Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Skogsforums lövskogsprojekt

174 inlägg 79210 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Solan  
#771742 Mycket intressant projekt med så många olika trädslag men jag saknar poppel och gråal någon anledning till att de inte fick vara med?
Jag själv har ett hägn med ek, fågelbär och vårtbjörk planterat. Det som kommer bäst är eken fågelbäret verkar inte trivas alls.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Sjögård 4  
#771747
Solan skrev:Jag själv har ett hägn med ek, fågelbär och vårtbjörk planterat. Det som kommer bäst är eken fågelbäret verkar inte trivas alls.

👍
På vilken typ av mark har du ditt hägn, skogsmark, betesmark etc?
Är det blött och vad har isf klarat sig bäst där?

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Torbjörn Johnsen  
#771771
Solan skrev:Mycket intressant projekt med så många olika trädslag men jag saknar poppel och gråal någon anledning till att de inte fick vara med?.


Bra fråga. Från början var tanken att plantera ett blivande ekbestånd med utfyllnad av diverse lövträd som kan hjälpa till att forma beståndet och kanske bidra med lite virkesproduktion efter resans gång. Därmed valde vi många "sekundärträd" som bok, avenbok, lind, fågelbär, lönn m fl samt ganska mycket björk.

Hybridasp hade vi inte tänkt plantera från början eftersom de är så snabbväxande men vi fick med en bunt från plantskolan. Så de planterades mest för skojs skull och i en ytterkant så att det inte "stör" den övriga beståndsplaneringen. Poppel hade väl varit något liknande. Lite för snabbväxande att blanda in i ett björk/ek-bestånd utan hellre i så fall i ett eget bestånd eller tillsammans med hybridasp. Det får kanske bli ett försöksområde till med "turboträd"?

Gråal finns det inte speciellt gott om i det aktuella området och vi tycker väl båda att det är ett ganska tråkigt trädslag som inte är värt att ta in. Lite lätt invasivt och ganska dåligt som virkesproducent. Ett trädslag som vi däremot saknar och inte fick tag är oxel. Det finns med på listan över trädslag men vi fick aldrig fatt i plantor. Så vi kanske kan hitta några att hjälp-plantera med till våren.

Avatar Fallback

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Solan  
#771800
Sjögård 4 skrev:
Solan skrev:Jag själv har ett hägn med ek, fågelbär och vårtbjörk planterat. Det som kommer bäst är eken fågelbäret verkar inte trivas alls.

👍
På vilken typ av mark har du ditt hägn, skogsmark, betesmark etc?
Är det blött och vad har isf klarat sig bäst där?


Det är hägnat tredje växtsäsongen nu. Det är skogsmark tidigare var det 60% gran 30% tall och resten löv. Det finns lite blöta partier men där planterade vi inte något där växer självföryngrad glasbjörk men det är dålig fart på den.

Avatar Fallback

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Solan  
#771802
Torbjörn Johnsen skrev:
Solan skrev:Mycket intressant projekt med så många olika trädslag men jag saknar poppel och gråal någon anledning till att de inte fick vara med?.


Bra fråga. Från början var tanken att plantera ett blivande ekbestånd med utfyllnad av diverse lövträd som kan hjälpa till att forma beståndet och kanske bidra med lite virkesproduktion efter resans gång. Därmed valde vi många "sekundärträd" som bok, avenbok, lind, fågelbär, lönn m fl samt ganska mycket björk.

Hybridasp hade vi inte tänkt plantera från början eftersom de är så snabbväxande men vi fick med en bunt från plantskolan. Så de planterades mest för skojs skull och i en ytterkant så att det inte "stör" den övriga beståndsplaneringen. Poppel hade väl varit något liknande. Lite för snabbväxande att blanda in i ett björk/ek-bestånd utan hellre i så fall i ett eget bestånd eller tillsammans med hybridasp. Det får kanske bli ett försöksområde till med "turboträd"?

Gråal finns det inte speciellt gott om i det aktuella området och vi tycker väl båda att det är ett ganska tråkigt trädslag som inte är värt att ta in. Lite lätt invasivt och ganska dåligt som virkesproducent. Ett trädslag som vi däremot saknar och inte fick tag är oxel. Det finns med på listan över trädslag men vi fick aldrig fatt i plantor. Så vi kanske kan hitta några att hjälp-plantera med till våren.


Var fick ni tag i rönnplantorna och vilken proviniens är det på dem. Intressant att de växer så bra. Jag gjorde en studie om rönn när jag gick min utbildning och kom fram till att de växte relativt snabbt.
Om ni ska anlägga en turbo skog kanske gråal kan vara med enligt någon lärare på min utbildning kunde gråal fungera som ett Bra alternativ till poppel och hybrid asp norröver. God tillväxt i början.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Mackanz  
#775510 Har en mindre fastighet/hästgård som jag skulle vilja göra något liknande på dock har jag lite svårt att hitta/bestämma vart man ska beställa plantmaterialet från. Är det någon som sitter på info om någon av de stora plantdistributörerna kan göra någon typ av "blandlåda" med olika lövträd?
Blir väldigt överskott om jag ska köpa "minsta mängd" av varje trädsort...

Avatar Fallback

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Solan  
#775513 Södra har olika typer av säckar de säljer bärsäck och viltsäck blandade lövträd 125 plantor i varje säck

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Torbjörn Johnsen  
#775520
Solan skrev:
Var fick ni tag i rönnplantorna och vilken proviniens är det på dem. Intressant att de växer så bra. Jag gjorde en studie om rönn när jag gick min utbildning och kom fram till att de växte relativt snabbt.
Om ni ska anlägga en turbo skog kanske gråal kan vara med enligt någon lärare på min utbildning kunde gråal fungera som ett Bra alternativ till poppel och hybrid asp norröver. God tillväxt i början.


Jag vet inte proviniens på rönnen men de är odlade i Danmark och vi köpte dem av Våxtorps plantskola i Våxtorp (Nordic Plant Center eller nåt liknande).

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Badger  
#819725 Mycket intressant experiement. Intressant att ta del av. Kan ni skriva lite mer om hur själva tillståndsdelen med ansökan av stöd och så gick till? Tog det lång tid?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).