Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 139616 visningar 48 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#646036
Lars Lundqvist SLU skrev:Det allt kokar ned till i slutändan är huruvida man vill få betalt för arbetstiden eller ej.
Den som har ett jobb som tickar in en fast månadslön kan ägna fritiden åt obetalt arbete, som en fritidssyssla. Samma sak med den som lyfter pension. Men den som ska försörja en familj på sin "fritidssyssla" måste få fullt betalt för arbetstiden, inklusive sociala avgifter och privat pensionssparande.
Hur många knivar måste man sälja för att dra ihop till en månadslön på 30 000? Tolv månader om pret i flera år...


Hur många ämnen, måste jag såga och sälja för att kunna få en månadslön på 30.000 kr plus att jag ska betala sociala kostnader på det...lycka till.

Sedan tillverka knivar, det blir många knivar, så ska alla kostnader betalas även där...
Nä det är inget mer givande av denna hobby än av något annat.
Det kräver kapital in varje månad utanför detta.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

ulf 1  
#646041 Vet inte var Lars legat under för sten de senaste 10 åren, men kanske dags att börja forska på hur de som äger mest skog i Sverige ska hantera den, och dessa 95% som äger mer än hälften av skogen ska fan inte kalhugga och plantera sig in i en livegenskap .. https://sv.wikipedia.org/wiki/Livegenskap Det låter som ni alla är VDar för skogsbolag med miljoner hektar, vilken jävla lekskola.
Den vanliga skogsägaren gör bäst i att inte lyfta ett finger i sin skog och istället skaffa sig ett liv.
Det enda jag är intresserad av är att vi ger fan i att skövla våra skogar, vet inte vad som gör att skogsägare är så korkade, men det måste vara det jag beskrev förut.
Nej Björn, alla träd som säljs genererar inte pengar, du verkar inte ha förstått något jag skrivit de senaste 2 åren-
Skogsindustrin måste skratta hela vägen till banken, suck.
Och Lars allt ska inte ses från nåt galet storindustriperspektiv, hört talas om mångbruk eller lycka eller att bara få vara en människa.
Just nu sitter ett par i min lilla stuga i min skog och skriver till mig att det är underbart.
Vad fan är det för fel på Svenskar och varför vara så missunnsamma mot människor som vill något annat.
Jag vill bara en sak, att människor får veta sanningen om olika saker, i Sverige går politikerna och tror skogsindustrin ger 700 000 jobb, fan berätta att så är inte fallet, annars är ni ju bedragare som får dessa politker att helt felaktigt satsa enorma pengar i detta ruttna bygge.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Palakangas  
#646047 ulf 1, nu är du tillbaks till vad allt ditt skrivande handlar om. Ditt hat mot skogsbruket och skogsindustrin.

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#646055 Ger fan i att sköta sin skog och skaffar sig ett liv...

Hmm lät som om du glömde följa ditt eget råd ,ulf....

Du kan börja nu...
Skaffa ett liv.
Sköta skogen skulle du redan ha gjort, så det är redan försent...
Senast redigerad av Avslutat-02 lör 23 maj 2020, 18:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Lars Lundqvist SLU  
#646057
ulf 1 skrev:95% som äger mer än hälften av skogen ska fan inte kalhugga och plantera
- - -
Det enda jag är intresserad av är att vi ger fan i att skövla våra skogar,

Precis, allt annat du skriver är bara rökridåer. Det som driver dig är hatet mot storskaligt skogsbruk.
Du skriver ”vi” men la ju upp bilder på ett eget hygge häromdagen? Så budskapet är ”NI får inte kalhugga, bara jag”?

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

machonisti  
#646059 Nu har jag börjat tänka själv!!
Tänk om alla Sveriges skogar vore löv...
Då skulle vi kunna sälja tall och framförallt GRANtimmer från Finland å tjääääna massor!!!

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#646061
machonisti skrev:Nu har jag börjat tänka själv!!
Tänk om alla Sveriges skogar vore löv...
Då skulle vi kunna sälja tall och framförallt GRANtimmer från Finland å tjääääna massor!!!


=))
Ja säkert 10.000 kr/ stock...
Eller något sådant....

Kanske någon bar vill ha sånt virke och döpa baren till å'helsifyr.... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#646062
Lars Lundqvist SLU skrev:
ulf 1 skrev:95% som äger mer än hälften av skogen ska fan inte kalhugga och plantera
- - -
Det enda jag är intresserad av är att vi ger fan i att skövla våra skogar,

Precis, allt annat du skriver är bara rökridåer. Det som driver dig är hatet mot storskaligt skogsbruk.
Du skriver ”vi” men la ju upp bilder på ett eget hygge häromdagen? Så budskapet är ”NI får inte kalhugga, bara jag”?


Lars jag tror du äntligen fattat mannens ledord....hellre jag än du
Följ mig och dårskapen skall visas.
Ska vi ta honom som avskräckande exempel eller bara en dålig kopia av messias?

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

morco  
#646070 Vart kommer siffran 700 000 arbetande i skogsindustrin ifrån? Är ju helt orimligt då det innebär typ var 5:e arbetsför svensk?

Ulf har återkommit till detta flera gånger och ingen verkar ha några reflektioner över detta?

Fattar inte vem som kunnat komma fram till denna siffra...

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

machonisti  
#646073 Hur många arbetar här då?
Jaa, ungefär hälften!

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#646075
morco skrev:Vart kommer siffran 700 000 arbetande i skogsindustrin ifrån? Är ju helt orimligt då det innebär typ var 5:e arbetsför svensk?

Ulf har återkommit till detta flera gånger och ingen verkar ha några reflektioner över detta?

Fattar inte vem som kunnat komma fram till denna siffra...


Tänk inte för hårt, man kan få ont i huvudet av hälften...
Jag har försökt, inte ens treo hjälpte sen.... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Palakangas  
#646082
morco skrev:Vart kommer siffran 700 000 arbetande i skogsindustrin ifrån? Är ju helt orimligt då det innebär typ var 5:e arbetsför svensk?

Ulf har återkommit till detta flera gånger och ingen verkar ha några reflektioner över detta?

Fattar inte vem som kunnat komma fram till denna siffra...

Det var ett skrivfel i en artikel som är från 2017. Alla kan göra fel utom mästaren på sin höga piedestal.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

halvproffs  
#646111
machonisti skrev:Hur många arbetar här då?
Jaa, ungefär hälften!


Lika som i Sverige då. Hälften går i lättändan säger vi. När lättändanfolket blir pensionärer har dom inga fysiska fel och vi som gått i tunga ändan får knä, höft,rygg och axelproblem.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#646116
Björn T skrev:Alla träd som säljs genererar pengar.

Brutto ja, men inte nödvändigtvis netto.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

machonisti  
#646131
halvproffs skrev:
machonisti skrev:Hur många arbetar här då?
Jaa, ungefär hälften!


Lika som i Sverige då. Hälften går i lättändan säger vi. När lättändanfolket blir pensionärer har dom inga fysiska fel och vi som gått i tunga ändan får knä, höft,rygg och axelproblem.

Draghästen som arbetade så bra duger inte längre, men gullet får stå i spiltan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).