Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Bränsle förbrukning skotning.

39 inlägg 26381 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bränsle förbrukning skotning.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567916
svampbob skrev:
Ska man inte unna sig riktig grejer när man är mycket i skogen. Många unnar sig betydligt dyrare grejer som bara är fritidsleksaker.


Jo!

Avatar Fallback

Re: Bränsle förbrukning skotning.

sveakatten  
#567923
svampbob skrev:
sveakatten skrev:
brassel skrev:Tänkt också leta leveransvirkes-timmer (/vindfällen/borreträd...) framåt.
Testar sedan februari en Alstor 831.
Kostar en del i inköp men tex dieselförbrukningen verkar vara 1-2 l/h.
Med band borde den också vara tänkbar på väldigt mjuka marker tänker jag.
Nöjd med maskinen hittills hursomhelst.

Ja, är nog en fin maskin, men tycker dom är alldeles för dyra. Hur mycket lastar en 831?


Ska man inte unna sig riktig grejer när man är mycket i skogen. Många unnar sig betydligt dyrare grejer som bara är fritidsleksaker.

Du har så rätt, men man ska ha råd att köpa sakerna också, vilket jag inte har. :sad:

   TS
Avatar Fallback

Re: Bränsle förbrukning skotning.

Avslutat-02  
#567946 Nä, vem har det?

Jag nöjer mig med att skruva skiten istället...

Användarvisningsbild

Re: Bränsle förbrukning skotning.

svampbob  
#567961 Kostar en del i inköp men tex dieselförbrukningen verkar vara 1-2 l/h.
Med band borde den också vara tänkbar på väldigt mjuka marker tänker jag.
Nöjd med maskinen hittills hursomhelst.[/quote]
Ja, är nog en fin maskin, men tycker dom är alldeles för dyra. Hur mycket lastar en 831?[/quote]

Ska man inte unna sig riktig grejer när man är mycket i skogen. Många unnar sig betydligt dyrare grejer som bara är fritidsleksaker.[/quote]
Du har så rätt, men man ska ha råd att köpa sakerna också, vilket jag inte har. :sad:[/quote]

Problemet är att du aldrig kommer att tjäna ihop till dom maskinerna genom att manuellhugga i egen skog. Alla mina maskiner är ihoptjänande genom välbetalda uppdrag i entreprenadbranchen.

Avatar Fallback

Re: Bränsle förbrukning skotning.

brassel  
#568069 831 lastar 2,5 ton.
Skulle jag mest köra bakom en skördare skulle jag/min pappa ha nått annat.
Tanken för min del är som sagt att mest hämta enskilda träd som vi hugger själva.
Men maskinen har även varit mycket användbar efter stormen Alfrida hos oss.
Skotaren kunde bara köra cirka hälften av det som en skördare vindfälle-upparbetade.
Mycket smidigt att backa in och dra ut vid tex brötar och enstaka vindfällen, inte så mycket behövs då heller extrafällas (1,5m bred). Relativt lätt är den med.
Siktar faktiskt på att åtm dra in kapitalkostnaden per år(alternativkostnad intänkt på nått sätt med) på maskinen.
Kört tidigare på gården Vimek 202, traktorer med huggarvagnar.
Sedan har jag haft min pappa på Alstorn en hel med i vår; det hade han inte varit lika mycket på Vimek 202an (inget ont om den för övrigt) :)

Avatar Fallback

Re: Bränsle förbrukning skotning.

sveakatten  
#577145 Nu borde väl bensinen räcka ett tag :d
1563631587_20190720_132829.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bränsle förbrukning skotning.

halvproffs  
#577152
sveakatten skrev:Nu borde väl bensinen räcka ett tag :d
1563631587_20190720_132829.jpg


Tänkte du köra fram många kubik vinter? :d

Avatar Fallback

Re: Bränsle förbrukning skotning.

sveakatten  
#577193 Funderade på att trimma v4an :d .
Nej, blir för förhoppningsvis kring 200m3, som i fjol, bara sakerna håller, har dom största fröträden kvar, innan jag börjar försöket med blädning.
Satt dit fatet som vikt och utrymme för sågen, mm.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bränsle förbrukning skotning.

granen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623666 Finns väl ingen ekonomi i att köra o hugga själv,om man inte tycker det är kul förstås. Och så måste ni räkna fast kubik ni får ut, det är ju det ni går betalt för

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).