Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 585375 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sveriges tre trädslag

Kim74  
#637519 Intressant läsning om skogsutvecklingen i Finland (på svenska dessutom).

https://www.osterbottenstidning.fi/Artikel/Visa/363457

Användarvisningsbild

Re: Sveriges tre trädslag

ulf 1  
#637520 Palakangas har du försökt sålt en sommarstuga som du köpte när den var omgiven av en vacker skog och som du sen inte orkar bo kvar i när den står på ett blåsigt kalhygge, och har du försökt fått tillbaka dina pengar vid försäljningen.
Har du fått förklarat för dig när de kvarlämnade träden ligger som ett plockepinn över huset, "att va fan du tjatade om att vi skulle lämna några träd" ja då har du nog föredragit att nån pundare stulit gräsklipparn

   TS
Avatar Fallback

Re: Sveriges tre trädslag

gurka  
#637522
ulf 1 skrev:Gurka jag tvivlar på att han fick ett öre, av mig hade han fått lite virke


OK, då gick det från en "svart" affär till en "vit" och staten fick sina löneskatter och momsintäkter i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Sveriges tre trädslag

isteskog  
#637523 Nu börjar det väl likna fan ...... 🙃 🙃 🙃

Användarvisningsbild

Re: Sveriges tre trädslag

fendt311  
#637525
ulf 1 skrev:Gurka jag tvivlar på att han fick ett öre, av mig hade han fått lite virke, och vad tänkte jag betala, ja vad brukar man betala, antagligen nåt liknande för mig då, det kommer väl en faktura och sen är det bara att betala, men entreprenören kanske först ska fråga mamma (STORA) hur mycket han ska fakturera.
En gång fram till början av 90 talet så ägde skogsbolagen maskiner och avlönade folk för att köra dom, sen kom den stora outsourcingen, där små enskilda firmor fick ta alla risker och kunde spelas ut mot varandra, maffian vill sällan riskera sina pengar, och någon trygg arbetsgivare har dom heller aldrig varit, ibland lite väl bryska avskedanden.
I dag betalar maffian sina egna forskare på skogforsk (ni vet forskarna som Lars säger är helt fria att forska på vad dom vill och absolut inte är köpta) gissa vad dom forskar fram åt industrin, jo jättestora skogsmaskiner och jättestora "timmer" bilar som kör jättemånga tandpetare på sina bilar, och att det är jättebra att ni skogsägare bedriver ert skogsbruk precis som ni gör .. praktiskt va.
Jag läste ett kandidatarbete över hur skogsindustrin sköter sig gentemot skogsägare och entreprenörer, och gissa vad .. dom sköter sig jätttebraa.
"Uppdragsgivaren för detta examensarbete, Skogforsk, är det svenska skogsbrukets forskningsinstitut och är finansierat av skogsnäringen och staten.
Skogforsk bedriver forskning för att tillföra svenskt skogsbruk tillämpbara kunskaper, tjänster och produkter som bidrar till ett lönsamt, hållbart bruk av skogen, så att näringens konkurrenskraft stärks och viktiga samhällsmål uppnås."
Ja så där låter det i var och varannan beskrivning av forskare i skogssverige.
Ungefär som brottsförebyggande rådets forskare lät tjyvar och banditer ge pengar för att utveckla lönsamheten i deras skrå, också det en industri med några tiotusental "arbetare".
Vilka enskilda medborgare som drabbas värst av "industriernas" framfart är svårt att avgöra, jag tippar på skogsindustrin, där jag får så många fler förtvivlade människor att trösta.
Tallen det är väldigt bra att älta det här, för jag ser ingen som är nöjd med hur skogsbruket bedrivs och hur träden mår ... gör du.

Jag förstår ingenting. Vad handlar tråden(Sveriges tre trädslag) om?
Du om någon borde ju kunna kortfattat berätta det för mig. Eller?

Avatar Fallback

Re: Sveriges tre trädslag

Palakangas  
#637528
ulf 1 skrev:Palakangas har du försökt sålt en sommarstuga som du köpte när den var omgiven av en vacker skog och som du sen inte orkar bo kvar i när den står på ett blåsigt kalhygge, och har du försökt fått tillbaka dina pengar vid försäljningen.
Har du fått förklarat för dig när de kvarlämnade träden ligger som ett plockepinn över huset, "att va fan du tjatade om att vi skulle lämna några träd" ja då har du nog föredragit att nån pundare stulit gräsklipparn

Om skogen inte var min så hade jag accepterat det. Är inte så blåögd och naiv. Men låt bli min gräsklippare.

Avatar Fallback

Re: Sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#637531
fendt311 skrev:
ulf 1 skrev:Gurka jag tvivlar på att han fick ett öre, av mig hade han fått lite virke, och vad tänkte jag betala, ja vad brukar man betala, antagligen nåt liknande för mig då, det kommer väl en faktura och sen är det bara att betala, men entreprenören kanske först ska fråga mamma (STORA) hur mycket han ska fakturera.
En gång fram till början av 90 talet så ägde skogsbolagen maskiner och avlönade folk för att köra dom, sen kom den stora outsourcingen, där små enskilda firmor fick ta alla risker och kunde spelas ut mot varandra, maffian vill sällan riskera sina pengar, och någon trygg arbetsgivare har dom heller aldrig varit, ibland lite väl bryska avskedanden.
I dag betalar maffian sina egna forskare på skogforsk (ni vet forskarna som Lars säger är helt fria att forska på vad dom vill och absolut inte är köpta) gissa vad dom forskar fram åt industrin, jo jättestora skogsmaskiner och jättestora "timmer" bilar som kör jättemånga tandpetare på sina bilar, och att det är jättebra att ni skogsägare bedriver ert skogsbruk precis som ni gör .. praktiskt va.
Jag läste ett kandidatarbete över hur skogsindustrin sköter sig gentemot skogsägare och entreprenörer, och gissa vad .. dom sköter sig jätttebraa.
"Uppdragsgivaren för detta examensarbete, Skogforsk, är det svenska skogsbrukets forskningsinstitut och är finansierat av skogsnäringen och staten.
Skogforsk bedriver forskning för att tillföra svenskt skogsbruk tillämpbara kunskaper, tjänster och produkter som bidrar till ett lönsamt, hållbart bruk av skogen, så att näringens konkurrenskraft stärks och viktiga samhällsmål uppnås."
Ja så där låter det i var och varannan beskrivning av forskare i skogssverige.
Ungefär som brottsförebyggande rådets forskare lät tjyvar och banditer ge pengar för att utveckla lönsamheten i deras skrå, också det en industri med några tiotusental "arbetare".
Vilka enskilda medborgare som drabbas värst av "industriernas" framfart är svårt att avgöra, jag tippar på skogsindustrin, där jag får så många fler förtvivlade människor att trösta.
Tallen det är väldigt bra att älta det här, för jag ser ingen som är nöjd med hur skogsbruket bedrivs och hur träden mår ... gör du.

Jag förstår ingenting. Vad handlar tråden(Sveriges tre trädslag) om?
Du om någon borde ju kunna kortfattat berätta det för mig. Eller?



Om vederbörande inte lyckats på 513 sidor förklara detta, tror du verkligen att han har svaret? :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Sveriges tre trädslag

ulf 1  
#637541 Vad är det som är så svårt att fatta.
Allt hänger ihop, först av allt måste vi reda ut varför vi INTE ska plantera barrträd, det handlar om löv hoppas jag, sen måste vi förstå varför den dysfunktionella industrin inte vill ha löv, det handlar oxå om löv, sen måste vi veta att vi inte tjänar mer pengar på barr, det handlar verkligen om löv ... måste jag dra allt igen eller ska du gå om första klass först och lära den moderna progresiva pedagogiken.
Numera får barn lära sig att ifrågasätta och analysera, korvstoppning där man bara skulle kunna rabbla kungar och årtal och sen bli godkänd slutade vi med för länge sedan.
Medelåldern bland Sveriges skogsägare ökar ju hela tiden och är nu över 60 år, jag lovar att det märks.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sveriges tre trädslag

Palakangas  
#637542

Thore Skogman " när man är en glad pensionär.

Avatar Fallback

Re: Sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#637543
ulf 1 skrev:Vad är det som är så svårt att fatta.
Allt hänger ihop, först av allt måste vi reda ut varför vi INTE ska plantera barrträd, det handlar om löv hoppas jag, sen måste vi förstå varför den dysfunktionella industrin inte vill ha löv, det handlar oxå om löv, sen måste vi veta att vi inte tjänar mer pengar på barr, det handlar verkligen om löv ... måste jag dra allt igen eller ska du gå om första klass först och lära den moderna progresiva pedagogiken.
Numera får barn lära sig att ifrågasätta och analysera, korvstoppning där man bara skulle kunna rabbla kungar och årtal och sen bli godkänd slutade vi med för länge sedan.
Medelåldern bland Sveriges skogsägare ökar ju hela tiden och är nu över 60 år, jag lovar att det märks.



Har du ställt den frågan till dig själv?
Och nä VI behöver inte göra något om vi inte vill...
Att industrin inte vill ha enbart löv virke kan ju bero på att de helt enkelt inte har avsättningar för just det virket, barrträd går att göra mycket med, kan du tillverka diesel av ek?

För att använda löv virke är man väl tvungen att tillsättas en massa kemikalier och att såga lövstockar till konstruktions virke tror jag inte heller på, för utbudet är för dåligt....

Användarvisningsbild

Re: Sveriges tre trädslag

Mellberg  
#637547 Tillväxtrekord i den svenska skogen :d Klimatnyttan större än någonsin :d

Sverige har aldrig haft så mycket skog som idag 8)

Efterfrågan på svenskt TOA-papper större än någonsin =))

Kom ihåg Ulf 1 , trakthyggesbruket bara levererar, år efter år :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Sveriges tre trädslag

machonisti  
#637549
ulf 1 skrev:Vad är det som är så svårt att fatta.
Allt hänger ihop, först av allt måste vi reda ut varför vi INTE ska plantera barrträd, det handlar om löv hoppas jag, sen måste vi förstå varför den dysfunktionella industrin inte vill ha löv

Industrin köper barrmassa och skogsägarna säljer densamma. Var är det dysfunktionella.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges tre trädslag

ulf 1  
#637558 Machonisti, att det växer andra träd i Sverige Lövträd heter dom visst, som inte dör så lätt och som ger en hållbarare natur. De blåser inte omkull så lätt heller och dör inte av borrar, mm.
Jag tänker på forskningen som ofta bara gör som dom blir tillsagda, och ska industrin ha barr då jävlar får det bli så.
Den här forskningen jag talade om tidigare idag när efekterna på outsorcingen av avverkningarna skulle forskas på, hade massor av slag på fingrarna redan innan forskarna börjat med sin forskning, som det här tex, det som ju borde ha varit själva huvudforskningen "Enligt direktiv från uppdragsgivaren kommer frågan om varför produktiviteten har stagnerat inte att behandlas. Detta för att hålla omfattningen av studien på en rimlig nivå." Min kommentar: kan detta ens kallas forskning.
Kolla min egen lilla "forskning" kring stormskadat, mycket intressantare, granrötter har jag redan avhandlat, så nu tar vi tallen, den står stabilt men växer åt helvete för fort, ojdå är inte de bra de, nääe.
Kolla på den här bilden varför rangliga snabbvuxna talar med halvmeterhöga toppskott är idioti, som slu håller käften om, ("direktiv" från mamma kanske.)
Ja då går det så här, dom blåser inte omkull, dom blåser av, jävlar tänkte inte på de, tillbaka i källaren i Sundbyberg kanske.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sveriges tre trädslag

jannee  
#637562 Du ULF 1, har du glömt stänga ladugårdsdörren eftersom du inte har alla hästar hemma.?
Fanns 2 - ENDAST 2 träd som stod kvar på ett område av 80 ha efter Gudrunstormen.
Finns inga träd som klarar av en riktig tromb inte ens palmerna klarar detta och numera kan det även förekomma tromber i Sverige.
Vet om en strax öster Avesta som drog omkull ALLT i ett litet stråk, även små självföryngrade tallplantor.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges tre trädslag

machonisti  
#637564 Visst avskräcker bilden en att odla tall. Det jag funderar på är varför står skogen i bakgrunden. Jag gissar att den fula figuren har gallrats onödigt hårt.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).