Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Föryngra i luckor = trakthyggesbruk

63 inlägg 28619 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Föryngra i luckor = trakthyggesbruk

Senox  
#580630
Lars Lundqvist SLU skrev:
Senox skrev:För hur kul är det att ha 13 ha röjskog samtidigt....


Fast när du är klar är det precis det du får!
När luckhuggningen är klar så har du 13 ha ungskog med små höjdskillnader mellan olika delar men där allt ska röjas, gallras och slutavverkas ungefär samtidigt.


Om du vill ha mindre enheter per år, dela hellre upp dina 13 ha i 6-8 bestånd som du sen sköter på konventionellt sätt. Eller dela upp det i 3-4 bestånd som du sen föryngrar var för sig med luckhuggning.


De 13 ha är redan föryngringsavverkat och i år återplanterade... Men undviker gärna den övningen igen utan vill hellre kunna göra både avverkning och plantering själv - och då gissar jag att det max kan handla om 0,5-1 ha per år för min del.

Med så "små" avverkningar som kanthuggning innebär så tar det ju 100-200 år att hugga igenom 100 ha skog så nog borde åldrarna bli utspridda!

Användarvisningsbild

Re: Föryngra i luckor = trakthyggesbruk

Lars Lundqvist SLU  
#580632
Senox skrev:Med så "små" avverkningar som kanthuggning innebär så tar det ju 100-200 år att hugga igenom 100 ha skog så nog borde åldrarna bli utspridda!

Nej, kanthuggning och luckhuggning tar 15-20 år oavsett hur stora eller små bestånden är. Det är en slutavverknings-/föryngringsmetod. Man börjar samtidigt på så många ställen som behövs och utvidgar alla dessa med några få års mellanrum så hela beståndet är borta på 15-20 år.

Det du pratar om är att omvandla till mindre bestånd. Men att då skapa bestånd som är mindre än ett halvt hektar (som du föreslår) ger mycket kanteffekt och gör det allmänt svårhanterat framöver.

   TS
Avatar Fallback

Re: Föryngra i luckor = trakthyggesbruk

sveakatten  
#580634 Både fin skog och maskiner :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).