Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Träd och skog i utlandet?

40 inlägg 20748 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Träd och skog i utlandet?

masyngel  
#698855
1612524253_16125242154357328267044966634697.jpg
Jaha, rutten ek, sågen fastnade redan när jag gjorde instick, klantade mig med gångjärnet...
Tog lillsågen och det small av på en gång...

Men ramlade exakt där det skulle.
Jag är en lycklig idiot.

Användarvisningsbild

Re: Träd och skog i utlandet?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698859
Josephine skrev:Att mina ån försvinner då och då beror på att jag ibland skriver från min "jobb-laptop" med Belgisk azerty-layout och utan num-pad, så då har jag inte alt-koderna och eftersom jag aldrig har lärt mig att skriva "blint" på ett tangentbord så är det på tok för krångligt att byta till svensk qwerty-layout i inställningarna... Prickarna går bra att göra med tremat - ¨¨¨¨

Lite off-topic men behöver man trycka SHIFT på belgiska tangentbord för att få siffror på samma sätt som man gör i Frankrike? En typisk fransk finess som jag aldrig förstått mig på. Som tur är kan man ju sedan många år ta med egen dator och slippa låna på plats.

Användarvisningsbild

Re: Träd och skog i utlandet?

Josephine  
#698863
masyngel skrev:
1612524253_16125242154357328267044966634697.jpg
Jaha, rutten ek, sågen fastnade redan när jag gjorde instick, klantade mig med gångjärnet...
Tog lillsågen och det small av på en gång...

Men ramlade exakt där det skulle.
Jag är en lycklig idiot.


Ta nu inte och bränn ut din skyddsängel i förtid, hon maste ju redan halla koll pa Etna at dig... ;-)
Vad för sorts ek växer pa Sicilien? (förutom korkeken)
Gärna fler fotografier! :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Träd och skog i utlandet?

Josephine  
#698865
th skrev:
Josephine skrev:Att mina ån försvinner då och då beror på att jag ibland skriver från min "jobb-laptop" med Belgisk azerty-layout och utan num-pad, så då har jag inte alt-koderna och eftersom jag aldrig har lärt mig att skriva "blint" på ett tangentbord så är det på tok för krångligt att byta till svensk qwerty-layout i inställningarna... Prickarna går bra att göra med tremat - ¨¨¨¨

Lite off-topic men behöver man trycka SHIFT på belgiska tangentbord för att få siffror på samma sätt som man gör i Frankrike? En typisk fransk finess som jag aldrig förstått mig på. Som tur är kan man ju sedan många år ta med egen dator och slippa låna på plats.


Det stämmer. Fruktansvärt irriterande... typiskt fransmännen att hitta pa nagot sadant. Man vänjer sig, men jag ser inga fördelar med det om man inte skriver konstant med versaler eller jobbar väldigt mycket med siffror.

   TS
Avatar Fallback

Re: Träd och skog i utlandet?

zeetorg  
#698869 Trevlig liten film som vi fick ta del av, alltid roligt att se skog och landskap i andra delar utav världen!

Knappt halvvägs in när du filmar från bilen så trodde jag för ett ögonblick att ni fick sladd och skulle köra av vägen, men du vred visst bara kameran... :smile:

Avatar Fallback

Re: Träd och skog i utlandet?

hfab  
#698872 🤣
Josephine skrev:Grattis "Hfab" - du vann just en månadslön! :-D (från vem är dock lite oklart)

En hel månadslön? Tackar allra ödmjukast!
Jag tar ett snack med chefen, han kan nog betala.
(fast det är lite jobbigt att sitta på båda sidor om bordet och förhandla med sig själv)

😉

Avatar Fallback

Re: Träd och skog i utlandet?

masyngel  
#698876
1612527720_16125276779876734268367689905056.jpg
Hej Josephine, det var ingen fara, bara klantigt att fastna.
Jag tror att eken kallas bergek på svenska, mindre och krokigare än vår skogsek.
Många träd här är brandskadade...
Julia hälsar!

Användarvisningsbild

Re: Träd och skog i utlandet?

machonisti  
#698938
hfab skrev:🤣
Josephine skrev:Grattis "Hfab" - du vann just en månadslön! :-D (från vem är dock lite oklart)

En hel månadslön? Tackar allra ödmjukast!
Jag tar ett snack med chefen, han kan nog betala.
(fast det är lite jobbigt att sitta på båda sidor om bordet och förhandla med sig själv)

😉

Lutar åt bordläggning...

Avatar Fallback

Re: Träd och skog i utlandet?

masyngel  
#700494
1613228190_img_20210211_151630.jpg
Josephine, jag utlovade ju 13 årig korkek.
Denna är inte den största, ca 30-35 cm i brösthöjd.
Minns ej om den vuxit upp efter något gammalt träd.
Jag putsade I kronan förra våren.

Användarvisningsbild

Re: Träd och skog i utlandet?

Josephine  
#713783 Till sist är den online, vår vandring vid Hubermont den 24:e april, inte långt från "La Roche-en-Ardennes".



Trädplanteringar , utsikter, sommarhus, vacker flod, "ko-piss-bäcken" (jodå på ett ställe ser det verkligen ut som en ko som pissar!) , ett barn som härmar en tupp....

Jag har några frågor: Buskarna - är det en invasiv sort (som jag tror?)
och vilket träd har de hägnat in - lärk?

Trevlig helg! :-)

1621679692_huberm6.jpg

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).