Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Hyggesfritt affärsmodell?

124 inlägg 45642 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

machonisti  
#641933
Vedproducent skrev:
Mellberg skrev:Fina tallföryngringar du visar upp, Men konfliktbeståndet verkar sakna någon som helst tallföryngring. Tycker allt är riktigt glest, vet du grundyta och volym?

Varför blandbestånd här?

Tycker själv bilderna luras lite. Ser allt tätare ut när man går i skogen. Men ser man bara till huvudbeståndet så är det så klart inte jättemånga stammar per hektar men hög medelstam. Planläggaren har fått det till 240 m3 sk och 4 växtsäsonger efter det. Nej det kommer ju inte upp tall underifrån i sån skog. Vill helst ha blandskog mest för att det är den boniteten som det har. Inte bördig granmark och inte svag tallmark. Lite mittemellan och då har jag inbillat mig att blandskog gran/tall fungerar bra. Men jag vet ju att ska jag in och hugga här utan att ta ner allt så slutar det med bara gran. Björken trivs inte här och tallen har ingen chans att växa upp underifrån. Så det är en möjlighet att det blir så också.

För mig verkar det märkligt att det inte sprutar upp björk.
Det är så in i... normalt hos mig förutom på klar tallmark.

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Mellberg  
#641936 För mig ett lågt virkesförråd på en t24 100 år, saknas minst 100 m3. Detta har ju jag på mina trötta G20 marker.

Glöm hyggesfritt, det lyckades inte denna gången heller. En del tallar ser riktigt grova ut så de kan vara äldre än jag trodde.

Kan verka brutalt, men röj ner all underväxt. Vänta något år, slutavverka men lämna fröträd av tall, max 50 st/ha. Markbered efter 3 år, kontrollera återväxt om ytterligare två år och stödplantera med gran vid behov.

Med lite tur får du en blandskog, med inslag av självföryngrad björk. :d

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Vedproducent  
#641941
Mellberg skrev:För mig ett lågt virkesförråd på en t24 100 år, saknas minst 100 m3. Detta har ju jag på mina trötta G20 marker.

Glöm hyggesfritt, det lyckades inte denna gången heller. En del tallar ser riktigt grova ut så de kan vara äldre än jag trodde.

Kan verka brutalt, men röj ner all underväxt. Vänta något år, slutavverka men lämna fröträd av tall, max 50 st/ha. Markbered efter 3 år, kontrollera återväxt om ytterligare två år och stödplantera med gran vid behov.

Med lite tur får du en blandskog, med inslag av självföryngrad björk. :d

Ja det är inget våldsamt virkesförråd inte. Ganska precis som snittet för slutavverkningar i Södra Sverige vilket ju är lägre än jag vill ha det. Beståndet intill jag avverkade nu låg högre. 3650 fub på 11 hektar vilket ju blir väldigt nära 400 m3 sk per hektar. Ganska likvärdig mark. Hälften gran och hälften tall ungefär men inta alls den underväxten. Men av någon anledning så har detta beståndet glesats ut för mycket så det kommit en massa underväxt för 40-50 år sen.

Området jag avverkat nu blir planterat med gran i markberedning nu alldeles strax. Barret 20-40 cm.

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

machonisti  
#641942 Ett långskott men kanske läge att fråga ulf 1 som har den ultimata skogskollen. :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Vedproducent  
#641944
machonisti skrev:
Vedproducent skrev:
Mellberg skrev:Fina tallföryngringar du visar upp, Men konfliktbeståndet verkar sakna någon som helst tallföryngring. Tycker allt är riktigt glest, vet du grundyta och volym?

Varför blandbestånd här?

Tycker själv bilderna luras lite. Ser allt tätare ut när man går i skogen. Men ser man bara till huvudbeståndet så är det så klart inte jättemånga stammar per hektar men hög medelstam. Planläggaren har fått det till 240 m3 sk och 4 växtsäsonger efter det. Nej det kommer ju inte upp tall underifrån i sån skog. Vill helst ha blandskog mest för att det är den boniteten som det har. Inte bördig granmark och inte svag tallmark. Lite mittemellan och då har jag inbillat mig att blandskog gran/tall fungerar bra. Men jag vet ju att ska jag in och hugga här utan att ta ner allt så slutar det med bara gran. Björken trivs inte här och tallen har ingen chans att växa upp underifrån. Så det är en möjlighet att det blir så också.

För mig verkar det märkligt att det inte sprutar upp björk.
Det är så in i... normalt hos mig förutom på klar tallmark.

Visst gror björken men det blir inget av den. Överlever det några efter älgen och övrigt vilt så blir den krokig och eländig med en usel tillväxt högst hälften av granens produktion.

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Mellberg  
#641946 Hoppas planteringen lyckas, har själv 20 ha till markberedning och granplantering, kanske i år.

Man skall komma ihåg att när planteringen gick lite sämre på ett hörn, skall man titta efter vad naturen själv erbjuder. 8)

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641973
machonisti skrev:Ett långskott men kanske läge att fråga ulf 1 som har den ultimata skogskollen. :lol: :lol: :lol:


Nej, låt tråden istället förbli seriös och saklig.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Vedproducent  
#641990
Mellberg skrev:Hoppas planteringen lyckas, har själv 20 ha till markberedning och granplantering, kanske i år.

Man skall komma ihåg att när planteringen gick lite sämre på ett hörn, skall man titta efter vad naturen själv erbjuder. 8)

Helt riktigt att se vad omgivningen ger. Därför vet jag att det inte går med björk här. Skulle ställt fröträd på detta området om det inte var för den eländigt långa basvägen som naturligtvis blir totalt sönderkörd när man kör ut så mycket virke. Gick på bukplåten större delen också utom där det var lite berg. Så helt omöjligt att hämta nedblåsta frötallar. Nu är basvägen precis återställd men håller naturligtvis inte för några tyngder. Får vara glad om jag kommer ut med Alstorn med plantor men det måste torka först.

Så här i efterhand så tror jag inte många tallar alls stått kvar efter vinterns blåsande. Även småtallar på 2-3 meter har blåst ner i beståndsgränsen.

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Mellberg  
#641991 Ja, det kan vara tufft att vara skogsbrukare. Fint att se hur väl du lagar efter dig :-bd

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Lars Lundqvist SLU  
#641992 Det är björk på nästan alla de bilder du lagt upp. ;)

Om björk ska "bli nånting" så måste den skötas, noga, och den kräver mer intensiv skötsel än tall eller gran. Det gör förresten de flesta lövträd.

Det ser ut som om du har torvmark där basvägen går. Är det dikad, före detta myr?

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Vedproducent  
#641993
Mellberg skrev:Ja, det kan vara tufft att vara skogsbrukare. Fint att se hur väl du lagar efter dig :-bd

Det gjorde skogsbolaget. Får säga att det var inget tjafs alls om det. Det låg dessutom 4-5 trummor förberedda där dom gamla var sönderkörda. Gott att slippa tjata om det för så lämnar jag det inte.

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Vedproducent  
#641995
Lars Lundqvist SLU skrev:Det är björk på nästan alla de bilder du lagt upp. ;)

Om björk ska "bli nånting" så måste den skötas, noga, och den kräver mer intensiv skötsel än tall eller gran. Det gör förresten de flesta lövträd.

Det ser ut som om du har torvmark där basvägen går. Är det dikad, före detta myr?

Jo jag vet allt vad lövskog kräver. Jag vet också skillnaden då björken trivs och när den inte trivs. Vi har bland den sämsta björken i hela Sverige just här. Men det blir något lite bättre bara 5-6 km längre norrut på fastigheten. Kommer du sen några mil uppåt Dalslandsgränsen så finns riktigt fin björk. Men icke här punkt slut. Nej möjligen någon fläck med gammal torvmark men finns både sten och berg också. Men lite blött däremellan och några gamla diken finns också.

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Vedproducent  
#641997 Så här kan det se ut Lars. Mestadels av marken ser ut så här och så kommer det någon blötdrog med lite torvmark. Men hela området är absolut inte någon torvmark.

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Lars Lundqvist SLU  
#642005 Djupa sedimentjordar?

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Vedproducent  
#642009
Lars Lundqvist SLU skrev:Djupa sedimentjordar?

Omväxlande som det är här i Bohuslän. Här är vi ungefär 15 km från havet. Börjar bli ordentlig skogsmark och kommer du lite längre österut-nordöst börjar även björken trivas bättre. Men rent definitionsmässigt vad beträffar dom olika jordarterna så passar jag på det. Finns nog lite som glömts bort där sen min skogliga utbildning :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).