Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

den eviga lögnSAGAN om kalhyggets historia.

790 inlägg 91421 visningar 35 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

den eviga lögnSAGAN om kalhyggets historia.

ulf 1  
#763424 SLUs produktionsforskare, Skogsstyrelsen och Skogsindustrin har under 75 år lyckats beskriva en pågående och accelererande skövling av Sveriges natur, som en framgång för naturen, ekonomin och Sveriges innevånare.
Vad dom inte berättar, är att allt är ett illusionsnummer som skulle göra Joe Labero grön av avund om han förstod något om skogsbruk.
1950, för 72 år sen var 95% av Sveriges skogar självsådda !!!
1923 år skogsvårdslag innehöll visserligen återväxt bestämmelser, genom paragraf 9, men det sket man fullständigt i, 1948 fanns samma skogsodlingsparagraf med, men nu började politikerna genom statens skogar ta odlandet på allvar, och därmed startades idiotskogsbruket med kalhuggningar, och påföljande planteringar/sådd, och trycket via olika piskor och morötter, tog även med de privata skogsägarna i dödansen.
Men har man mer än en hjärncell så klarar man att räkna ut att 95% självsådda skogar för 70 år sen ger 95% slutavverkade SJÄLVSÅDDA skogar de senaste 70 åren.
När vi nu för första gången har 70 år gamla PLANTERADE och SÅDDA skogar att slutavverka, .... ja hur ser det ut då, någon läskunnig här på forumet som klarar att läsa Facit.



   TS
Användarvisningsbild

Re: den eviga lögnSAGAN om kalhyggets historia.

ulf 1  
#763462 Det brukar vara så med äkta sanningar .... de försvinner inte för att man önskar att de inte ska vara sanna.
Vi håller gärna kvar vid våra gamla "sanningar", som snuttefiltar, klart att jag stör, när jag pekar på hur felinformerade vi skogsägare varit.
Men många gånger är det vår egen bakgrund och historier som ligger till grund för de korkade uppfattningarna vi motvilligt vill släppa.
Att hålla sig mitt i fårskocken är det enda som skyddar, med bräkande kompisar runt sig får man hopp om att allt är som vanligt, för hela fårskocken kan väl inte ha fel ... eller.
Det finns massor av fragment i den lögnaktiga historien om kalhyggets förträfflighet som är sanna, men det gör inte hela sagan sann för det.
Vi har burit oss illa åt mot naturen och våra skogar under hela den industriella revolutionen från jordbrukssamhället till industrisamhället.
Industrialismens första fas inleddes i Storbritannien under senare delen av 1700-talet, och det var dit vi exporterade vår skog under hela 18talet, visst har vi skövlat och skapat skitskogar tidigare än 1950, men det förlåter inget av det vi gör idag, vi vet så mycket mer nu, och det är bara att bita i det sura äpplet och erkänna att vi måste göra om och göra rätt.
För att klara detta måste vi börja med att erkänna att vi gör fel, det är därför jag är här, jag behöver ju inte bry mig, om 30 år är jag död och kan ju skita i om det går åt helvete för klotet, men jag funkar inte så, ser jag att något allvarligt håller på att hända så säger jag det.
Tror jag har bäst koll i Sverige på våra skogar, alla jag pratat med de sista 20 åren, och det är hundratals forskare, tjänstemän och industrifolk med skog som sitt jobb, alla dessa har en skärv av sanning i sin kunskapsbank, men de har inte hela sanningen eller ens en del av den .... utan just bara detta, ett litet fragment.
Skogsbruk är enkelt, så jävla enkelt att ett barn förstår det, när Sveriges 300tusen privata skogsägare blädade sina skogar fram till 1948 så gjorde dom rätt, inte för att de var så jävla kunniga på skogsbruk, utan en ödets nyck fick dom att göra rätt, bysågarna hade sina begränsningar, de tog inte emot mer timmer än att alla i byn fick sitt årsbehov av virke.
Det gjorde att skogen sköttes med små, lagom stora avverkningar på vintern och att blandskogar självsådde på de ytor som avverkades, alla kan se detta skogsbruk på flygfoton från 40 talet, de som var grunden till ekonomiska kartorna, som bara är färglagda flygfoton (ortofoton).
Går vi sen fram till flygningarna på 60 talet så ser vi hur hyggen börjar uppstå, det var här allting började barka åt helvete, de 95% självsådda blädade skogar vi nu slutavverkat dessa 70 år är nu snart förbrukade och idioterna inom industrin som svamlar om att "bruka utan att förbruka" borde få lögnen skrivet på papper och nerstoppat i halsen.
Problemet är att vi tappat all kontakt med ett riktigt skogsbruk, andra länder har behållit denna kontakt och har kvar infrastrukturen som skapar en hållbar ekonomi i skogsbrukandet, vi har en lång och svår väg att gå nu, riva det gamla och bygga upp en infrastruktur värd namnet kommer att ta några år, så det är hög tid att vi tar tag i saken.
Att häckla mig, är inte rätt väg, jag lovar att ni kommer att ångra er.

   TS
Användarvisningsbild

Re: den eviga lögnSAGAN om kalhyggets historia.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#763464 Då får du nämna ett land som inte har skövlat sina skogar någon gång. Jag kan lite komma på något. Ryssland och Kanada är väl närmast. Men där gör man nu kalhyggen friskt nu. Skogar runt alperna där man bländar för att stoppa laviner ett annat men i alla dessa länder gör man rejäla hyggen nu. Främst i de delar som beskogades efter världskriget.
Sverige skövlade sina skogar i södra Sverige 14-1800 ta med åkrar beteshagar och ljunghedar som följd. Så nu uf har du chansen att kunna briljera som den stjärna du är.

Användarvisningsbild

Re: den eviga lögnSAGAN om kalhyggets historia.

Josephine  
#763475 Lite vid sidan av ämnet men när det gäller "skogsskövling" är det ingenting "nytt" från 1950-talet.

Med utvandringen till Amerika och kolonialismen kapades en väldig massa stora träd överallt runt om i världen.

Boktips: https://www.goodreads.com/book/show/25111119-barkskins (en historisk roman)

Vissa skogar försvann helt, som "the white pine-forest" i norra Michigan.

Sedan måste det tilläggas att människan har röjt bort skog under hela sin tid sedan vi blev jordbrukare. Ett exempel så gott som något är ju skillnaden mellan Romarna och Germanerna. Av den famösa Teutoburger-skogen återstår idag bara spillror. De arkeologiska fynden av de romerska soldaterna som dödades har återfunnits vid Kalkriese, strax norr om Osnabrück. Det är inte längre ett område med någon stor mörk skog med gigantiska hundraåriga träd.

Skogstäcke i norra Europa år 1000 respektive 1300:

1657442811_skog1.jpg


Men det finns också exempel på länder där skogarna (sådda och planterade träd) har fått en rejälv återväxt i och med att efterfrågan på träkol minskade och ersattes med stenkol och olja.

Frankrike t.ex.

1657442811_skog2b.jpg


Vad vill jag ha sagt med detta? Kanske att jag brinner för skogsplantering, för att bevara riktigt gamla träd och bruka resten med varsamhet (som de flesta här på skogsforum), för att det är viktigt att ta tillvara de kunskaper som har förvärvats de sista sjuttio åren av effektivt organiserat skogsbruk och inte slänga ut barnet med badvattnet.

(ärtor innehåller gott om nyttiga proteiner...)

Användarvisningsbild

Re: den eviga lögnSAGAN om kalhyggets historia.

ulf 1  
#763481 Herregud vilken enfald, kan vi hålla oss till det vi just NU står inför och upplever, det jag kallar FACIT av monokulturer och plantager.
De senaste 70 åren har Sveriges skogsägare planterat (på makten och skogsbolagens kommando) för 1500 miljarder, det är 1500 miljarder som man stoppat i fickorna på bolagen, men halåå, det är ju förfan gratis att återbeskoga din blädning, och dubbelt så säkert att det inte blir en odling av borre, rotticka, honungsskivling eller ett jävla plockepinn.
Sverige har 120 kubik per hektar, andra motsvarande länder har det dubbla eller tredubbla, (lite mer koldioxidslukare alltså, om man bryr sig om sånt)
Det mest tragiska är att vi står och sågar 15 cm i toppen, varför då, är vi helt dumma i huvet, vem har kunnat göra oss så korkade, intill den grad att vi måste ses som helt intelligensbefriade.
Vad vi har gjort historiskt är helt ointressant, det är vad vi gör IDAG som gäller.
Jag säger att jag vet bäst i Sverige om vårt skogsbruks alla aspekter, då menar jag helhetsbilden, som ingen annan har INGEN, jag är säker.
Makten över skogen har folk med den högsta akademiska utbildningen, och jag citerar för hundrade gången
"Det enda som stör min inlärning är min utbildning. Utbildning är det som finns kvar, när man glömt det man lärde sig i skolan."
Det är tragik att utbildningen från 17talets tyska jägmästare, som kom hit, fortfarande är det som gäller, de hade lärt sig att "MULLEN I MARKEN BYGGDE STAMMEN" och allt annat var bara mystik, sen den dagen har verkligheten och forskare som varnar negligerats, när slutade man dika bort de livsviktiga våtmarkerna, svar, inte än, och på den nivån befinner vi oss.
Borde vara dags att skratta ut vårt sätt att bedriva skogsbruk.
Kom i håg att jag alltid får rätt, kolla vad jag under hån från er skrev för 10 år sen och förundras över att det idag ses som helt självklart.

   TS
Användarvisningsbild

Re: den eviga lögnSAGAN om kalhyggets historia.

ulf 1  
#763483 Vilken skog tar upp mest koldioxid, en med 120 kubik eller en med 240 eller 400 (som i Lybeck)
Vilken skog klarar varmare klimat bäst en med 12% löv eller en med 65%.
Vilket land har bäst skogsbruk, Estlan eller Sverige.

   TS
Användarvisningsbild

Re: den eviga lögnSAGAN om kalhyggets historia.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#763485 Nä vi kan inte kolla på bara de senaste 70 åren för man behöver se historian.
Nu körde du kopiera från allt annat skit du skriver. Ända skillnaden var att du fortfarande ännu inte börjat med påhopp och idiotförklarande ännu.
Det lär komma innan det är kväll. Läs det @Josephine skriver en gång till om du överhuvudtaget gjorde det första gången och så försöker du tolka det hon skrev. Så gör du sedan ett nytt försök med egen text och inte något du nu rabblat i många år. Där vet vi vad du står.
Du kan väl skriva lite om hur det går på brädgården och så. Om du ska släppa lite nya filmer på youtube. Det hade varit intressant.

Användarvisningsbild

Re: den eviga lögnSAGAN om kalhyggets historia.

ulf 1  
#763486 Nää Tändmåla, den här gången får ni drass med mig länge, jag tänker inte bli avstängd igen, det är helt rättvist att jag blir avstängd i bland, jag har aldrig blivit förbannad för en avstängning.
Det kommer att bli flera filmer framöver, men det är en intensiv period under sommaren för en sågverkare, många tror jag är en trädkramare, men jag är minst lika mycket småskalig skogsbrukare, det gör oxå att jag ser allt från flera håll, och det jag ser, är så jävla dåligt att jag skäms för att vara Svensk.
Mycket intressant kommer att dryftas här, men jag kommer inte att lägga mig i andra trådar, så ni kan mala på med sagorna till varandra ... ostört.

   TS
Användarvisningsbild

Re: den eviga lögnSAGAN om kalhyggets historia.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#763488 En fråga då. Har du varit i Estland och sett deras skogsbruk? Hur de med alla möjliga och omöjliga stött bekämpar gråalskogar för att kunna få upp planterad gran av förädlat material? Samma i de andra baltiska länderna. De hugger ner triviallöv och ersätter med gran och tall. Gamla åkrar planteras igen med gran tall och Björk i en rasande fart.

Avatar Fallback

Re: den eviga lögnSAGAN om kalhyggets historia.

Tralsmo  
#763494 Ja håller me tåndemåla.
Läs josephines inlägg igen å många gånger till.

Rubriken på den här tråden stämmer ju bäst på dig själv Ulf.

Å de ä ju fan att man inte kan komma på nåt positivt å skriva i dina trådar.
Men josephine har faktiskt lyckats me de .

Användarvisningsbild

Re: den eviga lögnSAGAN om kalhyggets historia.

ulf 1  
#763526 Vad är det jag ska förstå av denna rappakalja ? "Vad vill jag ha sagt med detta? Kanske att jag brinner för skogsplantering, för att bevara riktigt gamla träd och bruka resten med varsamhet (som de flesta här på skogsforum), för att det är viktigt att ta tillvara de kunskaper som har förvärvats de sista sjuttio åren av effektivt organiserat skogsbruk och inte slänga ut barnet med badvattnet"
Vad är det för kunskaper vi förvärvat de senaste 70 åren som används i vårt skogsbruk, halåå, svara på det josephine, är det ekosystemets känslighet för störningar, dikningens förstörande av livsviktiga våtmarker, sjöars kollapser när för mycket organiskt material spolas rakt ut från hyggen, trädens vattenförsörjning som är helt beroende av mykorrhiza, som dödas till 95% vid en kalhuggning, eller erosionen vid kalhuggning som skapas av att 50% mer vatten lämnar ett hygge jämfört med en skog, det idiotiska med monokulturer, som skapar förutsättningar för allt som vill döda träd, borrar, svamp och stormar, brandfaran i barrplantager utan löv, trivaliseringen av arter i ett kalhyggesbruk, 40 kärlväxter mot 300 i en blandskog, ja nog har vi kunskaper och med dom har vi fått ögon på oss och vårt skogsbruk, vem hyllar oss annat än bolagen och en industri som nu står inför stora nerskärningar i avverkningarna, någon som mins hur sagorna på 70 talet, avverkningarna skulle vara dubbelt så stora 2020 som 1970, var tog den sagan vägen, har den hamnat i papperskorgen, ja säkert, några Bröderna Grimm har aldrig skogsindustrin varit, de sagor de samlat in och förmedlat de senaste 70 åren är alla oläsbara och rent galna i dagens samhälle, från DDT, Hormoslyr till dikning av skogsmark.
Kritiken växer för var dag som går, och ingen skiten industri kan stå emot när allmänheten sätter press på politiker, kom ihåg, jag har fått rätt i allt jag sagt.
En liten tanke, nu när alla bolag börjar yra om att testa alternativt skogsbruk, varför i helvete då !! har dom inte sagt sig ha världens bästa skogsbruk, vad fan är det för fel på dom, tycker dom inte att 120 kubik är bra, tycker dom inte att hundratals miljoner kubik stormfälld skog är bra, tycker dom inte att 50 miljoner kubik borredödad gran är bra, tycker dom inte att rotticka i plantagen är bra, världens bästa skogsbruk får Sveaskog att minska sina avverkningar med 20%, efter 100 år av världens bästa skogsbruk, vad fan är det för fel på dom.
josephine, börja tänk själv, så kommer du att förstå.

   TS
Användarvisningsbild

Re: den eviga lögnSAGAN om kalhyggets historia.

Josephine  
#763535 Det intressanta är att jag tycker du, Ulf, har rätt i väldigt mycket,
speciellt ur miljö och naturvårdande synvinkel, men

jag har växt upp i en by med en trähusfabrik,
jag vet hur viktig skogen är för Sveriges industri.
Virke och papper.

Och här på Skogsforum har jag lärt mig hur komplicerat skogsbruket
faktiskt kan vara - det är inte bara att stoppa ner en planta och tro att den blir
ett fint träd.
Jorden måste vara rätt för den sorten du planterar.
Du bör välja rätt också beroende på vilken avkastning du önskar för framtida generationer. Fortgående planering, röjning, utvärderingar ---

Sedan har du "skade"-djuren allt från insekter till älg, torka, brand, stormar,
snö-toppbrott och fan och hans moster. Eller kort och gott moder natur - jävlas du med henne hämnas hon, det är logiskt.

Visst - det går alldeles utmärkt att lämna en bit mark helt orörd och antagligen växer det upp träd där så småningom och efter ett sekel står det antagligen även en fin välmående skog där för så fungerar naturen. Den läker sig själv om den inte blir helt förgiftad, bortbombad eller vartenda fröträd försvunnit.

Men du får inga virkesträd eller i alla fall betydligt färre av dem.
Och därmed heller inget material till att bygga trähus.

Jag är ingen expert, här på forumet finns de som är högutbildade och som arbetar i skogen varje dag och som vet betydligt mer än vad jag gör.

Är jag för monokulturer? Nej, verkligen inte.
Jag vill se en fin blandskog där alla sorterna finns representerade, skog som är miljöcertifierad (jag fick se skillnaden sommaren 2021) , där hänsyn har tagits till djurlivet och till hotade arter och kalhyggena är små och långt emellan både rums och tidsmässigt. Ett ideal som inte ligger alltför långt borta.

Jag tror att problemet (om det är ett problem) med för stor (?) avverkning på sätt och vis kommer att lösa sig av sig självt för skogsbolagen skjuter sig själva i foten när det inte längre finns något högkvalitativt timmer att hugga ner.

Tills dess tycker jag att vi fortsätter att lära oss, diskutera utan att använda okvädningsord (please) och framförallt : fortsätter att plantera träd. För det behövs.

Användarvisningsbild

Re: den eviga lögnSAGAN om kalhyggets historia.

Lars Lundqvist SLU  
#763538 Två saker återkommer i människans historia. Det ena är att man alltid lärt sig att utnyttja de naturresurser som finns, oavsett vilka resurser det handlar om. Det andra är att resursutnyttjandet hela tiden blir effektivare - "make more with less".

När det gäller skogen så har det alltid funnits människor som har drivit tesen "det var bättre förr" och som tror att morgondagen inte bara blir som idag utan hellre som igår, eller kanske snarare deras romantiserade bild av igår. Erfarenheten visar att de alltid har fel. Problemet är att träd växer långsamt, så risken är stor att när ekskogen vuxit upp så har flottan slutat bygga skepp av ek, och när masurbjörkplantorna vuxit upp till träd vill ingen ha möbler av massiv masurbjörk.

Men den som har mycket av nånting kommer alltid ha en fördel i förhållande till den som har lite. Därför är det klokt att satsa på nåt som producerar hyfsat mycket under överskådlig tid.

Användarvisningsbild

Re: den eviga lögnSAGAN om kalhyggets historia.

Lars Lundqvist SLU  
#763540 Enklaste lösningen är att inte besvara de tokiga inläggen. Om man blockerar den man blir störd av så ser man dessutom inte personens inlägg och slipper bli störd. 😉

Användarvisningsbild

Re: den eviga lögnSAGAN om kalhyggets historia.

ulf 1  
#763554 josephine touche, jag säger det samma om dig "Det intressanta är att jag tycker du, Ulf, har rätt i väldigt mycket", men det är så många "sanningar" om skogsbruk som är sagor, och som de två senaste generationerna upphöjt till fakta.
Sagor är sagor, och när de t.o.m trängt sig in i jägmästarutbildningen och i professorers hjärnor, så blir det riktigt farligt.
Ja jag upprepar mig gång på gång, erkännes villigt, Lunds Universitet gjorde en gång en studie om upprepningens betydelse, och kom fram till följande "Det kan vara fördelaktigt att upprepa vissa saker så som statistik då det inger förtroende men å andra sidan kan förtroendet sänkas då samma argument ständigt upprepas."
Jag skiter i den slutsatsen, jag är inte ute efter förtroende, jag är ute efter att bevisa, och där har jag stor hjälp av .... ja vadå, jo VERKLIGHETEN.
Du säger att plantering är viktigt, det är en saga, titta på Sveriges skogar, hur tycker du de ser ut, 70% är nu i plantageverksamhet, vad ser du när du tar en biltur, jag ser en katastrof, usel kvalitet, 90% av plantagestockarna kommer att eldas eller kokas, det är i Norrland ett snitt på 20cm i brösthöjd, vid SLUTAVVERKNINGAR.
Vad ser du framgångarna med planteringarna, man är blind eller mycket okunnig om man inte ser att vi är påväg in i en katastrof.
Jag är ledsen att jag inte kan vara mer positiv, själv älskar jag mina tre skogar på sammanlagt 40 hektar, i en har det hittats 360 olika kärlväxter, där har jag nu anmält 5 hektar till naturreservat för att jag bedömer att den kan klara sig utan mer avverkning de närmsta 100 åren, på Länsstyrelsen sa man att det var mycket ovanligt att en privat skogsägare själv anmäler sin skog.
Men i övrigt på den fastigheten avverkar jag hälften av tillväxten med blädning, bara gran, för att få upp löv och tallkvoten, jag lägger ut metertjocka lövstockar som ju är den överlägsna döda veden.
Når jag sågar granstock som är 47 i toppen får jag ut 114 stycken läkt 25x50 mm, enligt skogsbruksplanen skulle jag ha tagit ner dessa granar för 12 år sen, då var 47an 34 cm i toppen, vilket hade givit mig 34 läkt, med andra ord hade stocken som jägmästaren (fellärd) rekomenderat omedelbar slutavverkning på dubblat sin volym på 12 år, MEN TREDUBBLAT virkesuttaget.
Vi har så mycket att lära oss efetr 70 år av vanstyre över våra skogar.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).