Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 585275 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Tralsmo  
#625316
röjar kalle skrev:
vinterrojarn skrev:Sanning för honom är då en åsikt utan fakta och trolig sanning för mig..

Spelar ingen roll hur mycket han tror på det han gör eller påstår sig att göra, för kom ihåg bevis saknas... Bara för att förhoppningar finns att det ska vara som Ulf utger det för, betyder inte att det är så.

Lars har då iallafall bevis för vad han påstår, och det är det jag blivit lärd en gång i tiden, sedan att man har andra tankar eller funderingar är ej sanningar utan just åsikter/funderingar.....
Lars har dokumentation som han kan stödja sig i mot när blir jobbigt.Och du har blivit lärd att det du tror på det är den rätta vägen.Men bara för den saken skull behöver det inte vara rätt.Jag har tagit bort skygglapparna från huvudlaget fick en mer objektiv syn på hela svenska skogsbruket.Jag har också gått samma skola som ni så mig lurar ni inte i några tokerier längre. :grin:



Va den rätta vägen är beror på va du vill å va du tror.
Lars återger vad forskning säger å va som hänt i dom försök som gjorts.man kan tolka det "på ett eller annat vis". Ja väljer ju att tolka det på Lars vis.
Ja har inte blivit lärd nånting, har ju knappt grundskola. Har sysslat med det mesta dom senaste 45 åren. De ja har lärt mej är att tänka själv å sätta mej in i saker själv.

Nog har det hänt att ulf1 har rätt ibland. Ä väl inte så konstigt alla har väl rätt nån gång.
Så mycket som han spyr ut sej vore det väl konstigt annars. Så mycket som han svamlar om.

Att hyra ut stugor ä väl inte alls fel. Att öppna brädgård å sälja samt tillverka det som vissa kunder vill ha ä inte heller fel.
Tyvärr ä ja inte det minsta intresserad av att syssla me de. Inte ens om de skulle va hyfsat bra betalt.

I min skog kan folk ta me sej en stol å sätta sej å glo på mina träd alldeles gratis om dom vill.
Förutsättningen ä ju att dom lämnar platsen ren å fin som den va innan dom kom.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#625326
Niking skrev:
vinterrojarn skrev:
tallen100 skrev:Egentligen är det inte svårare än att var och en får tro på sina egna "sanningar", tycker någon tex att månen är blå och övertygar någon annan om det, så kan man säga, nej månen är gul.
Men går inte budskapet fram så får dom väl tycka att månen är blå och sen är det färdigdiskuterat.
:ymparty:

Undantaget är batterisågar, elbilar, och liknande
:mrgreen:



Ungefär som om jag skulle säga med bestämdhet att detta är en motorsåg

1581859239_85233919_18
60308527436593_2605736381942595584_o.jpg



Väldigt bränslesnål och går nog bara du säger brum brum... =))


Aha, du försökte alltså röja med den sågen? Ja då förstår jag att du inte fick betalt! :mrgreen:
/Niklas


Åh din lilla skojare där.. den var bra...
Vore nog en speciell upplevelse att röja med denna.... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#625327
röjar kalle skrev:
vinterrojarn skrev:Sanning för honom är då en åsikt utan fakta och trolig sanning för mig..

Spelar ingen roll hur mycket han tror på det han gör eller påstår sig att göra, för kom ihåg bevis saknas... Bara för att förhoppningar finns att det ska vara som Ulf utger det för, betyder inte att det är så.

Lars har då iallafall bevis för vad han påstår, och det är det jag blivit lärd en gång i tiden, sedan att man har andra tankar eller funderingar är ej sanningar utan just åsikter/funderingar.....
Lars har dokumentation som han kan stödja sig i mot när blir jobbigt.Och du har blivit lärd att det du tror på det är den rätta vägen.Men bara för den saken skull behöver det inte vara rätt.Jag har tagit bort skygglapparna från huvudlaget fick en mer objektiv syn på hela svenska skogsbruket.Jag har också gått samma skola som ni så mig lurar ni inte i några tokerier längre. :grin:


Man skulle inte lära ut saker på skolorna om det ej var det rätta.
Sedan att man har en annan syn i det verkliga livet är en annan, se bara på att hantera motorsågen....

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#625329
röjar kalle skrev:
vinterrojarn skrev:Sanning för honom är då en åsikt utan fakta och trolig sanning för mig..

Spelar ingen roll hur mycket han tror på det han gör eller påstår sig att göra, för kom ihåg bevis saknas... Bara för att förhoppningar finns att det ska vara som Ulf utger det för, betyder inte att det är så.

Lars har då iallafall bevis för vad han påstår, och det är det jag blivit lärd en gång i tiden, sedan att man har andra tankar eller funderingar är ej sanningar utan just åsikter/funderingar.....
Lars har dokumentation som han kan stödja sig i mot när blir jobbigt.Och du har blivit lärd att det du tror på det är den rätta vägen.Men bara för den saken skull behöver det inte vara rätt.Jag har tagit bort skygglapparna från huvudlaget fick en mer objektiv syn på hela svenska skogsbruket.Jag har också gått samma skola som ni så mig lurar ni inte i några tokerier längre. :grin:



Det där med att lura i dig tokigheter, tycker jag att du verkar klara av själv riktigt bra...
Så där är det nog ej något arbete för oss att göra... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#625330 Ni ser allihopa, hade vi haft en sådan här trevlig och skojsam stämmning i denna tråden förut så hade säkert den varit väldigt rolig att läsa...

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#625456 Idag var det för ruggigt att jobba ute, lite som Norgesemester i slutet av augusti.
Jag skulle nog ställa upp för studenterna på skogshögskolan, bara det blev några tuffa människor som vägde upp det paradigm som Svensk skogsutbildning förtrycks under.
Men jag har en känsla av att det är för jobbigt för dessa andra personer att konfrontera produktionsforskarna, med koldioxidlögner och hållbarhetsfantasier, så det slutar väl med att jag sitter ensam, med i bästa fall någon från "miljörörelsen" och det skulle ju bara bli en "alla mot en" tillställning, och det skulle ju bli jag och den andre skulle ju genast förpassas till gropen där miljömupparna ligger.
Fortfarande har jag ju inte hamnat där, jo någon onyanserad kanske påstått det.
Jag har alltid undrat hur det går till när debattinlägg från seriösa forskare som går emot paradigmet, bara singlar som ett höstlöv till marken och genast blir som förna i en barrskog och på bara en månad hamnat i blekjorden, utan att hinna bli humus på vägen..
Riktigt poetiskt lät det där.
Det påstås ofta att Svenskt skogsbruk har en rak linje av forskning följt av framsteg, om det var så skulle det vara förfärligt, då det ju är av motgångarna man lär sig något, men det är vad man påstår.
Jag påstår att det är tvärt emot, det är ett velande utan dess like, oftast är det miljörörelsen som satt stopp för de värsta övergreppen mot naturen, och när man själv kommit på nån idioti i skogshanteringen så har man oftast kommit tillbaka till den några år senare.
Ett exempel av många är gödslingen, mellan 1974 till 84 så gödlade man nästan 2 miljoner hektar, sen var det nog inte bra så mellan 1994-2004 så blev det bara en tiondel, nu är man på gång igen och nu jävlar ska det bli fart på träden igen, alla tvivel är borta.
Jag läste en intervju med en av studenterna på skogsskolan för något år sen, han rabblade så fint ramsorna, "vi har aldrig haft så mycket skog","vi planterar två träd för varje vi tar ner" och allt det andra med koldioxidslukande som de senaste årens runner up, snart på första plats.
Vem skulle kunna ta död på myterna och lögnerna och fortfarande få pinka i ring med folket på slu och skogforsk.
Ta kontakt med mig då, så kommer vi till er på skogshögskolan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#625465 Jaha, det var tydligen svårt för lodjuret att tvätta bort fläckarna, märker jag...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#625475
Niking skrev:Jaha, det var tydligen svårt för lodjuret att tvätta bort fläckarna, märker jag...
/Niklas

Enkelspår kan bara gå fram och tillbaka 🚊

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Björn T  
#625476 Hej. När Uffe är inblandad kan väll det mesta spåra ur.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#625477 Tuffe tuffe...ångar vidare... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#625480
Björn T skrev:Hej. När Uffe är inblandad kan väll det mesta spåra ur.


Han tränar kanske inför Vasaloppet och ropar ständigt "Ur spår!" :grin:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#625483 Nä då, jag är så snäll nu så.
Jag har tänkt på det här med torkning, nu när jag är i den branschen där torkning är viktig.
Väldigt märkligt med virket som kommer från sågverken, 6-7% på plankytan och och 20-22% inne i plankan, vad är det för fusktorkning, plankan lär vrida och vända på sig ganska bra när vattnet ska ut, ännu värre är det med de impregnerade tallplankorna hur tror man att impregneringen ska gå in i kärnveden, verkar väldigt onödigt att ödsla impregnering för att förgifta en sån planka.
Var tog det innovativa skogssverige vägen,
Mina höstsågade timmerblock spricker väldigt lite och får tid på sig att bli stabila innan jag i vår sågar vidare till plank och bräder, då ser jag också kvaliteten i de "öppnade" stockarna och kan bestämma vad dom ska bli.
Varför är vår industri så usla på att ta hand om vårt virke.
Läs och lär. http://www.tracentrum.se/media/1130/For ... rkning.pdf
De övergrova stockarna jag får, som torkat "på rot" i kyrkogårdar, parker och trädgårdar, håller ofta under 25%, mitt i stocken och det räcker att dom ligger ett par veckor inomhus för att dom ska vara klara för "Prime Time".
I sommar ska jag bygga en tork efter Dansk modell, en fläkt som suger ut luften ur det ströade virket, som staplas med oregelbundna luckor och helt öppen i bakre änden, med en presening över som sluter tätt till marken.
Ingen värme, och givetvis bara att stänga av när det regnar, en termometer i var ände, så länge som luften är kallare i "utsuget" så kommer fuktig luft ut, luckorna skapar den turbulens som saknas i vanliga lufttorkade staplar, som är ganska värdelösa, då de snabbt mättas med fuktig luft och slutar torka virket, allt detta är teori för mig idag, men verklighet för den man som ägnat sitt liv åt att komma fram till metoden. Thomas Thomassen,
Han har givit tips till svensk träindustri men hur skulle den ha tid med en sån metod, här är det tillväxt och snabba ryck som gäller, "kan vi få ner torktiden 2 minuter så tjänar vi 50 öre" eller nåt i den stilen, trädet står i 100 år och ska sen torkas i 200 grader i några timmar, annars spricker alla kalkyler, vad är det för fel på sånt folk.

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#625485 Snäll är kossorna också, men ändå brukar de sparkas ibland...

:mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#625487 Vinterrojarn. Men kossorna höll oss vid liv för hundra år sen, om dom fick gå på skogen, du vet de där skogarna som vi "restaurerat" "skräpskogar" som trots sin skräpighet försörjde halva sveriges befolkning, med allt dom behvde, hur många försörjer dom idag. För att slippa någon dum kommentar, det räcker att stockar som torkade "på rot" ligger ett par veckor för att komma ner till 16-18% (NÄR DOM ÄR UPPSÅGADE, det var det som skulle stå.)

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#625488
vinterrojarn skrev:Snäll är kossorna också, men ändå brukar de sparkas ibland...

:mrgreen:

Kossor är inte dumma. De vet mer om virkestorkning än enkelspåret från Tomteboda. =))

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).