klyver den och lägger den i säck på macken så är priserna ett skämt. Sveaskogs pris tex 630 kr m3 to ub för 42 cm plus. Då har dom ett mycket högre värde att gå och titta på. Var ute och tittade lite I skogen nu. Här är en tall som jag gick förbi. Har nog ett par bil och släp med liknande tall i alla fall. Men dom är fina och titta på. Så jag tycker inte det är ett dugg konstigt att dom inte når sågaren.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Vedproducent skrev:Låter dom fina tallarna stå då ingen verkar vilja ha dom eller betala för värdet. När vanlig björkmassaved betingar ett värde på runt 3000 kr fub om man klyver den och lägger den i säck på macken så är priserna ett skämt. Sveaskogs pris tex 630 kr m3 to ub för 42 cm plus. Då har dom ett mycket högre värde att gå och titta på. Var ute och tittade lite I skogen nu. Här är en tall som jag gick förbi. Har nog ett par bil och släp med liknande tall i alla fall. Men dom är fina och titta på. Så jag tycker inte det är ett dugg konstigt att dom inte når sågaren.

Håller med, har ett 20-tal såna som blivit kvar sedan 70-80-talet, mäktiga att titta på.

Användarvisningsbild

Sjögården  
#775189 Här är sådana tallar noterade i Artportalen och får inte huggas så lämna dem och tänk på fåglar och insekter..🙃

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#775190 Om man kikar i bygghanalden så ser man en hel del virke med tätt mellan årsirngarna (~2 mm). Gran förstås, tallen hamnar som tryckimpregnerat eller lister. Detta är träd som har stått bredvid de andra träden mer eller mindre. Så länge inte dessa bitar sorteras ut, så finns det ingen direkt brist på tätvuxet virke.

Jag gallrade en mosse (T18) med 100 åriga tallar och ca 15 cm i diameter. Det finns mängder av sådant här nere i söder.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).