Alternativt skogsbruk, blĂ€dning och hyggesfritt

BlÀdning

295 inlĂ€gg 77477 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
AnvÀndarvisningsbild

Re: BlÀdning

HannuRöj  
#776154 😀 LĂ„ter inte allt för svĂ„rt. 25 st medelstora trĂ€d kan avverkas ganska lĂ€tt nĂ€r ungskogen har nĂ„tt 2,5m höjden.

AnvÀndarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#776155 De 25 trÀden ska stÄ tills nya skogen Àr 10 m hög.

Robbie  
#776158 Den inledande skÀrmen vid ca20meters medelhöjd lÀr hÄlla ca 70m3sk/ha för att inte landa under paragraf 5 kurvan.

Vid etablerad föryngring fÄr skÀrmen halveras.

Vid 2,5 m avvecklas till 25 trÀd/ha precis som Lars skriver.

Vid 10m fÄr Àven dessa trÀd avverkas.

En skÀrm pÄ 70m3sk vid 20 meters höjd Àr ganska tÀt. 100-200 stammar beroende pÄ medelstam naturligtvis.

Paragraf 5 kurvan finns hÀr : https://www.skogskunskap.se/skota-barrs ... oryngring/

AnvÀndarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#776160 I stora delar av norra Sverige Àr 25 trÀd/ha för mycket för att en tallföryngring ska bli 10 m hög.

AnvÀndarvisningsbild

HannuRöj  
#776164 😀 Ja10 m var det ju..
100-200 stammar har Àven vÀldig hög vindfÀll risk.

Skogsola  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#776170 En tallföryngring pÄ 2,5 meters höjd Àr för hög för att skÀrmen ska kunna avvecklas utan skador pÄ föryngringen.

AnvÀndarvisningsbild

Monark1954  
#777455 Har sen 80 talet gallrat i mest tallskog dÀr de bÀsta trÀden sparas till de tappar i vÀrdeökning.
Nu har jag nÄgra grandominerade omrÄden och blir nyfiken pÄ blÀdning.
Har lÀst trÄden och bland annat noterat "titta pÄ de grövsta trÀden" "Gallra bland de högsta ner de de som Àr 5 m lÀgre."

Men hur hanteras dungar med 10 tusentals till 100 tusen klena stammar/ha i dungar?
DÄ med trÀd i diam typ 4-10 cm i brösthöjd.
Finns det trÀd som skall gallras i dessa dungar har skördaren svÄrt att se att jag mÀrkt dem och kanske svÄrt att hantera aggregatet.

AnvÀndarvisningsbild

HannuRöj  
Monark1954 skrev:
Men hur hanteras dungar med 10 tusentals till 100 tusen klena stammar/ha i dungar?
Finns det trÀd som skall gallras i dessa dungar har skördaren svÄrt att se att jag mÀrkt dem och kanske svÄrt att hantera aggregatet.

😀 Verkar fungera i allafall att glesa upp granplantorna sĂ„ fort som möjligt. Senare blir det svĂ„rare, presis som i vanlig ungskogskötsel.
Ner med varje trÀd som man ser redan Àr dÄliga, dom blir inte bÀttre efter gallring. Sammt ner med varje granplanta som vuxit under större granar. UnderlÀttar avsevÀrt gallring nÀr man redan har valt plantorna som ska sparas, och man ser Ät vilken hÄll kan trÀdet fÀllas i överhuvudtagen. Mindre Àr mer, var redan finns skog, ryms inte en fulltÀta ungskog.
👍 Kör med ögonmĂ„tt, tĂ€nk inte sĂ„ mycket vad som kallas skötselmetoden för.

AnvÀndarvisningsbild

Monark1954  
HannuRöj skrev:
Monark1954 skrev:

😀 Verkar fungera i allafall att glesa upp granplantorna sĂ„ fort som möjligt. Senare blir det svĂ„rare, presis som i vanlig ungskogskötsel.
Ner med varje trÀd som man ser redan Àr dÄliga, dom blir inte bÀttre efter gallring. Sammt ner med varje granplanta som vuxit under större granar. UnderlÀttar avsevÀrt gallring nÀr man redan har valt plantorna som ska sparas, och man ser Ät vilken hÄll kan trÀdet fÀllas i överhuvudtagen. Mindre Àr mer, var redan finns skog, ryms inte en fulltÀta ungskog.
👍 Kör med ögonmĂ„tt, tĂ€nk inte sĂ„ mycket vad som kallas skötselmetoden för.

đŸ€Ł Tack, sĂ„ har jag tĂ€nkt i tall och blandskog hittills sĂ„ det blir bra.
Redan dÄliga blir inte bÀttre saknas i andra skötselbeskrivningar.
Bra smalare gran kan vÀnta lÀnge pÄ sin tur men det mÄste ju gÄ att nÄ de stora som skall fÀllas.

AnvÀndarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
Monark1954 skrev:Men hur hanteras dungar med 10 tusentals till 100 tusen klena stammar/ha i dungar?

Det lÄter inte som en fullskiktad skog. DÀr finns inga stora, tÀta dungar med halvstora trÀd.
Hur stora eller smÄ Àr dina dungar?

AnvÀndarvisningsbild

Monark1954  
Lars Lundqvist SLU skrev:
Monark1954 skrev:Men hur hanteras dungar med 10 tusentals till 100 tusen klena stammar/ha i dungar?

Det lÄter inte som en fullskiktad skog. DÀr finns inga stora, tÀta dungar med halvstora trÀd.
Hur stora eller smÄ Àr dina dungar?

10*10 m eller kanske 5*5 m. Den som brukade skiftet med dungar sist Àr ett aktiebolag med tre bokstÀver med kontor i Sundvall.
PÄ grannfastigheten som jag Àven nu Àger men har haft annan skötselhistorik sÄ har jag fÄ och mindre "dungar".

Har pÄ en annan avdelning som hÀrstammar frÄn ytterligare en Àgare kunnat mÀrkt en gallring i granskog bland de grövsta och 5 m ner frÄn de högsta.
Helt utan problem för skördaren att nÄ och en mer skiktad skog. Om förre Àgaren levt hade det varit roligt att fÄ veta hur han tÀnkt vid senaste avverkningen.

AnvÀndarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
Monark1954 skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev: Hur stora eller smÄ Àr dina dungar?
10*10 m eller kanske 5*5 m.
Och det Àr inte kolbottnar?
Senast redigerad av Lars Lundqvist SLU fre 11 nov 2022, 21:43, redigerad totalt 1 gÄng.

AnvÀndarvisningsbild

Monark1954  
#778846 Intressant. Skall leta efter tecken. Dike eller gropar runt, förhöjd mark mm. Mindre bÀck finns i nÀrheten sÄ det Àr ett tecken och gammal vintervÀg.
Hittar skötselrÄd pÄ Skogsstyrelsen.se om det Àr kolbottnar.

AnvÀndarvisningsbild

SjögĂ„rd 4  
Kan man inte plantera inne i skogen dÄ, efter att man gallrat? Jo det kan
man naturligtvis, men de planterade plantorna kommer inte vÀxa fortare Àn
de naturligt föryngrade som redan fnns dÀr. (Skogsskötselserien - 11. BlÀdning)

Har man ingen fördel med dagens förÀdlade granplantor vid blÀdningsbruk?
NĂ„gon som testat plantera i mindre luckor... och sett resultatet efter typ 5-10 Ă„r?

AnvÀndarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#782670 Det finns ganska mÄnga studier av hur plantor uppför sig i luckor av olika storlek och pÄ olika avstÄnd frÄn bestÄndskant. Men den typen av studier Àr inte tillÀmpbara pÄ blÀdningsbruk eftersom man inte gör luckor i skogen nÀr man blÀdar.

SĂ„ det enkla svaret Ă€r ’nej, man har ingen glĂ€dje av förĂ€dlade plantor i blĂ€dningsbruk’.

Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).