Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Om hyggesfritt skogsbruk och annat

300 inlägg 51260 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

halvproffs  
#709115 Både WarPeter och Lars är ju 100% träffsäkra här i sina analyser av dig Ul1. Trots att du "alltid har rätt". Helt otroligt att du får vara kvar här på forumet. Ytterst lite eller snarare ingenting av värde kommer fram utan bara en massa rappakaljatrams. Och sånt kan vi vara utan.

Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

ulf 1  
#709132 Nä Lars allt kan inte så lätt avfärdas som det ena eller andra skogsbruket, jag har lite bredare syn än du på vad som är skogsbruk, att prata om fullskiktad skog som du gör och avfärda den med att det slutar med Gran är ju befängt.
Och det är bara ett av massor av påståenden du slänger ur dig, utan att egentligen ens prövat alternativen.
I 200 år nu, har den Svenska skogsforskningen och det Svenska skogsbruket härjats av akademiker och sprättar med höga läderstövlar, de sitter i skövlarindustrin och på våra lärosäten och har alla viktiga maktpositioner i skogssverige, det är dags att allmogen tar tillbaka sina skogar och använder de kunskaper fria fosrkare tagit fram, ingenting i industrin och dess lakejer är är något vi ska ta till oss, pengar pengar och pengar är det som styr, och det får det inte göra när vi talar om det ekosystem vi alla är HELT beroende av.
Ni forskare i skogsindustrin ska bara skämmas för det ni gjort och det ni gör.
Det är larvigt att titta tillbaka 10 år och säga att "det var såna tider då" näää det var det inte.
Allt skogsbruk under 200 år som styrts av industrin och dess forskare har varit vidrigt, varför är det så svårt att förstå att pengarna styrt över förnuftet.
Jag tror du måste ta dig ur ditt felsökartillstånd så fort du läser något av vad jag skriver.
Skogsbruk och Natur är något så outforskat att nästan allt vad du påstår om hur skogar ska behandlas idag, kommer att förkastas i framtiden.
Det ni skogsforskare har sagt de senaste 200 åren om skogsbruk är numera på nästan alla områden reviderat och bevisat vara farligt för vår natur.
Det enda ni har kvar är själva KALHYGGET, men Hormoslyr, Arsenik, Kreosot, Lindan, Dieldrin, och allt annat jävelskap ni hittat på tex DDT som kom så sent som 1950 och höll på att ta kål på allt liv i kretsloppet, rovfåglar, uttrar mm.
Redan efter 10 1960 år blev det tyst i naturen och man spårade det snabbt till DDT i skogsbruket, men forskar i produktionen höll emot och skapade dispenser för fibrerna till fabrikerna var viktigare och inte förrens på 8+0 talet slutade man med DDT som då varit förbjudet i 20 år.
Men forskarna kom genast med ett NYTT, "ofarligt" medel för snytbaggar Permetrin, det ifrågasattes redan 1983 (väldigt svårt att ta kål på insekter utan att hela ekosystem drabbas, fiskar dog i massor där det användes tex) numera förbjudet, men skogsbruket har använt det under alla år fram 2004, den vanliga visan med dispenser, och sen samtidigt mjölka oss skattebetalare för att ta fram något "snällare" gifter, men i naturen är inga av människan skapade gifter snälla.
Skogforsk fick 22 miljoner för "snytbagge 2005" men hur fan skulle dom kunna komma fram till något, på skogforsk är det ju tabu att säga att skogsbruket är felaktigt.
Och nu lär det bli värre, när det var "såna tider" 2005, då gifter var lösningen på allt i skogsbruket, så gick det ju fortfarande att döda allt galet som ett felaktigt skogsbruk skapar, men för var dag som går blir det allt svårare, EU och Världen stänger allt fler dörrar, rakt i nyllet på ett 200 år gammalt unket skogsbruk.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

Mellberg  
#709135 Nobelpriset 1948 tillföll DDT. Ett effektivt insektsgift, som kanske är lösningen på granbarkborrens härjningar. Rätt använt helt ofarligt för människor, dock förbjudet i Sverige de senaste 50 åren.

Trakthyggesbruket tog fart på allvar när skogsbruket mekaniserades på 1960-talet. Om man jämför med gallringsbruket som du förordar, skulle tillväxten troligtvis bara vara hälften mot idag.

Utan trakthyggesbruket skulle vi inte ha mycket till skogsbruk och vårt relativa välstånd skulle mycket snabbt komma att urholkas.

Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

Lars Lundqvist SLU  
#709142 Ulf, de största skillnaderna mellan dina inlägg och alla andras är:

1) att dina nästan alltid är otroligt långa och ostrukturerade, hoppandes mellan allt möjligt

2) att alla andra ställer frågor och besvarar frågor (alltså diskuterar) medan du bara påstår en hel massa och lägger fram åsikter

Du frågar aldrig utan vet alltid allt och har alltid alla svar, men svarar trots det aldrig på andras frågor. Därför blir det aldrig någon dialog eller diskussion. Istället rabblar du påståenden om än det ena än det andra. Frågan är varför.

Ett tips, att fundera över när du har en stund ledigt: Skillnaden mellan självförtroende och självkänsla.

Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

ulf 1  
#709188 Jo så var det Mellberg, och det är ju sen bara några få år tillbaka vi har börjat att slutavverka planteringar, hur tycker du det går, hur länge tror du ni kan hålla på utan att illusionsnumret blir avslöjat.
Allt slutavverkat de senaste70 åren är ju självsådda skogar, givetvis blandskogar på bra marker inte en enda planterad planta har slutavverkats fören nu de senaste åren, och då har volymen börjat minska i avverkningarna och tillväxten stått stilla, jag var igår på en granplantering i Örebro som avverkades i förtid (50 år) träden var döda, av barkborre men det intressanta var att de granar som planterades för 30 år sen även dom skulle tas ner, för ägaren började förstå att det skulle bli samma visa med dom (vi tittade på möjligheter att skydda en eventuell Ekplantering med viltstängsel) han hade en motorsåg med sig så vi sågade ner tre träd 20 cm i brösthöjd alla tre hade röta i kärnan, en var helt rutten inuti men det syntes faktiskt inte på trädet när det stod upp, lite konstigt tycker jag, det blev verkligen fart på diskussionen om att ta bort all gran på hans marker, han far hade planterat väldigt mycket gran fram till för tio år sen.
Sonen fick ta över för 5 år sen och är totalt fri i tanken, men sen är han ju en riktig nollåtta med stark själkänsla och det ger ju ett stabilt självförtroende, eller hur Lars.
Ingen utbildning i skogsbruk är en väldigt bra start, då inlärningen går betydligt lättare utan smärtsamma tvivel när man tar åt sig de nya rönen, och är totalt ovetande om 200 års hjärntvättning av en överklass som är van att få rätt om färdriktningen även när dom helt gått vilse i spenaten.
Jägmästare Sven Sandell har skrivit om skogsbruket 1950-2000 och det är verkligen en avslöjande bok om idiotin som präglat dessa år,ett litet citat
"Då märkte jag att småhyggen om ett kvarts hektar var en helt naturlig företeelse. Det gav mig råg i ryggen ty min ambition hade varit något större hyggen vilket jag också framförde. Ingen opponerade och
därför kunde jag fortsättningsvis slå på stort och göra hyggen på åtminstone ett hektar."
Det han berättar om var det skogsbruk som bedrevs då 1950, och hur han fått lära sig att göra stora hyggen, men fortfarande så kunde man inte gå in och föreslå det för öppet när man gjorde "skogsvårdsplanerna" åt bondläpparna, det som idag kallas för Skogsbruksplan om någon tror det är något "modernt"påhitt, nää det är snart hundra år gammalt översitteri.
Men som sagt nu är det dags att rätta efter facit för de senaste 70 årens "framgångar" många röda bockar blir det nog, men vem tar ansvaret, Mellberg kanske.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

ulf 1  
#709191 Den första skogshushållningsplanen kom 1911, riktig fart (med planerna alltså) tog det på 1930 talet, men inte många privata skogsägare brydde sig, det behövdes lite hot och översitteri innan hjärntvättningen från makten slog igenom på 1960 talet, nu idag kan vi se "framgångarna" om vi noterar vad som ligger på timmerbilarnas lass, de med riktigt timmer (skogarnas oxfileer) blir allt färre, och jag brukar räkna till var tionde ungefär, ett riktigt jäkla sorgligt "skogsbruk".

   TS
Användarvisningsbild

Re: Om ch annat

Ove Lindberg  
#709194 Ibland talar man mot bättre vetande, kanske även du Ulf1.
Mvh
Ove Lindberg

Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

Lars Lundqvist SLU  
#709195
ulf 1 skrev:jag var igår på en granplantering i Örebro som avverkades i förtid (50 år) träden var döda, av barkborre men det intressanta var att de granar som planterades för 30 år sen även dom skulle tas ner, för ägaren började förstå att det skulle bli samma visa med dom.

Och det har Skogsstyrelsen sagt okej till?

Avatar Fallback

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

WarPeter  
#709203
ulf 1 skrev:när man gjorde "skogsvårdsplanerna" åt bondläpparna

Du menar sådana som min farsa då, som jobbat i skogen sen han var 11 och kan 10 gånger mer om skog och skogsbruk än du? Eller har du fått mycket erfarenhet av att hålla på i 10 år på din lilla skogsplätt?

Avatar Fallback

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

tallen100  
#709205
röjar kalle skrev:Du håller stilen uffe fortfarande du har klarat dig från bannlysnig Bara det är en bedrift. 👍

Ja Uffe måste vara mycket värdefull för forumet eftersom han får hållas och gå på som han gör 😀
Skulle nån annan vräka ur sej hälften så vore det väl permanenta bannlysningar snabbare än kvickt, gissar ja 🤓

Avatar Fallback

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

gurka  
#709207
ulf 1 skrev:Ingen utbildning i skogsbruk är en väldigt bra start, då inlärningen går betydligt lättare utan smärtsamma tvivel när man tar åt sig de nya rönen


"Ingen utbildning" är nog en förutsättning för att ta till sig ulf 1:s "nya rön" 😀 😀

Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

ulf 1  
#709213 WarPeter om din farsa jobbat på Volvo (skogen ses ju som en fabrik numera) så garanterar jag att alla hans kunskaper hade varit värdelösa idag, hade han öppnat motorhuven hade han inte fattat ett jota.
Och du måste vara ute mer i verkligheten Lars, öppna fönstret och släpp in lite syre.
I dag går allt att skylla på barkborre, jag undrar hur många kubik unga friska skogar som tagits ner med borre som argument men den här 30 åriga skogen är infekterad av rotticka och då är det bara att börja om med något annat, antagligen kommer våra planteringar att bli mer och mer döende, men jag tror inte mellbergs DDT äer lösningen, ett annat skogsbruk låter mer rätt.
Jag tycker mig höra en jägmästare som är van att bli lyd när han ryter till, men det är nog så att respekten minskar med en alt mer uppenbar verklighet.
Det är nya tider nu, så allt mästrande med Sveriges skogsägare går nog mot sitt slut, vad är det jägmästare och skogsstyrelse gapat sig hesa om de senaste 100 åren, RÖJNINGSBEHOVET var det visst, vi har tvingat folk att göra om sina fantastiska underbara hagmarker och åkrar till granodlingar och när det är gjort så ska det röjas tamefan, annars kommer jägmästaren.
Men nu är väl den lagen borta, verkligheten kommer allt närmare alla fellärda jägmästare, tänk vad dom härjat med folk genom tiderna, PRODUKTIONEN måste ÖKA i skogarna,har Kungarna i skogen präntat in i människor, som oftast ser andra värden än kronor och ören och slavarbete åt industrin, men nu har snart alla tvingande lagar försvunnit, vem ska sakna dom tro.
Jag hoppas att man tar sig samman och glömmer ordet tillväxt hos de 95% av skogsägarna som aldrig ska sälja en fiber till industrin, det finns ett annat ord som är betydligt viktigare, ekosystem.
Som jag visat sköter skogen sig själv om den slipper den förbannade planteringshysterin initialt, en liten del av min "rör inte ett finger" skog, var den som gav mig överlägset mest volym förra året, och 40% lövträd är räddningen för de flesta skogsägarna i framtiden, och jag tror att det är tillåtet att ta ner 30åriga ruttna granplantager, och plantera eller ek eller bara självså och sätta upp viltstängsel i trä, och är det inte det så får väl den som tror skogsstyrelsen ska döma, skämmas lite.
Vi har en annan korkad härskarkår över vår natur, jägarna, 1970 sköt dom 29 tusen älgar, det var VÄLDIGT många tyckte de flesta då, men hyggena hade börjat bli buffeer och jägarna passade på att ta "marknadsandelar" så från en avskjutning av 20 tusen 1950 gick man raskt till 160 tusen!!!! 1983, det har kostat tusentals människor livet och tiotusentals svåra livslånga skador, och för skogen och de miljardskador som skapas varje år, märkligt gäng de där som styr över vår natur, så enkelt att rätta till men så otroligt svårt att få in i pallet.
Här en som man häpnar över,"Du tycker att det är för mycket älg och tycker att det är jägarnas fel, som skjuter älgar." Svar Lars, ja det tycker jag på båda frågorna, jag ger ett råd som fixar stammen på en jaktsäsong, skjut kossorna, förfan, hur svårt kan det vara.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

Lars Lundqvist SLU  
#709216
ulf 1 skrev:jag ger ett råd som fixar stammen på en jaktsäsong, skjut kossorna, förfan, hur svårt kan det vara.

Det skjuts kor, men först sedan kalven/kalvarna skjutits, eftersom huvuddelen av kalvar som är utan ko svälter ihjäl under vintern, och det är inte speciellt humant. Men det kanske du tycker är okej?

Ulf hänvisade tidigare till Sven Sandell. Läsa gärna hans beskrivning av ett yrkesliv på Skogsvårdsstyrelsen i Jönköpings län. Den visar bl a hur olika de skogliga förutsättningarna är i olika delar av landet.

https://skogshistoria.se/wp-content/uploads/2018/07/Årsskrift-2009-s-6-26-Sven-Sandell-Skogsbruket-i-Jönköpings-län.pdf

Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

Lars Lundqvist SLU  
#709220
ulf 1 skrev:jag tror att det är tillåtet att ta ner 30åriga ruttna granplantager

Inte utan tillstånd från Skogsstyrelsen.

Röta har nästan ingen effekt på tillväxten eftersom den drabbar en improduktiv del av trädet. Splintveden är överdimensionerad i förhållande till vad som behövs för att transportera upp vatten genom stammen. Det är därför träd dödar den centrala delen och bildar kärnved. Stabiliteten påverkas inte heller förrän väldigt stor del av splintveden rötskadats.
Så nej, att det är röta nedtill i granar brukar inte räcka som skäl för att få,slutavverka 30 år för tidigt.

Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

ulf 1  
#709223 Ä, Lars ta kalvarna och morsan på en gång, så blir det en vettig stam på en säsong, och så slipper jag höra hycklandet med "utan oss jägare skulle det vara ännu fler älgar" så fånigt, in med lite Tyskar så kan de svenska skojarna få titta på när proffs sköter en viltstam, Sturm har ett gäng jägare som lyder blint i Lybeckskogarna, han har redan rensat ut ett helt gäng som sköt för lite.
En sak inte många förstår när det gäller kalhyggen, är att det hänger helt ihop med infrastrukturen som industrin totalt förstört, att industrin är dysfunktionell står utan alla tvivel, man tror att 20 sågverk och lika många pappersbruk är nån slags framgång, i ett land som är 1572 kilometer långt, det är ett galet feltänk. särskilt i dag, vad tror ni snittresan är för varje liten jävla pinne som plockas på odlingarna.
På 50 talet fanns tiotusentals sågar i Sverige, det var aldrig längre än ett stenkast från trädet som fälldes, så kom dessa jävla jägmästare sprättande med "skogshushållningsplaaaanen" "du ska ta ner en hektar här" sa dom, bondläppen gnällde och sa "Karlsson på sågen vill bara ha 20 kubik, inte 250" nääe sa läderstöveln du måste åtminstone ta ner en halv hektar" "men då betalar Karlsson bara hälfte per kubik, för han ska såga åt fler i byn" "bolaget kan nog ge dig lite mer än hälften sa sprätten2 och på den vägen är det, inget har ändrats i bullshittandet med skogsägare och därför har vi nu världens sämsta skogsbruk.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).