Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

den eviga lögnSAGAN om kalhyggets historia.

790 inlägg 91395 visningar 35 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: den eviga lögnSAGAN om kalhyggets historia.

ulf 1  
#771860 Jag får väl ta åt mig äran att vara en av de som är på väg att störta detta skitskogsbruk i graven.
Jag är ju inte ensam på något vis, någon hintade att min guru är Knut Sturm, ja han har inspirerat mycket, men jag har aldrig sett på människor på det viset, jag har inte en enda guru i mitt liv.
Det är många människor som tillsammans sitter på lösningen, de är puzzelbitar som tillsammans blir en klar bild.
Det sorgliga är att det finns intressen som inte vill att vi ska lägga puzzlet, jag ägnar mig åt att försöka ge er bilden och den stör givetvis ju bättre den blir.
Jag sa att annonsörer vill ha en grön vinkel på sitt företag numera, det gäller givetvis även de stora organisationerna inom skog, ni kanske inte noterat det, men VDn för skogsindustrierna har gjort en 180 gradig vändning, först skulle vi be EU att fara och flyga om de la sig i vårt skogsbruk, men nu då....!!!?

   TS
Avatar Fallback

Re: den eviga lögnSAGAN om kalhyggets historia.

maltex  
#771862 Dom så kallade personangreppen har väl varit en stor del av Ulfs retorik från dag ett. Är dom mer stötande nu än förr. För övrigt är det väl inte bara han som konspirerar och vevar vilt på forumet. Åsikterna om SS SVL SLU skogsindustrin skogsägare skogsägarföreningarna skogsforsk osv osv följer väl bara traditionen inom det man kan kalla den hyggesfriasfären.

Användarvisningsbild

Re: den eviga lögnSAGAN om kalhyggets historia.

Helproffs  
#771863
ulf 1 skrev:Jag får väl ta åt mig äran att vara en av de som är på väg att störta detta skitskogsbruk i graven.
Jag är ju inte ensam på något vis, någon hintade att min guru är Knut Sturm, ja han har inspirerat mycket, men jag har aldrig sett på människor på det viset, jag har inte en enda guru i mitt liv.
Det är många människor som tillsammans sitter på lösningen, de är puzzelbitar som tillsammans blir en klar bild.
Det sorgliga är att det finns intressen som inte vill att vi ska lägga puzzlet, jag ägnar mig åt att försöka ge er bilden och den stör givetvis ju bättre den blir.
Jag sa att annonsörer vill ha en grön vinkel på sitt företag numera, det gäller givetvis även de stora organisationerna inom skog, ni kanske inte noterat det, men VDn för skogsindustrierna har gjort en 180 gradig vändning, först skulle vi be EU att fara och flyga om de la sig i vårt skogsbruk, men nu då....!!!?


Är väl ganska vanligt med att högre stälda personer vänder kapan efter hur dom tror vinden ska blåsa för att trygga sin egen framtid 💪

Användarvisningsbild

Re: den eviga lögnSAGAN om kalhyggets historia.

ulf 1  
#771864 En gammal jägmästare är upprörd, han har säkert lärt sig "döda zoner" för han verkar vara en 70 talare.
Men att jag drar runt jägmästare i skiten, beror på att de är så jävla uppblåsta, de har verkligen inget att vara stolta över,verkligen INGET, men de har oxå haft "diplomatisk immunitet" och måste bara tas ner på jorden.
Det vore en stor miss av mig att inte ge mig på de som har det största ansvaret för vårt skitskogsbruk, för vilka ska de skylla på, klart som fan att dom försvarar vårt skogsbruk, tack vare sin höga akademiska utbildning har dom inga fiender, och få vågar konfrontera, och där lever unkenheten i en skyddad tillvaro, som vi såg när tjejerna på utbildningen fick nog.
Med jägmästare som lagstiftare hade nog kvinnor inte ens haft rösträtt.
Nya rektorn Maria Knutsson fick den här frågan "Jägmästarutbildningen har alltid legat under samma huvudman och inga konkurrerande jägmästarutbildare har någonsin funnits i Sverige. Är det inte ett problem att det i praktiken råder utbildningsmonopol på skoglig magisterutbildning i Sverige?
– Nej egentligen inte. Det är klart att om det finns många liknande yrkesutbildningar så blir det konkurrens, men oftast samarbetar de olika lärosätena och skapar liknande utbildningar utifrån samma tradition och samma nationella mål och de har till stor del egna regionala upptagsområden. Eftersom detta inte finns för våra yrkesexamina vänder vi naturligt blicken utåt och ser hur våra kollegor gör internationellt."
Men halåå, vad har jägmästarutbildningen tagit åt sig av de "internationella kollegorna" det är ju bland annat dom som har skapat EU direktivet, och det har vi ju bett EU fara åt helvete med, nä min kritik är jävligt befogad.

   TS
Avatar Fallback

Re: den eviga lögnSAGAN om kalhyggets historia.

maltex  
#771866 Ja Ulf men har Sturm och liknande pusselbitar verkligen uppfunnit hjulet. Kapitaliserar dom inte bara på en massa gamal skåpmat. Mycket av det nya är ju bara nya varianter på gamla metoder . Gärna med difusakonturer och egna patent så det inte går att jämföra med beprövade metoder.

Användarvisningsbild

Re: den eviga lögnSAGAN om kalhyggets historia.

ulf 1  
#771872 Problemet är inte "nya varianter på gamla metoder" problemet är att härskarna i skogen, de jag nyss beskrev, jägmästarna, har talat om för oss att det inte funkar, att det är mindre lönsamt och så vidare.
Det gör de fast de inte har någon som helst forskning i ryggen, jag är ledsen att behöva klanka på Sveriges största guru igen, men Lars har den "bästa" kunskapen i Sverige, och det är nog sant, men det beror på att vi inte på ett seriöst sätt vet något om alternativen.
Som vi ser så ändras världens industrier i en rasande fart, priser på råvaror ändras i rasande fart, det vi kunde lita på i decennier ändras i dag varje månad .
Den som kunnat köpa ved under 10 år för trehunsdra spänn betalar i vinter 900 osv.
Det är som jag sagt många gånger, dax för ett moratorium, gå igenom kunskapsläget, och kom i håg att det jag förutspått är här nu.
Vi kan så mycket bättre och nui som gjort kalhyggen de senaste 15 åren, ni är grundlurade, den skogen hade varit jävligt bra att ha nu, köp en skog med 400 kubik i dag och jämför värdet med dina kalhyggen som slutavverkades med 300 kubik för 15 år sen, du har förlorat en förmögenhet, om 5 år har du förlorat två förmögenheter.
Låt skogen stå, sa jag för 15 år sen, fan vilken grej om ni lyssnat på det.
En kompis till mig hade en blandskog på 10 tusen kubik han fick 180 kronor kubiken för 8 år sen, vad hade han fått idag.
Men frågan är ändå om han blädat den under resten av sitt liv så hade han antagligen de närmsta tio åren plockat ut mera pengar och ändå hållit skogen över 250 kubik, nu får han vänta i 70 år att de 20 hektaren ska ge pengar, inte ens hans ungar har nån glädje av den skogen vaken nu eller då.
Men tänk om vi forskat på alternativen, och sluppit jägmästarnas "goda råd", hur ska en ny jägmästare från monopolet kunna ändra på något idag, den karriären blir trög, och så har det varit sen 60 talet, inget har ändrats, sen pappa jägmästaren kom hem till hemmafrun och ungarna, till ett lagat mål mat, efter att ha övervakat hormoslyr "behandlingen" på hyggena.

   TS
Användarvisningsbild

Re: den eviga lögnSAGAN om kalhyggets historia.

Lars Lundqvist SLU  
#771875 Ni behöver inte "försvara" mig. Jag har överlevt andra idioter tidigare, utan att bli skadad… 🤣
Men tack för omtanken. 👍

Avatar Fallback

Re: den eviga lögnSAGAN om kalhyggets historia.

jannee  
#771878 Du Ulf snackar som du har förstånd till.
Jag inbillar mig att vi skogsägare nog ändå vet bäst när vi ska avverka, om sedan skogen är färdigväxt eller inte.
Här nere i sydost är det många som velat vänta längre, medans andra redan vänta för länge - granbarkborren har redan förstört det mesta av virkesvärdet, och lägg märke till, i självföryngrad blandskog.
När min skog uppnått en ålder runt 80 år minskar tillväxten och i vissa fall växer t.o.m rotrötan snabbare - med andra ord måste man avverka.
Kostnadsmässigt eller mest ekonomiskt är då oftast en kalfälla för att i senare skede planter med Södras Elitplantor.
De växer så pass DJÄVLA bra att knappt björken hinner med.
Hur kvalitén sedan blir är nästa generations problem :grin:

Användarvisningsbild

Re: den eviga lögnSAGAN om kalhyggets historia.

ulf 1  
#771895 Varför denna desperation att få skövla naturen till varje pris, jag har ju talat om för er att ni är rökta, nu när EU kommissionen fått ögonen på er, ni har redan förmyndare och fotboja, ni har bara inte anmält er än, så nu är ni efterlysta oxå.
Jag ska berätta hur det går till där nere, (och jag varnade er för 10 år sen), fortsätter ni att vara stöddiga så går det bara riktigt åt helvete, och det vill ingen av oss skogsägare, inte jag heller, jag vill ha min frihet, även om den naggas mindre i kanten än erat kalhyggesbruk.
EU-kommissionen är att inte några mesar släpper taget, det finns hur många exempel som helst, i deras ögon är Svensk skogsindustri en löjlig liten valp som gläfser och kan tystas när dom får lust, och det blir det jävligt dyrt att bråka.
När medlemsstaterna urvattnat deras förslag, pausar kommissionen en stund, men är snart tillbaka igen med ännu värre idéer och skärpningar."
Ni ska få se, hur rätt jag har.
Så uppför er, innan vi inte får avverka alls.

   TS
Användarvisningsbild

Re: den eviga lögnSAGAN om kalhyggets historia.

Torbjörn Johnsen  
#771907 Nu har vi rensat denna tråd från första sidan till sista. Utöver detta så låser vi tråden i ett dygn från och med nu. Vi rekommenderar alla debattörer att gå igenom denna tråd och läsa om den från början. Såklart kan du meddela oss om du anser att vi missat något i rensningen.

Vi tycker att tråden i sin helhet speglar en intressant diskussion och att mycket bra fakta kommer fram om skogsskötsel och synsätt om skog. Vi är medvetna om att det “swingas” en del mellan trådens “huvudaktörer” men vi har generellt släppt igenom mer från de som aktivt bidrar i den ämnesmässiga diskussionen. Däremot har vi rensat hårt bland andra irrelevanta kommentarer och ibland rena personangrepp.

Tråden kommer alltså finnas kvar och låsas upp imorgon. Från och med då så kommer vi vara hårdare i modereringen och radera inlägg som bryter mot forumreglerna. Direkt.

Några punkter att ta med sig till framtida diskussion:

Det är inget regelbrott att ha “dumma” åsikter.
Det är inget regelbrott att ha en grandios självbild.
Det är skillnad på angrepp direkt mot person eller angrepp på en generell grupp.
Att besvara ett “dumt” inlägg med ett personangrepp är inget vinnande koncept.
Att debattera är svårt men samtidigt väldigt givande då man måste ta reda på fakta om man inte redan har den innan man svarar.

Man måste inte vara överens men man behöver bemöta varandra med respekt.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).