Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Räkne exempel.

192 inlägg 51362 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Räkne exempel.

sveakatten  
#571332 Jo.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Räkne exempel.

Lars Lundqvist SLU  
#571339 Ok!
Och alla de olika trädstorlekarna är blandade lite hipp som happ?

Avatar Fallback

Re: Räkne exempel.

sveakatten  
#571354 Över arealen, ja.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Räkne exempel.

Lars Lundqvist SLU  
#571447 Om det inte finns stickvägar så är steg ett att fundera ut var dom ska ligga. Tänk då på att de stickvägar du gör nu kommer att finnas kvar under mycket lång tid. Du kommer använda samma stickvägar vid alla framtida avverkningar. Det tar 80-100 år innan de vuxit igen så planera stickvägarna med omsorg.

Om du hugger alla stickvägar nu så blir det kanske bara det du gör nu. Första riktiga blädningen blir om 10-15 år.

Avatar Fallback

Re: Räkne exempel.

sveakatten  
#571452 Ja, det hade jag tänkt göra nu i sommar.
Eftersom maskinen jag har är så liten, så brukar det fungera bra, går ju även bra där det är blött pga banden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Räkne exempel.

Lars Lundqvist SLU  
#571457
sveakatten skrev:Eftersom maskinen jag har är så liten, så brukar det fungera bra, går ju även bra där det är blött pga banden.

Och du tänker dig att alla framtida ingrepp de närmaste 100 åren ska ske med en lika liten bandgående maskin?

Avatar Fallback

Re: Räkne exempel.

Avslutat-02  
#571460 Måste det vara en exakt lika maskin,,,, eller kan man inte göra vägar åt den nu, och om ca 10-15 år kanske man bytt till en t,ex alstor.....eller wimek 610.???

Användarvisningsbild

Re: Räkne exempel.

Lars Lundqvist SLU  
#571462 Om du gör smala vägar som går över blöta områden så kan det kanske bli problem om du om 30-40 år vill anlita en entreprenör?
Det jag säger är "tänk på att samma stickvägar måste användas vid alla framtida blädningar" eftersom de inte växer igen inom rimlig tid.

Avatar Fallback

Re: Räkne exempel.

Avslutat-02  
#571465
Lars Lundqvist SLU skrev:Om du gör smala vägar som går över blöta områden så kan det kanske bli problem om du om 30-40 år vill anlita en entreprenör?
Det jag säger är "tänk på att samma stickvägar måste användas vid alla framtida blädningar" eftersom de inte växer igen inom rimlig tid.


Det var det jag hade i tanken, men om du hugger väg ca 3-3,5 m i bredd så kommer det mest in och ut.

Avatar Fallback

Re: Räkne exempel.

sveakatten  
#571489 Största problemet med vår mark är att jag är tvungen att åka på mossar och dylikt.
Vår skog ligger så till.
Tror heller inte jag är vid liv om 30- 40 år :d
Frånsett det så får väl efterkommande hugga bort något mera träd för att komma fram, om nu dom vill ha större saker.
Det är mycket mossar, och under dessa på ca 30-100cm ligger vit lera, som inte släpper i genom något.

   TS
Avatar Fallback

Re: Räkne exempel.

sveakatten  
#572669
Lars Lundqvist SLU skrev:
sveakatten skrev:Höjder.

Tack!

Jag ska räkna lite på detta och återkommer med lite tips och råd hur du kan tänka.
Men visst stämmer det att dina värden är nåt slags totalvärden för 3,5 ha? Hur har du mätt? Ett antal provytor eller hur har du gjort? Du har väl knappast klavat alla träd på 3,5 ha?

Har du haft tid att titta något på detta?
När du läste i genom tråden såg du några stora grodor på mina "uträkningar " :-b

   TS
Avatar Fallback

Re: Räkne exempel.

sveakatten  
#572765 Bump

   TS
Användarvisningsbild

Re: Räkne exempel.

Lars Lundqvist SLU  
#572789 Nej, det har varit midsommarhelg ;)

Avatar Fallback

Re: Räkne exempel.

sveakatten  
#572795 Ja,Ja, en del har långa helger. :d
Huvudsaken är väl i alla fall boken, tycker jag, hoppas på många tips på hur man ska göra, även från skratch. :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Räkne exempel.

Lars Lundqvist SLU  
#572840 ... en del har semester. ;)

Vad är det för SI på marken tror du?

Edit: Bläddrade bakåt och du gissar på bonitet omkring 6,5 vilket jag tolkar som ca G24-G25 södra halvan av landet.

När jag räknat på dina siffror får jag det till att det står ca 230 m3sk/ha.

Om boniteten ligger på 6,5 så är riktvärdet 6,5/0,03 = 217 dvs du bör lämna strax under 200 m3sk/ha om du ska hålla uppe tillväxten. Så du kanske kan ta ut max 50 m3sk/ha. Om du skulle hugga strikt uppifrån, vilket sällan blir bra eftersom träden är så gruppställda, så skulle det innebära att du skulle ta allt från 35 cm och uppåt. Alltså ca 50 m3sk fördelat på knappt 50 träd. Det skulle ge en medelstam på drygt 1 m3sk, knappt 1 m3f.

Ditt problem är att du har gott om träd men väldigt få stora.

1561468821_screenshot_2019-06-25_at_15.17.44.png


Efter 10 år skulle volymen antagligen ha ökat bra men de stora träd som du skulle lämna kvar, de 40-50 som idag är 30-35 cm, skulle förmodligen bara ha vuxit 5-8 cm så du skulle tvingas avverka klenare träd för att få ut 50 m3sk/ha, och då skulle du få ta ut ganska många, och nästa gång är träden ännu klenare och det går åt ännu fler.

Grundrådet när man ska bläda är att redan idag tänka på vilka träd du ska bläda både idag, om 10 år och om 20 år, och omvänt vilka du måste spara, ha på tillväxt, för att du ska ha stora träd att ta ut även om 10 och 20 år.
Senast redigerad av Lars Lundqvist SLU tis 25 jun 2019, 14:31, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).