Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Jämnförelse trakt och blädning?

46 inlägg 28448 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Jämnförelse trakt och blädning?

sveakatten  
#544606 Ok, Jag tycker det skulle vara intressant att veta hur mycket plant som kommer och hur mycket som överlever, i samma slags prov som du hänvisade till.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jämnförelse trakt och blädning?

Lars Lundqvist SLU  
#544629 Det är inte speciellt relevant. Det finns studier där man tittat på det men det säger inte speciellt mycket. Här är ett exempel från Fiby urskog där man tittat på hur mycket plantor som grott och hur mycket som överlevt de första åren. Vilken höjd på plantor tycker du är relevant? 10 cm? 50 cm? 1,3 m? 5 cm diameter i brösthöjd? I förra bilden tittade man på plantor som var 0,5-1,3 m om jag minns rätt, dvs ca 25-50 år gamla.

1547583939_screen_shot_2019-01-15_at_21.23.05.png

Avatar Fallback

Re: Jämnförelse trakt och blädning?

sveakatten  
#544684 Men finns det något som dessa 2 prov sammanslagna, så jag kan se hur om det blir fler plantor som kommer över 5-8cm i brösthöjd i dom hårdast gallrade områdena, eller var ni brukar sätta gränsen för överlevnad?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jämnförelse trakt och blädning?

Lars Lundqvist SLU  
#544686 Det blir det inte. Det finns flera studier som tittar på inväxning förbi ca 5 cm dbh och det blir inte mer när man gallrar hårdare.

Avatar Fallback

Re: Jämnförelse trakt och blädning?

sveakatten  
#544821 Men du skriver så här " Om man avverkar hårdare och lämnar ett så glest restbestånd att tillväxten kraftigt reduceras så tyder befintliga studier på att inväxningen ökar, men inte tillräckligt för att kompensera för produktionsförlusten.
Hur glest behöver ett sådant bestånd vara, och hur mycket ökar inväxningen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jämnförelse trakt och blädning?

Mellberg  
#544822 Varför inte testa en kalhuggning, men du kan ju låta bli att hyggesrensa. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Jämnförelse trakt och blädning?

Lars Lundqvist SLU  
#544842 Tillväxten är proportionell mot hur mycket du lämnar kvar, men strukturen på det du lämnar påverkar också plantorna. Det ser du i figuren med de olika tätheterna. Det växer bättre under en högskärm (exv fröträd) än under ett olikåldrigt restbestånd. Så tillväxten sjunker utan att du får igång plantorna ordentligt, ända tills du har ett hygge. Då händer något och du får en snabb äxande plantskog.

Det finns fältförsök där man inte markberett utan lämnat skruffset och låtit det bilda den nya skogen. Det växer sämre men inte så dåligt som man hade kunnat tro. Det finns en hyggeseffekt som gör att du får igång en ungskog, men bara om du hugger rent. 25-30 kubikmeter ojämnt restbestånd är för mycket.

Avatar Fallback

Re: Jämnförelse trakt och blädning?

sveakatten  
#544929 Vet du varför det inte växer lika bra under olikåldrigt restbestånd som under fröträd? Blir det samma resultat om man lämnar stora granar som tall?

Mellberg"Varför inte testa en kalhuggning, men du kan ju låta bli att hyggesrensa."
Håller på i ett sådant område i dag, och tar bort fröträden, det mesta av den sparade granen ser inget rolig ut, som tur är har tallen tagit sig bra.
Ser heller inget fel i att vara nyfiken på något annat än trakthuggning, särskilt inte med dom resultat som Lars har fått till.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jämnförelse trakt och blädning?

Lars Lundqvist SLU  
#544943 Allt det jag skrivit handlar om gran, inte om tall.
Varför? Nej.

Användarvisningsbild

Re: Jämnförelse trakt och blädning?

p till p  
#545811 Det står inget om virkeskvalitet .Det är ju roligt om sågutbytet blir bra.
Sedan ska man räkna ut hur mycket det blåser ner och hur många träd barkborren tar .
Det står inget om hur många träd som blir skadade och får rötskador.
Sedan är det storlekspremier.
I dessa tider är även en chans att det kan bli nyckelbiotop eller liknande.

Användarvisningsbild

Re: Jämnförelse trakt och blädning?

Lars Lundqvist SLU  
#545851 Nej, det står inget om virkeskvalitet eftersom det inte finns några tillförlitliga studier som tar upp det. Men den som har en fullskiktad granskog kan ju se själv, med egna ögon, vad det är för kvalité. :)

Skador: väldigt lite.
Mindre vindskador än i enskiktad likåldrig skog, säger de få studier som finns. Ett brutet krontak minskar risken för vindskador.
Barkborrar, inget som noterats i nåt av de fältförsök som finns i Norden.

Nyckelbiotop? Nja, jag undrar det. Det finns ju nästan inga lågor, få stående döda träd, om du är någorlunda aktiv. Inga stora lövträd.

Avatar Fallback

Re: Jämnförelse trakt och blädning?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#560381 Jag har ett område på ca 1 ha med ganska orörd skog. Alternativen är kalhuggning och blädning, varav det senare lockar mest. Det finns många gamla björkar och inga nya har chans att komma upp. Jag tänker börja med att ta bort björkarna och sedan klava alla granar över 8 cm bh. Eftersom det är gott om grova granar är det risk att jag tar för mycket volym och skapar för stora luckor om alla de grova ryker.
Lägger med några bilder om de skulle få någon att komma med förslag.

1554361429_img_0017.jpg

1554361429_img_0016.jpg

1554361429_img_0013.jpg

1554361429_img_0012.jpg

1554361429_img_0011.jpg

Avatar Fallback

Re: Jämnförelse trakt och blädning?

Avslutat-02  
#560385 Jag skulle ta bort granarna först, då det oftast är dessa som hindrar återväxten.

Björken kan vara så länge den inte piskar den övriga skogen, där det behövs kanske ta ner några stycken.


Då får du fortfarande ett jämnt bestånd, med björken som driver på lite till innan slutavverkning på den.

Användarvisningsbild

Re: Jämnförelse trakt och blädning?

Lars Lundqvist SLU  
#560386 Det du kan göra är att gradvis försöka omvandla detta till en blädningsskog, men det kommer nog ta några decennier. Av bilderna att döma så har du väldigt lite smått i skogen och ett ganska tätt överbestånd.
Om det vore min skog så skulle jag klava allt över brösthöjd för att få en bättre bild av hur det egentligen ser ut, och jag skulle nog även göra en översiktlig inventering av hur det ser ut mellan låt säga 0,5-1,3 m för att få en känsla av hur länge befintliga träd och plantor kommer att räcka.

När du avverkar, var försiktig! Både när det gäller uttagsstyrka (ta mindre än du tror är lagom) och var du lägger ner träden som fälls. Och låt bli att peta bland de mindre träden.

Björk kommer du inte få upp i framtiden heller. Inte om du får till en bra blädningsskog. Det blir i princip bara gran och nån enstaka rönn.

Avatar Fallback

Re: Jämnförelse trakt och blädning?

sveakatten  
#571673
sveakatten skrev:Ja, det var roligt att se denna yta, trodde att det skulle vara mycket tätare än det var, varför tog ni så pass mycket sista gången?
Får hoppas att inte borrarna går in i denna yta, det var väldigt många granar som hade torkat på vägen upp, alldeles intill blädingsytan.

1541271795_20180723_103142_resized.jpg


Lars, har du sett om borrarna har gått in i det blädade området?
Eller hört något från Siljansfors?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).