Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Om hyggesfritt skogsbruk och annat

300 inlägg 51295 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

Lars Lundqvist SLU  
#706860
ulf 1 skrev:Kolet i marken är ju den långsiktiga lagringen (om man inte blottlägger den i stora hyggen).

Nej, kolet i marken påverkas inte av kalhuggning. Det är kolet i humusen, ovanpå marken, som delvis frigörs vid kalhuggning, men det finns mycket mer nere i mineraljorden och det påverkas inte.

Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

Fredrik Reuter  
#706866
Lars Lundqvist SLU skrev:
ulf 1 skrev:Kolet i marken är ju den långsiktiga lagringen (om man inte blottlägger den i stora hyggen).

Nej, kolet i marken påverkas inte av kalhuggning. Det är kolet i humusen, ovanpå marken, som delvis frigörs vid kalhuggning, men det finns mycket mer nere i mineraljorden och det påverkas inte.


Flikar bara in här lite; är det inte så att forskningen pekar åt olika håll i denna fråga egentligen?

Exempel: https://www.mdpi.com/1999-4907/7/12/308/htm

Är inte emot trakthuggning som företeelse, däremot har jag blivit lite intresserad av markkol på lediga stunder. Är dock mer än lovligt novis men man måste ju börja någonstans.

Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

Lars Lundqvist SLU  
#706869 Det är en bra genomförd meta-studie men... den samlar studier från alla möjliga delar av världen och det är mindre bra.
Det är ett vanligt misstag i många studier. Man inser inte att det är skillnad på olika trädslag, skillnad på olika marktyper, olika geografiska områden, osv.
Det är just därför man måste läsa allt som publiceras inom ett forskningsområde. Inte bara enstaka studier.

Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

Vedproducent  
#706879 Beträffande kolet som lagras i marken finns nya forskarrapporter som oroar.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/41 ... rt-misstag

Avatar Fallback

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

WarPeter  
#706884
ulf 1 skrev:WarPeter, du ville veta lite om mitt skogsbruk, här lite fakta om min hemmaskog, som bara är ca 8 hektar, vara numera 2 hektar öppna betesmarker, ska bli en hektar till innan jag är färdig med fastgheten.
Köpte den 1993, avverkade som novis för hand ca 200 kubik med hjälp av ett par Ukrianare för 20 år sen, bara gran, för 12 år sen ytterligare 150 kubik, dessa två avverkningar har skapat björk och blandskogar med mycket bra tillväxt just nu ca 1700 på kubik efter den senaste avverkningen, som blev 300 kubik, sen kom banverket och tog upp en skotarväg för tre år sen, där jag passade på att öppna upp skogen mot grannen kalhygge, 100 kubik drygt tillsammans 750 kubik på 26 år och mer virke i skogen än när jag köpte den (1500 kubik), jag har sågat upp varenda pinne själv, de två första med Kara sågverk, och resten med Logosol 1001 bandsågverk.

Fint så, men att du kunnat avverka 750 kubik av din skog som andra planerat eller hur du vidareförädlat säger inte så mycket om dina tankar kring hyggesfritt. Det vore intressant att veta mer om hur föryngringen och tillväxt av unga träd fungerat efter blädning (eller luckhuggning). Vad är dina tankar där? Har du bilder? Har du funderingar och erfarenheter att dela med dig av? Hur tänker du inför en blädning, agerar du olika efter vad du har för plan för beståndet efter blädning eller kör du bara på känsla. Ja, jag tror du nu förstår vilken typ av info jag (och kanske andra) är ute efter. Mer detaljer istället för att säga att gör som jag, det blir skitbra så kanske du kan hjälpa till att påverka lite.

Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

Lars Lundqvist SLU  
#706886
ulf 1 skrev:tänk så här, jag gör en 20 meter bred skotarväg genom min skog, då har du gjort en blädning, svårare är det inte.

Nej, då har du gjort ett långsmalt kalhygge. Om den var längre än 250 m så var det anmälningsplikt på det. Men även om det är mindre så har du föryngringsskyldighet enligt SVL.

Blädning är en gallring där skogen efteråt är fullskiktad.

Läs ny kurslitteratur istället för gamla skrifter från 1900-talets mitt.

Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

skogshare  
#706892
Lars Lundqvist SLU skrev: Nej, kolet i marken påverkas inte av kalhuggning. Det är kolet i humusen, ovanpå marken, som delvis frigörs vid kalhuggning, men det finns mycket mer nere i mineraljorden och det påverkas inte.


Hur är CO2-utsläppet ut från nedbrytning av stubbar/rotsystem över tid efter avverkning? Hur omfattande är detta utsläpp jämfört med det från humus/förna?

Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

Lars Lundqvist SLU  
#706895 En del av det frigörs i form av koldioxid, en del transporteras längre ner i marken med markvattnet som infiltrerar. Men det gäller ju även vid gallring.
Jag tror du kan hitta lite om detta i skötselserien Mark och vatten.

Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

ulf 1  
#706921 WarPeter, det finns ett par saker som är viktigt med att bedriva ett hyggesfritt skogsbruk, ett är att inte bry sig om gurun Lars, han har faktiskt lagt beslag på hela debatten, han har skapat nästan all litteratur kring alternativen och genomgående med ett enda fokus .... tillväxt, ekonomi och volym.
Det är väl inte helt fel, om man nu BARA tittar på ekonomi och tillväxt, jag säger inte det, men det är förljuget, då vi har många andra saker att väga in som är minst lika viktiga, allt från värdet på fastigheten till ekosystemet.
Att tänka bort ett ekosystem kan man inte göra, man får inte göra det, och det är egentligen det som stör mig mest med Lars.
Men vi lämnar det nu och kollar på skogsbruket, konkret så är det viktigt att när man tar ner Gran, som just nu borde vara det viktiga av flera orsaker, att man röjer undan groten, ingen föryngring kommer på många år om du inte tar bort grankvistar och toppar, beroende på volym så kan det vara att dra in det i skogen eller att samla upp det och flisa, visst det är ett problem som ska lösas, jag lämnade en del granris för 13 år sen det tog 10 innan det kom en föryngring där.
Jag tror stenhårt på trästängsel i de luckor och stråk som skapas, då får du ett smörgåsbord av träd att välja på, och det borde inte vara svårt att få en fantastisk föryngring, jag har inte testat detta fören i år så där får jag återkomma, mycket är nytt för oss som inte vill göra kalhyggen, och det finnas noll hjälp att hämta, eftersom Lars har dominerat detta område i 30 år nu och hans kunskaper är baserade på det redan för 70 år sen var självklart för fellärda akademiker.
Vi får börja från ruta noll helt enkelt, men vi vet nu vikten av Ekosystemet, Svampsamhället, Fotosyntesen och mycket annat det visste inte akademikerna när dom tog besluten om kalhyggen och pekade med hela armen rakt mot helvetet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

ulf 1  
#706923 Här en bild på senaste avverkningen för 10 dar sen och den inringade gamla avverkningen som är ca 20 år gammal, jag lät granriset ligga kvar och tappade 10 år där, men nu växer det så det knakar, tyvärr så var avverkningen i skuggan de granar jag nu tagit bort så det blen även där ett litet fördröjt förlopp i tillväxten, tror stråken ska ligga rakt norrut, vad säger du Lars.

   TS
Avatar Fallback

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

isteskog  
#706924 Ser ut som den förhatliga granen är på gång igen..... 😉

Avatar Fallback

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

Sörlänningen  
#706925
ulf 1 skrev:Här en bild på senaste avverkningen för 10 dar sen och den inringade gamla avverkningen som är ca 20 år gammal, jag lät granriset ligga kvar och tappade 10 år där, men nu växer det så det knakar, tyvärr så var avverkningen i skuggan de granar jag nu tagit bort så det blen även där ett litet fördröjt förlopp i tillväxten, tror stråken ska ligga rakt norrut, vad säger du Lars.


Det där kan väl vara bra. Men det är ju knappast en blädning?

Däremot är det väl kanske luckhuggning, vilket ju av Skogsstyrelsen kan kan räknas som hyggesfritt under vissa förutsättningar.

Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

ulf 1  
#706928 Jag tror vi ska komma ifrån att sätta etiketter på allt, en skog är lika många ståndorter (borde åxå tas bort som etikett) som det finns träd.
Visst det kan ju vara bra när man kommunicerar, men om någon handling kan göras på tusen sätt, kanske vi inte ska ha tusen ord för det, jag har huggit luckor och stråk, jag har glesat ut gran ur blandskogar, jag har tagit bort all planterad gran från gamla åkrar och så vidare, men i skogssverige ser vi allt svart vitt, och skördarförarna har fått lära sig att lämna tofsar och högstubbar i den öken dom skapar.
Gör det inte så jäkla svårt för er, alla har inte det självförtroende som jag har, och jag kan förstå att det inte är lätt att som trotoarbonde mästra en skördarförare med 30 års "erfarenhet" det är därför jag försöker göra det begripligt att göra nåt annat, men hela tiden får jag höra att jag gör och säger fel saker, och hur ska då någon som inte är lika kaxig som jag, tordas göra något annat än det vi "alltid har gjort".
Säger man hyggesfritt (som ju är det rakaste och enklaste) så hoppar Lars på en och säger, "du har ju gjort ett hygge, även om det är litet" säger jag att jag tagit bort alla granar och fått en fantastisk Asp, Björk och Alskog, så säger Lars "du har ju bara gjort en gallring" och så vidare.
Ska vi försöka vara lite mer öppna för vår bristande akademiska nivå och stötta varann, vi kommer inte ifrån grundproblemet, att kalhygge i dagens tappning inte går att fortsätta med, vi har blivit lite klokare, och att sätta tömmar på ett ånglok som produktionsforskarna försöker, slutar bara med att man blir betraktad som man förtjänar.
Det är ingen attack som man är utsatt för, det är relativt snälla påpekanden att man nog borde ge upp nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

Lars Lundqvist SLU  
#706929
ulf 1 skrev:nu växer det så det knakar,

Vad har du genomsnittlig toppskottslängd på granarna, ungefär?

Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

Lars Lundqvist SLU  
#706930
ulf 1 skrev:Jag tror vi ska komma ifrån att sätta etiketter på allt,

Tvärtom!
Om vi inte är överens om vad orden betyder så går det inte att kommunicera. Om du hittar på egna ord för allting så förstår ingen vad du menar. Enda sättet att få en fungerande diskussion är att alla lär sig vad olika ord och begrepp betyder.

Hur tror du sjukvården skulle fungera om man inte använde samma ord för allting? Varför tror du läkarstudenter måste traggla anatomi när utbildningen börjar?

Lär dig de ord och begrepp som används i modern litteratur istället för att använda egenpåhittade eller förlegade från gamla bortglömda skrifter!

Det är 2021 nu, inte 1953.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).