Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Blädning

295 inlägg 76029 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#671541 Det kommer inte komma nya tallar, men det finns inget som hindrar att man hushållar med de som finns och låter några stå kvar i beståndet "för evigt".

Användarvisningsbild

Re: Blädning

Älgfoderodlare  
#671588 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Blädning

machonisti  
#671589 Varför skall man tänka på evighetsträd i en blädningsskog. Låter som tårta på tårta.

Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#671594 Därför att även blädningsbruk kräver naturhänsyn. Annars blir det bara som en annan sorts intensivskött skog. Det måste få finnas evighetsträd, död ved, hänsynsytor, osv. Om det finns stora tallar så kan man gott lämna någon eller några som på sikt exempelvis kan ge plats för rovfågelbon. En stor tall inne i en blädningsskog blir en väldigt speciell miljö, eftersom den alltid kommer stå omgiven av granar som är ungefär lika höga.

Tar de tillväxt från beståndet? Ja, på samma sätt som allt som lämnas på ett hygge tar tillväxt från den uppväxande ungskogen, eller som underbeståndet kan ta tillväxt från överbeståndet

Avatar Fallback

Re: Blädning

sveakatten  
#671606
Lars Lundqvist SLU skrev:Hyfsat bördig mark?
Jag skulle vänta. Det är inte speciellt stor volym, inte speciellt tätt, och även de något större granarna ser ut att fortfarande ha kronor nästan ända ner till marken.
Varför vill du avverka just nu?

Har för mig att SS (gjort skogsbruks plan) sa 5.5-6 på marken.
Averkning, område 1 har nog 3-4 gånger så mycket träd som blädnings rutorna i Siljansfors.
Område 2 gissar jag på dubbet så myckte, tallar 3-4 meter håller på att dö, någr högre tallar har väldigt högt uppskjuten krona.
Bilder från Siljans fors först ditt område sedan området på berget.
1601976227_siljansfors_lars.jpg

1601976259_siljansfors_lars1.jpg

1601976736_siljansfors_berg.jpg

1601976749_siljansfors_berg1.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#671616 Du har många stammar, inte stor stående volym.
På bilderna från din skog ser det inte ut som överhängande fara för att strukturen skulle kollapsa.
När jag skrivit om att det kan bli för tätt så menar jag mycket tätare än hos dig. Den här bilden är tagen inne på en övergiven blädningsyta som stått orörd i 60 år på mark liknande din. Där är det så tätt att det börjar dö underifrån. Det var en bra bit över 300 m3sk/ha när det började kollapsa. Du har lååååångt kvar dit.

1601979380_img_0188.jpeg


1601979380_img_0186.jpeg

Avatar Fallback

Re: Blädning

sveakatten  
#671628 Hmm, jag får väl fortsätta skämmas för detta då, alldeles brevid vägen. :oops:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blädning

machonisti  
#671649
Lars Lundqvist SLU skrev:Därför att även blädningsbruk kräver naturhänsyn. Annars blir det bara som en annan sorts intensivskött skog. Det måste få finnas evighetsträd, död ved, hänsynsytor, osv. Om det finns stora tallar så kan man gott lämna någon eller några som på sikt exempelvis kan ge plats för rovfågelbon. En stor tall inne i en blädningsskog blir en väldigt speciell miljö, eftersom den alltid kommer stå omgiven av granar som är ungefär lika höga.

Tar de tillväxt från beståndet? Ja, på samma sätt som allt som lämnas på ett hygge tar tillväxt från den uppväxande ungskogen, eller som underbeståndet kan ta tillväxt från överbeståndet

Som många andra skrivit får man alltid bra svar av dig, Lars!

Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#671712
sveakatten skrev:Hmm, jag får väl fortsätta skämmas för detta då, alldeles brevid vägen. :oops:

Tvärtom! Jag skulle gissa att det finns mängder av småfåglar som gillar den där lite täta, snåriga skogen. 😉

Avatar Fallback

Re: Blädning

Torleif  
#672089 Jag ser ingen orsak att skämmas för att du har skog som producerar fullgott virke sveakatten...... när många andra skogsägare bara producerar pappersmassa och lösvuxet "virke" som inte har någon hållfasthet eller hållbarhet.

Jag har huggit ved i gammelskog som höll på att dö underifrån och den såg ut så som Lars Lundqvist visar inte som dina egna bilder.

Avatar Fallback

Re: Blädning

sveakatten  
#678743 Jag ska ha en ny upplagsplats så jag slipper köra så långt, gör det något att platsen för upplägget ligger 1.5 meter högre än vägen där lastbilarna står?
Jag kan ju inte göra vältorna högre än ca 2,5 meter.
En fråga till, när ni gör vägar i gallrings huggnng, hur tänker ni då?
Placerar vägarna med jämt avstånd i mellan eller försöker hitta bästa (slätaste ) stället och vinchar lite mer?

   TS
Avatar Fallback

Re: Blädning

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678791 Har ingen betydelse för timmerbilen

Avatar Fallback

Re: Blädning

sveakatten  
#678796 Tack Bengt, då kan jag göra planen där det passar bäst för mig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Blädning

sveakatten  
#679372 Börjat hugga upp upplagsplatsen, har den mitt i en kurva , tänkte att man ska se lastbilen från båda håll, och en parkerings plats utanför.
Finns inte mycket växt, förutom mossa i denna skog.
Sista bilden tändnning i pannan innan hemfärd. 😀
Tack Jens för tipset på jula stången, fungerade bra.
1605278598_20201113_130725_resized.jpg

1605278588_20201113_130844_resized.jpg

1605278605_20201113_131020_resized_1.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Blädning

alias  
#679376
sveakatten skrev:Börjat hugga upp upplagsplatsen, har den mitt i en kurva , tänkte att man ska se lastbilen från båda håll, och en parkerings plats utanför.
Finns inte mycket växt, förutom mossa i denna skog.
Sista bilden tändnning i pannan innan hemfärd. 😀
Tack Jens för tipset på jula stången, fungerade bra.
1605278598_20201113_130725_resized.jpg

1605278588_20201113_130844_resized.jpg

1605278605_20201113_131020_resized_1.jpg


Luras man av bilden eller ligger upplagsplatsen i en innerkurva?

Är den en enskild eller allmän väg?

MVH
Alias

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).