Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 585168 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#632960
ulf 1 skrev:Måste jag hela tiden elda på er för att hålla igång diskussionen.
Hanatorp skriver "Hela landskap raderas ut. Tyskland bävar inför kommande sommar. Blir den lika varm som förra kan det vara slutet för gran söder om Hessen" ja .. vad lär vi oss av det då.
Jo att planterad gran är ett värdelöst "skogsbruk", skog ska alltid i första hand växa av sig själv, stödplantering är helt OK, och givetvis att "ställa om" till lövskogar eller från gran till tallblandskog, men där räcker det med åtgärder från oss människor, alla borde inse, som man gjort i Tyskland, att gran inte är framtid längre, den funkar kanske på 20% av svensk mark men inte mer.
Tyskland har drastiskt minskat på sin gran som till 90% varit planteringar från efterkrigstiden.
Tyskland plockar ut lika mycket kubik varje år på 11 miljoner hektar som vi gör på 23 miljoner.
Ganska fasntastiskt egentligen på en medelbonitet på 9,5.
Man har närmare 4 miljarder kubik i sina skogar och ökar på varje år, medan vi står helt still sen 10 år tillbaka, vad vi har för problem har jag tjatat mycket om nu, men borde vi inte lära oss något av Tyskarna.
En miljon människor jobbar i skogs och trä industrin, förädlingsvärdet är enormt, bla med Svenskt "bulkfiber".
Att 25% av 80 miljoner tyskars träfiberprodukter (det enda svenska träd duger till, träfibrer) kommer från svenska skogar, säger bara en sak ... att vi är ett jävla U-land som exploateras av smartare läbnder.
Förövrigt kan ni byta ut ordet corona mot influensa så känns det lite bättre, hysteriska människor får mig att må illa.
I Kina där inhemsk smittspridning nästan upphört har 3000 människor dött av corona, och det är ju mindre än när svininfluensan drog fram för 10 år sen, men som vanligt har vi inga proportioner på vår hysteri.
Läs på lite och gå sen ut och njut av vårkänslan som börjar närma sig med stormsteg.
P.S. Det är sista chansen att beställa lite lövträd att plantera.
https://www.svt.se/nyheter/kina-tar-kam ... influensan


Du behöver inte elda på ett dugg..
Att tråden ligger lugn när du ej skriver beror helt enkelt på att folk inte har mer att skriva eller att du inte har kommit med mera dåliga argument för din strävan till ännu mera tok.

Om vi i Sverige plockar ut lika mycket m3 som man gör i Tyskland fast där på halva arealen, så måste det betyda att man hugger mycket mer och därmed förstör skogarna enligt dig...eller hur?

Håll corona och svininfluensan borta från denna diskussion...har inget med träden att göra...

Användarvisningsbild

Re: Sveriges tre trädslag

ulf 1  
#632961 Inlägget raderat.
Har inget med tråden att göra och var lite för mycket ”killgissningar” och raljerande om virus och influensa.


/Kse

   TS
Avatar Fallback

Re: Sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#632962 Bra ulf, bevis på detta påstående, tack för det har jag inte läst eller hört.

INNAN du skriver mer dynga.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges tre trädslag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632964 Å vad har detta med trådens ämne (Sveriges tre trädslag) att göra?
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 22 mar 2020, 11:43, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges tre trädslag

Vardon  
#632965 Och vad var resultatet om man inte gjort vaccineringarna?

Avatar Fallback

Re: Sveriges tre trädslag

Palakangas  
#632966 Den här tråden handlar bara om en bitter man och hans stora ego.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges tre trädslag

ulf 1  
#632973 Inlägget raderat.
Har inget med tråden att göra och var lite för mycket ”killgissningar” och raljerande om virus och influensa.


Ulf1, håll dig till ämnet. Vill du skriva om Corona så finns det tre trådar i ämnet.

/Kse

   TS
Avatar Fallback

Re: Sveriges tre trädslag

Palakangas  
#632978 =)) =))

Användarvisningsbild

Re: Sveriges tre trädslag

Vedproducent  
#632986 Åter till ämnet. En liten film om svenska fina modellen som visat sig så värdefull. Sammanfattar rätt bra hur fint och varför svenska skogen är så bra i dag.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges tre trädslag

machonisti  
#632994
ulf 1 skrev:Inlägget raderat.
Har inget med tråden att göra och var lite för mycket ”killgissningar” och raljerande om virus och influensa.


Ulf1, håll dig till ämnet. Vill du skriva om Corona så finns det tre trådar i ämnet.

/Kse

Uppslagen börjar tydligen sina!

Användarvisningsbild

Re: Sveriges tre trädslag

ulf 1  
#633031 Det är bra, se till att vi håller oss till det som tråden gäller, blev bara lite exalterad över vår benägenhet att vara så lättlurade och tappa perspektiven.
Jag har i dag byggt på min brädgård, och det blir man lycklig av, jag hoppas verkligen vi alla skogsägare någon gång får känna glädjen av att vara förädlare av den råvara vi äger.
Bara att bygga med eget virke är något som ger lyckokänslor, det där med produktion är övervärderat, jag har aldrig känt mig orolig för att träden växer för sakta, bara för att de växer för fort. det måste vara nån virus som spridits från skogsindustrin, att träd ska växa maximalt.
När jag går och tittar i min skog och kommer till ett parti med självsådda granar som står så tätt att man knappt kan ta sig fram, så är det enda jag tänker på, att "fan dom här träden är 80 år och knappt 20 cm i brösthöjd, vilka kanonträd att såga specialvirke av" .. då tänker någon (alla), vilken knäppis, men kan man sin historia så vet man att fiolbyggaren Stradivarius, använde extremt tätvuxen gran till bottnarna i sina fioler.
I går sålde jag 2tums Almplankor för 1500 kr styck, de som köpte skulle ta med sig sina snickarkompisar nästa gång dom kom ner, så ringarna på vattnet borde kunna ge mig en hygglig försörjning framöver, den som överlever får se.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
Avatar Fallback

Re: Sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#633039 "I går sålde jag 2tums Almplankor för 1500 kr styck"

Och hur många fick du ut per stock?

Avatar Fallback

Re: Sveriges tre trädslag

Blivande snickare  
#633047
vinterrojarn skrev:"I går sålde jag 2tums Almplankor för 1500 kr styck"

Och hur många fick du ut per stock?

Till det priset skulle jag gissa kring tio. Varav kanske 5-6 går på det värdet å resten mindre.

Avatar Fallback

Re: Sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#633050 Intressant, bara där runt 7500 kr...
Sedan lite mindre för de klenare....

Intressant minnsan

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).