Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Om hyggesfritt skogsbruk och annat

300 inlägg 51272 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

Hanatorp  
#708430 I mina trakter kan granen växa under tall utan minsta problem. Granen är suverän och kan ta död på vilket annat trädslag som helst.

Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

Lars Lundqvist SLU  
#708431
ulf 1 skrev:Läste det här skrivet av en professor på SLU "Inom samhällsvetenskapen finns ett fält som handlar om hur det går till när viss kunskap får stort inflytande medan annan (okomfortabel) kunskap trängs undan. Det är precis vad som har skett i skogsforskningen där stora pengar gått till forskning om ökad produktion med kalhyggesbruk medan små pengar har gått till forskning om andra sätt att sköta skogen och andra sätt att använda skogen."

Källa?
Jag som varit med under lång tid kan berätta att det inte helt sant. Det som har skett om man tittar under de senaste 40 åren är att man har krympt medlen till tillämpad forskning i allmänhet och till skogsproduktion och skogsföryngring i synnerhet, och istället byggt upp forskning om skogsbiologi i vid mening.

1980 hade dåvarande Skogshögskolan en hel institution för skogsföryngring, en för skogsproduktion, en för skogsskötsel , en för skogsteknik, en för virkeslära, en för skogsuppskattning, osv. och flera professorer inom ämnena vid alla institutionerna. Med tiden slogs olika institutioner ihop och när professorer gick i pension så ändrade man ämnet och rekryterade inom nåt helt annat. Så idag finns exv bara en professor i skogsföryngring, en i skogsproduktion och en i skogsskötsel. Å andra sidan finns det idag fler professorer inom ämnen som ekologi, marklära, ekofysiologi, biogeokemi, osv.

Avatar Fallback

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708434 Att vi i Finland skulle ha ändrat vårt skogsbruk dom senaste 4 åren stämmer inte dom nån påstod i ett inlägg,klart att den nya skogslagen ger möjlighet till kontinuerlig tillväxt men som jag skrivit tidigare då är det på bara några %av arealen som den metoden är vettig
Rotpriset är klart lägre när man inte säljer som normal förnyelse (läs kalyta) och skillnaden blir ännu större om ett skifte som kunde ha avverkats som kalyta på sommaren istället kräver frusen Mark för kontinuerlig avverkning

Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

ulf 1  
#708439 Du får läsa på lite Simba, börja med politiken, som trots allt borde vara det som styr alla allmänintressen, jag tycker ni är överlägsna i era ambitioner, även om politiker mest bluddrar.
I Sverige är det ju skogsindustrin och som för politiken, och våra politiker rapar upp deras önskningar som viljelösa marionetter hur galet det än är.
Läs på lite Simba och sträck på dig, ni har ändrat er inställning till skogsbruk mycket de senaste åren.
https://mmm.fi/sv/-/metsalain-ja-metsat ... imuutoksia

   TS
Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

ulf 1  
#708442 Jag är ganska säker på att Finland kommer få beröm 2030 när EU ska sammanfatta den hårda satsningen på skogens ekosystem, kolla bara denna lilla mening på Finlands regerings hemsida
"Jord- och skogsbruksministeriet och miljöministeriet bygger tillsammans upp HELMI-programmet för att förbättra de försämrade livsmiljöerna fram till 2030. Programmets fem delområden innehåller många metoder.
Vi måste sluta hoppas på enkla lösningar. Vi måste förstå de omfattande verkningskedjorna i näringsvävarna och livsmiljöerna. Att rädda den biologiska mångfalden kräver många olika typer av åtgärder, inte bara i skyddsområdena utan också i vardagsnaturen."
Läs det där sista igen "Att rädda den biologiska mångfalden kräver många olika typer av åtgärder, inte bara i skyddsområdena utan också i vardagsnaturen."
När de lättlurade Svenska politikerna gör sina utspel är det allt ta från de fattiga (skattebetarna) och ge till de rika skövlarna, så de kan skövla mer.
"Regeringen har gett Energimyndigheten 100 miljoner kronor för att göra det mer attraktivt att utveckla biobränsle för flyg från svensk skogsråvara. I uppdraget ingår att utlysa medel för att stödja forskning och utveckling av hållbara biobränslen för flyg samt inrätta ett innovationskluster som samlar hela värdekedjan och som tar fram en gemensam behovsanalys för att klara omställningen till fossilfrihet inom flyget."
Man blir lite trött, vad tror ni biobränsle och Vindkraftverk gör för vårt välbefinnande, ni kommer att få höra mycket om dessa bedrägerier mot Svenska folket i framtiden, det kan ni vara säkra på.
Jag har en kompis vars hus halverat sitt värde efter en idiotavverkning runt hans knutar, jag har en annan i piteå som flyttat från sitt hus som är omgiven av Vindkraft, och betar för två hus, för det är osäljbart, han granne har isolerat sin källare och försöker sova där, men mår mycket dåligt, men de skitiga vindkraftljuden som knäcker folk, avfärdas som att de är foliohattar som inbillar sig att de mår dåligt, pengarna måste in, även om det knäcker folket.
Gissa om politiker och industri skrattar hela vägen till banken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

Lars Lundqvist SLU  
#708443
ulf 1 skrev:Vi måste sluta med monokulturerna NU.
Lars Lundqvist SLU skrev:2. Hur ska du omvandla din trädslagsrena, planterade granskog till en blandskog?
ulf 1 skrev:den skog du talar om är min pensionsförsäkring

Och då är det okej med monokultur?

Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

ulf 1  
#708567 Det mesta kommer nog att lösa sig av sig själv Lars, det är väl egentligen du som ska svara på frågan, vad du gör för att skapa en blandskog av ett Granplantage.
Men innan du hinner få fram ett svar så har nog naturen själv löst problemen med att Sverige som enda land i världen har 95% Granplantager på alla marker där den klarar att växa, och 95% tall på alla övriga marker , vi är verkligen ett plantageland utan den friska naturliga skogs som borgar för en frisk natur.
Det märkliga är att vi bryr oss om att andra länder gör små arealer av sin skog till plantager, Brasilien har gjort 5-10% av sina 524 miljoner hektar regnskogar till skogsplanteringar och vi går i taket för de skövlar sin skog.
Borde vi inte få hyckelpriset för att vi yttrar oss om andra länders skogsbruk.
Förresten så satt jag och räknade lite på fiberproduktion i går när jag gjorde en tur till Dalarna, på 30 mils åkande var inte ens en mil av vägen gränsande till något som med god vilja skulle kunna klassas som en vuxen blandskog.
Men om vi från Dalarna och norrut tittar på tillväxten i våra skogar så är snittet 4 kubik och år, vilket ger ett drygt hekto fibrer torrsubstans, per kvadratmeter, då tar vi och tittar på den båt som kommer in till Värtahamnen två gånger i månaden med flis från Brasilien, 40 tusen ton, det märkliga är ju att det är billigare att köpa än den Svenska skogen trots en resa på tusen mil, transportutsläppen blir nog lika, då vi är ett långt land och 40 tusen ton i ett lass på en båt säkert är det effektivaste sättet att transportera bulkmaterial.
Jag har skickat många pallar med tavlor runt hela världen och båt är ungefär hundra gånger billigare än flyg.
I Brasiliens odlingar har vi en tillväxt på 4 kilo per kvadratmeter/år, jämför Norrland ett hekto, och alla borde förstå att vi inte ska hålla på med det som vår skog används till nu, koka och elda.
Lars och hans forskarkollegor på produktionen har snöat in på att titta på tillväxt, istället för att lyfta blicken från bulk tänkandet till kvalite och förädling, (nej att göra om skog till bränsle är inte förädling, det är idioti).
Kvalitet och förädling är helt bortglömt i Sverige, för oss är en dyblöt av imregnering, snabbvuxen kvistig tallplanka höjden av förädling, eller 100 tals kilo lim, blandat med granvirke, vi har nu byggt 3 st KL anläggningar för flera miljarder, medan övriga världen insett att KL var ingen bra ide.
Vi är hela tiden bara enfaldiga och fantasilösa och det är dags att låta hela bunten av fellärt folk med 200år gamla ideer om hur skogsbruk ska bedrivas få lära sig att det finns andra och bättre sätt att bedriva skogsbruk, framtiden kommer att köra över Sverige så det brakar, vi kommer att stå med döende planteringar, "good-for-nothing" vilket är mycket tragiskt för alla som litat på vetenskapen och att dom har gjort det rätta med sin plätt på jorden.
Så Lars svara på din egen fråga nu, för det är du som ska svara på den inte jag, annars har din forskarkarriär bara varit att underhålla ett dåligt skogsbruk.
"Hur ska du omvandla din trädslagsrena, planterade granskog till en blandskog?"
För min del så fasar jag ut de rena granplanteringarna, till vad de en gång var, och kom inte med fjant som istider eller att jag ska börja plöja en åker, jag ställer om dom helt efter mitt eget huvud och med de kunskaper jag fått slita mig till, för du har inte hjälpt mig ett skit.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

Lars Lundqvist SLU  
#708568 Det är väldigt enkelt.
Trädslagsblandningen justerar man i första hand vid röjningen och i andra hand vid kommande gallringar. Om du på allvar hävdar att trädslagsrena bestånd ska bort, slutavverka granskogen så fort den når lägsta ålder för slutavverkning och skapa en blandskog i den plantskog som kommer upp.

Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

Lars Lundqvist SLU  
#708569
ulf 1 skrev:jag ställer om dom helt efter mitt eget huvud och med de kunskaper jag fått slita mig till

Hur?
Det var det jag frågade, men fick som vanligt inget svar.

Avatar Fallback

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

Hanatorp  
#708576 Ulf kan skriva 1000 ord om inget, men har inga svar.

Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

machonisti  
#708602 Det har han visst:
- Köpta forskare
- Industrins ledband
- Vilseledda skogsägare
Av de snällare...

Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

ulf 1  
#708606 Nu får ni koppla av med mina sågargrabbar, om ni tröttnat på mig.
Sågning med bandsåg som ofta är monotont slit verkar roa många, och kanske är det nån slags terapi att se andra jobba.
När jag skodde hästar fick jag ofta en publik oxå, svetten rann och det verkar vara så att människan mycket hellre tittar på andra som jobbar än, jobbar själva.

   TS
Avatar Fallback

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

WarPeter  
#708639
ulf 1 skrev:Sågning med bandsåg som ofta är monotont slit verkar roa många, och kanske är det nån slags terapi att se andra jobba.
När jag skodde hästar fick jag ofta en publik oxå, svetten rann och det verkar vara så att människan mycket hellre tittar på andra som jobbar än, jobbar själva.

Det är ganska spännande med dig. Du jobbar hårdast, är en fantastisk entreprenör, är alltid 10 år före din tid...
Men, när man kollar din historik på allabolag så ger det en annan bild över dina 10 år som företagare. Du har hankat dig fram, haft ingen eller 1 anställd och då knappt betalat ut lön. Trots det har du inte byggt upp mycket kapital i dina bolag.

Vad är dina reflektioner om varför dessa två bilder av dig inte matchar? Om du vill övertyga alla de gör fel och att alla borde gå din väg, vore det inte bra om den vägen ledde till framgång?

Avatar Fallback

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

tallen100  
#708640 Reta upp och få igång diskussioner i sina trådar,
Det kan han 😎

Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

ulf 1  
#708646 Vet inte vad du pratar om, jag har alltid haft det som jag velat med mina företag, med sportbarerna låg jag på 2-3 miljoner varje år mellan2008-2018, sen tog det ju slut 2019 och 2020 har jag byggt upp en brädgård som passar mig perfekt, att man inte tjänar pengar när man bygger upp något nytt är bara naturligt, så ser jag på det, du ska nog inte bekymra dig över mig, du har väl något på hemmaplan som du kan ta i tu med.
Det finns alltid problem som är till för att lösas, kalhyggesbruket tex.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).