Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Ädellövsskog (som inte blir av) och glesa planteringar

52 inlägg 13944 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ädellövsskog (som inte blir av) och glesa planteringar

Sjögård 4  
#769014 Projektets mål:
Målet är att anlägga lövskog på betemark och tidigare nerlagd jordbruksmark. Tanken är ädellövskog (ek) med inslag av andra lövträd, huvudsakligen björk. I de blötare partierna kan al vara ett bra alternativ(?). Området ligger inom synhåll från mangårdsbyggnaden, ca 500m bort så målet är delvis att det blir trevligare utsikt än dagens gula gräsfält men framförallt närhet till en rolig skog att sköta, framtida vedskog och rekreation.

Markförbättrande åtgärder, markberedning och hägn kan förhoppningsvis påbörjas under 2024 och plantering 2025 (eller tidigare i samråd med arrendatorn). Men innan jag är där ska det planeras, läsas på, prata med vänner som har maskiner, anmälas till länsstyrelse, sökas bidrag, ta in offerter och andra mer eller mindre roliga skrivbordsaktiviteter.

Hägnat område 2,5ha
Hägn 910m
Stolp 250-300st
Väg till hägn 544m
Väg i hägn 700m

Markberedning (uppdaterad 2022-09-01)
Plöja?
Fräsa?
Grävmaskin?

Planerad plantering, sådd, självföryngring (uppdaterad 2022-10-01)

Plantering av ek (gruppvis) med förband 9m.
En planta + 5 ekollon

Övriga trädslag med förband 3m; fågelbär, björk, al, skogslönn, rönn, hybridasp, sitka och pil

Sediment
Grovmo
Fastmark
Fuktig (delvis blöt) mark
Starr-fräken
143 m.ö.h. (Gps 57.144208-13.637897)
Risk för frost

1661887153_arealv1.1.jpg


1661887246_bb.001_2022-08-20_1441.jpg



Senast redigerad av Sjögård 4 ons 04 okt 2023, 12:54, redigerad totalt 5 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Björkbacken - Ädellövsskogsprojekt

Sjögård 4  
#769016 All kunskap och alla idéer ni vill dela med er av är välkomna 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Björkbacken - Ädellövsskogsprojekt

Torbjörn Johnsen  
#769019 Intressant projekt! Du får gärna ta lite bilder från området som det ser ut idag. Det låter som utmanande förutsättningar med blött och frostlänt men här på Skogsforum finns mycket kunskap och erfarenhet att få hjälp av👍

Användarvisningsbild

Re: Björkbacken - Ädellövsskogsprojekt

Sjögård 4  
#769057 Bild på område som ska hägnas
1661930587_007.jpg

Bild från avdelning 2
1661930586_006.jpg

Översvämning efter skyfall 16 februari 2020
$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Björkbacken - Ädellövsskogsprojekt

JesperGunnar  
#769063 Kul projekt. Marktypen låter dock som en blötare och fattigare variant med tanke på starr-fräken typ. Har lite dålig koll på vad ek vill ha men dubbelkolla det en gång till så eken kommer trivas på den typen av mark.
En sak du behöver ha i åtanke är att om du planterar ek-skog kommer marken därefter att klassificeras som ädellövskog vilket har en egen särskild paragraf i skogsvårdslagen som påverkar avverkning och återplantering. Dubbelkolla den paragrafen för du planterar något så skyldigheterna i lagen stämmer överens med dina ambitioner.
Har även sett flera god exempel där man planterar ek som huvudträdslag men kombinerar med andra trädslag, ex björk eller gran för att få avkastning under tiden som eken växer. Som sagt, beror på dina ambitioner för skiftet.

Användarvisningsbild

Re: Björkbacken - Ädellövsskogsprojekt

Brozzlaren  
#769107 Spännande att följa. Ser ut som det är gamla mader, förmodligen väldigt känsligt för frost. Varför inte börja med björk och när den fått några meter kan du nog sätta vad du vill. Men någon form av skärm mot kyla är nog bra, dessutom ser det ut som ett paradis för sork. Det blir som sagt intressant att se vad du tar dig för.

Avatar Fallback

Re: Björkbacken - Ädellövsskogsprojekt

alias  
#769116 I grund och botten så bär det mig emot att plantera igen jordbruksmark, men vi har gjort det på några ställen som ingen velat bruka längre.

Det är inte så att du kan anlägga en våtmark på de lägsta partierna (typ kväve- & forsforfälla) och samtidigt nyttja en del schaktmassor till att fylla upp övrig marknivå lite?

Det borde förbättra förutsättningarna att lyckas med etablering av mindre frosttåliga arter, samtidigt som det kan vara vackert och dessutom bra för det vilda med lite fler vattenspeglar i landskapet.

Var på en föreläsning om att skapa våtmarker med Magnus Strandberg (tror han var på Skogssällskapet tidigare), som projekterar dylika. Det verkade dock som att det var större chans att kunna erhålla bidrag för åtgärden om man dämde istället för att gräva. Att dämma verkar dock inte aktuellt i detta fall.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Björkbacken - Ädellövsskogsprojekt

Sjögård 4  
#769172
JesperGunnar skrev:En sak du behöver ha i åtanke är att om du planterar ek-skog kommer marken därefter att klassificeras som ädellövskog vilket har en egen särskild paragraf i skogsvårdslagen som påverkar avverkning och återplantering. Dubbelkolla den paragrafen för du planterar något så skyldigheterna i lagen stämmer överens med dina ambitioner.
Har även sett flera god exempel där man planterar ek som huvudträdslag men kombinerar med andra trädslag, ex björk eller gran för att få avkastning under tiden som eken växer. Som sagt, beror på dina ambitioner för skiftet.

Jo, jag har lite koll på detta men ska läsa på mer vad som gäller för ädellövsskog. Framtida avverkning och eventuell ekonomisk avkastning blir inte mitt bekymmer men självklart ska jag läsa på så jag vet vad jag lämnar över till nästa generation. Ja, det är tanken att björk ska finnas med och ett visst uttag av ved redan om 15-20 år efter start.

alias skrev:I grund och botten så bär det mig emot att plantera igen jordbruksmark, men vi har gjort det på några ställen som ingen velat bruka längre.

Det är inte så att du kan anlägga en våtmark på de lägsta partierna (typ kväve- & forsforfälla) och samtidigt nyttja en del schaktmassor till att fylla upp övrig marknivå lite?

Håller med dig och detta är de sämre av två lika stora områden. Den bättre marken restaurerade arrendatorn i våras, mycket trevligt initiativ även om mitt projekt hade varit enklare där. Men denna marken har han inga planer på att bruka.

Spontant låter det dyrt, mycket jobb med grävmaskin, att schakta massor och anlägga våtmark. Värt att kolla upp lite hur det skulle kunna gå till.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Björkbacken - Ädellövsskogsprojekt

Sjögård 4  
#769188 Fick lite fler frågor av Älgfoderodlaren

Hur stor är nivåskillnaden mellan våtmarken i Draven o till där du ska sätta ek ?
Kvalificerad killgissning på att normal vattennivå (sedan bygget av vallen på 90-talet) ligger ca 1-2 meter lägre än området.

Hur har ek tagit sig i det markerade området på bild 1?
Avdelning 2
2009: markberedning, ett spår med 2-3m avstånd på halva ytan, egentillverkad av gammal kultivator efter MasseyFerguson 360.
2009: sådd ca 4000-6000 sådda ekollon (plockade från egna ekar i närområdet)
2011: 200-300 ekar
2014: 40 ekar får barkskydd/nät
2022: 10 ekar 4-7 meter, ca 10 ekar 2-4 meter

Då ek kan göra sig bäst i blandbest. med annat löv för att danas. Hur tätt kommer du att ha mellan ekgrupperna?
Tycker Skogsforums förband på 7 meter låter bra.
Förband med planterad björk och förhoppning om en hel del självföryngrad björk och rönn.
Sådd av ek hade varit intressant att testa inom hägn.

Vad är det som är planterat S om det tänkte området på andra sidan bäcken?
Poppel, hägnat. Glest markberett (hög) med grävmaskin. Har tagit sig bitvis men självföryngringen blir fördålig när man inte får bort mer av gräset.
Senast redigerad av Sjögård 4 tor 01 sep 2022, 10:10, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Björkbacken - Ädellövsskogsprojekt

Ekman  
#769189 Trist att påpeka men fundera på vilka merkostnader som kommer med på köpet över tid på grund av inskränkningar i brukande eller tillkommande krav avseende mark i närheten av våtmark/ädellöv.

Det kan absolut vara värt det (jag har själv anlagt våtmark dock helt utan bidrag) men bra att tänka på det innan.

Avatar Fallback

Re: Björkbacken - Ädellövsskogsprojekt

norrskog  
#769961 Några pilträd i det blötaste området hade kanske kunnat förhindra nya översvämningar kanske. Då de suger väldigt mycket vatten snabbt

Användarvisningsbild

Re: Björkbacken - Ädellövsskogsprojekt

Sjögård 4  
#770115
norrskog skrev:Några pilträd i det blötaste området hade kanske kunnat förhindra nya översvämningar kanske. Då de suger väldigt mycket vatten snabbt

Väldigt fina träd som jag inte gärna har i trädgården så det hade varit ett kul inslag :)
Översvämningar, i extremfall som på bilderna ovan, är nog svåra att göra något åt om jag inte ska schakta runt material. Har begränsat ekonomiskt utrymme för den typen av insatser.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Björkbacken - Ädellövsskogsprojekt

Älgfoderodlare  
#770127 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 10:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Björkbacken - Ädellövsskogsprojekt

Sjögård 4  
#770179 Gissar att gräs, sork, hare och rådjur gjorde gemensam sak i att ha ihjäl mina ekar.
Var förbi och tittade i eftermiddags och tyvärr är de få "fina" exemplaren samlade på en liten yta (bara halva ytan såddes) så det blir ingen ekskog, men ett trevligt inslag bland björk och rönn. Erkänner att detta kunde sköts om bättre men bodde på annat håll under några år.
Mätte de största till b.h. Ø6 och höjd 5-7m. Forfarande finns/kommer många små ekar <30cm.

Har senaste åren lullat runt och röjt/gallrat/stamkvistat med grensåg då o då när man behövt en lugn stund och bara vara sig själv 🙂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Björkbacken - Ädellövsskogsprojekt

Älgfoderodlare  
#770192 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 10:02, redigerad totalt 1 gång.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).