Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 585252 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#625055 Det finns ju ett intresse att följa tråden! Annars skulle inte så många inlägg skrivits..... Vissa retar upp sig på Ulfen (även jag ibland) 😉
Ibland kommer det något vettigt ( iaf halvvettigt) men för det mesta är det ovetttigt i dubbel bemärkelse! Vill ni se en annan inriktning i tråden så börja med att bidra med frågor om Sveriges tre trädslag och strunta i att svara på Ulfs inlägg som för det mesta inte tillför något. Han ÄGER ju inte tråden som han tycks tro, så utan responsen som han hela tiden får så lugnar nog tråden ner sig och börjar handla om det den egentligen ska: Sveriges tre trädslag. Jag har väl också bidragit till kålsuperiet ibland men ska försöka bli lite seriösare. Tråden förtjänar ett bättre rykta än att vara en löjestråd som den för ofta urartar till.
Godnatt alla på Alla hjärtans dag som det tydligen var för några timmar sedan. 🙂

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#625059 Sveriges tre trädslag kommer den här tråden aldrig att handla om. Det vet ni.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

snedsåg  
#625070
vinterrojarn skrev:Mina öron är döva tills Ulf1 väljer att anamma samma myt som vi blir påtvingade.

Vill han ha respekt, så börja med att respektera oss, enkelt.

Tjafs.


Jag tror det menas mynt och att det är Ulf1 som åsyftas i andra meningen

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#625073 Jo då Palakangas, jag tänker bidra med många bra inlägg där jag inte det minsta kommer att klaga på vårt dåliga skogsbruk.
Det blir ofta någon slags taftologi (att beskriva samma sak med olika ord) från mitt håll, det är jag medveten om, när jag talar om hur jag hatar kalhygge och gör det med olika negativa beskrivningar från vetenskapen, så blir det jävligt tröttsamt i längden.
Tror jag fått fram detta budskap nu.
Nu när jag för första gången på heltid ska jobba med min tidigare hobby så blir det ju på ett helt annat vis jag kommer att skriva.
Att vara "trädkramare" och leva på skogen blir en utmaning för mig som ni får följa på parkettplats.
Eftersom jag är en människa som inte har någon prestige (vad jag vet) så kommer jag inte att tveka att ändra på min inställning till skogsbruk om det visar sig att det funkar bättre.
De kunder från snickerifolket som jag stött på hittills verkar i alla fall gilla att jag vill ha ett annat skogsbruk och på min brädgård inte kommer att sälja kalhyggesavverkat, några jävla priciper måste en människa få ha.
Jag känner mig inte ett dugg udda i mina tankegångar när jag pratar med folk utanför skogsägarleden, det kanske är ni som är udda.
Människans högsta mål är lycka, men vi blandar ofta ihop lycka med att ha roligt, jag slutade dricka alkohol för över 20 år sen, och blev en helt annan människa, den lycka som jag kände varje gång jag drack, gjorde att jag spärrade av möjligheterna att komma åt det lilla område mellan förväntningar och verklighet, där lyckan finns.
Ni får titta på grafen jag skickar med så kanske någon förstår vad jag pratar om.
Mina förväntningar måste hållas under verklighetens annars blir lyckan svår att hitta.
Nu ska jag ner och bygga på min brädgård, och jag förväntar mig bara att få det att gå runt och ge jobb till ett par av de människor jag gillar, jag lovade ju en youtube kanal, och de två första trevande försöken ligger nu ute sen igår, på tisdag kommer den tredje som visar hur jag sågar en 20 år gammal ekstock, (filmades igår) .
Jag kommer att lägga ut något varje vecka, även besöka de som köper något av mig, och se vad de gör av virket.
Hoppas ni inte trackar mig för mycket i kommentarerna, för ni blir de första som får reda på att kanalen finns.
Många roliga avsnitt har jag planerat in, och jag lovar att hålla nere kritiken av svenskt skogsbruk och bara berätta vad jag själv gör.
Så med detta inlägg så börjar en snällare uffe att framträda.

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#625074
snedsåg skrev:
vinterrojarn skrev:Mina öron är döva tills Ulf1 väljer att anamma samma myt som vi blir påtvingade.

Vill han ha respekt, så börja med att respektera oss, enkelt.

Tjafs.


Jag tror det menas mynt och att det är Ulf1 som åsyftas i andra meningen


Ja det ska vara mynt, lätt att missa bokstäver på telefonen, speciellt med storlek 12 på händerna... :mrgreen:

Ja det är ju honom hela inlägget handlar om.

Tråkigt för din del att du, kände en ilska eller frustration över denna trådens innehåll så att du inte kunde somna...

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#625076 Nu börjar det hända saker hos Ulf! Mer av detta så återkommer respekten iaf från mig. :smile:

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#625078 Nja jag avvaktar.

Men skulle nog hellre se allt detta i en tråd för sig...tror det gör sig bättre.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

fendt311  
#625079 Bägge tummarna upp. Trevligt att se att någon satsar på det han tror på. Härligt att se en gammal industri lokal lysa upp. I stället för att stå och förfalla.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

snedsåg  
#625081 Jag var inte ilsken på tråden. Jag funderade på tråden. Däremot att jag inte kunde somna 😡
Jag funderade på förlagsystemets uppkomst i England på medeltiden och därmed textilindustrins start och till sist fall. Varför Kopparfors Skogar egentligen finns. Och att även demokratin måste ha gränser. Du vet sådant som tänkts förut och tänks igen när man är alldeles klarvaken trots att man vill sova.

Ulf1 skrev att han kände sig utsedd till att alltid behöva lägga om tak. Jag tror att jag absolut förstår hur han känner.

Ulf1 har rätt i att lönsamhet och förädling skulle kunna se bättre ut. Däremot har han fel när han säger att det beror på att de flesta är dumma i huvudet. Vad det beror på? Politiska, marknads och ekonomiska faktorer, företagsintressen, ???, .

Jag tror att Torbjörn och Fredrik vill komma till tankarna i många huvudtexter? Sen kan ingen följa upp eftersom ingen vet (det kanske är jag som talar för mig själv här).
Reportaget i maj när skogsforum gjorde ett besök på ett sågverk i New England och en träbit på en halv meter räddades till förädling. Det skulle inte ske här från några av våra tre trädslag.

Allt går så fort nu för tiden. Rätt som det är har någon klippt in en fin cellulosafiber i en liten organism som simmar omkring i en soluppvärmd bassäng och pappersmassan är bara att filtrera upp. Billigt och bra kanske och skogen kan stå kvar. En artikel, inte om cellulosa, men jag tycker den är väldigt intressant eftersom när utveckling sker i näringslivet brukar saker verkligen kunna hända http://www.forbes.com/sites/johncumbers/2020/01/30/how-asias-smartest-businessman-plans-to-power-a-clean-planet-with-synthetic-biology/amp/

Wikipediaartikeln om NCB värt att läsa för den som inte kommer ihåg [url]sv.wikipedia.org/wiki/NCB[/url]. Jag vill tro att närheten till de stora skogsindustrierna gjorde sitt till för att stjälpa lasset. Södra är viktigt.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#625083 Det industriella skogsbruket är enbart till att jaga kostnader och att få tag i råvaran billigt.

Så jag för min del ser allt skogsbruk på 2 skilda sätt.

Ett sätt är som ovan, där skogen ska växa snabbt och bli fiber, sågad vara redan i första gallring.
Detta få ju naturligtvis konsekvenser för både natur och skog, tro inget annat.

Det andra skogsbruket är ett eget system där man bestämmer helt och hållet själv vad,när,hur man ska spara,avverka,förädla.

Det är ett annat alternativ än att odla skogen som den stora massan gör.

Inget fel att avsätta några ha till detta, och såga om man vill det eller försöka sälja virket som "ovanligt".

Jag har själv några områden som jag ej brukar på industriell bas..
Utan där får allt vara kvar och hitta sin plats,så bestämmer naturen vad som blir vad.

Ved, virke att sälja, eller helt enkelt barrskog...

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#625084 Det skulle vara extremt coolt om inte annat att kunna skapa cellulosa fiber genom denna lösning...

Dock är jag skeptisk till att det kommer inom de närmaste åren.

Skogsbruk är ej för min del att det ligger i en välta i väntan på transport utan det är att skapa.

Men för att man ska kunna skapa på sitt eget sätt så bör vissa saker förändras..

Äganderätten måste bli stärkt.

Skogs lagar om t,ex avverkning måste bort.
Man ska kunna få bestämma helt fritt över det man äger.

Återbeskogningen genom lag måste ses över.

SS bör med omedelbar verkan läggas ner.

Naturvårdsverket lika så.

Sedan måste man vara helt totalt ärlig och klar över att staten ej kommer tillåta annat än att industrin styr och ställer i skogen.
För den vill ha sina intäkter...

Och innan det ändras så är det ytterst svårt att förändra ett individuellt skogsbruk till ett med mera respekt och tankar från naturens sätt att sköta skogen.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#625086 Då fick vi äntligen se ett klipp från Ulf1 och hans blivande brädgård. Bra, men nu vill jag gärna se ett (eller helst flera) klipp på hans "unika" skogar också.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

röjar kalle  
#625091
vinterrojarn skrev:Det skulle vara extremt coolt om inte annat att kunna skapa cellulosa fiber genom denna lösning...

Dock är jag skeptisk till att det kommer inom de närmaste åren.

Skogsbruk är ej för min del att det ligger i en välta i väntan på transport utan det är att skapa.

Men för att man ska kunna skapa på sitt eget sätt så bör vissa saker förändras..

Äganderätten måste bli stärkt.

Skogs lagar om t,ex avverkning måste bort.
Man ska kunna få bestämma helt fritt över det man äger.

Återbeskogningen genom lag måste ses över.

SS bör med omedelbar verkan läggas ner.

Naturvårdsverket lika så.

Sedan måste man vara helt totalt ärlig och klar över att staten ej kommer tillåta annat än att industrin styr och ställer i skogen.
För den vill ha sina intäkter...

Och innan det ändras så är det ytterst svårt att förändra ett individuellt skogsbruk till ett med mera respekt och tankar från naturens sätt att sköta skogen.

Det är nog tur att du inte är President. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Vedproducent  
#625093 Ja det var kul att se faktiskt. Det var en trevlig sida av Ulf. Så då vet vi att Ulf har två sidor. En när han visar upp sig och en när han är gömd bakom tangentbordet och hans hat och ilska kommer fram. Men jag önskar i alla fall lycka till med hans verksamhet och det var roligt att se.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Värmlänning  
#625094
ulf 1 skrev:Jo då Palakangas, jag tänker bidra med många bra inlägg där jag inte det minsta kommer att klaga på vårt dåliga skogsbruk.
Det blir ofta någon slags taftologi (att beskriva samma sak med olika ord) från mitt håll, det är jag medveten om, när jag talar om hur jag hatar kalhygge och gör det med olika negativa beskrivningar från vetenskapen, så blir det jävligt tröttsamt i längden.
Tror jag fått fram detta budskap nu.
Nu när jag för första gången på heltid ska jobba med min tidigare hobby så blir det ju på ett helt annat vis jag kommer att skriva.
Att vara "trädkramare" och leva på skogen blir en utmaning för mig som ni får följa på parkettplats.
Eftersom jag är en människa som inte har någon prestige (vad jag vet) så kommer jag inte att tveka att ändra på min inställning till skogsbruk om det visar sig att det funkar bättre.
De kunder från snickerifolket som jag stött på hittills verkar i alla fall gilla att jag vill ha ett annat skogsbruk och på min brädgård inte kommer att sälja kalhyggesavverkat, några jävla priciper måste en människa få ha.
Jag känner mig inte ett dugg udda i mina tankegångar när jag pratar med folk utanför skogsägarleden, det kanske är ni som är udda.
Människans högsta mål är lycka, men vi blandar ofta ihop lycka med att ha roligt, jag slutade dricka alkohol för över 20 år sen, och blev en helt annan människa, den lycka som jag kände varje gång jag drack, gjorde att jag spärrade av möjligheterna att komma åt det lilla område mellan förväntningar och verklighet, där lyckan finns.
Ni får titta på grafen jag skickar med så kanske någon förstår vad jag pratar om.
Mina förväntningar måste hållas under verklighetens annars blir lyckan svår att hitta.
Nu ska jag ner och bygga på min brädgård, och jag förväntar mig bara att få det att gå runt och ge jobb till ett par av de människor jag gillar, jag lovade ju en youtube kanal, och de två första trevande försöken ligger nu ute sen igår, på tisdag kommer den tredje som visar hur jag sågar en 20 år gammal ekstock, (filmades igår) .
Jag kommer att lägga ut något varje vecka, även besöka de som köper något av mig, och se vad de gör av virket.
Hoppas ni inte trackar mig för mycket i kommentarerna, för ni blir de första som får reda på att kanalen finns.
Många roliga avsnitt har jag planerat in, och jag lovar att hålla nere kritiken av svenskt skogsbruk och bara berätta vad jag själv gör.
Så med detta inlägg så börjar en snällare uffe att framträda.

Första gången som jag ”gillar” ett av dina inlägg...! Fortsätter du såhär så kan det bli fler...

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).