Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Om hyggesfritt skogsbruk och annat

300 inlägg 51288 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

gurka  
#709226
ulf 1 skrev: Sturm har ett gäng jägare som lyder blint i Lybeckskogarna, han har redan rensat ut ett helt gäng som sköt för lite.


"Lyder blint" 👎 👎

Avatar Fallback

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

Brorsan  
#709231
gurka skrev:
ulf 1 skrev: Sturm har ett gäng jägare som lyder blint i Lybeckskogarna, han har redan rensat ut ett helt gäng som sköt för lite.


"Lyder blint" 👎 👎


Vem var det som sa "Tänk själv" här i tråden?

Avatar Fallback

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

WarPeter  
#709253
ulf 1 skrev:WarPeter om din farsa jobbat på Volvo (skogen ses ju som en fabrik numera) så garanterar jag att alla hans kunskaper hade varit värdelösa idag, hade han öppnat motorhuven hade han inte fattat ett jota.
Och du måste vara ute mer i verkligheten Lars, öppna fönstret och släpp in lite syre.

Jag pratade med med honom nu och citerade lite vad du skrivit. Har skrattade en bra stund och undrade om du någonsin satt foten i en skog. Men han var lite förundrad över varför du betedde dig som en idiot men antog att du var en pojkspoling som förhoppningsvis skulle mogna till sig. När jag sa att du var runt 60 så var hans kloka ord: Jaha du, det är en sån, ja är man en skitstövel när man är 60 så kommer man va en skitstövel tills man tar sista tuppluren i kistan så då är det inget som går att göra något åt.

Avatar Fallback

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

Värmlänning  
#709254
WarPeter skrev:
ulf 1 skrev:WarPeter om din farsa jobbat på Volvo (skogen ses ju som en fabrik numera) så garanterar jag att alla hans kunskaper hade varit värdelösa idag, hade han öppnat motorhuven hade han inte fattat ett jota.
Och du måste vara ute mer i verkligheten Lars, öppna fönstret och släpp in lite syre.

Jag pratade med med honom nu och citerade lite vad du skrivit. Har skrattade en bra stund och undrade om du någonsin satt foten i en skog. Men han var lite förundrad över varför du betedde dig som en idiot men antog att du var en pojkspoling som förhoppningsvis skulle mogna till sig. När jag sa att du var runt 60 så var hans kloka ord: Jaha du, det är en sån, ja är man en skitstövel när man är 60 så kommer man va en skitstövel tills man tar sista tuppluren i kistan så då är det inget som går att göra något åt.


🤣 🤣 🤣 👍 👍
Far din är en redig karl

Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

Lars Lundqvist SLU  
#709269
ulf 1 skrev:Ä, Lars ta kalvarna och morsan på en gång, så blir det en vettig stam på en säsong,

Hur mycket har du jagat älg?

Avatar Fallback

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#709316
ulf 1 skrev:Ä, Lars ta kalvarna och morsan på en gång, så blir det en vettig stam på en säsong, och så slipper jag höra hycklandet med "utan oss jägare skulle det vara ännu fler älgar" så fånigt, in med lite Tyskar så kan de svenska skojarna få titta på när proffs sköter en viltstam, Sturm har ett gäng jägare som lyder blint i Lybeckskogarna, han har redan rensat ut ett helt gäng som sköt för lite.
En sak inte många förstår när det gäller kalhyggen, är att det hänger helt ihop med infrastrukturen som industrin totalt förstört, att industrin är dysfunktionell står utan alla tvivel, man tror att 20 sågverk och lika många pappersbruk är nån slags framgång, i ett land som är 1572 kilometer långt, det är ett galet feltänk. särskilt i dag, vad tror ni snittresan är för varje liten jävla pinne som plockas på odlingarna.
På 50 talet fanns tiotusentals sågar i Sverige, det var aldrig längre än ett stenkast från trädet som fälldes, så kom dessa jävla jägmästare sprättande med "skogshushållningsplaaaanen" "du ska ta ner en hektar här" sa dom, bondläppen gnällde och sa "Karlsson på sågen vill bara ha 20 kubik, inte 250" nääe sa läderstöveln du måste åtminstone ta ner en halv hektar" "men då betalar Karlsson bara hälfte per kubik, för han ska såga åt fler i byn" "bolaget kan nog ge dig lite mer än hälften sa sprätten2 och på den vägen är det, inget har ändrats i bullshittandet med skogsägare och därför har vi nu världens sämsta skogsbruk.

När hade de älg i Tyskland senast ?

Avatar Fallback

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

jörgent  
#709317 Nu är det väl ändå dags att stänga o slänga denna tråden....

Avatar Fallback

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

Fixaren1  
#709319 En idé är att ignorera personer som har en otrevlig attityd. Ifall ingen kommenterar kommer inte inlägget upp som aktivt. "I rymden kan ingen höra dig skrika"

Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

Mackapär  
#709392 Har lite svårt att hänga med i svängarna nu.
Ena gången ska vi ha blandskogar utan hyggen och värna om mångfald.
I nästa utfall ska älgen bort.
Vad är det för mångfald i det?. Det blir ju som att göra ett hygge i djurriket.

Avatar Fallback

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

Värmlänning  
#709763
Bild


Känns bekant

Avatar Fallback

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

woodstone  
#732622 Här var det friskt kastat med pajer, men några funderingar bara i all välmening. Mångfald är väl något som enklast skapas genom att varje markägare aktivt formar sin skog efter eget tycke, alla är ju saliga i sin tro? Jag började vara med far (manuellhuggare) i skogen för 35 år sen, då man med manuell huggning och skotning med traktor även efter en gallring kunde överlämna en symbolisk summa till markägaren. Idag väger en gallringsskördare i runda slängar 20ton och slutavverkar ca 15-20% av förstagallringen för att komma fram och arbetet blir en belastning för skogskontot? Så man kan väl fundera lite på om det ”moderna” skogsbruket varit till gagn för varken ekologin eller markägarn. Pengarna som styr det mesta verkar ju rulla åt samma håll, som Peps Persson sjöng. Jag träffade en farbror under min barndom som hade ett diplom på väggen som han fått för sin fina blandskog, han visade även vitesföreläggandet som han fått nåt 30-tal år tidigare för att han vägrade spruta homoslyr på samma nämnda skogsområde. Tänkvärt? Mvh

Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

Ove Lindberg  
#735246 40 uppsågade björkstockar från egen skog. Bilden från idag efter ströläggning.

Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

Ove Lindberg  
#735251 Här kommer bilden hoppas jag.

Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

Torbjörn Johnsen  
#735259 Rejält med björkvirke! Vad ska det användas till? Eget bruk eller försäljning?

Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

Ove Lindberg  
#735276 Är du spekulant efter sommaren som kommer? 😀 Då kanske vi kan vrida ihop oss. Jag är inte girig. Bra ämnen till bordsskivor, det grövsta höll 12 tum i lilländan. 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).