Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 140336 visningar 48 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#662820
halvproffs skrev:
vinterrojarn skrev:Tror inte att det är någon som mår illa.
Det som stör mig är det faktum att varje gång någon annan än TS råkar skriva om annat än det tråden handlar om då får man veta detta direkt eller så blir det låsta trådar.

Detta är den enda tråden där man aktivt får lägga inlägg som dels är felaktiga inom fakta, men dessutom där förtal mm sker aktivt emot folk, forskarkår, jägare, skogsbruket i sig.
Att man har åsikter är en sak, att man aktivt bryter emot vad jag förstått även forumets regler utan åtgärd, bekräftar för inte bara mig utan ganska många nu att någon sorts frikort finns..
Jag kan bara tala av egen erfarenhet... Jag har fått några kommentarer och varningar över både det ena och andra..

Så att vissa nu lämnat/lämnar forumet är en beklaglig sak, dock fullständigt förståeligt...
Jag tycker det är tråkigt att Palakangas valt att sluta här, men även han ville ha svar på gräddfilen.

Man valde att stänga ut Niking tidigare och även TS själv, vad lärde sig TS av detta? Sett någon större förändring?
Ja till det som skedde i en annan tråd...

Ja jag syns i många trådar, och tydligen så är detta ett lika stort problem.
Så med detta skrivet, jag avlägsnar mig.
Så får ni lugn och ro, falla tillbaka i sömn och slipper någon med " förbril aktivitet" som tydligen skulle förstöra forumet...
Jodå jag kommer ihåg förra tjafset över detta.

Men visst det kan säkert bli för mycket av mitt deltagande, vilket nu kommer försvinna.
👍 👍 Kommer ni säkert känna.

Men minns detta, hur mycket ni än struntar i ett problem eller en mobbare så försvinner inte det bara för det., man måste stå upp för att man inte ska bli trampad på.
Men vill ni bli trampade på och kallade för allt möjligt varsågod, jag vill då inte bli kallad annat än högst mitt alias, och i ärlighetens namn varför skulle jag? Bara för att jag säljer virke till industrin så jag kan ha nytta av skogen, eller betala för mitt leverne...

Nä ring Ashberg så får han ta tag i trollet...

Trevlig dag på er, jag loggar ut...

Ps kom ihåg allt som Palakangas har skrivit och deltagit i, allt han gjort för att hjälpa eller stöda.
Skoj mm... Var det verkligen värt att behålla detta?....


Nja, det där har du hotat med förr utan resultat. Du är ju inte sämre än att du kan ändra dig 😉 .
Kan slå vad att du är här om en stund igen. Välkommen tillbaka men skit i den här tråden. 👍.

Nja jag kan tycka det är synd att man lägger kraften på mig.. Det är inte mig mitt inlägg avsåg, däremot kan jag relatera till vissa delar.
Jag är runt och skriver i trådarna, det vet jag och det verkar ha varit jobbigt och fel.
Nog om det.
Jag försöker dock få er att förstå att det inte är okej med vissa regler för vissa och andra regler för andra.. Eller?

Kasta bort en tråd löser inte mer än att vederbörande snart är igång igen.
Om vederbörande hade något som hjälpte andra med så hade jag kunnat sett mellan fingrarna mer, men nä...

Att vara slagpåse åt någon även om det bara är inom ordens värld är för mig helt obegripligt att man finner accepterat..

Men jag står fast vid det jag skrev...
Jag gjorde fel som valde att svara på vissa inlägg innan jag gick...
Ni som känner Palakangas vet precis vad jag menar med att detta inte var värt det....
Eller hur?...

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Elmhult  
#662821 Jag är helt för lövskog. Ska tom plantera löv till våren. Tänkt såga löv själv och lära mig mer om hur det kan användas. Men här tråden alltså... Inte värdig.

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

gurka  
#662847
ulf 1 skrev:Men resten som inte fått denna totala hjärntvättning blir givetvis rasande på mig .. det är ju det jag är ute efter, min metod att ändra på sakernas tillstånd är lika bra som någon annan, men det är min metod.


,och ibland ser man inte ens vad någon skriver, för att man hatar den som skriver.


Du ser svagheten med metoden eller.......

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Asplövet  
#662849 @vinterrojarn
Det du beskriver är en man med en väldigt dyster verklighet..
Finns lika mycket sanning i detta som i Harry Potter...

Ska vi kolla på lövskog och dess ekonomi så är det bara att gå utanför dörren.
Det växer miljoner stammar av Björk mm.
Många röjer vi bort för att satsa på barr eller skapa utrymme.. Men inte satsar vi väl på trädslag vi inte har en aning om., varför skulle vi göra det?

Oavsett om man kommer med argumentet " vem vet vad vi behöver om 50 år".
Ja, då är det bara att personen tittar på sin ålder och vad industrin/marknaden använder idag.
Och inte är det ädeltlöv i mängder inte..

Industrierna kommer fortsätta att använda barr och Björk, för att allt man tillverkar av plast och olja kan och gör man av skogen idag..
Så varför skulle de då välja trädslag som man säkert redan forskat på och avslagit till de ändamålen?

För ni tror väl ändå inte att forskare är köpta och avlönade av industrin...

Nä, lås denna tråden och skapa en annan som verkligen diskuterar lövskog...

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Asplövet  
#662853
Lars Lundqvist SLU skrev:Ulf,
hur ska du få upp ny björkskog efter den björkskog som du just gallrat fram?


LARS hur tycker du att det går att få fram svar som ger information till dina frågor av Ulf1?
Det känns mest som en envägskommunikation..

Dock blir jag lite förvånad när jag läste reglerna för forumet.... Det stod att det INTE var tillåtet med förtal mm...
Men det är ju just det som Ulf1 har sysslat med sedan denna tråden började... Bör man då inte följa dessa regler...Bork skrev det ytterst bra.

"frågan är ju hur allt detta skitsnack står sig vid exempelvis en förtalsanmälan?...
forskare,skogsägare och jägare blir ju kallade allt möjligt"

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Lars Lundqvist SLU  
#662860
Asplövet skrev:LARS hur tycker du att det går att få fram svar som ger information till dina frågor av Ulf1?
Det känns mest som en envägskommunikation..

Ulf läser sällan det andra skriver utan han snabbskummar och stannar till för enstaka ord. Han svarar nästan aldrig på direkta frågor. Och när han påstår något som visar sig vara helt fel så byter han ämne eller håller sig undan en dag eller två. Så om mitt syfte var att försöka få Ulf att vilja lära sig något så vore det helt meningslöst att svara på hans ostrukturerade inlägg.

Men mitt syfte är att få andra att tänka och förhoppningsvis lära sig nåt nytt, och då fungerar Ulfs inlägg ibland bra som katalysator. Hans vidlyftiga påståenden går ofta att formulera om som frågor, och det är genom att ställa frågor som vi lär oss nya saker. Och det är genom att ställa följdfrågor som man med lite tur kan upptäcka bristerna i sitt eget resonemang. Det är som Toyotas "fråga varför? fem gånger."


Asplövet skrev:Dock blir jag lite förvånad när jag läste reglerna för forumet.... Det stod att det INTE var tillåtet med förtal mm...

Förtal och förolämpning gäller bara enskilda personer, inte yrkesgrupper eller kategorier av människor, såvida det inte är hets mot folkgrupp. Det regleras av Brottsbalken 5 kapitlet "Om ärekränkning". Det mesta som skrivits och som låter som förtal rör grupper - typ "skogsägare är idioter*, "forskare är korrumperade", osv. Men visst, det har fällts en del kommentarer riktade till enskilda personer där kommentarerna haft som syfte "att utsätta denne för andras missaktning" som lagen säger, och då är det förtal. Problemet är att det, med några få undantag, bara är den som blivit förtalad som kan väcka talan juridiskt. Om Ulf skriver att jag är köpt av industrin måste alltså jag själv väcka talan och begära skadestånd. Så ser lagen ut. Och det är nog tur. Annars skulle åklagarna ha fullt upp med folk som uttrycker sig korkat på nätet.

Däremot skulle naturligtvis forumägarna kunna stänga av alla som upprepat uttrycker sig nedsättande om andra. Fast Ulf lockar nog en och annan till forumet, och det är ju bra, eller hur? :)

Att ge råd är alltid vanskligt men jag dristar mig ändå att ge ett allmänt råd:
När ni läser något av Ulfs inlägg och blir upprörda, lämna tråden en stund och läs eller gör nåt annat. Om ni sen kommer tillbaka efter en stund, när ni lugnat ner er, och vill skriva ett svar, strunta då i rallarsvingarna och fundera över om det finns nån intressant fråga dold i inlägget som det vore intressant att diskutera med andra. Om svaret är ja, skriv ett svar. Om svaret är nej, låt bli.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Lars Lundqvist SLU  
#662861
ulf 1 skrev:Lars frågar "hur ska en ny björkskog ta sig upp" under de stora björkarna asparna och alarna, det har jag ingen plan för, björk är ju inte det första jag tänker på i denna lövskog, ek och ask är nog ett par trädsorter som jag hoppas kunna plantera, jag äger ju en firma som tillverkar viltstängsel och jag borde kunna få tag på plantor gratis i de hägn jag allt oftare besöker,

Men du hägnar väl nyplantering med ädellöv, inte naturlig föryngring där det finns tiotusentals naturligt föryngrade plantor? Så i de hägnen finns väl inga plantor att hämta?
Ek och ask har väl helt olika krav på mark? Ask trivs dessutom inte som underbestånd. Eller har du nåt askbestånd i närheten som du inspirerats av?

"Hoppas kunna" betyder väl att det är helt oprövat? Eller känner du till något exempel där man planterat ek och ask under en björkskog uppkommen på före detta åkermark?

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Asplövet  
#662904 Nja förtal emot en yrkesgrupp kan fortfarande en åklagare väcka åtal för men då även lägga till
Yttrandefrihetsbrott.
Enligt yttrandefrihetsgrundlagen.
Man har inte rätt oavsett metod att klanka ner på en yrkesgrupp eller kår...
Visst kan man hävda att man får stå ut med lite skit, men nu står det klart och tydligt i även skogsforums stadgar att det inte är tillåtet.

Oavsett medial vald metod att häva ur sig sina kränkningar.
Det är rätt att bara den som blivit förtalad som kan anmäla, men åklagare kan även genom att kombinera dessa lagar väcka åtal om det är mer än ett fåtal tillfällen detta skett emot samma person eller grupp..

Kombineras detta med förargelseväckandebeteende så är det till och med fängelsestraff, och då behöver åklagaren bara ha vittnen.

Kom ihåg att skyddande av brottsling är ett lagbrott.
"Det är straffbart enligt 5 kapitlet i brottsbalken om ärekränkning att sprida nedsättande uppgifter om andra människor. 5 kap. 1 § brottsbalken har följande lydelse."


"Förtal är egentligen ett s.k. målsägandebrott och det är i allmänhet bara målsäganden som kan åtala en person för förtal. Med målsäganden menas då den person som utsatts för de nedsättande uppgifterna och som känt sig kränkt av att de spridits till andra. Om målsäganden har anmält brottet och vill att åklagaren ska åtala för det kan dock åklagaren göra det under förutsättning att hen anser att åtalet ”är påkallat ur allmän synpunkt” I förarbetena till lagens nuvarande lydelse sägs att det ska finnas ett klart samhällsintresse i att gärningen straffas t.ex. om en brottstyp tar sig särskilt grova uttryck eller får en stor spridning i samhället. Det kan röra sig om ärekränkningsbrott som begås via internet eller på andra sätt som får en stor spridning bland allmänheten. Åtal ska även väckas om den som kränks är mycket ung eller personen har drabbats mycket hårt.

Sprids uppgifterna i tryckt skrift, det vill säga tidningar, tidskrifter och i andra former av media med ansvarig utgivare eller med utgivningsbevis gäller speciella åtalsregler. Justitiekansler är då ensam åklagare och talan väcks mot den som är ansvarig för den produkt där uppgiften har spridits."

Information hämtad från Södertörns tingsrätt.
Ärendet gäller i stora drag ett metoo ärende, men är ändå översättningsbar, då personen gjort sig skyldig till ärekränkningsbrott, förtal, och Yttrandefrihetsbrott, alltså lika som här.

Även ett företag gjorde sig skyldig till förtal enligt brottsbalken då företagets vd gjorde uttalanden att gruppen av miljöinspektörer som hämtade sopor, tagit emot mutor på 20.000 kr för att gynna ett visst bolag, och även ha mutat facket för att detta inte skulle ge kollektivavtal med företaget..
Så nog händer det allt....

Vi ska även komma ihåg att de fall där åklagare inte lyfter frågan är oftast för att de hamnar under yttrandefrihetsgrundlagen. Men det kan ändå vara ett brott, så om åklagaren väljer att gå till författningsskyddet så kan de ta över utredningen om personen ifråga klivit över rätten enligt Yttrandefriheten.

Detta kan gälla om man anklagar en person eller en grupp för att vara kriminella, våldsamma mm.
2014 gjordes ändringar i lagboken för att underlätta polisiära arbeten med just förtal och ärekränkningsbrott.. Så nu kan även polis och åklagare hjälpa de som tyvärr är tvingade att gå den civilrättsliga vägen för sin rättvisa...

Men spelar det någon roll? Har inte vederbörande redan begått tillräckligt med överklamp för att bli varnad och kanske utelåst från sociala medier och sammanhang?..
Tror ni vet mitt svar.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Asplövet  
#662913 Ta bara och läs lite om vad Näthatsgranskaren. Se tycker om allt som sker på sociala medier...
Då får ni en helt annan bild än att "det ändå inte leder till något..."...

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

isteskog  
#662914 Men Herregud! Scrolla vidare när ni inte gillar innehållet. Svara bara på de som lägger in det ni gillar så löser det sig nog. Annars är det ju lätt att skapa en ny tråd om det ni tycker är viktigt!
Mata inte T.S om det inte är något som för diskussionen vidare. Finns massor av trådar jag inte besöker ....... 😉

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#662933 Jag tänker såhär,
Om varje medlem läser på Sfo i snitt 30min per dag så går halva den tiden åt att bläddra o leta efter vettiga inlägg i vissa trådar.
Tänk vad mycket bra åsikter som kunde komma i andra trådar på den tiden som vi nu går miste om

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

SkogsBasse  
#662939 Vilka (löv)träd tror ni Tyskland kommer satsa på nu när det går så där med deras granskog, dvs vad kommer avverkas om 50-100 år?

Kommer dessa träd generera en ny marknad eller blir det bara överflöd utan riktigt värde?

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Älgfoderodlare  
#662955
SkogsBasse skrev:Vilka (löv)träd tror ni Tyskland kommer satsa på nu när det går så där med deras granskog, dvs vad kommer avverkas om 50-100 år?

Kommer dessa träd generera en ny marknad eller blir det bara överflöd utan riktigt värde?


Då det inte verkar vara bara deras granskogar som är hotade, utan även mer o mer av deras lövskogar också. Då kommer det ju att finnas behov / utrymme för export / handel med Euro. kontinenten på ett annat / nytt sätt för de som har alternativ i sina skogar även här i Sverige. Kanske då också ett läge att se över alternativ i vad man odlar på sina marker nu, för att vara med om marknaden förändras i framtiden. Både vad gäller volym / areal men också volymrika träd av olika arter. Därför kan det vara viktigt att man faktiskt ser de träd man har o vad de har för potential för denna marknad ! Överhållen grov skog som värderas lågt på den interna marknad vi har idag, kan få ett helt annat värde i en snar framtid på en internationell marknad. Ett icke avverkat träd i en tilltänkt andra gallring idag, behöver inte vara någon förlust, då risken finns att det skänks bort till inget värde alls för producenten. Det kan vara mångdubbelt värt om det får stå tills marknaden värderar det rätt o kommer mest skogsägaren till gagn ! Skogsbruk är långsiktigt, vi är nog bara lite för rädda att inte tro att vi faktiskt kan skapa värden som VI får mest del av ! Tålamod ! Skogen dör inte av tid, det blir bara mer av den !

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

WarPeter  
#662961
Älgfoderodlare skrev: Då det inte verkar vara bara deras granskogar som är hotade, utan även mer o mer av deras lövskogar också.

Precis, de tre väldigt torra somrarna de haft har slagit hårt brett på deras skog. Det känns som att det är klokt att avverka så lite man behöver de kommande två åren för att förhoppningsvis får bättre betalt sen.

Vad skulle ni satsa på om vi kan förvänta oss torrare somrar även här framöver?

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Älgfoderodlare  
#662973
WarPeter skrev:
Älgfoderodlare skrev: Då det inte verkar vara bara deras granskogar som är hotade, utan även mer o mer av deras lövskogar också.

Precis, de tre väldigt torra somrarna de haft har slagit hårt brett på deras skog. Det känns som att det är klokt att avverka så lite man behöver de kommande två åren för att förhoppningsvis får bättre betalt sen.

Vad skulle ni satsa på om vi kan förvänta oss torrare somrar även här framöver?


Av det jag sett nu under de senaste åren, är ju att tätare bestånd håller en högre markfuktighet o får med det en jämnare konstant tillväxt oavsett trädart. Blandbestånd med ökat lövinslag blir mer stormfasta. Underhållande / skapande av funktionella mikroklimat kommer att vara A o O. Men det viktigaste blir ändå Tid !

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).