Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Blädning

155 inlägg 21831 visningar 13 följer Svara, dela mm...   

Re: Blädning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
isteskog skrev:Men den blir för det mesta bara något enstaka exemplar som blir timmerträd. Det finns ju fuktsvackor även på en tallhed och där kan den ju bli lite längre, annars stannar den för det mesta som underväxt. (Egna erfarenheter från tallhedarna bredvid mig)

Så är det normalt sett men släpper man loss en blädare som konsekvent hugger uppifrån så måste granunderväxten bli det enda som är kvar till slut.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
isteskog skrev:På tallhedar (sandhedar) blir det ju både gran och div löv om naturen får råda, men det dominerande trädslaget förblir tall. Nu är det väl först i modern tid som dessa marker inte brunnit och då kanske det inte är så naturligt längre ....

Mest troligt som du säger " isteskog ". Och jag tror att en förutsättning för att få upp Gran till "vuxna" träd, på sandhedar är skärm av Björk. Dels för skuggning o fuktighet men också för att Björken "göder" marken varje år. Jag har ju själv en hel del ren Tall dominerad sandmark som jag försöker få in mer gran i. Där det går bäst verkar vara under just skärm. Flera nyetablerade skärmar har ju just nu en liten inväxt av Gran. Men jag får återkomma med hur det blir.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680643 Varför vill du ha gran? Varför inte tall om det är typisk tallmark?

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#680648 Därför att tråden handlar om blädning och blädningsbruk fungerar bara med gran, inte med tall. :)

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Skogsola skrev:Varför vill du ha gran? Varför inte tall om det är typisk tallmark?

- Ja, skälen till att jag vill ha mer Gran är många. Främst för att jag redan har så mycket Tall så en ökad biodiversitet ser jag bara som positivt o att man sprider riskerna med ökat antal arter. Arealen på de nu omställda markerna är inte särskilt stor, högst 2,5 - 3 ha men lite utspridda. Har ju bara följt med i o sökt öka förutsättningarna för att få till Granunderväxt o då har det fungerat bäst där jag tagit fram Björkskärmar först. Via självföryngring hoppas jag ju att det blir en så pass stor spridning i etableringsfasen, att jag får början till en skiktning från start så att säga. Och där kommer ju stamkvistningen in som ett sätt att söka öka självsådden. För att sen i takt med tillväxten på Gran, börja avveckla Björkskärmarna. Att det kommer att ta tid vet jag, så jag kan ju bara skapa en början till det hela. Det finns ju enstaka Granar även inne i Tallbestånden, men de är ju för få o i enskiktade bestånd så där kommer det ju inte att gå att få till etablering o skiktning för den tänkta förändringen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).