Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Ädellövsskog (som inte blir av) och glesa planteringar

51 inlägg 13846 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ädellövsskogsprojekt och glesa planteringar

Sjögård 4  
#777741
Mangan skrev:Ser ut som det är på gränsen till tallmark där?

Ja, det är bra mark för båda. Enligt plan G28 och tallen som stod där såg absolut ut att trivas.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ädellövsskogsprojekt och glesa planteringar

Älgfoderodlare  
#777748 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 10:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Ädellövsskogsprojekt och glesa planteringar

Vildmark  
#777750 Sätt klibbal över hela ytan. Viltet är inte så värst intresserade av det. Sen i framtiden kan du använda hela beståndet till rökved, flisa upp det och sälj till korvfabrikörer, sportfiskare, jägare med mera.

Användarvisningsbild

Re: Ädellövsskogsprojekt och glesa planteringar

Älgfoderodlare  
#777754 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 10:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Ädellövsskogsprojekt och glesa planteringar

Sjögård 4  
#777776 @Älgfoderodlaren
Kunde vara intressant att testa stamkvistning på halva ytan för att jämföra. Hur nära stammen tar du kvisten och när? Precis utanför kudden precis som tall och ek? Juni-augusti?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ädellövsskogsprojekt och glesa planteringar

Älgfoderodlare  
#777783 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 10:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Ädellövsskogsprojekt och glesa planteringar

Sjögård 4  
#777816
Vildmark skrev:Sätt klibbal över hela ytan. Viltet är inte så värst intresserade av det. Sen i framtiden kan du använda hela beståndet till rökved, flisa upp det och sälj till korvfabrikörer, sportfiskare, jägare med mera.

Ja, om tanken (budget) att stängsla inte går igenom hemma så är klibbal, sitka, gran och självföryngrat löv aktuellt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ädellövsskogsprojekt och glesa planteringar

Sjögård 4  
#788810 Tänkt område är bortanför stängslet, ser blött ut denna vintern också. Tråkig trend och svårt att se att man hugger ved där om 20 år 🤔

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ädellövsskogsprojekt och glesa planteringar

Vildmark  
#788824 Svämmar det över på det viset så tror jag på klibbal. Eller pil som du kan flisa till bränsle.

Användarvisningsbild

Re: Ädellövsskogsprojekt och glesa planteringar

Knagge  
#788826 Acceptera att du har en strandäng eller låta växa igen men det tar många år.
Eller markberedning högläggning och låta det frö som tar sig växa.
Det blir i vilket fall främst Glasbjörk,Al och Sälg de tål översvämning någotsånär.
Och de behöver man inte hägna för Glasbjörk och Al gillas inte av vilt.

Avatar Fallback

Re: Ädellövsskogsprojekt och glesa planteringar

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788889 Vad behövs för att låta det vara ett ständigt vatten. Behövs det med.

Användarvisningsbild

Re: Ädellövsskogsprojekt och glesa planteringar

Sjögård 4  
#789471
Knagge skrev:Acceptera att du har en strandäng eller låta växa igen men det tar många år.
Eller markberedning högläggning och låta det frö som tar sig växa.
Det blir i vilket fall främst Glasbjörk,Al och Sälg de tål översvämning någotsånär.
Och de behöver man inte hägna för Glasbjörk och Al gillas inte av vilt.

Ja, plogning och grov harvning följt av lite plantering av al tror jag är ett bra alternativ.

bengt.a skrev:Vad behövs för att låta det vara ett ständigt vatten. Behövs det med.

Ingen aning faktiskt, finns säkert god förutsättningar så det kan vara en tanke. Men jag är inte intresserad av att lägga tid eller pengar på sådana projekt idag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ädellövsskogsprojekt och glesa planteringar

norrskog  
#806600 Då är nog klibbal ett alternativ

Användarvisningsbild

Re: Ädellövsskog (som inte blir av) och glesa planteringar

Sjögård 4  
#815441 Planterat 1995 (SI G28).
Jag röjde 2009-2010, då gick det ut på att sopa bort allt annat än gran i en lyckad föryngring.
Vi gallrade vintern 2017/18 på en sida vägen, den andra lämnade jag orörd för att jämföra hur skogen ser ut om man inte tar bort planterade granar i en lyckad plantering med >2500 plantor/ha.
Man blir sugen på att gallra ur lite ändå 😀

Sommaren 2018 dog ca 12 granar/ha i den gallrade delen, känsligare för torka när marken är blottad?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ädellövsskog (som inte blir av) och glesa planteringar

Sjögård 4  
#818110 Årets ved hugger pappa i en något misslyckad självföryngring tall från slutet av 90-talet. Efter tre röjningar och årets gallring blev det en riktigt trevlig skog!

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).