Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Skogsforums lövskogsprojekt

174 inlägg 78932 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

norrskog  
#724722 Låter man en asp växa i 60 år är det väldigt mycket mer kubik i den gentemot granen. . Hur som. I det stora hela är Sveriges skogar en piss i Nilen när det gäller globalt. Ändå ska EU in å peta i hur vi ska sköta våra skogar. Vi ligger minus på det vi släpper ut oavsett vad folk säger. Och så tror våra politiker att Sverige ska rädda världen, utan planer på hur det ska gå till. Dags för politikerna att börja avsetta pengar till forskning av arter till träd som växer som den invasiva arten gudaträd . Som dricker vatten som en kaktus och träd som kan planteras direkt i havet och tål höga halter av saltvatten. Nu säger många att detta aldrig kommer funka. När forskare har lyckats ta fram koraller som klara av betydligt högre havs temperaturen än vad haven har idag. Hur de lyckades med detta vet jag inte. Men lyckats har dem. Som exempel kan murgrönan växa i vatten utan att behöva jord. Jag följer med spänning i hur det kommer bli med detta lövskogsprojekt. För som det verkar växer lövträd fortare än barr och på så sätt kan vi få fram mer flis än vad vi får fram i dag.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Paulownia Danmark  
#733107 Du får kolla ett lite här (borttagen länk) da hittar du frost säkra paulownia, där håller minus 43 grader C 🙂

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Sjögård 4  
#763274 Finns en sammanfattning av ert projekt där ni delar med er av arbetet ni lagt ner, kostnader, ansökan om eventuella stöd, kostnader etc.

Frågar för jag är intresserad av att genomföra liknande projekt på ca 2,5ha om 2-3 år så det är dags att börja planera :)

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Fredrik Reuter  
#763276 En fullständig sammanställning av vårt projekt enligt vad du beskriver har vi inte gjort publikt. Anledningen är främst att varje projekt är unikt och att det kan bli lite missvisande att gå in i detalj på just vårt.

Stödet från Skogsstyrelsen betalade typ 98 % av utgifterna. Dock ej lön för eget arbete. Detta är troligtvis relativt samma för alla som får detta stöd, det kan nog skilja m.a.p. storlek och plats för hägnet.

Lite mer finns att läsa här: https://iskogen.se/skogsbruk/adellovsko ... dellov-50/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#763288
Sjögård 4 skrev:Finns en sammanfattning av ert projekt där ni delar med er av arbetet ni lagt ner, kostnader, ansökan om eventuella stöd, kostnader etc.

Frågar för jag är intresserad av att genomföra liknande projekt på ca 2,5ha om 2-3 år så det är dags att börja planera :)

Börja med att beskriv vad det är för mark? Med diken på det viset är det svartjord eller sediment jord. Är det sediment kan du ta i närmast alla typer av trädslag medan är det svartjord är det mycket begränsat vad man kan göra.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Sjögård 4  
#763294
Tåndemåla skrev:Börja med att beskriv vad det är för mark? Med diken på det viset är det svartjord eller sediment jord. Är det sediment kan du ta i närmast alla typer av trädslag medan är det svartjord är det mycket begränsat vad man kan göra.

Absolut, jag får återkomma med mer info och frågor till er med kunskap här. Semester om 5 timmar då ska jag nog ha tid att gräva mer i detta, bokstavligt talat :)

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Josephine  
#763472 Hej Fredrik och Torbjörn,

jag skulle gärna vilja se nya fotografier från lövskogsprojektet så man kan jämföra lite med förra året!

Tack på förhand,
Josephine :-)

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Torbjörn Johnsen  
#763473 Det fixar vi framöver här i sommar😎

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Sjögård 4  
#765320
Sjögård 4 skrev:
Tåndemåla skrev:Börja med att beskriv vad det är för mark? Med diken på det viset är det svartjord eller sediment jord. Är det sediment kan du ta i närmast alla typer av trädslag medan är det svartjord är det mycket begränsat vad man kan göra.

Absolut, jag får återkomma med mer info och frågor till er med kunskap här. Semester om 5 timmar då ska jag nog ha tid att gräva mer i detta, bokstavligt talat :)

Några år sedan jag försökte bedömma skogsmark senast men kom fram till att arealen är:
Sediment
Grovmo
Fastmark (delvis torvmark)
Fuktig (delvis blöt) mark
Starr-fräken
143 m.ö.h. (Gps 57.144208-13.637897)
Hög risk för frost
Intilliggande skogsmark på tidigare torvtag som också betats är enligt skogsbruksplan 2019 B20 (tidigare plan 2008 B22). Här finns högörter, björk, rönn, asp, brakved, tall och sådd ek.

@admin: är det bättre jag startar egen tråd för detta projekt?

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Johan på hästbacken  
#765328 Jag vill uppmärksamma ett lövskogsprojekt i södra skåne som startades i början 1990 talet. Det var SLU som drog igång ett försök i Snogeholm där alla svenska lövträd plus hybridlärk och hybridasp planterades på nedlagd jordbruksmark. Nu är det några år sedan jag var där senast men det är väl värd ett besök. Mycket sevärt och lärorikt om man vill förkovra sig i lövträdsodling

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#765332
Sjögård 4 skrev:
Sjögård 4 skrev:
Tåndemåla skrev:Börja med att beskriv vad det är för mark? Med diken på det viset är det svartjord eller sediment jord. Är det sediment kan du ta i närmast alla typer av trädslag medan är det svartjord är det mycket begränsat vad man kan göra.

Absolut, jag får återkomma med mer info och frågor till er med kunskap här. Semester om 5 timmar då ska jag nog ha tid att gräva mer i detta, bokstavligt talat :)

Några år sedan jag försökte bedömma skogsmark senast men kom fram till att arealen är:
Sediment
Grovmo
Fastmark (delvis torvmark)
Fuktig (delvis blöt) mark
Starr-fräken
143 m.ö.h. (Gps 57.144208-13.637897)
Hög risk för frost
Intilliggande skogsmark på tidigare torvtag som också betats är enligt skogsbruksplan 2019 B20 (tidigare plan 2008 B22). Här finns högörter, björk, rönn, asp, brakved, tall och sådd ek.

@admin: är det bättre jag startar egen tråd för detta projekt?


Med den marken bör det att fånguppror det mesta. Men du kommer nog få använda ammträd om du tror att frost är ett problem. Björk eller lärk är lämpliga gör en kartering av området. Det gör du enklast med ett jordspett för att veta var du har fastmark och var det finns torvmark.
När du vet vilken mark du har kan du sedan börja kolla vilka trädslag som är lämpliga var.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Torbjörn Johnsen  
#765335
Johan på hästbacken skrev:Jag vill uppmärksamma ett lövskogsprojekt i södra skåne som startades i början 1990 talet. Det var SLU som drog igång ett försök i Snogeholm där alla svenska lövträd plus hybridlärk och hybridasp planterades på nedlagd jordbruksmark. Nu är det några år sedan jag var där senast men det är väl värd ett besök. Mycket sevärt och lärorikt om man vill förkovra sig i lövträdsodling


Det är definitivt ett mycket intressant försök. Jag har varit där en gång och tänker åka dit snart igen med data från senaste revisionen. Garanterat underlag för flera intressanta artiklar👍

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Torbjörn Johnsen  
#765336
Sjögård 4 skrev:
Sjögård 4 skrev:
Tåndemåla skrev:Börja med att beskriv vad det är för mark? Med diken på det viset är det svartjord eller sediment jord. Är det sediment kan du ta i närmast alla typer av trädslag medan är det svartjord är det mycket begränsat vad man kan göra.

Absolut, jag får återkomma med mer info och frågor till er med kunskap här. Semester om 5 timmar då ska jag nog ha tid att gräva mer i detta, bokstavligt talat :)

Några år sedan jag försökte bedömma skogsmark senast men kom fram till att arealen är:
Sediment
Grovmo
Fastmark (delvis torvmark)
Fuktig (delvis blöt) mark
Starr-fräken
143 m.ö.h. (Gps 57.144208-13.637897)
Hög risk för frost
Intilliggande skogsmark på tidigare torvtag som också betats är enligt skogsbruksplan 2019 B20 (tidigare plan 2008 B22). Här finns högörter, björk, rönn, asp, brakved, tall och sådd ek.

@admin: är det bättre jag startar egen tråd för detta projekt?


Absolut, bra idé med en ny tråd! Ska bli intressant och lärorikt att följa vad du gör👍

Avatar Fallback

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

alias  
#765337
Torbjörn Johnsen skrev:
Johan på hästbacken skrev:Jag vill uppmärksamma ett lövskogsprojekt i södra skåne som startades i början 1990 talet. Det var SLU som drog igång ett försök i Snogeholm där alla svenska lövträd plus hybridlärk och hybridasp planterades på nedlagd jordbruksmark. Nu är det några år sedan jag var där senast men det är väl värd ett besök. Mycket sevärt och lärorikt om man vill förkovra sig i lövträdsodling


Det är definitivt ett mycket intressant försök. Jag har varit där en gång och tänker åka dit snart igen med data från senaste revisionen. Garanterat underlag för flera intressanta artiklar👍


Visst är det här som man även har testat en del udda trädslagsblandningar också, eller minns jag fel (började fundera på om det kan ha varit Bjärsjölagård)?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Torbjörn Johnsen  
#771515 På allmän begäran (och i stort eget intresse😁) så har jag och Fredrik gjort en genomgång av lövskogsprojektet efter tre växtsäsonger. Vi har lagt upp en egen tråd med graf över höjdutvecklingen och länk till en lång video där vi går igenom alla olika trädslag: Lövplantors tillväxt – efter tre växtsäsonger

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).