Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Ädellövsskog (som inte blir av) och glesa planteringar

51 inlägg 13841 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Björkbacken - Ädellövsskogsprojekt

Sjögård 4  
#773148 Ett utkast på planeringen...

Förband ek 9x9m
1 ekplanta + 5 ekollon

Förband övriga träd 3x3m

Plantor x 2202
Sådd x 1265

Löv 88%
Ädellöv 51%

Ekplantor x 253 (7%) 2,27ha
Ekollon x 1265 (37%)
Fågelbär x 260 (8%) 0,34ha
Skogslönn x 145 (4%) 0,17ha

Rönn x 255 (7%) 0,29ha

Björk x 512 (15%) 0,58ha
Al x 183 (5%) 0,21ha
Hybridasp x 329 (7%) 0,38ha
Pil x 7 (0%)

Sitka x 258 (7%) 0,30ha
1664646917_9x9.ytor_2022-10-01_1946.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ädellövsskogsprojekt och glesa planteringar

Sjögård 4  
#773433 Vad tror ni om att marbereda 2,5ha gammal betesmark med en Moheda MB4 efter en MF 360?

Någon som har idé på hur man gör det billigt i egen regi annars?
1664827685_62126063-b491-4058-a16d-ccd07424b418.jpeg

   TS
Avatar Fallback

Re: Ädellövsskogsprojekt och glesa planteringar

WarPeter  
#773436
Sjögård 4 skrev:Vad tror ni om att marbereda 2,5ha gammal betesmark med en Moheda MB4 efter en MF 360?

Någon som har idé på hur man gör det billigt i egen regi annars?
1664827685_62126063-b491-4058-a16d-ccd07424b418.jpeg

Du har inte tillgång till någon gammal 2 eller treskärig plog? Känns som att det kan vara effektivare mot gräset.

Användarvisningsbild

Re: Ädellövsskogsprojekt och glesa planteringar

Torbjörn Johnsen  
#773443 Roundup + höstplöjning med vanlig plog?

Användarvisningsbild

Re: Ädellövsskogsprojekt och glesa planteringar

Sjögården  
#773448 Roundup +enskärig plog absolut bäst.
Plöjer du allt får du onödigt mycket fröogräs att slåss med planteringsåret och året därefter.
Det kommer inte mycket av den varan i sprutad gräsvall.

Användarvisningsbild

Re: Ädellövsskogsprojekt och glesa planteringar

Otik  
#773470 I jordbruket använder man roundup för att döda en vall eller efter tröskning när kvickrot blivit besvärlig. Har nyligen i våras sett en liten äng där man plöjde och planterade. Där är gräset totalt dominerande och ser frodigare ut än innan. Själv hade jag kört med Roundup och när tillskriven tid gått planterat med stora plantor utan markberedning.

Användarvisningsbild

Re: Ädellövsskogsprojekt och glesa planteringar

Sjögård 4  
#775041 Får besök av vänner som sätter upp viltstängsel om två veckor, får se vad han tror om kostnader.
Under tiden händer inte mycket, ute och spanade nu när de putsat av lite av betet. Kollade även de sådda ekarna intill.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ädellövsskogsprojekt och glesa planteringar

Älgfoderodlare  
#775105 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 10:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Ädellövsskogsprojekt och glesa planteringar

Sjögård 4  
#775589
Älgfoderodlare skrev:Då du har nära till fukthållande / ej torra markområden o inte behöver oroa dig för det. Så varför behandla ? Gräset kommer i vilket fall som helst. Bättre då att välja hur o med vad man planterar, VAR på marken. Att välja att köra med enskärig plog o plantera i omvänd tilta. Då är nog både riktning o djup att vara det viktigaste för att nå bästa resultat. Att köra i "solfjäderform" ner mot diket i centrum o sen välja art allt eftersom man når blötare marker, skulle jag göra.
D.v.s., torrhärdiga längst bort o fukthärdiga längst in. Björk, Al o ev. Sitka i centrum, för att sen gå mot torrhärdigare arter i utområdet.

Ja, det kan vara ett alternativ. Ska kolla lite vad de olika alternativen kostar med round-up etc.

Utöver ek och fågelbär som ädla lövträd är både glas- och vårtbjörk, klibbal, asp och poppel intressant. Sitkan är frostkänslig har jag läst så den är lite jag lite tveksam till.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ädellövsskogsprojekt och glesa planteringar

alias  
#775592
Sjögård 4 skrev:
Älgfoderodlare skrev:Då du har nära till fukthållande / ej torra markområden o inte behöver oroa dig för det. Så varför behandla ? Gräset kommer i vilket fall som helst. Bättre då att välja hur o med vad man planterar, VAR på marken. Att välja att köra med enskärig plog o plantera i omvänd tilta. Då är nog både riktning o djup att vara det viktigaste för att nå bästa resultat. Att köra i "solfjäderform" ner mot diket i centrum o sen välja art allt eftersom man når blötare marker, skulle jag göra.
D.v.s., torrhärdiga längst bort o fukthärdiga längst in. Björk, Al o ev. Sitka i centrum, för att sen gå mot torrhärdigare arter i utområdet.

Ja, det kan vara ett alternativ. Ska kolla lite vad de olika alternativen kostar med round-up etc.

Utöver ek och fågelbär som ädla lövträd är både glas- och vårtbjörk, klibbal, asp och poppel intressant. Sitkan är frostkänslig har jag läst så den är lite jag lite tveksam till.


Om du med asp avser hybridasp så hade jag varit lite orolig för frostkänsligheten även för den.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Ädellövsskogsprojekt och glesa planteringar

Sjögård 4  
#775673
alias skrev:Om du med asp avser hybridasp så hade jag varit lite orolig för frostkänsligheten även för den.

MVH
Alias

Aj, det låter inte bra, asp och/eller hybridasp hade känts bra att lyckas med. Tänker att det öppnar för kommande lövföryngring via rotskott utan stora kostnader... bara "lite" jobb med röjsågen så vipps är det ny skog 😀
Står ett par stora aspar i skogen intill så tror de trivs hyfsat om det skulle gå vägen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ädellövsskogsprojekt och glesa planteringar

Älgfoderodlare  
#775882 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 10:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Ädellövsskogsprojekt och glesa planteringar

Sjögård 4  
#777716 Gjorde snabbt studiebesök i skogarna utanför Unnaryd och snackade stängsel med Joel på Hallandsåsens Natur & Stängsel AB. Han och drängen hade fått mycket gjort på en dag, kan vara värt att hyra in istället för att gå med spett och klubba även om det kostar en slant 😀
1667487292_img_4535[1].jpg

1667487259_img_4534[1].jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ädellövsskogsprojekt och glesa planteringar

Sjögård 4  
#777720 För någon vecka sedan var jag ute och kollade självföryngrad granskog.
Avverkade själv tallen här 2015-2016 och sparade granen som stod under. Hyggesfritt 😇

Granen mitt i bild på första bilden (och andra bilden) är 28 år gammal, 7,3cm i b.h. och 5,1m hög.
I bakgrunden ser vi planterade Södra Elit Stickling, planterade 2015.
Flera av dem är idag 4cm i b.h. och >4m höga.
1667488265_img_4262[1].jpg

1667488044_img_4259[1].jpg

1667488226_img_4260[1].jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Ädellövsskogsprojekt och glesa planteringar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777722 Ser ut som det är på gränsen till tallmark där?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).