Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 577303 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#624581
Palakangas skrev:
Jag förädlar mitt virke till minst 3000 kronor och ofta till 10-20 tusen per kubik, 

Det är ju stockar som du fått gratis. Din skog är väl som vilken eftersatt trakthuggningsskog som helst.



Må så vara, det är dock ej värdet du tro dig ha vid sågat tillfälle Ulf som är intressant utan värdet som är kvar efter att alla kostnader och marknaden sagt sitt som är det intressanta...

Vad har du för ersättning själv i timmen för ditt sågande? 20kr? 200?3-400?...

Nja runt 80-150 kr sen är avansen borta...

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#624583 Det är ju det där med fakta kontra åsikter.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#624584 Ja jag kan ju endast spekulera eftersom karln ljuger eller skiter i att svara...

Men ser man till kostnader och egen insats så bör det inte finnas hur mycket som helst att kunna få i avans...

Men visst begära ett pris kan man alltid göra,sälja för det det är det svåra om marknaden ej vill betala den summan..

Men är det som med Ulf så är det ju vi som är dumma i huvudet... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#624586 Ja vi har inte ens hundratals med tidningsartiklar som det går att tolka till att trakthyggesbruk är rena ragnarök.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624595
Palakangas skrev:Ja vi har inte ens hundratals med tidningsartiklar som det går att tolka till att trakthyggesbruk är rena ragnarök.

Nej, men vi har istället Lars Lundqvist's enorma kunskapsbank, vilket jag anser vara bra mycket mera värdefullt! :-bd 🤗
/Niklas

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#624597
Niking skrev:
Palakangas skrev:Ja vi har inte ens hundratals med tidningsartiklar som det går att tolka till att trakthyggesbruk är rena ragnarök.

Nej, men vi har istället Lars Lundqvist's enorma kunskapsbank, vilket jag anser vara bra mycket mera värdefullt! :-bd 🤗
/Niklas

Håller med till fullo. Jag har lärt mig mycket tack vare Lars👍

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624600
ulf 1 skrev:Jag vet inte om det blev en utökad gräns mot vattendrag, har inte lyckats hitta nåt om det, men de har redan minigränsen 30 meter och det var den som skulle utökas. 30 meter är ganska mycket mark mot alla bäckar, sjöar mossar osv. med så små hyggen som görs kan det ofta bli halva tilltänkta avverkningen.
Jag vill med såna exempel bara peka på hur man ser på hyggen världen över.
Kommer man till Kalifornien tex så har man "skräckbilder" från miljörörelsen på små kala fläckar som på sin höjd täcker några få procent av de brukade skogarna, naturvänner i sverige skulle se det som en enorm seger över industrin, men där vill man ändå helt förbjuda skogsbruk som tar upp ens 3000 kvadratmeter.
Vi har just nu sen några år tillbaka en fantastisk gratislunch med en krona som inte är värd ett skit, ändå går vår skogsindustri som exporterar det mesta mycket dåligt, borde inte det ge oss några tankar.
Jag förädlar mitt virke till minst 3000 kronor och ofta till 10-20 tusen per kubik, men det normala i sverige är att vi släpper i väg bulkvirke till andra länder som gör de stora pengarna.
Vi skulle lätt kunna nöja oss att ta ut mindre volym och satsa mer på förädlingen, men vi är raskt på väg att få de skräpskogar som vi ljuger om att ha "restaurerat" under 100 år.
Hur man kan påstå att skogar som försörjde halva befolkningen för hundra år sen var restaureringsobjekt, är för mig bara korkat och okunnigt, och som du säjer Lars, det beror på hur man ser på skogen.
Och jag verkar se på ett sätt som inte så många andra ser, dags att ta oss som gör det på allvar kanske.
Läs förresten Sten B Nilssons debattinlägg från i går, alltid lika klarsynt.
https://www.svd.se/skogsexpert-moderate ... rintressen

3000 kr är bra betalt för sågspån och bark! Eller missade du säga detta var förädlad vara?🤔

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#624607 Bark sågspån och parafin...bör ju kunna komma upp i dessa summor per m3....kanske... affärsidé?

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#624609
vinterrojarn skrev:Bark sågspån och parafin...bör ju kunna komma upp i dessa summor per m3....kanske... affärsidé?

Från hyggesfria skogar. Hur det nu går till.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624610
Palakangas skrev:
vinterrojarn skrev:Bark sågspån och parafin...bör ju kunna komma upp i dessa summor per m3....kanske... affärsidé?

Från hyggesfria skogar. Hur det nu går till.

Det blir väl något mumbo jumbo som vanligt, ifrån Ulf1!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#624616
Niking skrev:
Palakangas skrev:
vinterrojarn skrev:Bark sågspån och parafin...bör ju kunna komma upp i dessa summor per m3....kanske... affärsidé?

Från hyggesfria skogar. Hur det nu går till.

Det blir väl något mumbo jumbo som vanligt, ifrån Ulf1!
/Niklas

Sturmsäkert🤭

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Vedproducent  
#624622
vinterrojarn skrev:Ja jag kan ju endast spekulera eftersom karln ljuger eller skiter i att svara...

Men ser man till kostnader och egen insats så bör det inte finnas hur mycket som helst att kunna få i avans...

Men visst begära ett pris kan man alltid göra,sälja för det det är det svåra om marknaden ej vill betala den summan..

Men är det som med Ulf så är det ju vi som är dumma i huvudet... :mrgreen:

Jo dom fantastiska viltstängslen tex som han tjänade enorma summor på. Men sanningen kom ju fram för ett tag sen att han inte sålt ett enda. Så hur stor förlust finns inte där bara? Men enligt han själv vet han exakt vad kunden vill ha :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#624625
 Men enligt han själv vet han exakt vad kunden vill ha 

En utskällning?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624630
Vedproducent skrev:
vinterrojarn skrev:Ja jag kan ju endast spekulera eftersom karln ljuger eller skiter i att svara...

Men ser man till kostnader och egen insats så bör det inte finnas hur mycket som helst att kunna få i avans...

Men visst begära ett pris kan man alltid göra,sälja för det det är det svåra om marknaden ej vill betala den summan..

Men är det som med Ulf så är det ju vi som är dumma i huvudet... :mrgreen:

Jo dom fantastiska viltstängslen tex som han tjänade enorma summor på. Men sanningen kom ju fram för ett tag sen att han inte sålt ett enda. Så hur stor förlust finns inte där bara? Men enligt han själv vet han exakt vad kunden vill ha :mrgreen:

Ungefär som huggkubbarna då a' 500 kr/st. :lol:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#624632 Där blev det ingen huggsexa precis =))

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).