Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Om hyggesfritt skogsbruk och annat

300 inlägg 51324 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Södra dissar hyggesfritt på lösa grunder

machonisti  
#706625 Scrollar numera förbi allt som är märkt ulf 1. Tycker mig ha sett vissa haranger i tredjerepris så säg till då han tillför nåt nytt.

Användarvisningsbild

Re: Södra dissar hyggesfritt på lösa grunder

ulf 1  
#706626 Det är det fantastiska Svenska strutsförsvaret som hela tiden uppenbaras, att man bjuder in med ändan i vädret, verkar inte påverka en Svensk när han bestämt sig för en sak.
Kalhygge är bra för jag bedriver det och alla säger att det är bra, att tänka så är ju att avsäga sig allt eget ansvar.
Men väldigt ofta är det så (särskilt i Sverige) att du kan ha rätt och alla andra fel, så bli inte rädd att ta den tanken i dit huvud,( när du dragit upp det ur sanden.)
Som ni ser så får jag alltid rätt, även om inget förändras så har jag numera mer stöd för det jag sagt i 15 år än någonsin tidigare, hela gänget av produktionsforskarna på Skogforsk och i Umeå står ju med byxorna nere och gapar om att dom är under attack från miljörörelsen, ja dom är under attack men inte från miljörörelsen, om de lyfter blicken så kommer dom att se att attacken kommer från verkligheten och fria forskare.
Vi andra får göra det jag tjatar om, tänka själva, vi kan inte ta order från folk som inte förstår vad dom gör, kanske tror dom verkligen vad dom säger, men då är dom ju fellärda, ni vet att jag alltid får rätt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

totte  
#706629 Det börjar inte så bra, vi har redan ett antal exempel på svepande generaliseringar, något citat utan källa och en hel del av det sedvanliga ohyfsade språket. Nu gjorde jag en egen tråd så att tråden om Södras inställning till hyggesfritt får fortsätta utan att belastas med denna diskussion, som bara i någon mån berör det ämnet.

Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

ulf 1  
#706645 Vad mer kan jag göra.
Jag bedriver hyggesfritt skogsbruk och säger hur jag gör, och berättar om detaljer runt, och varför, tex vattenhalt i trädet (bästa tidpunkt för avverkning) hur brett du kan avverka utan att påverka svampsamhället, hur träden har vuxit från tidigare liknande avverkningar för 10 och 20 år sen, varför vi borde ha mindre gran i södra och mellansverige och hur vi kan passa på att skapa skogar som tål framtidens klimat ioch vad klimatförändringar är ett faktum, men pk samhället orkar inte höra annat än det som passar in i ridåbygget, sorgligt.
Kan lägga till nu när jag som vanligt fått en egen tråd under protest, att klimatet kan mycket väl bli ännu varmare än det var för 2000 år sen, har ingen graf på det, men klimatet för 4000 år sen (som kan vara här igen om 20-30 år) faktiskt inte innehöll några granar alls, då dominerade Linden de mellansvenska skogarna, går vi tillbaka 5000 år (atlantisk tid) växte Alm och Hassel i Norrlands inland och trädgränsen var 500 meter över dagens, 8000 år sen växte Ask Lind och Alm på de bördiga markerna, Al på de fuktiga markerna Eken trivdes på stenig mark, och Tallen den underbara tallen den växte överallt där inget annat ville växa, den blev alltid bortmotad från de fina bördiga markerna, men det förstår ni nog eller inte, vad vet man egentligen om kunskapen hos dagens skogsbrukare, det kanske bara är tomt däruppe, man blir ju lite orolig när vi satte nytt rekord i granplantering förra året, va fan, halåå, nån hemma.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

ulf 1  
#706664 Och du "Magne" som lägger ut mina inlägg här på forumet, på företagets facebook sida, sluta med det.
Idioter finns överallt, problemet är att man får inte kalla dom idioter för då är man elak.
Man kan skydda sig mot det mesta men inte människors dumhet och onska.
Zaremba sa till mig, "att kritisera Svenskt skogsbruk var det obehagligaste han gjort i sin journalistkarriär", då levde han ändå under många år som journalist i Polen under värsta kommunisttiden med ständiga dödshot mot sitt skrivande.
Men vi ser ju hur reaktionerna nu är på den kritik man får, varenda höjdare i skogssverige skriver så pennan glöder och miljoner läggs ner på att ge en "motbild" till det som bara är vanlig jävla sanning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

totte  
#706676 Det är inte alls bra om någon utan lov lägger ut texter på andra medier. Men är det någon som är registrerad här på forumet? vi har bara en "magne", en norrman som inte varit aktiv sedan 2012.

Vad gäller att kalla folk för "idiot" så är det ett grovt skällsord. När du, som du ofta gör, pekar ut en hel yrkesgrupp så säger det att samtliga i kategorin har en en grav funktionsstörning.

Det spelar heller ingen roll att om det är exakt det du menar. Du är förmodligen inte elak, det vet jag egentligen inte eftersom det enda jag kan gå efter är texten som du skriver. Det som står är vad som kan bedömas och det är det som kommer att stå kvar framöver och det pekar ut dig som en otrevlig och oseriös person, oavsett hurdan du faktiskt är.

Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

ulf 1  
#706680 Jag får ta det Totte, jag är inte ute efter att skaffa vänner, bara rädda vår skog.
Trevligt intiativ från skogsforum med "iskogen.se" jag läste ett inlägg av Armas Jäppinen med en bild från Ransäter, jag firade många sommarlov med farmor och farfar i Ransäter på 60 talet, de där hyggena han visar från Ransätershöjden, har jag plockat hallon på.
Ska beskriva deras historia, det är sant att man gjorde kalhyggen redan på 50 talet, och det berodde på att Uddeholmsbolagen lurat av bönderna deras skogar mellan 1910 och 30, de köpte allt i Klarälvsdalen ofta för hundralappar per hektar, och här kan vi snacka om mogen skog, som vanligt inte en siffra rätt från våra "skogshistoriker" på SLU som dillar om skräpskogarna för 100 år sen.
Jo det blev mycket hyggen framöver, men faktiskt inga riktiga skövlingar då på 60 talet, utan mer stora luckor på 3-4 hektar, som nästan aldrig planterades, mycket hallon oxå.
Kolla en karta från 1966 och Armans bild över bron och höjden bakom.
Det här är nostalgi för mig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

totte  
#706686
ulf 1 skrev:Jag får ta det Totte, jag är inte ute efter att skaffa vänner, bara rädda vår skog.


Rädda vår skog gör du definitivt inte med det sätt som du ständigt förringar, idiotförklarar och retar människor. Du behöver inte skaffa vänner, men att konsekvent dumförklara alla utom du själv gör bara att du blir betraktad som en fullständigt odräglig besserwisser som ingen orkar lyssna på. Kombinerat med att du nästan aldrig svarar seriöst på frågor, ständigt kommer med obelagda påståenden och ibland fullständigt falska uppgifter så gör du dig så omöjlig att ingen alls bryr sig.

Alternativa skogsbruksmetoder är ett mycket viktigt område. Med din frånstötande oseriösa debattstil så gör du en rätt avsevärd skada för din egen sak.

Avatar Fallback

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

masyngel  
#706695 Nu säger jag min mening, är ej skogsägare.
Farfar var huggare och att betrakta som torpare efter tidigare generations galenskaper.
Morfar var fabriksbaron och storskogsägare.
Jag har ägnat många år till att skapa en brandsäker skogspark.

Är mycket intresserad av att följa resonemangen på detta forum, känns som verkliga personer som bryr sig.

Någon gång har kanske ulfett skrivit något intressant, för att sedan framstå som en total narcissist, ursäkta men så regerar jag.

Han vill inte ha kompisar här, han vill bara väcka alla idioter.
Resonerar man med mig på detta sätt ansikte mot ansikte, så får man tyvärr räkna med knytnävar och allmän osämja.

Lär dig kommunicera karlfan!

Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

ulf 1  
#706706 Det är ju inte mitt sätt ni är arga på, det är ju att jag säger att ni är grundlurade.
Klart som fan att man vill ge en rak höger till någon som säger rakt i ögonen att "du är en dum jävel", skulle reagera på samma vis själv.
Så det är klart att jag förstår ilskan, den där Magne Lindsten tex som förföljer mig på facebook (läser aldrig själv där, har inte ens facebook konto, det är brädgårdens) och som kommenterar med "BLUFF" på mina youtube inslag.
Vet inte vad som är så mycket elakare med att kalla människor för grundlurade på ett fritt forum än att förfölja människor privat.
Det är OK att bedriva skogsbruk skövlande, men inte att säga det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

WarPeter  
#706720
ulf 1 skrev:Det är ju inte mitt sätt ni är arga på, det är ju att jag säger att ni är grundlurade.


Hoppa ner ifrån din höga häst nu. Det är ju tvärt om. När det skrivs här om alternativt skogsbruk är det många som är nyfikna och lyssnar. Men alla som varit här ett tag vet att ifrån dig kommer bara förvirrade och arga inlägg.

Testa vet jag, beskriv dina erfarenheter. När jag blädade på den här typen av mark så här hårt så såg det ut så här efter 5 år. Mina reflektioner av det är att jag kanske borde gjort så här i istället. När jag högg luckor på denna typen av mark fick jag det här resultatet efter 5, 10, 15, 20 och 25 år. Då när du faktiskt delar intressant information kommer säker många att intresserat lyssna och ta till sig. Just nu tröttnar man bara och ser dig som ett störmoment. Alla kommer ihåg den jobbiga killen i klassen, hur ofta bad man honom om råd om något viktigt?

Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

ulf 1  
#706753 Men WarPeter jag tycker jag gör just det du efterlyser.
Att jag är självsäker tas ofta som att jag är stöddig och nedlåtande, men jag är en människa som har både god självkänsla och ett jävla självförtroende, det är få som har det, och de går inte att rubba om de inte har helt fel, och då är dom så kloka att dom förstår det.
Lars verkar aldrig stött på en sådan människa och därför är han övertygad att jag är en bluff.
Det är lite komiskt på nåt vis, att de som har alla svagheter anklagar andra för det, men omöjligt kan se nåt fel hos sig själv.
Jag refererar vetenskap som dessa människor (ofta forskare), vägrar att ta till sig, de uppvisar alla egenskaper människan drar på sig, när dom målar in sig i ett hörn, och sen börjar anklaga sin omgivning för fel och brister.
Världens lättaste lösning, när du sitter i hörnet, gissa, säg bara "jag hade fel" sen kan man gå vidare.
Att industrin inte klarar detta är ju för att alla kan skylla på varandra, ingen har egentligen ansvar för det dom gör, och pengarna gör oxå att ryggdunkarna står i kö.
för drygt hundra år sen visste man inte ens att det fanns en mutualism mellan svampar och växter, Mykorrhiza, och det råkar ju vara världens viktigaste symbios, utan mykorrhiza skulle människan och växterna inte existera.
När jag då säger att det är ett nackskott på ekosystemet att göra ett stort kalhygge, då anklagas jag för att vara en bluff, stödig dryg och okunnig.
Å andra sidan anses de som inte bryr sig om detta faktum, utan kör med pelle i botten, med kunskaper från 18talet i bagaget, som kloka, ödmjuka och jääävligt smarta, förstår ni att man blir trött på er.
Särskilt som hela världen snart fördömer just detta synsätt.
Jag ber inte om ursäkt för mitt sätt att beskriva problemen och de som inte vill se dom, ärthjärna är ju fan snällt i sammanhanget.
Men det finns dom som sätter vår framtid på spel, och de ska fanimej be om ursäkt, och sluta mästra mig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

ulf 1  
#706755 Om man som Tomas Lundmark och forskargänget på skogsproduktionen i Sverige kallar Symbioset mellan växter och svampar och specifikt sammankopplingen mellan ektomykorrhiza och träden för att Disneyfiera naturen, då borde alla varningsklockor ringa, halåå vad är dom ute efter, avfärdar dom fakta som sagor, snacka om farliga forskare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

Lars Lundqvist SLU  
#706760
ulf 1 skrev:Jag refererar vetenskap som dessa människor (ofta forskare), vägrar att ta till sig, de uppvisar alla egenskaper människan drar på sig, när dom målar in sig i ett hörn, och sen börjar anklaga sin omgivning för fel och brister.
- - -
för drygt hundra år sen visste man inte ens att det fanns en mutualism mellan svampar och växter, Mykorrhiza, och det råkar ju vara världens viktigaste symbios, utan mykorrhiza skulle människan och växterna inte existera.
När jag då säger att det är ett nackskott på ekosystemet att göra ett stort kalhygge, då anklagas jag för att vara en bluff, stödig dryg och okunnig.

Du tror bara på vetenskap som stödjer dina åsikter. Resten behandlar du precis som du själv skriver - vägrar ta till dig, osv.

Numera vet vi att mykorrhiza inte handlar om odelad mutualism utan lika gärna kan fungera som parasitism, dvs att svamparna parasiterar på träden. En av förklaringarna till att trädplantor överlever och växer bra på hyggen är just att stora delar av svampsamhällena slås ut när man kalhugger. Det ger trädplantorna möjlighet att etablera sig och växa bra i några år innan svamparna återkommer med full styrka, och därmed högre sannolikhet att överleva när mykorrhizasvamparna återigen börjar lägga beslag på kväve som trädplantorna behöver.

När ska du ta till dig den vetenskapen?

Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

ulf 1  
#706761 WarPeter, du ville veta lite om mitt skogsbruk, här lite fakta om min hemmaskog, som bara är ca 8 hektar, vara numera 2 hektar öppna betesmarker, ska bli en hektar till innan jag är färdig med fastgheten.
Köpte den 1993, avverkade som novis för hand ca 200 kubik med hjälp av ett par Ukrianare för 20 år sen, bara gran, för 12 år sen ytterligare 150 kubik, dessa två avverkningar har skapat björk och blandskogar med mycket bra tillväxt just nu ca 1700 på kubik efter den senaste avverkningen, som blev 300 kubik, sen kom banverket och tog upp en skotarväg för tre år sen, där jag passade på att öppna upp skogen mot grannen kalhygge, 100 kubik drygt tillsammans 750 kubik på 26 år och mer virke i skogen än när jag köpte den (1500 kubik), jag har sågat upp varenda pinne själv, de två första med Kara sågverk, och resten med Logosol 1001 bandsågverk.
=m man tänker på att 95% av skogsägarna äger mindre än 100 hektar är det obegripligt att man inte ordnar så att man har kontrollen över sin skog, och ser till att avverka den vart 5 år och tar inkomsterna själv via sågning på en privat småsåg allt över 100 kubik i en avverkning ger dig betydligt mer om du sköter hela kedjan själv, tänk så här, jag gör en 20 meter bred skotarväg genom min skog, då har du gjort en blädning, svårare är det inte.
Ditt skogsbruk kan aldrig bli sämre än kalhyggesbruket, sträva efter att minska Gran, och behålla Tall i blandskogar, i rena granbetånd så sätter du upp ett trästaket runt "skotarblädningen" så ska du få se på gran och lövuppslag, röj två meter breda gator när de är typ 50 cm höga, sen är det bara att välja och vraka, stängslet snickrar du av 1x2 tum(läkt) som du passar på att såga från skörden.
Det var väl inte så svårt, och nu har du tillfört skogen ett par hundra nya arter som hittat ett hem.
Och det är jäkligt roligt att såga sitt eget virke, våra gener jublar.
Senaste avverkningen gav mig 150 3,3 meters stockar över 33 cm i toppen, 250 stockar 6 meter, över 25 i toppen, 1200 sågbart timmer 3,6 meter, 100 stockar Asp och sen en vedhög som räcker några år.
Men det bästa av allt, skogen är kvar, bättre och starkare än någonsin förr. och rötterna var skyddade av tjälen och vattenkvoten i Granen löjligt låg, 15-16 i kärnan och 20-25 i splinten, det vet ni alla hur viktigt det är för kvaliten när det torkas.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).