Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Miljöåtgärd utförd, sen då?

5 inlägg 5784 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Miljöåtgärd utförd, sen då?

Traktorkusk  
#747396 Jag har för nåt år sedan gjort en naturvårdsgallring/skogens miljövärden ca 20 hektar. Syftet med denna var att gynna lövskog och gick ut på att först röja hela ytan och sedan göra en ordentlig gallring där merparten barr skulle tas bort. Bidrag betalades ut av Jordbruksverket.

Detta har resulterat i ett otroligt fint skifte (tycker jag) bestående av mestadels gamla åkermarker med ett parkliknande björkbestånd.

Detta skifte används väldigt mycket för rekreation då familjen är där sommar som vinter, grillar, jagar, plockar åkerbär, kör skoter, fyrhjuling samt att jag hugger en del björkved här.

Nu till min fundering då. Hur skall jag fortsatt bruka detta skifte för att en dag inte behöva göra ett kalhygge av det?

Jag är inte intresserad av att få så produktiv/lönsam skog som möjligt utan mer ha kvar stora delar av det för just rekreation.



   TS
Avatar Fallback

Re: Miljöåtgärd utförd, sen då?

isteskog  
#747398 Får du hugga ved där? I min nyckelbiotop som jag gjorde samma gallring som du så ska jag inte göra något i lövet.....

Användarvisningsbild

Re: Miljöåtgärd utförd, sen då?

Traktorkusk  
#747404 Nä man får inte göra nånting alls egentligen som jag förstod det men Jordbruksverket säger ”Din miljöinvestering måste finnas kvar i minst 5 år, räknat från beslutet om slututbetalning. Du måste alltså sköta miljöinvesteringen på ett sådant sätt att den inte försvinner eller förlorar sin funktion.”

Men jag håller mig än så länge till delar utanför ”kartan” och rågångar som jag fick ok av rådgivaren/slutbesiktaren att hugga fram.

   TS
Avatar Fallback

Re: Miljöåtgärd utförd, sen då?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747409 Du kommer antagligen att få in en del underväxt både av löv och gran. Det är väl bara att röja ner. Absolut finast blir det om du kan få dit betesdjur.

Avatar Fallback

Re: Miljöåtgärd utförd, sen då?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747411 Hittade detta när jag googlade. https://jordbruksverket.se/stod/lantbruk-skogsbruk-och-tradgard/investeringar-inom-lantbruk-tradgard-rennaring-skogsbruk/miljoatgarder-i-skogen Av texten att döma så får stöd inte betalas ut för skyddad mark och eftersom den inte är skyddad så lär du få hugga. Naturligtvis inte så hårt att du förstör värdena som stödet baserades på men det förstår jag på dig att du inte tänkt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).