Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Blädning

295 inlägg 75907 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#660625 Ja, absolut! Men jag tror inte att det är en tät granungskog man tänkt sig i FSC-standardens regler om hyggesfritt, och det är ju det som blir resultatet efter en lyckad skärmställning. När den är röjd är det ingen större skillnad jämfört med där man planterat efter kalhuggning.

Det här är ett av skälen till varför "hyggesfritt" är ett så korkat begrepp. Det kritikerna egentligen är ute efter är inte att hitta sätt att gå från gammal skog till ungskog utan hyggesfas, utan att ha nåt slags evigt gammal skog. Kanske "gammelskogsbruk" vore ett mer rättvisande begrepp? Naturvårdsorganisationerna accepterar inte skärmställning som "hyggesfritt" eftersom det är "gammelskogsbruk" man egentligen menar.

Avatar Fallback

Re: Blädning

isteskog  
#660631 Och vad är "Gammelskogsbruk" då, om inte blädning. Fast egentligen menar nog Naturvårdsorganisationerna nog att skogen inte ska röras alls ...... 😉

Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#660634 Korrekt.
Blädningsbruk är fortfarande det enda skötselsystemet som hela tiden har gammal skog. Men eftersom man inte vill acceptera att det 1) kräver fullskiktad skog och 2) därför bara funkar med granskog, så använder båda sidor en massa glidande uttryck för att slippa precisera vad man menar. Skogsstyrelsen (och bolagen) kan hävda att man förespråkar "hyggesfritt" på ett sätt som gör att man slipper få kritik, och naturvårdssidan slipper precisera hur man menar att skogsbruket ska kuna bedriva "gammelskogsbruk" med pionjärträdslag, dvs alla andra än gran. Och privata skogsägare luras att betala självlärda "experter" extra pengar för att de ska visa hur man ska gallra "hyggesfritt". Därigenom blir alla nöjda, ända tills det en dag (återigen) blir uppenbart att det bara var en massa snömos, och så får vi en motreaktion som leder till att allt som associeras med det misslyckade "hyggesfria" skogsbruket återigen kastas ut.

Vilket osökt leder tillbaka till en fråga som ingen inblandad hittills velat besvara: Hur ser en gallring ut som inte är hyggesfri?

Debatten idag påminner väldigt mycket om debatten för hundra år sen. Och jag räknar kallt med att rekylen kommer att komma på 2040-talet, när resultaten av de "hyggesfria" avverkningarna börjar bli tydliga. Och 2050 åker alla alternativ ut (igen) för då behöver samhället massor av biomassa från skogen. Det är en ungefär 100-årig cykel.

Avatar Fallback

Re: Blädning

Axl  
#660637 Fast många försök blir inte särskilt långlivade. När utgångsläget är en gammal skog med för dålig skiktning som man dessutom hugger lite för hårt i dröjer det inte så många år innan det är ett hygge.

Användarvisningsbild

Re: Blädning

Sid Fernwilter  
#660647
Lars Lundqvist SLU skrev:Ja, absolut! Men jag tror inte att det är en tät granungskog man tänkt sig i FSC-standardens regler om hyggesfritt, och det är ju det som blir resultatet efter en lyckad skärmställning. När den är röjd är det ingen större skillnad jämfört med där man planterat efter kalhuggning.

Det här är ett av skälen till varför "hyggesfritt" är ett så korkat begrepp. Det kritikerna egentligen är ute efter är inte att hitta sätt att gå från gammal skog till ungskog utan hyggesfas, utan att ha nåt slags evigt gammal skog. Kanske "gammelskogsbruk" vore ett mer rättvisande begrepp? Naturvårdsorganisationerna accepterar inte skärmställning som "hyggesfritt" eftersom det är "gammelskogsbruk" man egentligen menar.


Nej, man kan ju undra hur de tänker egentligen.

Hur som helst säger standarden

"områden som långsiktigt sköts med kontinuitetsskogsbruk eller luckhuggning med naturlig föryngring."

Detta är vad som gäller och det kan väl knappast vara tydligare att skärmställningar är användbara till att uppfylla certifieringskraven.


Nej, det är ingen större skillnad och det faktumet är ju själva poängen och fördelen med att göra så.

Det varierar nog mellan organisationer. Jag ville bara nämna att just fsc gör det.
De har ju annars krav på inskränkningar av skogsbruket vilkas sammanlagda belastning ligger långt över merbetalningen på 10-20 kr/m3.

Användarvisningsbild

Re: Blädning

machonisti  
#660665
Sid Fernwilter skrev:
machonisti skrev:
Vad är det som säger att man absolut måste kalhugga precis överallt även där det skulle vara till nackdel bara för att man vill hålla på med trakthyggesbruk

Köpte två långsmala skiften bredvid varandra med 5 års mellanrum av olika ägare. Marken är likvärdig men bruket skilde sig. Då skiftena är ca 40 m breda och över 1 km långa och sönderhuggna enligt metoden "vi tar där det är lämpligt" har det blivit en mosaik av bestånd.
Jag kom på figurer vid underröjning där det helt enkelt tog för hårt i själen att ta bort en perfekt granunderväxt. Jag tänkte att jag skulle maskingallra men nu har jag börjat vela. Hur klarar sig underväxten då stockgran fälls och dras över den.

Användarvisningsbild

Re: Blädning

Ove Lindberg  
#660666 Jag skulle avverka manuellt, även knäckkapapa vid behov. Mvh Ove Lindberg

Användarvisningsbild
Ove Lindberg  
#660667 Knäckkapa ska det vara

Avatar Fallback

Re: Blädning

sveakatten  
#660708
sveakatten skrev:Så här?

Bump
1597122979_20200810_143624.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#660710 Ja, med det kan du räkna ut diameterfördelning och volym. 😀

Avatar Fallback

Re: Blädning

sveakatten  
#660719 Tack det var snällt, sen ska jag göra som SS säger och hålla mig över 10 kurvan?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#660724 Den kurvan anger vad som är lagligt, inte vad som är bra.
Jag är inte säker på att du behöver göra nånting alls just nu. Det som syns på bilderna ser friskt och livskraftigt ut.

Avatar Fallback

Re: Blädning

sveakatten  
#660727 Ok, vänta tills jag ser att dom börjar kvistrensa?
Kanske skulle ta hit SS, dom erbjöd att en expert som kunde hjälpa mig, när det var blädning, vore kul att höra hur dom tycker. 😎

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#660731 Gör gärna det. :)

Avatar Fallback

Re: Blädning

sveakatten  
#660776 Vad tycker du då?
Ska jag vänta med att gallra ur något tills granarna börjar rensa?
Hade du någon länk till dom försöken med blädning du hänvisade till?
Du kanske skulle vara med om SS kommer hit,
Skulle det inte vara roligt att höra vad dom tycker? 😀

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).