Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 140303 visningar 48 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

ulf 1  
#663061 Det är bra att det finns en diskussion kring vårt skogsbruk rent generellt, men om man bara pratar utan att dra några slutsatser så blir det ju befängt, att det finns lika många ståndorter som det finns träd är ju något som borde utesluta kalhygge en gång för alla, så gör då det förfan, eller ska pappa industrin få tala om vad skåpet ska stå.
Pappa sköter numera hela naturen efter eget huvud, och det går inte så bra, vare sig det gäller att skjuta djuren, ekorre, bekasin, snöskata, nötskrika eller hästar och kor, så blir det ju idioti, Borken får ursäkta, men större idioter får man leta efter.
När det gäller skogsindustrin så är det samma nivå, man talar om var skåpet ska stå, men har inget hus längre att ställa det i.
Kolla ett par "klipp" från senaste veckan, där ärthjärnor fått härja fritt, att skjuta hästar mitt i natten med pannlampa och ljuddämpare är bara vad man får räkna med, i dessa kretsar, (vem gav dom tillåtelse att använda ljuddämpare, antagligen jägarförbundet, ungefär som när skogsindustrin ger sig själva tillåtelse att använda tex gifter mot barborre som dödar allt, bin, fiskar och givetvis barkborrarnas fiender i naturen) det märkliga är ju egentligen att låta särintressen styra över allmänintressen.
Nu ska jägarförbundet HJÄLPA bönder, i skördetider, men fan, det var ju dom som gjorde valet att ta hit skitdjuret som alla världens länder vill bli av med, som en dåre som slår ner någon och sen slår sig för bröstet att han hjälper offret upp.
Fy fan, vad olustigt, men ni tycker säkert det är jag som är olustig, så korkade kan människor bli.
Förresten så är det inte när tröskorna tröskar man hjälper någon spannmålsbonde, korkskallar, övriga året har nämligen svinen bökat upp jord som nu går in i maskinerna och orsakar skador för 100 tals miljoner (bara på skördeströskor) varje år, och en sak till jägarförbundet, det är inte jaktbrott att skjuta hästar hundar eller människor, jaktbrott är en term som gäller för JAKTBART vilt, men hur ska man veta såna petitesser när man inte ens förstår vad man ställt till när man 1987 tjatade in vildsvinet i vår fauna, be bönderna om ursäkt och städa upp efter er, och ersätt dom för sina utlägg.
Vad är motsatsen till alfahanne, .... nää det finns inget, vilken jäkla tur för dessa rovdjurshatare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Torbjörn Johnsen  
#663066
ulf 1 skrev:Det är bra att det finns en diskussion kring vårt skogsbruk rent generellt, men om man bara pratar utan att dra några slutsatser så blir det ju befängt, att det finns lika många ståndorter som det finns träd är ju något som borde utesluta kalhygge en gång för alla, så gör då det förfan, eller ska pappa industrin få tala om vad skåpet ska stå.
Pappa sköter numera hela naturen efter eget huvud, och det går inte så bra, vare sig det gäller att skjuta djuren, ekorre, bekasin, snöskata, nötskrika eller hästar och kor, så blir det ju idioti, Borken får ursäkta, men större idioter får man leta efter.
När det gäller skogsindustrin så är det samma nivå, man talar om var skåpet ska stå, men har inget hus längre att ställa det i.
Kolla ett par "klipp" från senaste veckan, där ärthjärnor fått härja fritt, att skjuta hästar mitt i natten med pannlampa och ljuddämpare är bara vad man får räkna med, i dessa kretsar, (vem gav dom tillåtelse att använda ljuddämpare, antagligen jägarförbundet, ungefär som när skogsindustrin ger sig själva tillåtelse att använda tex gifter mot barborre som dödar allt, bin, fiskar och givetvis barkborrarnas fiender i naturen) det märkliga är ju egentligen att låta särintressen styra över allmänintressen.
Nu ska jägarförbundet HJÄLPA bönder, i skördetider, men fan, det var ju dom som gjorde valet att ta hit skitdjuret som alla världens länder vill bli av med, som en dåre som slår ner någon och sen slår sig för bröstet att han hjälper offret upp.
Fy fan, vad olustigt, men ni tycker säkert det är jag som är olustig, så korkade kan människor bli.
Förresten så är det inte när tröskorna tröskar man hjälper någon spannmålsbonde, korkskallar, övriga året har nämligen svinen bökat upp jord som nu går in i maskinerna och orsakar skador för 100 tals miljoner (bara på skördeströskor) varje år, och en sak till jägarförbundet, det är inte jaktbrott att skjuta hästar hundar eller människor, jaktbrott är en term som gäller för JAKTBART vilt, men hur ska man veta såna petitesser när man inte ens förstår vad man ställt till när man 1987 tjatade in vildsvinet i vår fauna, be bönderna om ursäkt och städa upp efter er, och ersätt dom för sina utlägg.
Vad är motsatsen till alfahanne, .... nää det finns inget, vilken jäkla tur för dessa rovdjurshatare.


Nu blev det väldigt mycket annat än skogsbruk (och speciellt lövträd) i det här inlägget. Starta en ny tråd om du vill skriva om vilt, jakt och jägare.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

bodaedet  
#663068 Ännu ett upplyftande och uplysande inlägg av den store och allvetande, fyllt med "idioter" och korkade "korkskallar". Nivån är på topp 👍

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-01  
#663093 trevligt att ni låter vissa hållas...
hoppas det blir många nya medlemmar istället för de ni tappar

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Torbjörn  
#663097 Jag tycker att frånvaron av moderering i denna tråd är beklämmande.

Om man tycker att tjafs, nedlåtande kommentarer och rena lögner är ok, ja då behöver man ju inte göra något!

Ser man däremot att konstruktiva diskussioner, god ton och kunskapsutbyte är viktigt, ja då har man ju som moderator lite att att jobba med här!
Denna trådens ämne är ju jätteintressant, men tror ni att någon orkar läsa igenom de över 100 sidorna? Min behållning av denna tråden är främst Lars faktaspäckade inlägg.Tyvärr dränks de ju av TS långa utsvävningar, elakheter och konspirationsteorier...

Visst, jag kan strunta att följa denna tråd, men det blir ju lite tragiskt att hoppa över vissa trådar bara för att för att de intressanta inläggen drunknar i en massa tjafs och skit! Om den låga nivån som tillåts i denna tråd skulle bli normen på skogsforum så tror jag många skulle överge forumet...

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

tallen100  
#663100 Det har spårat ur rejält, ena stunden överdrivs modereringen så det blir löjligt.
Andra stunden så får "vissa" bete sej i stort sett hursomhelst.

Om forumet kunde backa tillbaka några år i tiden, då var det mer lättsamt och alla behandlades lika, så uppfattade iaf jag det.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Kse  
#663102 Ja ni har helt rätt angående modereringen i den här tråden, vi har hamnat i ett moment 22 där vi modererat vissa övertramp men efter diskussion i moderatorgruppen släppt andra.
Så mycket som nu skulle behövas modereras så tappar tråden helt sammanhang
Den har spårat ur lik trådarna innan på samma ämne.
Problemet är att man inte kan hålla ett normalt diskutionsklimat eller hålla sig någorlunda till ämnet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).