Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Blädning

295 inlägg 76025 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Blädning

Monark1954  
#783219 I senaste "Din Skog" från SCA finns en artikel om en skogsägare kring Piteå som köpt till skog och en rubrik lyder "AVVERKAR BLÄDNINGSKOGAR".
Markägaren säger att det bara stod 70-80 kubikmeter per hektar och det växer nästan inget alls på grund av tidigare ägares blädningsbruk.
Utan bilder är det svårt att få någon ledtråd.

Men vad kan man göra för fel för att hamna där?

Jag gissar att det bedrivits dimensionshuggning av alla träd över en viss diameter och inte ett blädningskogsbruk.
Som jag uppfattat blädningsskogsbruk måste det finnas kvar träd som är högre än andra med god grönmassa och som dominerar.
En fullskiktat område antar jag det beskrivs.
En vägg av stegämnen av gran i diameter 5 - 15 cm och med liten grönmassa per träd är svår att få någon tillväxt i.

Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#783239 Jag tvivlar på att det är blädningsskog. Troligare en skog som fjällskogshuggits nån gång under perioden 1965-1985.
Hur hamnar man i det läget? Man hugger hårt, lämnar ett restbestånd bestående av ojämnt med beståndsföryngring och enstaka lite större granar, totalt 20-30 m3sk/ha. Tillväxten blir då 0,5-1,5 m3sk/ha&år under de närmaste 40-50 åren

Blädningsbruk förutsätter en fullskiktad skog med alla storlekar från små plantor till fullstora granar blandat huller om buller i skogen. Virkesförråd 150+ m3sk/ha, efter blädning. Även i fjällnära skog. På bättre boniteter minst 200 -250 m3sk/ha efter blädning.

Avatar Fallback

Re: Blädning

Robbie  
#783570 Har du nån kommentar på detta @Lars:

https://lnu.se/mot-linneuniversitetet/a ... skogsbruk/

”– När jag skulle välja träd så fanns det ingen vägledning att få från skogsforskningen som talade om hur man bäst skulle göra urvalet, säger Nils Fagerberg.”

” optimeringsdiagram visar vid vilken diameter som ett enskilt träd är avverkningsmoget beroende på hur tät skogen är runt trädet. Är skogen tätare ökar lönsamheten om man avverkar trädet lite tidigare jämfört med om skogen hade varit gles runt samma träd.”

För mig låter själva metoden som vanlig blädning. Finns verkligen inte urvalsprocessen i blädning beskriven? Av min erfarenhet och det jag läst vill jag påstå att det finns beskrivet. Men jag kanske har fel.

Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#783573 Urvalsprocessen vid blädning är enkel:

Välj ett fåtal träd bland de grövre men se till att den kvarvarande volymen är tillräckligt stor.

Avatar Fallback

Re: Blädning

alias  
#783574
Robbie skrev:Har du nån kommentar på detta @Lars:

https://lnu.se/mot-linneuniversitetet/a ... skogsbruk/

”– När jag skulle välja träd så fanns det ingen vägledning att få från skogsforskningen som talade om hur man bäst skulle göra urvalet, säger Nils Fagerberg.”

” optimeringsdiagram visar vid vilken diameter som ett enskilt träd är avverkningsmoget beroende på hur tät skogen är runt trädet. Är skogen tätare ökar lönsamheten om man avverkar trädet lite tidigare jämfört med om skogen hade varit gles runt samma träd.”

För mig låter själva metoden som vanlig blädning. Finns verkligen inte urvalsprocessen i blädning beskriven? Av min erfarenhet och det jag läst vill jag påstå att det finns beskrivet. Men jag kanske har fel.


Tycker att det där låter snarlikt Mats Hagners hittepå med "Naturkultur". Tror att han försökte med något liknande datoriserat beslutsstöd. Utifrån artikeln ligger fokus på ekonomisk optimering av uttaget, inte på den skogliga strukturen eftet åtgärden.

Edit: Såg att Lars redan svarat medan jag skrev detta inlägg.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#783575 Det går inte att prognosticera exakt hur enskilda träd kommer att växa 10-20-30 år framåt i tiden. Bestånd, på ett ungefär, enskilda träd, nej.
Det är som älgar. De går inte alltid fram på samma pass, men i genomsnitt fungerar klassiska pass.

Och ja, det är Hagners idé i botten

Avatar Fallback

Re: Blädning

Robbie  
#783576 Det verkar som man vill göra saker komplicerade så att vanligt folk inte ska förstå.

Avatar Fallback

Re: Blädning

isteskog  
#783578
Robbie skrev:Det verkar som man vill göra saker komplicerade så att vanligt folk inte ska förstå.

Kanske en affärsidé att konsulter ska stämpla ut skogen... blir ju knappast gratis det inte ... 🤔

Användarvisningsbild

Re: Blädning

Sjögård 4  
#783580 Viktigt för byråkrater att det blir rätt och riktigt 😅

Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#783588
isteskog skrev:Kanske en affärsidé att konsulter ska stämpla ut skogen... blir ju knappast gratis det inte ... 🤔

Du kan stryka "kanske"…

Avatar Fallback

Re: Blädning

isteskog  
#783589 Som jag misstänkte då ..... 😉

Avatar Fallback

Re: Blädning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#783599 De där konsulterna var på gång för något år sedan. De kallade sig för certifierade plockhuggningsutsynare eller något sånt och ville ha löjligt mycket betalt. Det gick så långt att SS något inlindat gick ut med att de där var rena skojare och vill man hugga sönder skogen så kan man göra det ändå.

Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#783603 Nån av dom tog 1000 kr/timme för 5-6 år sen för att räkna ut optimalt uttag och sen stämpla en förstagallring.

Användarvisningsbild

Re: Blädning

halvproffs  
#783607 När jag var pojk fick jag ett jobb på sommarlovet som bestod i att följa med en skogvaktare att med yxa stämpla av han utvalda träd som bokfördes. Måste ha varit andragallringar för skogen var ganska grov.
Var det nån typ av leveransrotköp eller fick man inte gallra utan att stämpla träden? Detta var slutet på 60talet.

Användarvisningsbild

Re: Blädning

Sjögården  
#783611
Lars Lundqvist SLU skrev:Nån av dom tog 1000 kr/timme för 5-6 år sen för att räkna ut optimalt uttag och sen stämpla en förstagallring.

Har nog sett resultatet av dessa stämplingar i mitt grannskap.
Man sänker förrådet till en hög avverkningskostnad utan att få förutsättningar för en ny föryngring.
Efter flera stormar och barkborreangrepp börjar det likna ett trakthygge men med en underväxt av gran mellan 1 m och 5 m .
Är nog inte imponerad.. 😉

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).