Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Blädning

295 inlägg 75461 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Blädning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680601
isteskog skrev:Men den blir för det mesta bara något enstaka exemplar som blir timmerträd. Det finns ju fuktsvackor även på en tallhed och där kan den ju bli lite längre, annars stannar den för det mesta som underväxt. (Egna erfarenheter från tallhedarna bredvid mig)

Så är det normalt sett men släpper man loss en blädare som konsekvent hugger uppifrån så måste granunderväxten bli det enda som är kvar till slut.

Användarvisningsbild

Re: Blädning

Älgfoderodlare  
#680626 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 08:53, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Blädning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680643 Varför vill du ha gran? Varför inte tall om det är typisk tallmark?

Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#680648 Därför att tråden handlar om blädning och blädningsbruk fungerar bara med gran, inte med tall. :)

Användarvisningsbild

Re: Blädning

Älgfoderodlare  
#680668 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 08:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Blädning

Kenya Cane  
#689571 Hur klassas ett område avsett för blädning i en skogsbruksplan? Som bekant så är bankerna ytterst ovilliga att belåna avverkningsmogen skog och beroende på klassning kan det påverka ekonomin för en själv eller en eventuell köpare. :-?

Avatar Fallback

Re: Blädning

alias  
#689575
Kenya Cane skrev:Hur klassas ett område avsett för blädning i en skogsbruksplan? Som bekant så är bankerna ytterst ovilliga att belåna avverkningsmogen skog och beroende på klassning kan det påverka ekonomin för en själv eller en eventuell köpare. :-?


Utan att veta så tänker jag att det rimligen borde klassas som en G2:a då åldern hos flertalet av träden som innehåller merparten av den stående virkesvolymen/ha bör ha passerat LSÅ i SVL och nästa föreslagna åtgärd är ett blädningsingrepp (en återkommande höggallring).

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Blädning

generationsskifte  
#689587
Kenya Cane skrev:Hur klassas ett område avsett för blädning i en skogsbruksplan? Som bekant så är bankerna ytterst ovilliga att belåna avverkningsmogen skog och beroende på klassning kan det påverka ekonomin för en själv eller en eventuell köpare. :-?


Vi har områden på vår fastighet som har huggits genom blädning och klassas som S2, men sen står det i beskrivningen att de har stor diameterspridning eller olikåldrigt.

Användarvisningsbild

Re: Blädning

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#689597 Jag skulle i första hand skriva som @alias G2. Om inte av någon anledning det skulle vara aktuellt får det bli S3.

Avatar Fallback

Re: Blädning

sveakatten  
#745550 @Lars Lundqvist SLU Hur gick det med din bok om blädning, blev det något?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#745903 Den tickar på, så sakteliga, men eftersom flera kollegor slutat så har jag fått ta över mer undervisning, och då minskar tiden för annat. Men det kommer att lätta framöver, i och med att jag planerar att gå ner rejält i arbetstid efter sommaren. Då äntligen får jag tid för detta... :)

Avatar Fallback

Re: Blädning

sveakatten  
#746212 Det låter bra, tycker detta är svårt, jag är alldeles för velig, så det tar tid i skogen.
Synd att det inte finns någon att fråga.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blädning

HogbergetsVilma  
#746384 Finns det någon undersökning hur kvaliteten påverkas av blädning? Tänker om det ska vara grönkrona ner till någon meter lär det blir väldigt grovkvistigt?

Det jag läst om blädning är väl just att man endast ska leverera kvalité istället för kvantitet? Verkar vara helfel isåfall om man får både låg kvalité och lägre kvantitet?

Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#746398 Det blir inte så mycket kvistfritt virke nej, men levande kvist från andra stock och uppåt.
Men spelar det nån större roll för gran?

Avatar Fallback

Re: Blädning

isteskog  
#746407 I mitt område (Hälsingland) finns det bara två kvaliteter på gran. Ca 90 % går i den bästa och resterande är typ åkergran som är grovkvistig. Så någon kvalitet på granen är det ingen ide att satsa på.... tyvärr

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).