Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 585131 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#528381 det där lars har med livsfilosofi att göra, jag respekterar att du inte vill äga skog, och mitt företag trivs bäst med att ligga runt 3 miljoner i omsättning om året, jag vill vara fri och bestämma över varje dags agenda, inte låta mitt företag bestämma vad jag måste göra ... jag kan ändra mig från minut till minut vad jag vill göra .. idag har jag och min fru suttit och fikat vid en allt större damm i värmen och tittat på en bäver som hjälper mig med att skapa en fantastisk sjö/våtmark (jag hjälpte honom igång förra hösten) och det går precis enligt mina planer, här kan vi snacka om att delegera jobben, tom till skogen djur .. vi har städat efter ett danskt par som bott i stugan hela veckan och i morgon kommer ett nytt par från danmark .. lite ved ska dom ha också, men så mycket mer jobb är det inte att hyra ut stugan .. mycket virke har det blivit av all sågning, mest 6 och 8tums bloch som blir fina att såga vidare i vår på bondsågen .. att såga på cirkelsåg är som att släppa tredje världskriget loss, så att lägga upp block känns lugnare .. tacka vet jag bandsågen, den kör min fru också till sina projekt, mest okantat halvtumsvirke att göra skyltar av .. nej inga stora planer med mitt företag, även om folk nästa år ska få köpa virke i en liten brädgård jag kommer att öppna, men det blir mest "tokvirke" med 7-8 meter långa 30 cm golv plank och okantade 2 tums skivor till bord och liknande, säljer redan till ett par som renoverar gamla timmerkåkar ock då är det fint med block i olika storlekar och längder .. men allt jag gör får utveckla sig själv utan att jag planerar att det ska bli stort .. att bli någon jan stenbeck har aldrig intresserat mig .. men kolla gärna dokumentären om honom, det är tur att vi har såna entreprenörer, som för landet framåt med sina galna ideer, ... men det storskaliga har aldrig lockat mig, om nu inte att förbjuda kalhyggen räknas som något storskaligt ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#528383 en fråga till lars, när vi pratar om "mitt" skogsbruk att få upp nya träd i en skog .. jag tycker mig märka en hårfin gräns där det börjar växa under de stora träden .. finns någon forskning på just kronslutningen och var gränsen går för att rekryteringen av träd startar ... kan tänka mig att det borde vara av stort intresse för detta av helt motsatta motiv än jag har .. jag tänker på att sista gallringen inte görs så hård att det börjar växa en jävla massa träd som sedan stör slutavverkningen .. för min del så ser jag också den forskningen som intressant för de som vill "ställa om" sin planterade skog ..

   TS
Avatar Fallback

Bayerns statsskogar

Hanatorp  
#528387 Lite statistik från Bayern

Försåld stamved

Gran (Picea Abies) 3 233 000

Tall 744 000 m3 fub

Eiche 84 000 m3 fub

Buche 599 000 m3fub


Försåld Bränsleved

Gran 99 000 m3fub

Tall 51 000 m3fub

Eiche 26 000 m3fub

Buche 188 000 m3fub


Försåld Industrived

Gran 237 000 m3fub

Tall 85 000 m3fub

Eiche 21 000 m3fub

Buche 232 000 m3fub


Försåld Energived

Gran 306 000 m3fub

Tall 19 000 m3fub

Eiche 5 m3fub

Buche 37 000 m3fub


Totalt alla sortiment i % av all försäljning

Gran 69 %
Tall 16 %
Eiche 2 %
Buche 13 %


Källa Bayerische Staatsforsten Statistikband 2016

Man ser tydligt att vår vanliga gran är det viktigaste trädslaget i de Bayerska skogarna och 2/3 av försåld ved kommer från Granavverkningar

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

erikl  
#528388 https://www.allabolag.se/5568718786/tavelmannen-ab

Hur mycket av omsättning och resultat är från skogsbruket?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#528392 det finns ingen som kan leva på sin köpta skog i sverige, och ägnar du dig åt enbart kalhyggesbruk blir det ju helt omöjligt ... så varför låtsas att sveriges skogar försörjer sina ägare, om du äger mindre än 200 hektar så får du kamma dig och söka jobb även om du ärvt den .. och då har ju 99% av alla skogsägare sållats bort .. är det inte märkligt att det talas så ofta om ekonomisk ruin för de stackars skogsägarna från lrf, och skogsägarföreningar, om man måste sätta av en liten tofs naturskog i de tragiska kalhyggesöknarna .. nää jag vore nog ganska värdelös företagare om jag trodde jag kunde leva på 40 hektar skog ... kolla här hur bruttovärdet sjunkit på virket, att säga skogsbruket är viktigt för sverige är bara löjligt .. ja i tyskland är närmare hälften av skogen barrträd och bayern med alper och berglandskap har ju då extra mycket av barrträd .. men tänk vad dom är duktiga på skogsbruk, kanske dags att fråga hur dom gör ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#528395
ulf 1 skrev:en fråga till lars, när vi pratar om "mitt" skogsbruk att få upp nya träd i en skog .. jag tycker mig märka en hårfin gräns där det börjar växa under de stora träden .. finns någon forskning på just kronslutningen och var gränsen går för att rekryteringen av träd startar ...


Det finns inte så mycket om detta. Det som finns är studier av fröträd/skärmar samt vår senaste studie som tittar på hur flerskiktad tallskog uppkommit.
För att få upp en tallföryngring som växer upp under överbeståndet så måste du ha grundytan nere på max ca 10 m2/ha, hela tiden. Om du vill skapa en (tillfälligt) flerskiktad tallskog bör du ner i ännu lägre grundyta, 5-6 m2/ha, och sen lämna kvar det glesa tallbeståndet. Det gör att den massföryngring som du får i början skiktar sig i höjd (några stannar, andra växer på) så att du efter 40-50 år har ett halvglest flerskiktat tallbestånd. Fast det blir ganska låg volymtillväxt, totalt sett.

Jag la till "tillfälligt" eftersom strukturen försvinner så småningom om du inte återigen gör en stenhård avverkning (i princip kalhuggning med fröträd). Det sker ingen inväxning underifrån när grundytan stigit upp mot 13-15 m2/ha och i välväxande skog är grundytan normalt över 20 m2/ha.

PS. Ett råd i all välmening: Du borde vara noggrannare med uppgifter som är lätta att kolla, både när det gäller skogsbruk och personliga förhållanden. Det är slirandet med med nästan alla uppgifter som gör att få lyssnar på dig.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Vedproducent  
#528396
erikl skrev:https://www.allabolag.se/5568718786/tavelmannen-ab

Hur mycket av omsättning och resultat är från skogsbruket?

Behöver nog inte vara så stor omsättning på skogen hos Ulf för att gå back med 98 000 kr.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

erikl  
#528404 Lika mycket svar som vanligt......

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#528405 jag ska ta foton på en tallskog i morgon där det växer jäkligt bra under ett ganska tätt krontak och jag tror är betydligt tätare än du säger lars .. om man tittar på företagssiffror ska man nog vara försiktig med att dra snabba slutsatser av staplarna det finns mycket som inte syns .. att gå back ibland, hör till livet som företagare och det har jag gjort lika många år som jag gått med vinst, förra riktigt bra året köpte jag min största skog, och vilken vanlig knegare gör det på ett års inkomst .. spännande är det i alla fall, och det är väl så livet ska vara ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#528453
ulf 1 skrev:om man tittar på företagssiffror ska man nog vara försiktig med att dra snabba slutsatser av staplarna det finns mycket som inte syns ..

Jag gissar att det man reagerade på var bland annat att omsättningen legat strax under 2 miljoner i snitt de senaste åren och att bolaget trots 3 anställda bara haft ca 300 kkr i personalkostnader per år i snitt och knappt nån aktieutdelning, så ni har knappast försöjt er på firman.

Ta inte bara foton på tallskogen utan mät grundytan. Skaffa dig ett relaskop och en höjdmätare lär dig använda dom. Det har du glädje av.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#528466 det är alltid svårt att förutse hur ens kunder ska beställa år från år, och det har gått dåligt för mina största kunder men för mig är sådana händelser något som gör att jag får chans att starta upp nya verksamheter .. så det kommer att bli mer från skogen framöver .. och det måste väl vara intressant för er som hoppas att det går åt helvete med alternativa skogsbruk .. och även för er som är intresserade av hur mycket en liten skog som får vara skog kan ge i avkastning .. jag har ju behov av några fler ben att stå på, om nergången hos mina kunder fortsätter ... och att sälja lite udda dimensioner kan vara ett sånt ben, mitt mål är i alla fall att blivande jäg och skogsmästare ska kunna få en titt på mitt skogsbruk och ha med sig ut i livet nått mer än kalhygge ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#528478 idag blir det takbygge för mina allt större högar av sågade block, men först har jag lite frågor till lars .. jag tog de här korten på två likadana skogsgrupper en tall och en gran, de planterades för ungefär 25 år sen på ganska fuktig mark, de innehåller efter gallring 1300 träd, och som jag uppfattat vad du skriver om flerskiktade skogar ska inte ett träd kunna slå rot under så många träd .. du får ett halft rätt för under de 1300 granarna växer inget, men under de 1300 tallarna så ser det mycket lovande ut .. det var det jag menade med att skillnaden verkar hårfin om man ska få igång nya skikt eller inte .. ungefär som att det på ett hygge är bara granplantor i skuggan av den gamla skogen och ett enormt lövuppslag 30 meter ut på hygget .. det här är ju sådant du borde lära ut, men verkar av någon anledning inte noterat .. kolla på bilderna ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#528489 Granskogen ser ut att vara äldre än tallskogen och om dom är 25 år så gratulerar jag dig till att ha extremt bördiga marker.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#528491 Men sen vet jag inte vad det är du tycker dig se i tallskogen. Om du läser om det jag skrev tidigare så ser du att svårigheten inte är att få enstaka plantor att födas inne i skogen utan att få dom att överleva och växa i decennier, samtidigt som överbeståndet står för huvuddelen av produktionen. Dessutom, hur många tallplantor hittar du?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

halvproffs  
#528499 Inte hoppas vi att det går åt helvete för dig. Alla får ju ha sina åsikter men när det börjar likna envisa försök att övertala normaltänkande människor med en dåres envishet går det för långt.
Stod idag på pass i en svag timmerställning av tall som är gjord för kanske 30 år sedan och inte är det mera än lite vedträd som kommit upp därinte. Är lite björkslanor och klen, ful gran växer där.

Kanske Ulf1 har specialboniteter som passar för sitt skogsbruk och som ger bra intäkter.



.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).