Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 584204 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#513014
isteskog skrev:en erfaren manuellhuggare slår för det mesta en skördarförare när det gäller att ta ut rätt träd.


Och hur vet du vilka som är ”rätt träd”? :)

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#513029 Rätt träd för mig är iaf de som inte är krokiga, dubbeltoppar, synliga rötangrepp eller andra skador, de träd som kommer att ge timmer vid slutavverkning iaf i bottenstocken. Vad är rätt träd för dig då, Lars?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#513035 vilket dravel (enligt mig) från alla håll i gallringsdebatten, särskilt forskarna som ju ska vara de som vägleder i det kaos som råder i de 60-70% som är planterade ... träd som planteras efter en skövlande kalhuggning och nyplantering, måste få minst 70 år på sig att ordna till i ekosystemet efter skövlingen .. under dessa år ska allt som förstörts (när man gick från en skog till en plantering) rättas till .. om träden lämnas ifred utan ännu fler tokiga ingrep så rättar dom till det som är fel, det ska inte några ärthjärnor behöva bry sig med, för i det komplexa ekosystem som träd skapar är vi bara ärthjärnor, (ta nu detta rätt, även einstein var en ärthjärna, när det kommer till att förstå sig på en skogs ekosystem) efter att träden helt felaktigt får växa med obegränsat av ljus de första åren i sitt liv och utan det stöd som de etablerade träden och deras svampsymbios ger, (vatten, näring, svalka, skydd mm) så börjar ekosystemet rensa ut svagare individer, detta skapar utrymme för de kvarvarande att överleva, vid 50-70 år börjar den verkliga utslagningen, för nu ska träden börja växa ordentligt, de 400 träd som överlever står så glest att de borde ha alla möjligheter att bli 2-3 hundra år .. det är det normala, ska vi människor nu in och rota i detta kretslopp så får vi göra det på skogens villkor och skörda stora träd och se till att tillräckligt med ljus kommer till de nya träden på väg upp .. det är så vi måste bedriva skogsbruk .. att sopa ner alla träd vid 60-70 är ju bara att sätta igång detta fördröjande av en fungerande skog en gång till ... lars som lär ut den svenska modellen till våra nya jägmästare kommer att säga att jag fått allt om bakfoten, givetvis, men i så fall säger han samtidigt att naturen fått allt om bakfoten, och om han kan stå för dom orden, så får ni väl välja vem som har rätt, kära skogsägare ... jag tycker alla som har möjlighet att gå in i en hundraårig lövskog ska göra det nu i helgen, känn på det lugn och den luft som finns i den svalkande skogen gå sen till vilken 50 årig gran eller tallplantering som helst och notera skillnaden, doften, luften, svalkan vilken av dessa miljöer skulle ni låta era barn leka i ... här kan ni lära er hur skogsbruk ska bedrivas .. knut sturm är ingen ärthjärna han är skogarnas einstein ... se och lär .. den här filmen borde vara en obligatorisk del av undervisningen för en jäg eller skogsmästare akllra helst som vi kommer att ha detta klimat här om 20 år ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#513036
Lars Lundqvist SLU skrev:
isteskog skrev:en erfaren manuellhuggare slår för det mesta en skördarförare när det gäller att ta ut rätt träd.


Och hur vet du vilka som är ”rätt träd”? :)


isteskog skrev:Rätt träd för mig är iaf de som inte är krokiga, dubbeltoppar, synliga rötangrepp eller andra skador, de träd som kommer att ge timmer vid slutavverkning iaf i bottenstocken. Vad är rätt träd för dig då, Lars?


Jag förutsätter att du menar tvärtom med rätt träd...

Det är väl knappast så att vart tredje träd i din förstagallringsskog är krokigt, har dubbeltopp eller synliga skador? Så du måste ta ut mer än bara fula och skadade träd och då spelar det väldigt liten roll vilka du tar.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#513044 Ja Ulf1, som vanligt är det mesta du skriver fel. Okunskap har ofta den effekten...

I grund och botten handlar det om hur man ser på människans förmåga att lära sig och förstå hur världen fungerar. Antingen tror man att människan kan lära sig, att vi kan förstå mer och mer av vår omvärld, eller så tror man att vi inte kan det. Om vi inte kan lära oss och förstå nånting, då kan naturligtvis Knut Sturm lika lite som alla andra, eftersom då är vi lika instinktstyrda som en bäver som bygger en damm. Men om man tittar på människans historia ser det väl ändå ut som om vi är ganska duktiga på att lära oss hur världen fungerar?

Det som har gjort att människan varit så framgångsrik är ett antal uppfinningar, framförallt skrivkonsten, matematik, boktryckning och den vetenskapliga metoden. Tillsammans har de möjliggjort framväxten av dagens forskning inom alla möjliga fält, från medicin till astronomi. Och naturligtvis även inom biologiska ämnen som populationsekologi, växtfysiologi, ekofysiologi, genetik, osv. Och naturligtvis har det här även påverkat skogsforskningen.

En central del är tryckkonsten. När Gutenberg uppfann tekniken för att trycka text så la han grunden för hela det moderna utbildningssystemet. Det jag lär mig genom min forskning kan jag dokumentera och bevara för framtiden på ett sätt som gör att andra inte behöver upprepa det jag gjort utan de kan läsa och lära sig och sen fortsätta där jag slutade. Det är det som gör att kunskapen om vår natur ökar så fort idag. Tio års forskning kan sammanfattas i ett antal vetenskapliga artiklar, i en översiktsartikel eller i en bok, och en ny generation forskare behöver då bara ägna några timmar åt att läsa så har de tillägnat sig resultatet av tio års forskning.

De som studerar på jägmästarprogrammet ska inte bara lära sig hur skogsbruket gör idag utan också varför de gör så, hur man gjorde tidigare, och vad vi idag vet om skog och träd och andra organismer i skogen som gör att man i framtiden kanske kommer att göra annorlunda. Det är därför de 5 år de studerar knappt räcker till, eftersom det är så många olika ämnen de ska hinna studera och så mycket de ska lära sig.

Och nej, det räcker inte med att surfa runt lite på webben och hitta nåt som verkar intressant, eller nån Youtube-video som bekräftar det man redan tycker. Utbildning handlar om att tillägna sig ny kunskap, att bli bildad.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#513047 ja vad ska jag säga lars, du påstår att jag inget förstår, du drar alltid felaktiga slutsatser om hur jag skaffar mig mina kunskaper och du har en styvnackad inställning att vetenskapen bara är god och neutral, (men kan justera sina slutsatser ibland) vilket gör att du själv står på stabil mark med dina kunskaper .. jag kan bara säga min åsikt byggd på mina kunskaper, och att jag är fri att tänka hur jag vill .. einstein sa en verkligt sann sak en gång "det enda som stör min inlärning är min utbildning" det tror jag också .. och jag har ingen ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#513048 angående utbildning, så har jag gått med sturm genom hans skogar i tre dagar och haft tillfälle att fråga honom om hans 25 år som skapare världens bästa skogsbruk .. en sak som slog mig var att han sa att han var lika hatad av vetenskapsmänniskor som av industrin .. det är så man alltid behandlas när man skapar paradigmskiften .. och visst förstår jag era problem i vetenskapen .. vad ska ni göra ... säga att ni haft fel i 50 år ... när sturm fått upp en bok till 50 meters höjd ringde en vetenskapsman och var mycket tvivlande till siffran, för det stod i tabellerna att den blev max 45 meter ... ja ni har ett jobbigt liv ni vetenskapsmänniskor .. att läxa upp korkade medborgare som inget förtsår ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#513050 Ulf 1! Ju mindre utbildning, desto större inbillning! Något som tyvärr ofta märks i dina inlägg...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#513055 Vill man anmärka på ord fastän man förstår innebörden så har du rätt, Lars! Mina erfarenheter i egen skog kanske inte är vetenskapliga men de är fungerande för mig. Och i vissa av mina tallgallringar är vart tredje träd skadat på något vis av älgbetning så i dessa bestånd tror jag nog att manuellhuggning med noggrann syning av stammarna lönar sig. I grangallring däremot så kanske det spelar mindre roll.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#513056
ulf 1 skrev:angående utbildning, så har jag gått med sturm genom hans skogar i tre dagar och haft tillfälle att fråga honom om hans 25 år som skapare världens bästa skogsbruk


Du får gärna förklara hur Knut Sturm har skapat 200-åriga bokar på 25 år.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#513059
isteskog skrev:i vissa av mina tallgallringar är vart tredje träd skadat på något vis av älgbetning så i dessa bestånd tror jag nog att manuellhuggning med noggrann syning av stammarna lönar sig.


Det beror nog på vad du menar med "lönar sig". Att du med noggrann utsyning av skadade stammar kan skapa ett bättre framtida bestånd håller jag med om. Men om du verkligen får tillbaka pengarna en gång i framtiden är det nog ingen som vet. Det beror helt på hur virkesmarknaden ser ut om 40-60 år.

Vore inte ett alternativ att manuellt utsyna och färgmarkera de som ska ut och sen låta en gallringsskördare göra jobbet?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#513060
Lars Lundqvist SLU skrev:
ulf 1 skrev:angående utbildning, så har jag gått med sturm genom hans skogar i tre dagar och haft tillfälle att fråga honom om hans 25 år som skapare världens bästa skogsbruk


Du får gärna förklara hur Knut Sturm har skapat 200-åriga bokar på 25 år.


Förmodligen hade väl Knut Sturm 175-åriga bokar som utgångsmaterial. Ty med ett sådant utgångsmaterial hade nog även jag lyckats att skapa 200-åriga bokar på endast 25 år. :wink:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#513064 Visst är det ett bra alternativ om man inte hinner hugga själv. Har gjort det själv några gånger!
Vem vet hur framtida sortiment och priser kommer att utveckla sig. Men jag "tror" att i välskötta skogar har man större möjlighet att ändra inriktning om så skulle behövas. Sätter man ståndortsanpassad plant, röjer och ev gallrar (om man är skogsägare länge) så har man iaf satt sina efterkommande i en bra sits i stället för att strunta i skogen och låta det komma det som vill komma efter en avverkning.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#513071 lars frågar "Du får gärna förklara hur Knut Sturm har skapat 200-åriga bokar på 25 år" och det enkla svaret är att han inte har tagit ner dom, att politiker och medborgare i lybeck låter honom vara en diktator över deras skogar och att han kommer att skapa en revolution av skogsbrukningen i världen .. nu är det ju så att det är den ökning av volymen i skogarna under 25 år som är det revolutionerande och de inkomster som det ger att försiktigt avverka de värdefullaste träden, jag ska utveckla resonemanget när jag har tid .. men allt det här vill vi inte veta, för då skulle det kunna bli lynchstämning i skogsägarleden .. huga ....

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#513077 Nej, fel igen.
Skogen i Lübeck ser ut som den gör tack vare det skogsbruk som alla Knut Sturms föregångare bedrivit. Det som visas i videon är att han nu med god vinst kan avverka de värdefullaste träden och då är en naturlig fråga, vad ska hans framtida efterträdare avverka om 100 år? Alla skogarna i videon är väldigt öppna och fina. Var finns de träd som ska vara 200 år och stora och fina om 50 år, om 100 år, om 150 år och om 200 år?

Det är tidsaspekten och beståndsdynamiken som är det svåra, att förstå och hantera. De små plantor som Sturm visar upp i videon kommer ju även de behöva 200 år för att bli 200 år och stora och fina, och då måste dagens träd räcka i 200 år. Det är där du har den stora tankemissen. Alla de träd som Sturm och hans efterträdare ska avverka under de kommande 200 åren måste finnas i skogen idag. Annars kommer det helt plötsligt inte finnas några träd att avverka.

Fungerar det då inte att bara plocka ut de största och värdefullaste träden då och då? Jodå, det gör det, om skogen har rätt struktur. Tropisk regnskog har naturligt rätt struktur och där finns det hela tiden träd av olika storlekar som fyller på underifrån, och därför är tropisk regnskog oerhört tät och inte alls öppen och ljus som Lübecks statsskogar. Fullskiktad granskog är ett fungerande exempel på våra breddgrader. Tät, inte öppen och ljus.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).