Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Räkne exempel.

192 inlägg 52569 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Räkne exempel.

Lars Lundqvist SLU  
#573030 Det beror på hur stor luckan blir. Det kommer sällan något nytt i såna luckor så när du så småningom tar träden i kanten så växer luckan.

sveakatten  
#573301 Lite frågor.
"Om tillväxten har varit ungefär i nivå med boniteten men tillväxten samtidigt har varit betydligt lägre än 3% per år så har beståndet för stort virkesförråd och man bör då gradvis sänka den stående volymen tills tillväxten ungefär motsvarar 3% av den stående"

Jag förstår inte, om tillväxten är i nivå med boniteten, hur kan den då vara betydligt lägre än 3%?
I mitt fall, bonitet 6.5, hugger ner till 216m3, Om 10 år bör skogen ligga på 276m3 enligt boniteten, om tillväxten är 3% skulle det vara 290m3. Vad är betydligt lägre och samtidigt i nivå med boniteten?

"Som vi sett i tidigare kapitel så har det stora flertalet av träd i en blädningsskog en ganska låg tillväxt, oavsett om man tittar på diameter- eller höjdtillväxt. Det är bara de allra största träden som har någorlunda hög tillväxt. Vid en vanlig gallring i en enskiktad skog är ett av syftena att öka diametertillväxten på de träd som står kvar så att de blir grövre."

I myter kring gallring tolkade jag det som att gallring inte ger kvarvarande bestånd så mycket ökad diameter tillväxt, om beståndet var rätt röjt, jag tycker det låter konstigt, rätt eller fel?
Blädnings skog har en ganska låg tillväxt, stämmer det? Tycker du visat något annat i dina försök där du hållit upp virkesförrådet?
Hur mycket m3 skulle det vara på ett område med 6.5 i bonitet, vid trakthuggning efter 100år, om jag skötte det rätt?

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#573315 Tillväxten i en fullskiktad skog beror till största delen på hur stor volym skogen har. En grov tumregel är att tillväxten motsvarar ungefär 3% per år. Volymen ökar alltså ca 3% per år, men bara upp till en maxnivå som ungefär motsvarar boniteten. Sen ökar inte tillväxten mer utan kan rentav sjunka, även om volymen fortsätter att öka.

Så om vi rundar av dina siffror (för att få enklare matte) och antar att skogen har boniteten 6 m3sk/ha&år, så skulle skogen växa 4,5 m3sk/ha&år om du har 150 m3sk/ha (0,03*150=4,5), och 6 m3sk/ha&år om du har 200 m3sk/ha (0,03*200=6). Men om den fick fortsätta att växa, så volymen ökar ytterligare, så skulle inte tillväxten öka eftersom den redan nått "taket" för den marken. Om du då så småningom hade 300 m3sk/ha och tillväxten fortfarande var 6 m3sk/ha&år så skulle den relativa tillväxten bara bli 6/300=0,02 dvs 2%. Då är alltså tillväxten betydligt lägre än 3% och virkesförrådet onödigt stort. Då finns risken att skogen börjar bli för tät. Så tät att du riskerar att få stor självgallring bland mindre träd.

Jo, gallring gör att kvarvarande träd ökar sin diametertillväxt. Det är ingen myt. Däremot ökar inte beståndets grundyte- eller volymtillväxt. Det är ju färre träd kvar. De allra största träden påverkas bara marginellt, eftersom de redan växer så mycket de kan, men klenare träd ökar sin tillväxt. Det beror dels på att de kan bygga upp en större krona och dels på att de svajar mer när det blåser, eftersom det är glesare i beståndet.

Nej, blädningsskog har inte generellt låg tillväxt.

Hur stor volym du har vid en viss tidpunkt beror på hur du skött skogen, hur väl du lyckats med din föryngring, skador, osv. Håll isär tillväxt och virkesförråd. Det är två olika saker.

sveakatten  
#573329 Ok, du hade skrivit att vid näst kommande blädning skulle man kolla mot 3% regeln, då förutsatte jag att man tagit ner beståndet till bonitetes nivån, det hade man alltså inte gjort och då förstår jag.
Du skriver i boken, att i en blädnings skog har stora flertalet träd ganska låg tillväxt, endast dom största har en någorlunda hög tillväxt. Det tolkade jag som att du menade att skogen växer dåligt.
Tror jag börjar förstå tillväxt och virkesförråd :d
Det jag ville veta är hur mycket jag kan räkna med i slutavverkning vid trakthygges bruk, nu vet jag ju förhoppnongs vis, att kan jag göra något liknande som du beskrivit, borde jag få ut mellan 400- 600m3 på hundra år vid blädning? Och nästan bara timmer :d

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#573336 Det finns inga tillförlitliga metoder för att skatta bonitet eller SI i fullskiktad granskog. Det står i en annan del av boken. :)

Nej, enskilda träd växer långsamt, framförallt när de är små, men totalen, alla träd tillsammans, blir hög tillväxt på beståndsnivå. Det förklarar jag också i en annan del av boken. :D

Trakthyggesbruk:
SI ca G24, bonitet 6,5 vilket betyder att du hamnar på en medeltillväxt på kanske 6 i praktiken, sen ids du inte vänta till 100 år utan slutavverkar vid 80, och då är medeltillväxten strax över 5, du har gallrat två gånger och tagit ut totalt 100 m3/ha, så du har ca 400 i slutavverkningen, minus lite självgallring sista åren. Typ...

Nästan bara timmer? Två timmerstockar, men resten blir väl normalt massaved på en 24-meters gran?

sveakatten  
#573346 Nja, nog tror jag att jag tar timmer över 10 meter på en 24 meters gran.
Nu vet jag ju inte i vilket syfte du skriver, men tror att det blir fler än jag som läser på detta vis.
Med dom siffrorna blir det ju ingen skillnad på trakt och blädning, men får lite grövre virke vid blädning, men svårare att hugga, borde bli som fröträd ungefär
Ska bli riktigt kul att få läsa hela boken :-bd
Tack för du tar dig tid.

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#573464 Det blir ingen jätteskillnad mellan trakthyggesbruk och blädningsbruk när det gäller hur träden ser ut utanpå. Den enda tydliga skillnaden är att stora granar i en fullskiktad skog har krongränshöjden på 3-5 meter medan den ligger ovanför 10 m vid slutavverkning i en enskiktad skog. Så andra stocken i en blädningsskog har frisk kvist istället för torr kvist.

Avslutat-02  
#573468 Men om andra stocken har frisk kvist så är det väl bättre kvalité på den stocken ?

isteskog  
#573469 På gran finns det bara två klasser. 90-95% klassas i klass1 och resten i klass2. Iaf i mitt område (Hälsingland) 🌲

Avslutat-02  
isteskog skrev:På gran finns det bara två klasser. 90-95% klassas i klass1 och resten i klass2. Iaf i mitt område (Hälsingland) 🌲

Visste tusan det var gran det gällde....🤔

Användarvisningsbild

macho  
#573475 Sveakatten, tänker du fortfarande på samma sätt som för en månad sedan eller tänker du annorlunda nu.
Dina egna reflektioner.

sveakatten  
#573491 Nja, jag tycker detta verkar mer positivt nu faktiskt.
Jag har alltid läst att blädning ska vara så mycket sämre än trakthuggning, men ju mer jag försöker lära mig så verkar det ju inte så.
Men förstår dom som bara köper in alla tjänster, markberedning,plantsättning, röjning, gallring och avverkning, och har mycket skog.( möjligen röjer lite själv)
Jag har ju tänkt hugga själv, och mycket att jag tänker testa är för att jag vill ha en växande skog kvar åt mina barn, och inte bara en föryngring. Kommer ju att ta längre tid att hugga, men slipper ju mark beredning, plantsättning , gallring, så det kanske jämnar ut sig.
Men får väl se efter att jag provat, det kanske blir för svårt att hand hugga i täta skogen, men ska bli kul att prova, träden är ju fortfarande kvar.

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
sveakatten skrev:träden är ju fortfarande kvar.

Om du ändrar dig så kan du ju välja att slutavverka, närsomhelst.
Om du slutavverkat så går det inte att ändra sig efteråt. ;)

Så det är helt ofarligt att prova, som du tänker göra. Så länge man har stående skog kvar så har man valmöjligheter.

Användarvisningsbild

bol  
#575123 I vintras så gjorde jag en blädning och höggallring i en flerskiktad blandskog med cd 60% gran, resten tall och löv, dock ej fullskiktad tyvärr.. Gjorde ett uttag på ca 30% och sparade träd i alla storlekar för att inte tunna ut för mycket.

Får se hur det utvecklar sig på tio år. Skiftet har bördig mark med blåbärsris och gräs, står åt syd i ett berg och har gott om vatten.
Var mycket små granar på gång där det blivit luckor av tidigare gallring och vid vindfällen, så förhoppningsvis så går den att bruka på annat vis än traditionellt trakthyggesbruk.

Följer tråden, och kanske startar en egen när jag sammanställt lite data.

sveakatten  
#575176 Vad kul att det finns fler som törs prova.
Ja man riskerar ju inte så mycket, träden är ju fortfarande kvar.
Hur tyckte du det fungerade att hugga och köra ut på det viset?

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).