Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 584340 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Älgfoderodlare  
#620792
vinterrojarn skrev:Näpp, eller ja. Jag hade huggit vägar i beståndet och skotat ut riset.
Annars fortsatt som vanligt.


Skulle man på nåt vis kunna säga att du ev. utgör ett snitt av en svensk skogsvårdsentrepenör ?

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#620801 Jag är en skogsvårdsentreprenör.....
Skulle marknaden vrida sig till att vilja betala för det som man röjer ner, så skulle en liten skotare genast beställas.

Men skogen skall röjas och gallras...
Bara trevligt om man kunde bli av med det som är i botten på en sådan här röjning....
Det finns för många av dem tyvärr.

För min del så kan jag ej förstå ibland varför man inte tar reda på mer från skogen..
Varje gång jag är i röjskogen så tar jag reda på grankvistar och björkkvistar, rullar ihop till bollar och staplar i lådor i bilen.

Varför? Jo det tänder jag pannan med hemma på morgonen, låter dessa få torka lite och sedan slipper jag använda papper.

Brukar sälja dessa på vedsäck, 40L för 35 kr... De går hem hos mina vedkunder, när de väl fått testat....
Julgranen brukar hamna där... Avkvistad och kapad....tänder med kvistarna och sedan lägger jag på lite näver eller en träbit, beroende på hur det tar sig.

Och för att svara på din fråga så: nä.
De flesta entreprenörer är ganska låsta i sitt agerande och följer lagar och regler, certifieningar mm det gör inte jag.
Jag gör som kunden vill och det som är bra för skogen,jag plockar alltid lite russin ur kakan om det går.

Något vedlass brukar följa med hem, och kunden får rabatt på röjningen istället.
Eller så tar jag reda på veden och kunden finansierar röjningen lite den vägen genom att sälja veden....

Även i avverkning så tar jag reda på den ved som blir...finns mycket björk kvar som skördaren inte vill eller kan ta..

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#620802
Älgfoderodlare skrev:
vinterrojarn skrev:Röja hårt och att röja överhuvudtaget är en bra sak. Vi har alla sett vad som händer om man struntar i att röja...

Om inte varsågod..

Ett bestånd som växer upp med massor av nedtryckta stammar och piskade toppar.
Grovt och klent om vartannat...
Dyra kostnader för att få ett fint bestånd.


Jag skulle ju aldrig heller ha släppt det så långt. Men faktum är, jag ser fortfarande en skog o därmed en möjlighet till något utvecklingsbart, UTAN vare sig stora kostnader eller hårt arbete. "A walk in the park" ! Har sett värre.



Vad skulle du ha gjort för ingrepp, och då ej som skogsägare till marken utan som entreprenör och hur skulle det se ut ekonomiskt sett?

Jag fakturerar 350 kr i timmen, det är endast effektiv tid som gäller.
Men på denna röjning så tar det mig ca 25-30 tim att göra en ha....
Det ser bra ut på bilderna, men i beståndet så ligger halva skogen över den stående skogen... Knäckt och sönder piskat i topparna...

Förklara lite mer hur du tänker...

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#620828 Nej 330 tusen skogsägare borgar inte för nånting, Sveriges skogar går mor katastrof, och det är skogsindustrin som håller i yxan.
Vi har alla sett på detta forum hur illa ställt det är med variationer i skogsbruket, om det är ren feghet, eller om det är den hårda hjärntvättningen från industrin vet jag inte, kanske en kombination.
Folk som talar om träd som något vi ska behandla som levande väsen och med respekt är sällsynta i Sverige. det är egentligen bara Älgfoderodlaren som förstått.
Den arroganta attityd som de ledande i skogssverige visar upp är bara unken, att döma alla som inte ser på skogen som en volvofabrik, till att vara nollåttor, naturmuppar, fjällrävar, romantiker eller vad fan man ger dom för epitet, är ju det vanliga.
Jag talade tidigare om såna som Wedin, Göran Person, Sverker Martin-Löf, Jan Johansson man kan räkna upp dom i veckor ..
Stora Enso blev avskydda i Kanada på 70 talet, deras chefer skämde ut sig totalt under de år de hade pappersbruk där, att de blev utslängda med en förlust på 60 miljarder i röven, var en läxa som de inte lärt ett skit av.
Jag ringde Wedin en gång och tipsade om ett företag, och frågade om de kunde få bedriva ett fullskiktat skogsbruk på ett område som jag såg som lämpligt.
Han sa då att "vi har redan engagerat detta företag och dom får flera tusen hektar att jobba med".
Glad i hågen ringde jag tillbaka till företaget och gratulerade, men fick då höra att de aldrig ens fått ett svar på sina egna förfrågningar.
Det är såna här människor, som Wedin som har makten över våra skogar, och som "äger" er privata skogsägare.

Lars skriver. "Problemet när man sysslar med träd är att allting går så långsamt att utan detaljerad dokumentation över långa tider går det nästan inte att lära sig nånting. Ingen klarar av att minnas exakt vad man gjorde och varför för 30-40 år sen utan dokumentation." Näe så är det inte, mycket kan träden visa oss från ena året till det andra.
När jag tog bort granar där jag nu har en björkskog, så reste sig träden på ett år och på 5 hade dom dubblat sin bröstdiameter.
När grannkärringen avverkade sin skog som gränsar till min, utan att lämna minsta träd kvar, så blåste flera granar omkull de påföljande 3 åren, de hade då kompenserat rotbenen ända upp till 10 cm, alltså 3,5 cm per år.
Att träd är så blixtsnabba, (i jämförelse med vad Lars tror) tycker jag är enormt intressant.
Det borde alla tycka.
För min del ser jag på träd på ett mycket ödmjukare sätt, när jag ser hur dom kämpar med att kompensera den korkade människans dumheter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Mellberg  
#620831 Här var det mycket av det tredje trädslaget, klarar ni av att känna igen dem? Vad tycker ni man skall göra eller är det bara att låta det vara? Kan det vara en blivande NB eller kanske rent av något ännu bättre 8)

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#620832 Björk, sälg,al...

Skulle skapa ett bestånd och se hur det utvecklar sig.

Annars så blir det fin ved iallafall...

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#620842 Skulle röja fram björken, och spara någon sälggrupp i någon lucka. 👍

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620844 Jag är nog inne på Isteskogs linje att röja fram björk. Röjas behöver det i alla fall göras, av fotot att döma.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620848 Att lämna beståndet orört, för att så småningom bli en nyckelbiotop, känns i alla fall väldigt onödigt.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Älgfoderodlare  
#620852 Tycker nog jag ser ganska litet antal Björkar för att enbart satsa på dom. Det som skymtar i bakgrunden, där det verkar finnas lite underväxt Gran, ingår det också i området ?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Älgfoderodlare  
#620854
vinterrojarn skrev:
Älgfoderodlare skrev:
vinterrojarn skrev:Röja hårt och att röja överhuvudtaget är en bra sak. Vi har alla sett vad som händer om man struntar i att röja...

Om inte varsågod..

Ett bestånd som växer upp med massor av nedtryckta stammar och piskade toppar.
Grovt och klent om vartannat...
Dyra kostnader för att få ett fint bestånd.


Jag skulle ju aldrig heller ha släppt det så långt. Men faktum är, jag ser fortfarande en skog o därmed en möjlighet till något utvecklingsbart, UTAN vare sig stora kostnader eller hårt arbete. "A walk in the park" ! Har sett värre.



Vad skulle du ha gjort för ingrepp, och då ej som skogsägare till marken utan som entreprenör och hur skulle det se ut ekonomiskt sett?

Jag fakturerar 350 kr i timmen, det är endast effektiv tid som gäller.
Men på denna röjning så tar det mig ca 25-30 tim att göra en ha....
Det ser bra ut på bilderna, men i beståndet så ligger halva skogen över den stående skogen... Knäckt och sönder piskat i topparna...

Förklara lite mer hur du tänker...


Först 2 saker; Nu har ju jag ingen som helst erfarenhet av att ta betalt för att utföra ett arbete i ett sådant bestånd. OM jag skulle ha jobbat åt någon annan, så skulle jag nog även ha tagit med markägaren ut i skogen o ifrågasatt en del saker men även ställt en del frågor om HUR personen själv skulle vilja se möjligheterna inför framtiden.
Att enbart arb. utifrån gamla mallar det hade jag inte gjort. För risken med vad jag ser i det du har gjort, det är att vid ett blötsnöoväder, knäcks hälften av de stammar du nu röjt fram. Det finns en uppenbar risk att denna markägare förlorar så mycket mer än vad som nu röjts bort. Det bestånd som sen kommer att finnas kvar för fortsatt utveckling, kan nog tyvärr vara snö o vindoffer också under fler kommande år. Jag hade nog varit mycket mer återhållsam i röjningen.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#620855
Älgfoderodlare skrev:Tycker nog jag ser ganska litet antal Björkar för att enbart satsa på dom. Det som skymtar i bakgrunden, där det verkar finnas lite underväxt Gran, ingår det också i området ?

Jag skulle fylla på med al i såfall! Luckor gör ju bara att det sprutar upp nytt sly.....

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Älgfoderodlare  
#620865
vinterrojarn skrev:
Älgfoderodlare skrev:
vinterrojarn skrev:Röja hårt och att röja överhuvudtaget är en bra sak. Vi har alla sett vad som händer om man struntar i att röja...

Om inte varsågod..

Ett bestånd som växer upp med massor av nedtryckta stammar och piskade toppar.
Grovt och klent om vartannat...
Dyra kostnader för att få ett fint bestånd.


Jag skulle ju aldrig heller ha släppt det så långt. Men faktum är, jag ser fortfarande en skog o därmed en möjlighet till något utvecklingsbart, UTAN vare sig stora kostnader eller hårt arbete. "A walk in the park" ! Har sett värre.



Vad skulle du ha gjort för ingrepp, och då ej som skogsägare till marken utan som entreprenör och hur skulle det se ut ekonomiskt sett?

Jag fakturerar 350 kr i timmen, det är endast effektiv tid som gäller.
Men på denna röjning så tar det mig ca 25-30 tim att göra en ha....
Det ser bra ut på bilderna, men i beståndet så ligger halva skogen över den stående skogen... Knäckt och sönder piskat i topparna...

Förklara lite mer hur du tänker...


En liten fortsättning på VARFÖR jag inte skulle ha utfört det som jag nu ser hur har blivit gjort. OM du hade i dialog med markägaren, förklarat ev. risker i en snar framtid, den möjliga utveckling som resterande bestånd skulle ha haft, så skulle du nog kunnat få ett nytt avtal om vad som kan ha blivit lämpligare att utföra i löpande åtg. o båda skulle kunna ha vunnit på det. Varför ? Jag tycker mig se att marken kan producera som helhet. Vid en lägre grad av röjning, så hade du förmodligen kunnat få göra fler röjningar / låggallringar med därtill ökat uttag av ved / massa ganska snart. Utan att det hade behövt äventyra det tänkta slutbeståndets stamantal. Men sannorlikheten för ATT det skulle ha blivit så, hade nog gått genom fler o mindre uttag i röjningar / låggallringar. Du hade på så sätt säkerställt fler stammars överlevnad, minskad risk för skadepåverkan via vädret. Du hade fått fler arbetstillfällen, markägaren förmodat tillräcklig tillväxt / areal. Men det är ju vad jag ser !

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#620872 Min erfarenhet efter ca 20 år med röjsågen är klar.

Mindre snöbrott vid rejäla avstånd.
Har aldrig sett ett enda snöbrott där jag röjt tidigare,men innan röjning.

Vad är det som får dig att tro att inte markägaren har valt att göra på exakt detta sätt?

Jag har enbart jobbat med att hjälpa folk med röjningar, och ta betalt..
Tror du verkligen att jag skulle ha fått komma tillbaka och vara eftertraktad om jag inte visste och lydde markägaren?

En sak till,,, beståndet är svårt att se men det mesta är redan givet, för snön har redan valt stammar och antalet på många platser, de är knäckta, och piskade..
Det är mest en dyr typ av underröjning som jag gör.

Dessutom ska beståndet gallras till hösten, fick virkesköparen att vänta.
Vill att de skulle vänta ca 3-6 år för att mattan i botten skulle hinna sjunka ihop och underlätta vid gallringen..

Tallarna som finns är ca 15-17 cm i roten, björken lika så på många håll...

Så vad skulle jag ha gjort annorlunda?
Lämna ett tätare förband?

Gissa stamantalet per ha...
Det är mycket mer än ni tror....

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#620873 En sak till bara...

Hur vet du att beståndet ser ut nu?

Hur många meter är det emellan stammarna?

Stamantal per ha?

Tall andel?
Gran?
Björk?

Har jag visat några bilder,,,,? Nä det tror jag inte..

Du utgår ifrån en förutfattade meningar om vad jag gjort på skiftet....eller?

Alla träd grövre än ca 10 cm i brösthöjd får Stå kvar... Även dungar med grovt inför gallring..

Så på vilket sätt har jag missbrukat mitt förtroende emot kund över detta jobb?
Eller är vi, kunden och jag överens om hur jobbet ska utföras och allt omkring?

Svaret: japp självklart.
Annars så har jag ju även skogsbolagets direktiv att läsa om jag vill...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).