Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Beskärning av Masurbjörk

3 inlägg 6981 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Beskärning av Masurbjörk

Freddan#1  
#684561 Undrar hur man skall beskära masurbjörk?
De är cirka 2 meter höga och det är inte gjort något innan.
Vilket slags verktyg skall man använda? Sekatör som ser ut som en sax eller sekatör med ett blad och det andra "bladet" är platt?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Beskärning av Masurbjörk

Tonyfrånurskogen  
#685722 Hej, jag är en glad amatör som använder sekatör väldigt ofta när jag är ute i skogen och jag rekommenderar en sekatör som är som en sax och går förbi. Inte en som går platt mot.. det finns säkert anledning varför den sorten finns men jag använder aldrig sånna.

Jag skulle bara kvista dessa björkar på absolut max 1m för att inte ta för mycket för tidigt.. kanske istället klippa ner den lite i omkrets för att få den att jobba uppåt och inte breda ut sig så mycket. Jag tänker som att klippa en häck som redan har formen.. du tar bara det yttersta.

Detta är vad jag hade gjort om det va mina men jag skulle vara väldigt försiktig med stamkvistningen på så korta värdefulla träd.

I skogen hade jag klippt väldigt grovt för att det skulle vara ett skräpträd som kan bli till guld om det överlever men det gör inget om grannträdet får breda ut sig där istället.

Gör som du själv vill 😀 det är alltid det rätta i skogen 💪

Användarvisningsbild

Re: Beskärning av Masurbjörk

Tonyfrånurskogen  
#685725 En annan sak är kanske att få toppen att växa fritt själv genom att nypa av de grenarna som riskerar att konkurrera med den.
För jag tror att det är bättre att få en ordentligt bottenstock istället för att på en högaffel på 1,2-2 meters höjd.

Klipp bara toppskotten på dessa grova grenar runt stammens riktiga topp. Om några år kommer du ändå klippa bort dessa helt när trädet fått lite höjd

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar