Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Träd och skog i utlandet?

40 inlägg 20783 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Träd och skog i utlandet?

Josephine  
#687497 Hej, som ny här pa forumet (ursäkta avsaknaden av a° detta är min Belgiska jobb-laptop) undrar jag om det är av intresse för nagon att jag öppnar en trad om "träd och skog i Belgien"?

Jag är en glad outbildad amatör som inte kan mycket alls, men älskar träd. Jag har bloggat och filmat en del fran mitt nya hemland och skulle kunna dela med mig ett par länkar da och da.

Jag har tittat men hittar inte riktigt nagon lämplig kategori t.ex. "utlandet" eller liknande,
jag tror ju annars att jag inte är ensam om att besöka skogar och arboretum pa t.ex. utlandsresor i denna gruppen,
likasa den globala utvecklingen med vad som pagar pa andra kontinenter är kanske av intresse
att samla i en egen kategori med diskussioner?

Tacksam för svar! :-)



   TS
Användarvisningsbild

Re: Träd och skog i utlandet?

Vedproducent  
#687498 Så klart du ska göra. Det är ju det som är kul att fylla forumet med. Allt möjligt! Välkommen förresten!

Användarvisningsbild

Re: Träd och skog i utlandet?

Vedproducent  
#687499 @Fredrik Reuter
Hjälp trådstartaren till rätt kategori. Möjligen kunde en ny kategori läggas till? Internationellt skogsbruk eller liknande?

Användarvisningsbild

Re: Träd och skog i utlandet?

Josephine  
#687517
Vedproducent skrev:Så klart du ska göra. Det är ju det som är kul att fylla forumet med. Allt möjligt! Välkommen förresten!


Tack! :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Träd och skog i utlandet?

halvproffs  
#687529 Fin skog och fin film!

Användarvisningsbild

Re: Träd och skog i utlandet?

Vardon  
#687533
Josephine skrev:Hej, som ny här pa forumet (ursäkta avsaknaden av a° detta är min Belgiska jobb-laptop) undrar jag om det är av intresse för nagon att jag öppnar en trad om "träd och skog i Belgien"?

Jag är en glad outbildad amatör som inte kan mycket alls, men älskar träd. Jag har bloggat och filmat en del fran mitt nya hemland och skulle kunna dela med mig ett par länkar da och da.

Jag har tittat men hittar inte riktigt nagon lämplig kategori t.ex. "utlandet" eller liknande,
jag tror ju annars att jag inte är ensam om att besöka skogar och arboretum pa t.ex. utlandsresor i denna gruppen,
likasa den globala utvecklingen med vad som pagar pa andra kontinenter är kanske av intresse
att samla i en egen kategori med diskussioner?

Tacksam för svar! :-)


Det jag minns från från när jag var där runt ardernna i Vielslam för några år sedan var att det är stundtals ganska tät skog och brant samt att det kördes mycket långstolp var nästan bara det jag såg i sortimentet. Nu var jag väl inte ute så mycket i och gick men på typ alla småvägar runt i området ialla fall. Du kanske vet vad man gör av alla långa stolpar? För åker man till frankrike är ju varenda telefonstolpe gjuten i betong.

Användarvisningsbild

Re: Träd och skog i utlandet?

Vardon  
#687535 Vet att om att med med alt+0197 får du Å och alt+0229 får du å. Nu spelar det väl ingen jätteroll men men ibland stöter man på ord där det kan spela roll.

Användarvisningsbild

Re: Träd och skog i utlandet?

Josephine  
#687552 Det jag minns från från när jag var där runt ardernna i Vielslam för några år sedan var att det är stundtals ganska tät skog och brant samt att det kördes mycket långstolp var nästan bara det jag såg i sortimentet. Nu var jag väl inte ute så mycket i och gick men på typ alla småvägar runt i området ialla fall. Du kanske vet vad man gör av alla långa stolpar? För åker man till frankrike är ju varenda telefonstolpe gjuten i betong.[/quote]

Vielsalm är inte sa jättelangt fran Rotheux där min svägerska med familj bor. Jag vet inte vad de gör av de langa stolparna, men jag kan försöka ta reda pa det. ;-) Mycket blir ända timmer tror jag..

((pa min jobb-laptop har jag ingen num-pad sa kan inte göra altkoden för a° och orkar inte halla pa med svensk layout och sedan gissa vilka tangenter som är vilka..... men pa° min privata laptop ga°r det som en dans alt+ 132, 134, 158 osv. Nu använder jag tremat ¨ för prickarna. ;-) ))

   TS
Användarvisningsbild

Re: Träd och skog i utlandet?

Torbjörn Johnsen  
#687567 Intressant med lite information från Belgien! Trevligt initiativ!
Belgien är ju ett ganska litet skogsland i Europa men de har ändå haft en egen skogsmässa i Libramont: Demo Forest. Den har så vitt jag vet varit både uppskattad och välbesökt. Enligt deras sajt ska den gå i juni näst år.

Lövskogsbruket söderut i Europa är intressant och där finns mycket kunskap som vi kan lära av här i Sverige. Här ökar ju definitivt intresset för både löv och blandskog.

Användarvisningsbild

Re: Träd och skog i utlandet?

halvproffs  
#687573
Torbjörn Johnsen skrev:Intressant med lite information från Belgien! Trevligt initiativ!
Belgien är ju ett ganska litet skogsland i Europa men de har ändå haft en egen skogsmässa i Libramont: Demo Forest. Den har så vitt jag vet varit både uppskattad och välbesökt. Enligt deras sajt ska nästa mässa gå i juni i år.

Lövskogsbruket söderut i Europa är intressant och där finns mycket kunskap som vi kan lära av här i Sverige. Här ökar ju definitivt intresset för både löv och blandskog.


Du menar nästa år annars har den redan varit.

Användarvisningsbild

Re: Träd och skog i utlandet?

Torbjörn Johnsen  
#687582 Ja givetvis! Tack! Har ändrat👍

Användarvisningsbild

Re: Träd och skog i utlandet?

Josephine  
#687768
$matches[2]
I väntan på svar från Fredrik Reuter följer några fotografier av Mammutträd i Belgien. (Seqouia Giganteum) Innan jag lärde känna detta trädet så var jag inte speciellt intresserad av barrträd, uppväxt på Småländska höglandet så var jag något less på gran och tall och allt annat med barr, nej lövträd var betydligt intressantare! men Seqouia rådde bot på det.

Ett träd som var mycket uppskattat i parker och stora trädgårdar och varje direktör med en slant på banken införskaffade sitt exemplar. Exporten av plantor och frön från Kalifornien i slutet av 1800-talet finns med i Tracy Chevaliers roman "At the Edge of The Orchard" (som annars mest handlar om äppelträd och familjemisär i dåtidens Amerika) .

De här träden i Europa är dock bebisar i jämförelse med originalen borta i USA. (Som jag ännu inte har fått äran att besöka.)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Träd och skog i utlandet?

Josephine  
#689675


En liten film gjord nu under juldagarna till intresserade på Skogsforum.

Kommentera gärna! Ris, ros, kritik, önskemål.

Tyvärr kunde jag inte göra så mycket åt vädret, men idag har det varit ännu värre med hård blåst och regn. Snöfall uppe i Ardennerna som jag hoppas får ligga kvar tills vi hinner upp dit.

God fortsättning!

MvH,
Josephine

   TS
Användarvisningsbild

Re: Träd och skog i utlandet?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#689765 Torka eller större bastborre är skadan på träden i början av filmen.

Användarvisningsbild

Re: Träd och skog i utlandet?

Josephine  
#689807
Tåndemåla skrev:Torka eller större bastborre är skadan på träden i början av filmen.


Du menar träden som hade sågats ner? Syntes det på stockarna senare i filmen?
Hur kan man se om det är granbarksborre eller större bastborre?

Tidigare iår fotograferade jag en granbarksborre-fälla utan att veta vad det var för något. >>

https://giraffen197.webblogg.se/2020/au ... vuren.html ;-)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).