Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Om hyggesfritt skogsbruk och annat

300 inlägg 51281 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

ulf 1  
#708096 2500/hektar är ju inte så pjåkigt Mellberg, om det är sant, snittet i Sverige är betydligt lägre vid slutavverkningar, men är det sant så har du bara en tusenlapp kvar till vad jag får på min 27 hektars fastighet, per hektar för att hyra ut en 12 kvadratmeters stuga, men jag har ju inte sänkt värdet på min fastighet med 2,5 miljoner, som banken värderade mindre när de trodde jag följt skogsbruksplanen, och det bästa jag har skogen kvar och allt mindre gran så det ser bra ut för mig oxå, vi går bara lite olika vägar.
Nu kör LRF igång en kampanj, "stoltskosägare" för att inte skogsägarna ska stå som frågetecken om någon frågar vad dom är stolta över, så har man gjort i ordning en fusklap vad dom ska säga.
Hur patetiska får industrin bli.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

Lars Lundqvist SLU  
#708104
ulf 1 skrev:det är girighet till vilket pris som helst
ulf 1 skrev:2500/hektar är ju inte så pjåkigt Mellberg, om det är sant, snittet i Sverige är betydligt lägre vid slutavverkningar, men är det sant så har du bara en tusenlapp kvar till vad jag får på min 27 hektars fastighet, per hektar för att hyra ut en 12 kvadratmeters stuga

Varför bygger du inte fler stugor istället för att hålla på med sågandet?

Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

Vedproducent  
#708121
ulf 1 skrev:2500/hektar är ju inte så pjåkigt Mellberg, om det är sant, snittet i Sverige är betydligt lägre vid slutavverkningar, men är det sant så har du bara en tusenlapp kvar till vad jag får på min 27 hektars fastighet, per hektar för att hyra ut en 12 kvadratmeters stuga, men jag har ju inte sänkt värdet på min fastighet med 2,5 miljoner, som banken värderade mindre när de trodde jag följt skogsbruksplanen, och det bästa jag har skogen kvar och allt mindre gran så det ser bra ut för mig oxå, vi går bara lite olika vägar.
Nu kör LRF igång en kampanj, "stoltskosägare" för att inte skogsägarna ska stå som frågetecken om någon frågar vad dom är stolta över, så har man gjort i ordning en fusklap vad dom ska säga.
Hur patetiska får industrin bli.

Ja vi går alla olika vägar och dina förluster kan vi också läsa oss till. Ärligt Ulf du kan inte vara nöjd med en förlust nästan lika stor som omsättningen eller hur?

Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

ulf 1  
#708139 Du vedproducenten har ditt företag sen decennium tillbaka och har mage att klaga på mitt företag som inte ens öppnat än, jag har under ett års tid byggt upp en Brädgård från noll köpt hyvel för 150 tusen, sågat upp virke för framtiden, köpt in ett stort parti 10 år gammalt lövträ för över 100 tusen, köpt två sågverk för att kunna såga mella 1 och 1,5 meters stockar, och många andra småmaskiner som man måste ha, byggt byggnader till att förvara virket i, allt på dryga ett år, under tiden har jag inte behövt avskeda min personal, vet inte vad du lever i för drömmar om hur det är att vara företagare, men att plötsligt sluta tjäna 2-3 miljoner som jag gjorde på sportbarerna är ju en normal konkurs, men jag har aldrig förstått hur man gör när man ger upp, och det jag gör nu är nog det roligaste jag slagit mig in på.
Du får försöka hitta någon annan och sparka på, för det är väl bara folk som du tror ligger ner som du törs ge dig på, men den här gången borde du förstått bättre.
Jag såg att Finland rapporterar in en kolsänka till EU på -27,88 miljoner ton koldioxidekvivalenter per år utan träprodukter.
Det är per år fram till 2030, och är uträknat på de faktiska siffrorna för åren 2000 till 2009.
Sverige redovisar något annat och tycker stolta skogsägare ska göra detsamma, "10 skäl att vara stolt som skogsägare 1. Vi får skogen att växa och ta upp 75 % av Sverige koldioxidutsläpp.
Genom att skogsägare brukar och sköter skogen växer den och tar upp koldioxid ur luften – varje år ger skogarna ett nettoupptag (när avverkningar räknats bort) som motsvarar 75 procent av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser."
Så dom tycker alltså att "stolta" skogsägare ska ljuga, ..... det motsvarar alltså 40 miljoner ton skulle våra skogar vara så överlägsna Finländska skogar, kan det vara så att våra miljarder barkborrar slukar 13 miljoner ton, för skogarna är ju lika stora, tillväxten är ungerfär 110 miljoner kubik i båda länderna.
Man förundras över vår fräckhet att hitta på vilka siffror som helst bara man får fortsätta som man alltid har gjort, vem ska stoppa oss.
Och borde inte stoltheten devalveras när man blir uppmanad att ljuga.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

Vedproducent  
#708142 Ojdå det var känsligt 😇 Men talar man om hur bra det går med stängsel, huggkubbar, sågning, stugor mm så får man nog finna sig i att bli granskad och ifrågasatt. När förlusten är i närmast lika stor som omsättningen går det inte bra. Allt du köpt för verksamheten och inte är sålt ska antingen tas upp som lager eller avskrivning. Så det förklarar inte ditt resultat att du är i uppbyggnadsskede. Men det blir intressant att se nästa år ditt tredje år......

Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

totte  
#708143 Vedproducent ställde en fråga i ett anständigt tonläge, som knappast kan anses vara att sparka på dig:

Vedproducent skrev:du kan inte vara nöjd med en förlust nästan lika stor som omsättningen eller hur?


Och genast drar du till med en sån här attack.

ulf 1 skrev:Du får försöka hitta någon annan och sparka på, för det är väl bara folk som du tror ligger ner som du törs ge dig på, men den här gången borde du förstått bättre.


Du kan tydligen inte ta emot en hövlig fråga utan att bli otrevlig och har dessutom som vanligt inte något svar på frågan.

Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

Lars Lundqvist SLU  
#708148
ulf 1 skrev:"10 skäl att vara stolt som skogsägare 1. Vi får skogen att växa och ta upp 75 % av Sverige koldioxidutsläpp.
Genom att skogsägare brukar och sköter skogen växer den och tar upp koldioxid ur luften – varje år ger skogarna ett nettoupptag (när avverkningar räknats bort) som motsvarar 75 procent av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser."
Så dom tycker alltså att "stolta" skogsägare ska ljuga, ..... det motsvarar alltså 40 miljoner ton

Siffrorna stämmer bra. Den årliga ökningen av det stående, levande virkesförrådet i Sverige ligger på den nivån, alltså tillväxten minus naturlig avgång och avverkning.

Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

Mellberg  
#708161 Ja det är ju helt otroligt hur bra trakthyggesbruket är för klimatet, men det tycks varken det objektiva SVT eller någon av våra andra blaskor ha upptäckt. Vad kan vi säga om våra politiska partier då? :mrgreen:

Hyggesfritt är lägre tillväxt och en obefintlig kolinlagring eller hur. Vilka vurmar för detta, nästan alltid vindkraftsfanatiker och elkapitalisterna? 👎 .

Enklast är att börja göra biobränsle av den svenska skogen, om vi nu vill minska beroendet av det fossila. Undrar vad folket väljer, toapapper eller miljöbränsle dock. =))

Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

ulf 1  
#708170 Har aldrig hört att någon företagare tjänar in pengar på att ägna sig åt att bygga upp ett företag, inkomsterna får man när man säljer sina produkter, inte när bygger och skapar förutsättningar för försäljningen.
Det är på nått sett sammanfattningen om de flesta av Sveriges arroganta skogsägare, de ärver en förmögenhet som för varje år ökar i värde med 5-10% även om de ligger i gipsvagga, sen terroriserar de sin omgivning genom att kalhugga in på knutarna till sommarstugor och halvera värdet på grannarnas fastigheter, lät att sprätta omkring och skrävla med hur jävla bra företagare man är när allt stoppats i halsen på en.
Nej ut och jaga barkborrar nu så ni får utlopp för den överskottsenergin.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

Vedproducent  
#708178
ulf 1 skrev:Har aldrig hört att någon företagare tjänar in pengar på att ägna sig åt att bygga upp ett företag, inkomsterna får man när man säljer sina produkter, inte när bygger och skapar förutsättningar för försäljningen.
Det är på nått sett sammanfattningen om de flesta av Sveriges arroganta skogsägare, de ärver en förmögenhet som för varje år ökar i värde med 5-10% även om de ligger i gipsvagga, sen terroriserar de sin omgivning genom att kalhugga in på knutarna till sommarstugor och halvera värdet på grannarnas fastigheter, lät att sprätta omkring och skrävla med hur jävla bra företagare man är när allt stoppats i halsen på en.
Nej ut och jaga barkborrar nu så ni får utlopp för den överskottsenergin.

Nej för att tjäna pengar genom rörelseresultatet måste man sälja och ha intäkter som överstiger kostnader a. Sen ska alla varulager och maskiner tas upp som en tillgång. Men det här ska du nog ta hjälp med. Det gör jag själv fast jag kan grunderna bra. Det är inte helt enkelt alltid och för dig som alltid tror du kan saker bäst kan det bli väldigt fel. Det ser ju lite tokigt ut med lönsamheten...

Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

ulf 1  
#708191 Det blir nog bra ska du se.
När jag satt och slöläste en naturblaska 20 år gammal, så såg jag något fantastiskt, hackspettar kan rensa en skog på barkborrar, de brukar vara så pass effektiva att de gör slut på alla barkborrar och börjar sen att ta det dom gillar näst bäst på menyn, barkbockar, tyvärr är de barkborrarnas fiende nummer två (efter hackspettar) så nu hoppas jag ni har så mycket skog kvar att era hackspettar oxå finns kvar, annars får ni dra på er mössan när ni går ut. God Natt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

jannee  
#708196 Förhoppningsvis fixar hackspettens även Ulfs sorti. :D

Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

Mellberg  
#708203 Hyggesfritt är bara granskog för dig Ulf 1. Själv har jag också en 10årig granskog 300 möh trakthygge som bara växer. Tror att en G18 kan bli en G24a. Inte säker än, men här kan pengarna bara rulla in, med tur och utan minsta ansträngning egentligen. 😎

Trakthygge slår nästan alltid hyggesfritt, så har det varit, i alla fall varit de sista hundra åren. =))

Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

ulf 1  
#708236 Enfaldig kallas det när man inte förstår vad man pratar om Mellberg, inom skogsbruket frodas denna enfald.
De 98% av Svenska folket som vill vara rädda om naturen är de som har rätt fast dom kanske inte förstår varför, det är bara deras gener som har det inbyggt sen tusentals år tillbaka och ger dom en magkänsla att något är fel.
Mot detta faktum står en girig makt, där pengarna går före allt annat, tom ett förstört ekosystem.
Makten sitter i Riksdag och Storindustri till vilket hör Skogsbolag och deras industrier, Banker, Energibolagen och annat vi inte kan klara oss utan och givetvis har karteller och dessa stöds av de tjänstemän som får sin försörjning här, som Forskare och alla dessa jävla myndigheter befolkade av tjänstemän UTAN ansvar.
Nu är inte tillväxten på träfibrerna det viktigaste, så lägg ner Mellberg, det är det givetvis för packet jag beskrev ovan, men för vår överlevnad på sikt är det helt ointressant, bara galningar kan förstöra ett ekosystem för siffrorna i nästa kvartalsrapport.
Den som inte förstår att kalhyggesbruket är orsak till massakern av vår skog borde inte få ha något som helst inflytande på vårt skogsbruk, är man fellärd så är det ju en tragedi, det förstår alla, men det går ju att lära nytt och världen där ute gör det sen många år tillbaka.
Faktum är att kalhyggesbruk minskar drastiskt utanför våra gränser, i vår ankdamm ÖKAR den.
Nu har lika många kubik blåst omkull på 20 år som på 200 år innan, nu har lika många kubik barkborredödats på 20 år som under hela perioden innan från istidens slut, nu har vi snart kronisk röta i 30-40 procent av våra Granplantager, hur många bevis ska vi ha för att vi ska få in i våra tröga skallar att det INTE är klimatet utan skogsbruket som skapar detta.
Jag får alltid rätt, för att jag är en fri människa som kan tänka saker som andra inte ens törs tänka.
Vem tror ni ska tala om det här för er, någon kunnig på skogsbruk på SLU? någon Politiker? någon på Skogsstyrelsen? någon på Skogsbolagen? någon på Naturvårdsverket eller någon av alla tjänstemän på de här ställena, är det någon som har sagt något som jag säger, ja visst, alla naturmänniskor och deras organisationer säger det här med jämna mellanrum, men dom existerar bara i eran tankevärld som okunniga muppar, när blir man mupp, jo när man säger det jag säger, men jag har lyckats trixa er så ni vet varken ut eller in, jag sågar ner min skog jag ska leva på att såga skog, jag kan inte läggas i ett av de två dikena, där man år efter år babblar utan att det händer något av värde för vår natur.
Det är därför bäst att bara stänga av mig, man får vara glad man inte behöver åka tunnelbana, då fick man nog stå långt från spåret.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

Lars Lundqvist SLU  
#708251
ulf 1 skrev:Enfaldig kallas det när man inte förstår vad man pratar om
- - -
Nu har lika många kubik blåst omkull på 20 år som på 200 år innan, nu har lika många kubik barkborredödats på 20 år som under hela perioden innan från istidens slut, nu har vi snart kronisk röta i 30-40 procent av våra Granplantager

Första raden är korrekt, och resten är rent påhitt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).