Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Övergång till blädning

89 inlägg 29030 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Övergång till blädning

AndreasBe  
#730853 Hej,

Vi har ett skifte med granskog på ca 3ha som är slutavverkningsbar. Det är uteslutande stora träd. Skiftet är mycket fin bär- och svampskog som vi uppskattar mycket. Vi vill inte omvandla detta till ett hygge utan istället bevara den rätta skogskänslan. Vi är inte i behov av att maximera den monetära inkomsten men vi vill heller inte bara låta allt stå och bli gammelskog. I bakgrunden finns också tankar att gå över till blädning på åtminstone delar av skogen. Några funderingar: är det heltokigt att gå över till blädning för detta skifte nu när allt är redo för slutavverkning? Och hur gör man då på bästa sätt? Om man vill övergå till blädning, vilken ålder på skiftet är bäst att börja med om dagens skog till största del är av enskiktskaraktär?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Övergång till blädning

Lars Lundqvist SLU  
#730865 Trädslag? Det funkar ju bara med gran.

Gammal ensiktad skog är absolut sämsta utgångsläget för omföring. Du får räkna med ungefär 100 år och både dålig tillväxt och små möjligheter till inkomster från skogen under tiden.

Det finns inget fungerande sätt att bedriva "gammelskogsbevarande" skogsbruk. Om du vill ha kvar den gamla skogen, låt den stå. Den klarar sig säkert under din livstid.

Användarvisningsbild

Re: Övergång till blädning

Camaro1969  
#730866
Lars Lundqvist SLU skrev:Trädslag? Det funkar ju bara med gran.

Gammal ensiktad skog är absolut sämsta utgångsläget för omföring. Du får räkna med ungefär 100 år och både dålig tillväxt och små möjligheter till inkomster från skogen under tiden.

Det finns inget fungerande sätt att bedriva "gammelskogsbevarande" skogsbruk. Om du vill ha kvar den gamla skogen, låt den stå. Den klarar sig säkert under din livstid.


"granskog på 3 ha"

Avatar Fallback

Re: Övergång till blädning

jannee  
#730871 Våren 2018 hade jag bl.a. ett skifte med ensiktad gran G34, skogen ca 80 år med bra tillväxt.
Tidig höst var det ett skifte med ENDAST granbarkborredöd skog.
Nää, ned med allt, bort med riset, markbered för att senare plantera glest med plantor.
Inom 20 år har du en fin blandskog, minst lika vackert som det nu kanske är.
Där kan DU senare forma skogen till hur du vill ha den, rent löv eller barr eller blandat.
Du får ett fint skifte, gott om svamp, mycket för småfåglar att äta och även bygga bon.
Börja du nu gallra ur kommer solen och vinden på sikt att ta död på resterande skog.
Den som spar han har tills f*n tar ALLT.

Användarvisningsbild

Re: Övergång till blädning

Sjögården  
#730884 Håller helt med Jannee, bara kapitalförstöring att experimentera med det beståndet.
Den som är väldigt försiktig kan göra ett stråk i norrsidan på 50 m i taget och plantera i skuggan.
Det blir inte bättre men kan ge själsfrid för den vankelmodige.. 😉

Användarvisningsbild

Re: Övergång till blädning

AndreasBe  
#730903 Tack! Jag är helt med på ert resonemang.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Övergång till blädning

Älgfoderodlare  
#730912 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:04, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Övergång till blädning

norrskog  
#731121 Försök att få nått företag att köpa din skog som kol sänka . Och låt den stå. Kan företag betala runt 100.000 kr för att en maskinjävel ska bli kol sänka på Island borde du se om du inte kunde få det samma för att bevara din egen skog

Avatar Fallback

Re: Övergång till blädning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731163 Vad gäller om man säljer sin skog som kolsänka och den sen blåser ner, torkar eller i värsta fall brinner?

Användarvisningsbild

Re: Övergång till blädning

Älgfoderodlare  
#731269 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:04, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Övergång till blädning

norrskog  
#731278
Skogsola skrev:Vad gäller om man säljer sin skog som kolsänka och den sen blåser ner, torkar eller i värsta fall brinner?

Troligen flis om den blåser ner eller torka. Brinner den så blir det kol . Vet faktiskt inte hur de resonerar i vårt kära EU

Användarvisningsbild

Re: Övergång till blädning

AndreasBe  
#731285
Älgfoderodlare skrev:
AndreasBe skrev:Tack! Jag är helt med på ert resonemang.


Du har inte lite bilder o övriga beskrivningar om plats, läge etc.

Tack för intresset! Jag återkommer men det kommer ta ett par veckor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Övergång till blädning

Torbjörn Johnsen  
#731299
Skogsola skrev:Vad gäller om man säljer sin skog som kolsänka och den sen blåser ner, torkar eller i värsta fall brinner?


Force majeure!?

Användarvisningsbild

Re: Övergång till blädning

rejser  
#731774 Vi stod lite för samma men insåg att träden mest troligt skulle hinna dö av potentiell röta, storm eller skadeinsekter innan man skulle få upp något vettigt så man skulle mest troligt bara få köra om och om och om igen med maskinerna innan det i princip är ett kalhygge ändå...

Avatar Fallback

Re: Övergång till blädning

Fixaren1  
#731803 Instämmer med ovan nämnda inlägg men själv inväntar jag vad Nils Fagerberg kommer fram till i sin doktorsavhandling i vår. Jag förväntar mig siffror, fakta och ny forskning med belägg istället för känslor och förutfattade meningar.
Man kan och bör inte försöka bedriva hyggesfritt generellt men var och hur och med vilka ekonomiska villkor ska bli intressant att läsa om.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).