Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 140517 visningar 48 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

ulf 1  
#646207
1590303621_00_700_tusen_jobb.jpg
Jag anklagas ju ständigt för att hata skogsindustrin, och det skulle då vara ett bevis på att jag är knäpp.
Men vem av er orkar ha en vän som ständigt ljuger, hur många av er skulle stå ut med att denna vän kommer hem till er med falska förespeglingar att han bara ska göra det eller det, att "nu kommer det att bli jättebra för dig" eller "jag vill bara hjälpa dig" eller nåt annat lögnaktigt.
Hat är ett starkt ord, och jag kan inte hata en hel organisation eller enskilda människor, för det finns alltid anledningar till att människor och organisationer (som ju styrs av människor) gör saker på ett dåligt vis.
Jag kan hata girighet, eller skövling av naturen, men människorna som står bakom detta är ofta lika stora offer som vi som drabbas av deras handlingar.
Någon frågade om lögnen om de 700 tusen jobben som alltid bemöts av tystnad, som så mycket annat ingen vill bemöta av lögnerna från skogsindustrin.
Så vi tar denna lögn en gång till, läs här https://www.skog-supply.se/article/view ... i_an_i_dag eller kolla skärmdumpen om ni inte orkar läsa, just inte orkar läsa är Lars Lundkvist mästare på .
Han missförstår nästan utan undantag vad jag skriver, det är rent oförskämt att bete sig så.
Jag skrev för ett tag sen om hur man kunde göra skärbrädor av ett träd med "tusen" grova grenar, för att det blev så fina mönster i skärbrädorna, ur ett sånt träd brukar man få fram ett antal 6-10-12 eller fler, "på en förmiddag gör du i ordning dessa för 500 kronor styck" skrev jag.
Kommentaren var nåt i still med "hur överlever du på 500 för en hekl dags jobb.
Lars du är en sann representant för Svensk skogsindustri, tamefan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#646209 Här är uppgifter från skogsindustrierna. Frågan är dock vad det har med Lövträd som ger pengar att göra 🤷‍♂️

Sysselsättning
70.000 är direkt anställda inom skogsnäringen.
120.000 är sysselsatta i skogsnäringen, dvs som anställda eller som underleverantörer

Länk https://www.skogsindustrierna.se/om-sko ... nyckeltal/

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Lars Lundqvist SLU  
#646210
ulf 1 skrev:Lars missförstår nästan utan undantag vad jag skriver, det är rent oförskämt att bete sig så.
Jag skrev för ett tag sen om hur man kunde göra skärbrädor av ett träd med "tusen" grova grenar, för att det blev så fina mönster i skärbrädorna, ur ett sånt träd brukar man få fram ett antal 6-10-12 eller fler, "på en förmiddag gör du i ordning dessa för 500 kronor styck" skrev jag.
Kommentaren var nåt i still med "hur överlever du på 500 för en hekl dags jobb.

Om du läste igenom dina inlägg innan du trycker på skicka så skulle du nog ha lättare att bli förstådd. Du skriver ofta nåt annat än du tror.

ulf 1 skrev:jag lovar att någon glatt lägger upp 500 spänn styck för ditt förmiddagsjobb.

Sen tvivlar jag på att du kan sälja så väldigt många skärbrädor för 500.

Men gör en enkel kalkyl. Du vill tjäna låt säga 30 kkr i månaden. Lägg på LKP och dela med 22 vardagar per månad så landar du på ca 2000 per dag. Din förmiddag kostar 1000 i lön, plus alla andra kostnader. Du ska köpa virket, transportera hem det, såga, hyvla eller slipa, kapa upp i skärbrädor, snygga till dom, köpa olja, olja in, sälja till slutkund för 400 exkl moms.

Det fungerar som hobby, inte att leva på.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

ulf 1  
#646212 Du får göra ett studiebesök med dina elever hos mig om ett år.
En av mina mål med det jag bygger upp nu, är just att visa Sveriges skogsägare att de ska ta hand om sin egen skog.
Det är bra om blivande skogsutbildade får en modern utbildning och inte en unken kvarleva från den värsta perioden i Sveriges skogars historia.
Den historiska parentesen (som man givetvis kommer att se kalhyggesbruket som) är snart över, och då behöver eleverna få inspiration från något som är friskt och hållbart.
En skog kommer inte att ses som en fiberfabrik i framtiden, det luktar Stalin över hela detta skitskogsbruk,
(de 88 stegen till en 20% ökning av tillväxte fram till 2050 är bara så galet att Stalin framstår som en försiktig man.)
Jag har ju fått en stämpel på mig att inte kunna räkna, men va fan har då skogsindustrin för stämpel i pannan, att tro Naturen är en Volvofabrik och att den ska utvecklas och bli mer lönsam genom att växa fortare, hallå vad sysslar ni med.
Hört talas om förädling, fan människor börja i rätt ände nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#646215
ulf 1 skrev:
1590303621_00_700_tusen_jobb.jpg
Jag anklagas ju ständigt för att hata skogsindustrin, och det skulle då vara ett bevis på att jag är knäpp.
Men vem av er orkar ha en vän som ständigt ljuger...


Nä, å det är nog därför du har så få vänner här på skogsforum...

Om du vill ha en seriös diskussion kring alternativt skogsbruk, så får du börja med att sluta ljuga och hålla dig till den objektiva sanningen.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#646220 Ang kalkyl, du måste dra in ca 400kr/h och helst mer än 100 såna timmar i månaden för att ha nån sorts rimlig månadslön.
För många år sedan var min kalkyl för en normal lön, betald firmabil och ett enkelt garage att jag måste fakturera 2500kr/dag
20 dagar i månaden 11 månader per år, och det är åtm 20 år sedan och det har nog inte blivit billigare?

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#646221 En skärbräda bör kosta från ca 600 kr exkl moms om du ska räkna in allt förbrukningsmaterial, maskiner, arbetsinsats mm.

Det är få vanliga som lyckas med det.
Per Morberg är en som lyckas sälja någon bräda då och då...
Men inte vanliga skogsägare.

Sedan ska du lyckas att sälja 50 stycken i månaden för att få in 30.000 kr exkl moms.
Men då är varken lönen eller kostnaderna dragna....hobby...

Det är mycket som ska säljas varje månad för att få ihop till en lön.
Det räcker inte med en lite bräda och sedan är det klart, den verkligheten finns inte.

Hur vet jag det?
Jo för annars hade andra redan levt på detta, och visat sina kalkyler hur det går med vinst, men det är det ingen som gör...

Det finns någon enstaka som har sågning och försäljning som ekonomiskt hobby alltså att tillverka, sälja med mer eller mindre +- system.

Men att hävda att man kan leva på att såga ämnen eller skärbrädor mm är inte ens +- system...
Senast redigerad av Avslutat-02 sön 24 maj 2020, 10:26, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Palakangas  
#646222 Konstigt Uffe att du reagerar så hårt på ett uppenbart skrivfel när du inte ens vet vad du själv skriver. Du säger tom att du inte bryr dig om vad du skrivit.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#646225
ulf 1 skrev:Hört talas om förädling, fan människor börja i rätt ände nu.


Jajamän, förädlade plantor är framtiden - oavsett trädslag! :-bd
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#646226
Slurfi skrev:Ang kalkyl, du måste dra in ca 400kr/h och helst mer än 100 såna timmar i månaden för att ha nån sorts rimlig månadslön.
För många år sedan var min kalkyl för en normal lön, betald firmabil och ett enkelt garage att jag måste fakturera 2500kr/dag
20 dagar i månaden 11 månader per år, och det är åtm 20 år sedan och det har nog inte blivit billigare?


Räknade på min verksamhet ca 3500 kr/dag för att det ska bli en lön att plocka ut ens.

Ska jag ha en lön att leva på så var det 440 kr/tim exkl moms som gällde.
8*440= 3520 kr.
3520*22= 77.440 kr exkl moms.
Dra av ca 50%, 38720 kr.

Sedan ska ca 8-12000 kr av detta bort till förbrukningsmaterial mm.
Kvar har du då en lön på 26.720 kr...
Sedan har du säkert lite mera roliga saker att betala så lönen du får ut blir ca 22.000 kr i månaden.

Det man ska komma ihåg när man gör en. Kalkyl är att kalkylen visar på siffror över en tid, men verkligheten kan avvika från detta.

Det kanske inte kommer in dessa belopp varje dag eller ens överhuvudtaget.
Men det är ett sätt att få en syns på hur en verksamhet eller lån ska kunna betalas.

Men ALLA siffror måste med i beräkningen, annars fallerar hela uträkningen.
Senast redigerad av Avslutat-02 sön 24 maj 2020, 11:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

ulf 1  
#646227 Det konstiga med er som klagar är att ni vet ju inte vad ni talar om. Alla räknenissar med sin kalkylator, och sin missunnsamhet,
Jag sågade Vildmarkspanel förra veckan 540 kvadratmeter för 120 spänn kvadraten. Så ta fram kalkylatorn nu och räkna, det tog tre dagar, räkna på, det var beställt, så det är alltså sålt, räkna på ... NU får ni räkna vad det blir i månaden, Lycka till.
Jag är inte ute efter att skaffa vänner här, det har jag redan, och de flesta tycker inte alls jag, eller har ingen åsikt om skogsbruk, så det är inte därför de är mina vänner.
Om man ska förstå vad skogsbruk är så måste man ha tänkt väldigt mycket och lärt sig saker som står utanför de flestas vardag, därför argumenterar jag inte så ofta om skogsbruk med mina vänner.
Av er på skogsforum begär jag dock lite mer, och då blir vi tydligen oense, men det är en bra början, när alla är rörande överens då är det jävligt illa, då närmar sig katastrofer.
Det finns inget annat land som är så nära tillväxten i sitt uttag av skog, det är mycket illa, att vi dessutom vrakar ut skogen till bulkpriser är bara ett bevis på vilket u-land vi är, Finland börjar förstå hur felaktigt ett liknande skogsbruk är, men får ju dras med samma galna industri som Sverige, så det går trögt att få fram sanningen, där också.
Ett av världens största sågverk (södras, värö) har en "vinst" på 7 kronor per kubik .. där måste man ju fråga sig, vad fan håller man på med, och borde inte vi inse det galna i att mata in detta skitvirke år ut och in för ett nollsummespel som bara raserar vår natur.
Lägg ner skiten och låt plantagen bli skogar igen, vi skulle inte märka om vi la ner hela skogsindustrin, faktum är att fler har blivit arbetslösa sen corona, än vad skogsindustrin har annstälda, och Sverige går inte under för det, att stå och såga sönder vår natur för 7 spänn kubiken borde vara åtalbart.
Jag har visat att "inte lyft ett finger" skogen har 400 kubik efter 65 år, så varför tror ni bilförsäljarna på bolagen lurar er att röja och gallra och betala dom för det, och sen får ni 250 kubik efter 70 år, suckers.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

gurka  
#646228
ulf 1 skrev: visa Sveriges skogsägare att de ska ta hand om sin egen skog.

det luktar Stalin över hela detta skitskogsbruk,
.


Att alla skogsägare ska göra egna produkter" luktar" Mao och projekt Stora Språnget

Citat från Wikipedia
"en plan för att öka stålproduktionen på landsbygden genom att uppmuntra byggandet av små, hemgjorda masugnar som kunde smälta ned metallskrot".

"Det är inte känt hur många människor som svalt ihjäl under stora språnget,[13] och många uppskattningar har traditionellt varierat runt 30 miljoner"

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#646230 "Hört talas om förädling, fan människor börja i rätt ände nu."

Men produkten du skapar av din råvara blir inte så värdefull bara för att du förädlat den, utan marknaden sätter prisbilden och dina fast kostnader tillsammans med rörliga kostnader sätter vilken förtjänst du får ut av din verksamhet.


Det är som att en gran som växer i skogen skulle vara värd 4000 kr, men sågar du den till brädor så är den värd 12000 kr bara för att du sågat den...
Men du inte säljer virket för att ingen köper, vad beror det på tror du?

Jo just det... Det realistiska priset som marknaden vill betala, inte vilka kostnader du försöker täcka med dina priser.


Så Ulf, räkna på dina kostnader och dina rörliga kostnader, och se vad marknaden vill betala för din förädlade vara...
Kom ihåg att alla timmar och allt material måste redovisas...
Så ser du att hobbyn blev väldigt dyr...
Senast redigerad av Avslutat-02 sön 24 maj 2020, 11:07, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#646232
ulf 1 skrev:Det konstiga med er som klagar är att ni vet ju inte vad ni talar om. Alla räknenissar med sin kalkylator, och sin missunnsamhet,
Jag sågade Vildmarkspanel förra veckan 540 kvadratmeter för 120 spänn kvadraten. Så ta fram kalkylatorn nu och räkna, det tog tre dagar, räkna på, det var beställt, så det är alltså sålt, räkna på ... NU får ni räkna vad det blir i månaden, Lycka till.
Jag är inte ute efter att skaffa vänner här, det har jag redan, och de flesta tycker inte alls jag, eller har ingen åsikt om skogsbruk, så det är inte därför de är mina vänner.
Om man ska förstå vad skogsbruk är så måste man ha tänkt väldigt mycket och lärt sig saker som står utanför de flestas vardag, därför argumenterar jag inte så ofta om skogsbruk med mina vänner.
Av er på skogsforum begär jag dock lite mer, och då blir vi tydligen oense, men det är en bra början, när alla är rörande överens då är det jävligt illa, då närmar sig katastrofer.
Det finns inget annat land som är så nära tillväxten i sitt uttag av skog, det är mycket illa, att vi dessutom vrakar ut skogen till bulkpriser är bara ett bevis på vilket u-land vi är, Finland börjar förstå hur felaktigt ett liknande skogsbruk är, men får ju dras med samma galna industri som Sverige, så det går trögt att få fram sanningen, där också.
Ett av världens största sågverk (södras, värö) har en "vinst" på 7 kronor per kubik .. där måste man ju fråga sig, vad fan håller man på med, och borde inte vi inse det galna i att mata in detta skitvirke år ut och in för ett nollsummespel som bara raserar vår natur.
Lägg ner skiten och låt plantagen bli skogar igen, vi skulle inte märka om vi la ner hela skogsindustrin, faktum är att fler har blivit arbetslösa sen corona, än vad skogsindustrin har annstälda, och Sverige går inte under för det, att stå och såga sönder vår natur för 7 spänn kubiken borde vara åtalbart.
Jag har visat att "inte lyft ett finger" skogen har 400 kubik efter 65 år, så varför tror ni bilförsäljarna på bolagen lurar er att röja och gallra och betala dom för det, och sen får ni 250 kubik efter 70 år, suckers.


Men ulf, nu är du igång igen..

540*120= 64.800 kr...
Ja men vadå?
Exkl moms?
Dina kostnader?
Lönen den månaden?
Vad kostade virket?
Från egen avverkning?
Då ska den räknas som om du köpt virket.

Hur ska vi kunna få en ekonomisk översyn om vi inte får alla delar att räkna på..?

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Lars Lundqvist SLU  
#646234
ulf 1 skrev:Jag sågade Vildmarkspanel förra veckan 540 kvadratmeter för 120 spänn kvadraten.
- - -
det tog tre dagar

Så någon betalade 65 000 för din panel, inklusive moms?
Hur lång tid tog det att avverka träden och transportera hem dem? Kostnaderna för det?

ulf 1 skrev:Ett av världens största sågverk (södras, värö) har en "vinst" på 7 kronor per kubik .. där måste man ju fråga sig, vad fan håller man på med, och borde inte vi inse det galna i att mata in detta skitvirke år ut och in för ett nollsummespel som bara raserar vår natur.

Ja, det är vinst efter det att alla kostnader är betalda, inklusive löner till alla anställda. Om du räknar bort alla dina kostnader inklusive din egen lön, hur stor vinst gör du då? Du blandar ihop intäkter, inbetalningar och vinst. Det är tre helt olika saker för ett företag. Det borde du väl ändå veta som företagare?

ulf 1 skrev:Jag har visat att "inte lyft ett finger" skogen har 400 kubik efter 65 år, så varför tror ni bilförsäljarna på bolagen lurar er att röja och gallra och betala dom för det, och sen får ni 250 kubik efter 70 år, suckers.

Därför att det, som du brukar påpeka, inte är total volym som är intressant? Det är billigare att röja bort småträd än att avverka dem med en skördare. Och självgallring ger inga inkomster.

Dessutom, din "inte lyft ett finger"-skog är ju inte värd nånting förrän den dag du avverkar den eller säljer fastigheten. Om du säljer fastigheten så blir det en engångsintäkt. Om du slutavverkar en liten del av skogen så kan du göra nya avverkningar i andra delar av skogen längre fram.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).