Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Om hyggesfritt skogsbruk och annat

300 inlägg 51318 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Södra dissar hyggesfritt på lösa grunder

ulf 1  
#706610 Jag har pratat med de flesta enligt mig viktiga i forskarsverige, och det som slagit mig, är att de är kunniga på en väldigt liten pusselbit, och sen litar dom på att ni andra vet vad ni talar om.
Men tänk efter lite nu, hur funkar det i praktiken och med de kunskaper man ska ge vidare till våra lagstiftare.
Därför strävar jag efter att få hela bilden, jag är nog bättre på den än du Lars.
Tvärtemot vad du tror om mig alltså, när jag då kommer till den här bilden av skördaren så är det ingen pusselbit som passar in i ett lagligt skogsbruk, du kan inte heller förklara vad man gör här, slutavverkning eller gallring, svara nu på detta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Södra dissar hyggesfritt på lösa grunder

Lars Lundqvist SLU  
#706611 Läs hela skogsskötselserien och återkom sen.

Bilden? Det kanske bara är en demonstration av en skördare? Du har fortfarande inte uppgett var du snott bilden. Sammanhanget, kontexten, är alltid viktig. Dina enstaka pusselbitar säger ingenting.

Avatar Fallback

RE: SÖDRA DISSAR HYGGESFRITT PÅ LÖSA GRUNDER

WarPeter  
#706612
ulf 1 skrev:Jag har pratat med de flesta enligt mig viktiga i forskarsverige, och det som slagit mig, är att de är kunniga på en väldigt liten pusselbit, och sen litar dom på att ni andra vet vad ni talar om.

Kanske det beror på att dom kommit längre än dig i sin kunskapsutveckling. Du vet, först verkar allt enkelt och självklart, när man förstår mer inser man komplexiteten. Så när en forskare säger att dom bara kan en pusselbit betyder det inte att du kan mer än dom på det övriga. Dom har bara insett så pass mycket att svaret inte är självklart, du kanske inte ens har kommit dit?

Jag springer själv i denna fällan ofta, fast ju äldre man blir, ju bättre blir man på att hantera det, känna igen tecknen och inse att man är lite naiv när man tittar på ett nytt område.

Användarvisningsbild

Re: Södra dissar hyggesfritt på lösa grunder

Lars Lundqvist SLU  
#706613
WarPeter skrev:Du vet, först verkar allt enkelt och självklart, när man förstår mer inser man komplexiteten.

Bra beskrivet.
Jag tänker ofta på 10-11-åringar, när barn för första gången på allvar börjar upptäcka den stora världen utanför hemmet. Dels glädjen över att lära sig nåt helt nytt men också den naiva tron att dom är först i världen med att ha lärt sig detta. Jag får ofta samma känsla när jag läser Ulfs inlägg. Bristen på insikt i att han bara ser en liten pusselbit här och var och att det finns många där ute som vet så oerhört mycket mer.

Avatar Fallback

Re: Södra dissar hyggesfritt på lösa grunder

isteskog  
#706614
ulf 1 skrev:Jag sitter ofta så här på morgonen med en kopp kaffe och planerar dagen, då händer det att jag surfar lite och nästan alltid hamnar jag i en situation där jag sitter som ett frågetecken.
Den här bilden jag såg idag tex, vad är detta, Lars kanske kan förklara, vad gör man med de här träden, gallrar man de tunna träden, eller slutavverkar man, eller vad fan sysslar man med.
Någon som är riktigt insatt i dagens "skogsbruk" kanske kan förklara, för jag förstår ingenting av denna bild.

Ser ut som en vanlig slutavverkning enligt mig! Är det tallen och lillgranen som stör dig, Ulf? Det kanske bara är så att de står på tur att avverkas...... 😉

Användarvisningsbild

Re: Södra dissar hyggesfritt på lösa grunder

ulf 1  
#706615 Ja vi är ju på väg mot slutavverkningar runt 45 år, men de såg ännu klenare ut tycker jag, Isteskog.
Lars och Warpeter, nu kastar ni väl sten i ett glasmästeri, om vi vetat så lite, så borde vi väl inte ha avverkat 60% av sveriges produktiva skogsyta med samma skitmetod, sen 1970, det är ju helt galet, och det förstår ni säkert om ni, eller som Lars beskriver det "Jag får ofta samma känsla när jag läser Ulfs inlägg. Bristen på insikt i att han bara ser en liten pusselbit här och var och att det finns många där ute som vet så oerhört mycket mer", så då får ni ta och lära er av dom då, varsågoda. https://www.nature.com/articles/s41586-021-03306-8
Märkligt att Svenska forskare är så yrvakna i den nya sköna och upplysta världen, jag har ju tjatat om det här i 10 år nu.
Kan inte säga det bättre än WarPeter "Kanske det beror på att dom kommit längre än dig i sin kunskapsutveckling. Du vet, först verkar allt enkelt och självklart, när man förstår mer inser man komplexiteten".

   TS
Användarvisningsbild

Re: Södra dissar hyggesfritt på lösa grunder

Lars Lundqvist SLU  
#706616 Artikeln säger att det finns ett samband mellan ovanjordsproduktion och mängden kol i marken i gräsekosystem, men inte i skog. Även om skogen fås att växa bättre så påverkas inte mängden kol i marken.

"We found that, overall, SOC stocks increase with eCO2 in grasslands (8 ± 2 per cent) but not in forests (0 ± 2 per cent)"

Samma sak säger markforskarna i Umeå. Mängden kol i marken påverkas bara marginellt av hur vi brukar skogen. Därför är det viktigt att maximera produktionen ovan jord. Och alla gallringar, även dina gallringar, sänker produktionen på beståndsnivå.

Avatar Fallback

Re: Södra dissar hyggesfritt på lösa grunder

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706617
1616682695_kol_os.jpg

I Sverige är vi 0,15% av jordens befolkning som sammanlagt tynger klotet. Konsumerar mer än snittet.

Sveriges landyta syns, hyfsat skalenligt för mitt ändamål, uppe där i mitten av kartan.
Där ligger vårt baggböleri, kalhyggen, kontinuitetsskogsbruk, kalfjäll, avsatt areal. Ja, all mark.

Att ta upp handsken och debattera om hur och när "Skogens Kol" är fritt kapital eller inte i Sverige och hur katastrofalt livsavgörande det är för golfströmmens fortvarighet...
Tror jag är helt betydelselöst.
Skriver inte detta för att jag tycker tråden är betydelselös. Men för perspektivens sak.

Sveriges skogsmarks skorsten måste väl vara tämligen rökfri jämfört den globala scenens "smoking guns". Jag menar, ska vi skjuta oss för pannan och lägga ner samhället för att skogen möjligen, trots oenighet, skulle kunna hålla mer kol ur luften om vi kalavverkar, eller inte kalavverkar.
För klimatets skull kan vi nog missionera nån annanstans än i bystugorna på hemmaplan. Men vill man ändra brukningsmetoderna av andra skäl än kol och klimat så är det en annan sak.

Avatar Fallback

Re: Södra dissar hyggesfritt på lösa grunder

gurka  
#706618
ulf 1 skrev:Idag är det faktiskt (det sa jag redan för 10 år sen) så att Sveriges skogar släpper ut allt MER koldioxid, det är inget påhittat klimatproblem, det har med vårt skogsbruk att göra.


Du kanske påpekade koldioxidproblematiken för 10 år sedan men inte för 6 månader sedan för då skrev du:

"Släpp koldioxidspåret, det är det minsta problemet hos oss i Sverige Norge, Finland och Island, de andra länderna får reda ut sina koldioxidproblem själva"

Avatar Fallback

Re: Södra dissar hyggesfritt på lösa grunder

jannee  
#706619 Är inget annat rent ut sagt ett DJÄVLA tjabbande om koldioxidproblematiken.
Vad vi än gör är det inget annat en piss i havet när de stora utsläppsländerna fortsätter med att drastiskt ÖKA sina utsläpp.
Dessutom är dessa sanktionerade av världssamfundet.

Användarvisningsbild

Re: Södra dissar hyggesfritt på lösa grunder

ulf 1  
#706620 Förstår inte kopplingen Gurka och Jannee, det har jag alltid tyckt, vi har koldioxidhalter som går upp och ner under årtusenden.
Att hitta på att vi med skogsbruk skulle påverka det "problemet" om det nu är något problem, är ju löjligt.
Jag bryr mig inte ett skit om hur mycket skogar släpper ut, för det går upp och ner dag för dag, beroende på sol och vind, men får skog stå så tar den upp mer, när man inte rotar i backen det var detta jag ville visa, men jag bryr mig egentligen inte för där har vi inget att påverka annat en marginellt.
MEN att försöka lura på oss ett livsfarligt skogsbruk med argument om att vi ska rädda klimatet är så otroligt falskt och korkat att man måste kommentera felaktigheterna.
Det är det förstörda Ekosystemet som är det verkliga problemet, nyckelordet i skogsekosystemet är SJÄLVFÖRSÖRJANDE, växtekologi handlar om att skapa ett självförsörjande hushåll i systemet, ordet ekologi kommer från grekiskans oikos (hushåll).
Tycker du det är att hushålla med ekosystemet att ta bort alla träd på en yta, och att plantera plantor som fås gratis i det fungerande systemet, var tar det självförsörjande vägen då, eller att ta bort alla möjligheter för innevånarna i systemet att skaffa mat, få tak över huvudet, skydd, få ett mikroklimat som jämnar ut temperaturerna inte stekas under solen och sköljas bort av regn och så vidare.
Dessutom, en sak jag grubblat lite över, vet vi längre var den naturliga gränsen för granen går, jag tar mest bort gran nu för tiden, för att löv ska få chansen när vi nu går in i en lång värmeperiod på kanske 500 år eller mer, den som lever får se.
Kolla här hur det skulle sett ut utan människans inblandning, kolla på grafen som visar trädutbredningen för 2000 år sen, det är det klimatet vi nu har igen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra dissar hyggesfritt på lösa grunder

WarPeter  
#706621
ulf 1 skrev:Lars och Warpeter, nu kastar ni väl sten i ett glasmästeri, om vi vetat så lite, så borde vi väl inte ha avverkat 60% av sveriges produktiva skogsyta med samma skitmetod, sen 1970, det är ju helt galet, och det förstår ni säkert om ni, eller som Lars beskriver det "Jag får ofta samma känsla när jag läser Ulfs inlägg. Bristen på insikt i att han bara ser en liten pusselbit här och var och att det finns många där ute som vet så oerhört mycket mer", så då får ni ta och lära er av dom då, varsågoda. https://www.nature.com/articles/s41586-021-03306-8


Det är för mig omöjligt att förstå vad du vill ha fram så jag kan inte bemöte din kritik. Och återigen, döda inte innehållet i den här tråden med off topic snack. Kan vi inte prata om forskninglöget för hyggesfritt, det är ett superintressant ämne. Så kan du ta dina egna reflektioner om allt och inget i din tråd.

Avatar Fallback

Re: Södra dissar hyggesfritt på lösa grunder

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706622 Så var denna tråd också besudlad:(
Men ett visst hjälpmedel finns att tillgå 🙂

Avatar Fallback

Re: Södra dissar hyggesfritt på lösa grunder

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706623
Röjkvist skrev:Så var denna tråd också besudlad:(
Men ett visst hjälpmedel finns att tillgå 🙂

Går det att blocka uffen så att man slipper se svamlet? Hur gör man?

Användarvisningsbild

Re: Södra dissar hyggesfritt på lösa grunder

svampbob  
#706624
Skogsola skrev:
Röjkvist skrev:Så var denna tråd också besudlad:(
Men ett visst hjälpmedel finns att tillgå 🙂

Går det att blocka uffen så att man slipper se svamlet? Hur gör man?


Prova att gå in på Uffes sida och markera honom som ovän då ska det mesta svamlet försvinna.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).